AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Det går igjen mot sommer og fellesferie, den kanskje mest fryktede tiden av året for min del. Det sykehusledelsen definerer som «lavsesong», men for oss som jobber på gulvet _hvert år_ blir et salig kaos av uerfarne vikarer i akuttmottaket, sommerturister og ferieaktiviteter med de skader og illebefinnende det fører med seg. Jeg jobber på et mellomstort sykehus med MYE aktivitet i «lavsesongen». Man velger hvert år å bemanne ned i sommerferien, til tross for at det alltid viser seg å gå på stumpene løs både med tynnslitt personale og suboptimal pasientbehandling. I mitt sjikt halveres antallet i vakt, og de som til enhver tid er på jobb tar også vaktene til den halvparten som har ferie. Jeg kommer i år dårlig ut med dobbel vaktbelastning i nesten hele fellesferien. Jeg synes det er direkte provoserende at min leder tar på seg skylappene og overlater det synkende skipet til oss som er igjen på gulvet når h*n går ut i ferie. Jeg er lei av å hvert år grue seg til det som burde være den fineste tiden på året. Å ta ut 5 uker i fellesferien er selvfølgelig ikke et alternativ for meg, da noen må være igjen i galskapen. Jeg skriver dette mest fordi jeg har et behov for utblåsning, men også fordi jeg er interessert i å høre hvordan man løser sommerferieturnusen andre steder. Tas det inn vikarer i alle nivåer? Jobber man dobbelt for hverandre? ☺️ Anonymkode: 59b98...157 1
pia mater Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 Blir en heftig sommer her og. Kommunehelsetjenesten. Løper allerede bena av meg før ferien, så det blir nok ille når halvparten er unge uerfarne ferievikarer. Blir nok en god del overtid jeg aldri får overtidsbetaling for. 🤷🏼♀️
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 Dere må slutte i disse jobbene - helt seriøst. Finn noe annet, som ikke ødelegger livene deres. Jeg er sykepleier og har rømt fra dette helvetet! Dere har ALLE muligheter til å finne annen jobb, med mye mindre belastning. Anonymkode: 2ebe9...758 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #4 Skrevet 10. juni 2021 Har en mann som er sykehuslege (medisin). Her dobles antallet vakter i ferien. Legespesialister kan man glemme å få inn som vikar i åtte uker. Mulig de tar inn endel uerfarne vikarer i mottak, men det påvirker ikke vaktsjiktet til mannen min (overlege). Det tas inn endel sykepleiere, men de er jo gjerne studenter eller nyutdannet. Anonymkode: a74ab...446
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #5 Skrevet 10. juni 2021 Og ja, man jobber for hverandre. Min mann er den eneste med sin grenspesialitet på sykehuset hvor han jobber, så når han har ferie må en spesialist på et annet sykehus ta henvisningene. Eventuelt en annen lege på avdelingen, men med noe varierende resultat siden de er spesialister i noe annet. Anonymkode: a74ab...446 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #6 Skrevet 10. juni 2021 Ingen vikarer i mitt vaktsjikt heller (lege i spesialisering, mellomvakt), så sommer = vakt. Og mer vakt. Er noen vikarer på dagtid, men vaktene krever opplæring og noen år med erfaring. Noen steder jeg har jobbet ble det tatt inn vikarer, men det er jo gjerne medisinstudenter med lisens eller turnusventere, og da blir belastningen på bakvaktene mye høyere. Så de har både mer vakt og mer å gjøre på vakt, siden forvaktene er så uerfarne.. Hurra for å være lege med 50 timers arbeidsuke gjennom hele sommeren. Skikkelig glamorøst. Anonymkode: 468bb...ae0
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #7 Skrevet 10. juni 2021 Jeg er spesialsykepleier, og kjenner meg godt igjen. Hos oss reduseres en del elektiv kirurgisk drift, men øh og f.eks kreftkirurgi må jo gå uansett. Når det blir sykdom er det færre igjen til å ta seg av det som må gjøres, mange må gjøre ting de ikke egentlig driver med, og det blir mye ad hoc løsninger som er direkte uforsvarlig. Vikarer med rett kompetanse kan man bare glemme å få tak i. I bunnlinje med gjennomførte operasjoner ser det nok bra ut, men hva som faktisk ligger av utslitt personale i kombinasjon med "flaks at det gikk bra" og "ops det var nære på" viser jo ikke regnskapet hos ledelsen. Å være pasient om sommeren kan rett og slett være livsfarlig, alt for lite folk og for lav kompetanse. Anonymkode: d3556...7bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå