Gå til innhold

Leirgryte

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei :D

Har så lyst å kjøpe meg en leirgryte(sånn som man setter i ovnen),men for å overtale min mann(de er jo ganske dyre)må jeg ha noen gode oppskrifter å friste med :wink:

Er det noen som har noen forslag? Vi er veldig glade i kyllig....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker min til kylling. Kyllingen blir utrolig saftig.

Jeg tar en hel kylling, poteter, gulerøtter, persillerot og/eller andre rotgrønsaker (de trenger litt tid så grønsaker som er raske å tilbereder egner seg ikke).

Har alt i samme gryte og har på litt buljong. Stor i ovnen som regel 45 - 60 min.

Det følger en oppskriftsbok med Leirgryte fra Rømertopf. Tror også at det går an å få kjøpt kokebøker spesielt beregnet på leirgryte.

De fine med leirgryten er at du kan sette maten inn i ovnen. Gå en tur og så er alt ferdig når du kommer tilbake.

Lykke til.

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk for svar! Det hørtes jo så godt ut, og så enkelt :D

Ja, det var sånn rømertopf gryte jeg tenkte på. Flott at det følger oppskrifter med! Går nok til innkjøp av en sånn ganske snart,så hvis noen har flere oppskrifter blir jeg innmari glad :D

Gjest pulverheksa
Skrevet

Jeg elsker leirgryta mi. :lol:

Maten blir helt fantastisk saftig. Og man trenger ikke fett i tilberedningen.

Vi bruker også mye kylling.

Legger rotgrønnsaker i biter nederst,

noen sjampinjonger, littt squash.

en hakket chili, og noen fedd hvitløk.

over det hele heller vi et glass rødvin,

og legger kylling delt i fire oppå.

Rett inn i kald oven og vips ferdig på litt over en time.

En annen variant er istedet for rødvin kan du bruke soyasaus og vann, bland med saften av et par appelsiner, og litt revet ingefær.

Smaker kjempegodt.

Skrevet

Vi lager en SUUPERGOD kylling i leirgryta vaar!! Og jeg kan ikke tenke meg noe lettere aa lage heller:

1)Tar en (eller to) hele kyllinger som vi drysser tandori-krydder over(rundt og under =dekker hele) -kan selvfolgelig bruke det krydderet man vil :D

2)setter inn i ovnen og steker i 45-60 min

Det er SAA enkelt, og utrolig godt! Kyllingen faar et supersprott skinn og smaker nyydelig (skikkelig saftig)!!

Ved siden av har vi salat, kokt ris og saus med annanas og paprika oppi (kyllingsaus fra TORO, som vi bare forbedrer litt)!

nam nam...

• Liker 1
  • 15 år senere...
Skrevet

Drar opp en gammel tråd og håper på flere svar! Hvordan fukter dere den på forhånd, må hele gryta senkes i vann? Skal det ikke noe vann oppi sammen med maten? Holder det å hive oppi tørre kyllinger?

Anonymkode: 96e24...eed

Skrevet
On 24.2.2018 at 12:53 PM, AnonymBruker said:

Drar opp en gammel tråd og håper på flere svar! Hvordan fukter dere den på forhånd, må hele gryta senkes i vann? Skal det ikke noe vann oppi sammen med maten? Holder det å hive oppi tørre kyllinger?

Ja, den bør senkes i vann i cirka 20 min. Og den skal alltid settes inn i kald ovn. Ta tiden fra ovnen er varm hvis du følger en oppskrift. Man trenger ikke noe væske sammen med maten. Jeg bruker ha løk, gulrot og ev. andre rotgrønnsaker i. En klatt smør, men det er ikke nødvendig. Hvis du har tørre kyllinger må du la gryta trekke seg inn med vann først, forstår ikke hva du mener med tørre kyllinger. Du kan ha i rotgrønnsaker og løk, de avgir fuktighet og gjør kjøttet mer saftlig.

Anonymkode: 6df9c...599

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, den bør senkes i vann i cirka 20 min. Og den skal alltid settes inn i kald ovn. Ta tiden fra ovnen er varm hvis du følger en oppskrift. Man trenger ikke noe væske sammen med maten. Jeg bruker ha løk, gulrot og ev. andre rotgrønnsaker i. En klatt smør, men det er ikke nødvendig. Hvis du har tørre kyllinger må du la gryta trekke seg inn med vann først, forstår ikke hva du mener med tørre kyllinger. Du kan ha i rotgrønnsaker og løk, de avgir fuktighet og gjør kjøttet mer saftlig.

Anonymkode: 6df9c...599

Tusen takk for svar! Med tørre kyllinger mente jeg uten væske, altså uten å helle vann over dem. Så man setter hele greia inn på feks 200 grader, men jeg tar ikke tid før ovn når den temperatur? Og kan man feks ha oppi poteter sammen med gullerøtter og løk, og kylling, da har man hele middagen klar med en gang?

Kan en lage andre matretter i den? 

Skrevet

Gryta trekke seg inn med vann, kan jeg bare senke hele greia i badekaret? Ikke plass i vasken her.

Gjest Bortbyting
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Med tørre kyllinger mente jeg uten væske, altså uten å helle vann over dem. Så man setter hele greia inn på feks 200 grader, men jeg tar ikke tid før ovn når den temperatur? Og kan man feks ha oppi poteter sammen med gullerøtter og løk, og kylling, da har man hele middagen klar med en gang?

Du kan lage hva du vil! Jeg bruker også å bake brød i forma. Det er uendelige muligheter! 

Lykke til!

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gryta må trekke til seg vann først. Altså må den ligge i vann i 20 minutter før du tar den opp og legger kyllingen og alle de andre ingrediensene i gryta, setter på lokket (som også har ligget i vann i 20 minutter). Så setter du gryta inn i ovenen og skrur på varmen.

Ja, det tar tid før ovnen når de 200 gradene, men sånn skal det være. 

Om du setter leirgryta inn i 200 grader varm ovn så sprekker den. Og det vil du vel ikke?

Du kan lage mat med mye annet enn kylling. Beste tips er å kjøpe en bok eller søke opp masse oppskrifter på nett.

Anonymkode: 60012...adb

Skrevet

Å, leirgryte er det lenge siden jeg har brukt. Har en stående som ble mye brukt i en periode.

Kylling er vel mest vanlig, blir veldig saftig og godt - og enkelt å tilberede. Har også brukt til skinkestek, funker fint det også.

Skrevet

Mange gode svar, nå ble jeg glad! Har aldri brukt en sånn og ikke vennene mine heller, har funnet litt oppskrifter på nettet som jeg har notert ned, ser ut som det er greiest å starte med kylling så da prøver vi det. 

Skrevet

Ps, hvor i ovnen skal den stå? På nederste rille på rist eller?

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gryta må trekke til seg vann først. Altså må den ligge i vann i 20 minutter før du tar den opp og legger kyllingen og alle de andre ingrediensene i gryta, setter på lokket (som også har ligget i vann i 20 minutter). Så setter du gryta inn i ovenen og skrur på varmen.

Ja, det tar tid før ovnen når de 200 gradene, men sånn skal det være. 

Om du setter leirgryta inn i 200 grader varm ovn så sprekker den. Og det vil du vel ikke?

Du kan lage mat med mye annet enn kylling. Beste tips er å kjøpe en bok eller søke opp masse oppskrifter på nett.

Anonymkode: 60012...adb

Takk takk takk! Hvis det står i oppskriften at det skal stå inne i feks 2 timer, er det fra jeg setter den inn i kald ovn, eller fra ovnen feks blir 200grader varm? 

Skrevet

Jeg legger i rotgrønnsaker, med poteter og alt. Kylling, stek, koteletter el. Krydrer. Litt vann. Setter i kald ovn på 200 grader i ca en time fra ovnen er varm. Så senker jeg varmen til ca 70-80 grader og drar på jobb. Vips, så er middagen klar når jeg kommer hjem. 

Skrevet
På 2.10.2002 den 15.55, Gjest Anonymous skrev:

Hei :D

Har så lyst å kjøpe meg en leirgryte(sånn som man setter i ovnen),men for å overtale min mann(de er jo ganske dyre)må jeg ha noen gode oppskrifter å friste med :wink:

Er det noen som har noen forslag? Vi er veldig glade i kyllig....

Du trenger ingen leirgryte for å lage god mat. Kjøp deg eller en ildfast form med lokk. Rengjøringen og behandlingen blir mye enklere og maten like god. 

Beklager, at jeg er på din manns side og ikke din, akkurat her. 

Anonymkode: 02a67...c34

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, LittDiva skrev:

Jeg legger i rotgrønnsaker, med poteter og alt. Kylling, stek, koteletter el. Krydrer. Litt vann. Setter i kald ovn på 200 grader i ca en time fra ovnen er varm. Så senker jeg varmen til ca 70-80 grader og drar på jobb. Vips, så er middagen klar når jeg kommer hjem. 

Hvor mange grader og hvor lenge (fra du setter den inn i kald ovn) hadde du hatt den i ovnen hvis du ikke dro på jobb da? :)

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange grader og hvor lenge (fra du setter den inn i kald ovn) hadde du hatt den i ovnen hvis du ikke dro på jobb da? :)

Jeg liker uansett langsteke det meste. Så jeg legger alt i ovn på morgenen. Blir ferdig med middagen da, og synes det blir best med langsteking. Det ligger sikkert tider på nett om du googler f.eks koteletter i leirgryte. Jeg hadde tatt 1-1,5 time på 180-200 grader også senket til rundt hundre i en time. 

Jeg bruker ofte litt billigere stykker som trenger litt tid. Er nok derfor jeg har blitt glad i langsteking. Også gjør det ikke noe med såpass lav varme om du er borte 3 eller 6 timer. Du slipper og timingen :). Åpne lokket og spise når det passer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...