Gå til innhold

Noen av dere som har hatt sak om jobben med LO, HK eller lignende?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hvordan prosessen er. Vi har en påbegynt sak med HK der jeg jobber angående arbeidsmiljø og drift. Føler det blir veldig mye "he said, she said". Altså man har bevis, men man kan jo fortsatt mene at alt er misforståelse osv. Litt spent på hvordan ting skal gå videre og om vi i det hele tatt kommer noe vei med dette. 

Noen av dere som har en suksess historie eller motsatt? Hva gikk det ut på? 

Vi fikk beskjed om å forberede oss på at ting ble mye værre før det blir eventuell bedring. Har dere opplevd dette? Har hørt om andre i samme bedrift som ble langtidssykemeldt pga. hele opplegget. 

Anonymkode: aa863...375

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, fagforeningen har hjulpet meg og enkelte andre på jobb. Sak som omhandlet grov forskjellsbehandling der noen av oss i praksis ble pålagt overtid (mye mer jobb) uten å bli kompensert med mye som en krone, mens andre slapp. Var ingen annen utvei å ta det via fagforeningen. Heldigvis var det greit dokumentert at akkurat vi skulle jobbe mye mer enn andre, så dokumentasjonsgrunnlaget var ok. Tok ca et halvt år å få en løsning. 

Heldigvis ble det ikke så mye drittkasting av det, selv om jeg tror sjefen ble litt snurt, og vi samarbeider heldigvis helt greit ennå, selv om jeg merket at ting var litt mer anspent etter saken. Men man kan ikke la seg utnytte, så det får bare være, og jeg har heldigvis en annen referanse og to jeg kan bruke hvis jeg skal bytte jobb i fremtiden. 

Angående det med at det blir verre før det evt. blir bedre, så er det gjerne litt sannhet i det. Det er tøft å stå i det, og sånn i etterkant ser jeg at man bør velge sine kamper. Småting bør man la passere, men veldig viktige saker som omhandler utnyttelse, mobbing, utestengelse etc. bør man ta opp. Husk at det krever en del krefter å være i det, og man er ikke garantert en løsning. Får man ingen løsning man kan leve med, så blir alternativet å slutte, så da er spørsmålet om saken er viktig nok til et forsøk på å ta kampen eller om man like gjerne skal slutte og finne en annen jobb først som sist. For oss var det veldig viktig å ikke måtte jobbe gratis så for vår del var det helt nødvendig. Andre kan ha mindre viktige saker, så tenk gjennom om det er verdt det først.

Husk også å være så saklig som mulig, selv når det står på som verst, selv om det kan være vanskelig. Selv om du har lyst til å skrike og banne, trekk deg heller litt tilbake, pust inn og ut, og la det roe seg ned før du gir en respons, som da helst bør skje skriftlig slik at alt er dokumentert. Om du ikke er i stand til å formulere og argumentere for saken på en god nok måte, vurder om den tillitsvalgte kan sette opp argumentasjon og gjøre det for deg, I saker som omhandler arbeidsmiljø, så kan verneombud evt. også være behjelpelig. 

Begynner arbeidsgiver med å argumentere juridisk (f. eks. med henvisninger til lover og tariffavtaler), tenk deg godt om før du svarer og innhent helst juridisk kompetanse fra enten fagforening eller ekstern juridisk hjelp med kompetanse innen arbeidsrett. 

Anonymkode: 257ed...1ef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...