AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Kjapt spørsmål… på eksamen og arbeidskrav på studiet mitt er det oftest ordbegrensning. Vi får f.eks følgende beskjed: max 3000 ord, pluss/minus 10% Så det jeg lurer på, er hvor absolutt er den 10-prosenten? Ved 3000 ord tolker jeg at man kan skrive inntil 3300 ord. Men er det innfor å skrive 3310 ord? 3320? Hvor går grensa i slike situasjoner? Anonymkode: 00d77...398
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 På ett og samme studium har jeg opplevd at ulike fagansvarlige og ulike sensorer vurderer dette svært forskjellig. Noen har vært absolutte, mens andre har sagt at det er en rettesnor som sier noe om forventet omfang av svaret, men at det er innholdet som teller. Hvis du ikke vet: hold deg innenfor. Skriv heller 2290 ord enn 3310. Anonymkode: 1db2c...32b 6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 Du måles på flere områder. Et av disse er din evne til avgrensning. Du skal kunne skille mellom hva som er relevant og hva som ikke er det. Dersom du utfordrer ordgrensen på oversiden vil sensor tenke at du sliter med dette. Du skriver mer ad hoc enn det du skal. Slikt stryker man sjeldent på, men det trekker besvarelsen ned. Ligger du i underkant er det mer negativt. Da har du med stor sannsynlighet utelatt relevant pensumlitteratur. Noen steder stryker man besvarelser under ordgrensen, men det vanligste er å trekke hardt for dette. Dersom oppgaven ellers holder vann vil en oppgave på feks 200 ord under grensen maksimalt kvalifisere for D. Dette er min erfaring fra arbeid som sensor ved UiO. Anonymkode: 9d112...945
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #4 Skrevet 10. juni 2021 Jeg er sensor. Et eksempel: Jeg hadde en oppgave nå denne eksamensperioden som var mer enn 300 ord for kort (skulle være 2000-2500 ord), og i tillegg var det andre store formelle feil. I tillegg ble, som andre var inne på, det faglige innholdet tynt, siden oppgaven var for kort. Men det som sto der var greit. Jeg ga under sterk tvil en E, men kunne helt klart forsvart å stryke kandidaten (kanskje var jeg for snill). Selv reagerer jeg ikke på ti ord for mye eller for lite, men det skal ikke store avvik til før det begynner å trekke ned. Det viser at du ikke klarer å forholde deg til gitte rammer. Skriver du for langt, viser du at du ikke klarer å prioritere det viktigste. I tillegg vil ulike sensorer vurdere dette ulikt. Noen er svært strenge. Det er en formell feil du kan stryke på, selv om avviket er lite. Etter min mening er det en helt unødvendig sjanse å ta, selv om det er snakk om ti ord fra eller til. Er det noen ord for langt, kan du HELT sikkert finne noen setninger å kutte. Er det noen ord for kort, må du legge til noe. Det er ikke verre enn det. Anonymkode: bb665...7c7 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #5 Skrevet 10. juni 2021 Har jeg for mange ord, så fjerner jeg de setningene som er minst relevant, eller setninger jeg på en måte har forklart et annet sted i teksten. Eventuelt prøver jeg å omformulere setningen, feks. fjerne unødvendige ekstra ord. Eller endre hele teksten, slik at den får samme betydning, bare sagt med færre ord. Hvis jeg har for få ord, prøver jeg å finne mer fakta for å fylle ut teksten, lese pensum og reflektere mer i oppgaven. Noen er strenge på antall ord og stryker hvis du ikke følger retningslinjen for ord 100%, andre igjen er litt rundere i kanten og bryr seg ikke om 10 ord for mye, eller for lite. Mange vil likevel trekke ganske mye ned på det, derfor ikke ta sjansen. 10-20 ord for mye tar ikke lang tid å korte ned på😊 Anonymkode: 0c7da...70b 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #6 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kjapt spørsmål… på eksamen og arbeidskrav på studiet mitt er det oftest ordbegrensning. Vi får f.eks følgende beskjed: max 3000 ord, pluss/minus 10% Så det jeg lurer på, er hvor absolutt er den 10-prosenten? Ved 3000 ord tolker jeg at man kan skrive inntil 3300 ord. Men er det innfor å skrive 3310 ord? 3320? Hvor går grensa i slike situasjoner? Anonymkode: 00d77...398 Alt over 3300 har i hele min "akademiske karriere" blitt oversett. Når det står at grensen er på 3300 (altså pluss/minus 10% så er den på akkurat 10%. Anonymkode: 0503f...859 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #7 Skrevet 11. juni 2021 Sønnen har fått beskjed om at de stryker hvis de overstiger ordgrensen i sitt fag. Anonymkode: fd135...b21
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #8 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alt over 3300 har i hele min "akademiske karriere" blitt oversett. Når det står at grensen er på 3300 (altså pluss/minus 10% så er den på akkurat 10%. Anonymkode: 0503f...859 Dette. Heller 3290, enn 3310. De har jo satt en grense de mener er oppnåelig. Og som student, skal man da vise at man klarer å holde seg innenfor denne grensen. Anonymkode: e386a...db3 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #9 Skrevet 11. juni 2021 Takk for svar. Lurte bare pga den siste eksamen var satt til max 3000 ord, pluss minus 10 % . Og teksten ble på nøyaktig 3300 ord inkl overskriftene i teksten. Måtte til slutt kutte enkelt-ord for å havne nøyaktig.. Anonymkode: 00d77...398
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #10 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for svar. Lurte bare pga den siste eksamen var satt til max 3000 ord, pluss minus 10 % . Og teksten ble på nøyaktig 3300 ord inkl overskriftene i teksten. Måtte til slutt kutte enkelt-ord for å havne nøyaktig.. Anonymkode: 00d77...398 Da har du reddet deg. Bra jobbet. I blant kan det være et mareritt å skjære ned tekst, men det er viktig å ha respekt for slike rammer Anonymkode: 0503f...859
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå