AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Jeg har jobbet mange år i en større bedrift, i en typisk «studentjobb» som jeg har hatt på kveldstud ved siden av studiet. Da jeg ble ferdigutdannet fikk jeg tilbud om 100% fast stilling i denne jobben, og takket ja til dette i påvente av å få napp på en stilling som var mer relatert til utdanningen min. Så ble jeg gravid, og har nå gått ut i fødselspermisjon som varer frem til påsken, omtrent. Jeg ser det legges ut mange stillinger jeg både er kvalifisert til- og har lyst til å søke på, og tenker etterhvert å se aktivt etter jobber med oppstart neste vår. Det betyr at jeg kanskje ikke kommer tilbake til jobben jeg har hatt i snart 10 år (som jeg elsker men er overkvalifisert for etter 5 år med masterstudier). Da jeg har sjefen(e) som referanse er sannsynligheten også stor for at de vil få vite om at jeg søker andre jobber når høsten nærmer seg. Jeg har for øvrig ikke noe problem med å være ærlig om dette, men synes dere det er dårlig moral av meg å søke andre jobber når jeg har permisjon og ikke komme tilbake? Har litt dårlig samvittighet for å bare avslutte jobben min på denne måten Anonymkode: d4b1e...98a
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har jobbet mange år i en større bedrift, i en typisk «studentjobb» som jeg har hatt på kveldstud ved siden av studiet. Da jeg ble ferdigutdannet fikk jeg tilbud om 100% fast stilling i denne jobben, og takket ja til dette i påvente av å få napp på en stilling som var mer relatert til utdanningen min. Så ble jeg gravid, og har nå gått ut i fødselspermisjon som varer frem til påsken, omtrent. Jeg ser det legges ut mange stillinger jeg både er kvalifisert til- og har lyst til å søke på, og tenker etterhvert å se aktivt etter jobber med oppstart neste vår. Det betyr at jeg kanskje ikke kommer tilbake til jobben jeg har hatt i snart 10 år (som jeg elsker men er overkvalifisert for etter 5 år med masterstudier). Da jeg har sjefen(e) som referanse er sannsynligheten også stor for at de vil få vite om at jeg søker andre jobber når høsten nærmer seg. Jeg har for øvrig ikke noe problem med å være ærlig om dette, men synes dere det er dårlig moral av meg å søke andre jobber når jeg har permisjon og ikke komme tilbake? Har litt dårlig samvittighet for å bare avslutte jobben min på denne måten Anonymkode: d4b1e...98a Nei, det er absolutt helt innafor Helt normalt. Anonymkode: b4ee6...2df 2
missmcbeal Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 (endret) Det er helt innenfor, men jeg ville tenkt meg om to ganger rundt det å bruke nåværende sjef som referanse. Har du ingen annen mulighet? Kan du heller bruke kollegaer? Jeg ville nok søkt, men holdt sjefen utenfor på dette stadiet i tilfelle du ikke lander ny jobb med en gang. Ser vanskeligheten i hvem andre du skal bruke som referanse, siden du har vært i samme bedrift i 10 år. Har det kommet ny sjef, så ville jeg heller vurdert å kun bruke tidligere sjefer. Og, skal du faktisk bruke nåværende sjef som referanse, så gjør du nok lurt i å varsle han på forhånd, sånn at han ikke blir tatt på senga. Endret 10. juni 2021 av missmcbeal 3
Agatha Skrevet 11. juni 2021 #5 Skrevet 11. juni 2021 missmcbeal skrev (19 timer siden): Det er helt innenfor, men jeg ville tenkt meg om to ganger rundt det å bruke nåværende sjef som referanse. Har du ingen annen mulighet? Kan du heller bruke kollegaer? Jeg ville nok søkt, men holdt sjefen utenfor på dette stadiet i tilfelle du ikke lander ny jobb med en gang. Ser vanskeligheten i hvem andre du skal bruke som referanse, siden du har vært i samme bedrift i 10 år. Har det kommet ny sjef, så ville jeg heller vurdert å kun bruke tidligere sjefer. Og, skal du faktisk bruke nåværende sjef som referanse, så gjør du nok lurt i å varsle han på forhånd, sånn at han ikke blir tatt på senga. Jeg er uenig. Snakk med sjefen din, vedkommende vil mest sannsynlig ha forståelse for at du søker på jobber hvor du kan få brukt utdanningen din . Ha en real prat med sjefen om akkurat dette. Trenger jo ikke å legge det frem som om du søker på alle muligheter som gjør at du kan komme deg bort, men at du kommer til å søke om det dukker opp relevante jobber og lurer på om sjefen kan være referanse. Fødselspermisjon er en rettighet, ikke en tjeneste.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #6 Skrevet 11. juni 2021 Det er helt vanlig å søke ny jobb, selv under permisjon. Hvis du har overkvalifisert for stillingen din har sjefen din sikkert forståelse for at du vil finne en jobb der du kan bruke utdanningen din Anonymkode: 54fcf...4a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå