Gå til innhold

Tanker rundt det å få barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke gravid altså ;) Bare for å få sagt det med en gang.

Men jeg tenker litt rundt det å bli mamma da.. Jeg jobber jo i barnehage, har jobbet med barn siden 1999 så jeg har jo noen års erfaring. Men jeg vet jo at det vil ikke bli det samme i det hele tatt å få egne barn.

Så begynner jeg å tenke litt, da. Tenk om jeg ikke blir noen god mor. Tenk om jeg ikke klarer å ta meg bra nok av barnet mitt, tenk om jeg gjør bare feil. Selv om jeg vet mye om barn og hva barn trenger og har behov for, så er jeg så redd for at jeg skal gjøre feil. Jeg vet at ingen er feilfrie og at alle foreldre gjør feil innimellom, men tenk om jeg ikke klarer å være noen god mor i det hele tatt... :sjenert: Blir liksom litt bekymra ved tanken, jeg. Jeg vil veldig gjerne ha barn, det er mitt største ønske i livet. Men samtidig så blir jeg nervøs ved tanken på om jeg blir en god mor. Disse tankene har kommet veldig den siste tiden etter vi har fått en temmelig sær mor i barnehagen jeg jobber i. Hun gjør veldig mye rart som aldri kunne falle meg inn å gjøre i oppdragelsen på et barn, men likevel så tenker jeg "tenk om jeg gjør det likevel"...

Er det noen andre som har/har hatt slike tanker før de fikk barn? Hvordan vet man egentlig om man kommer til å bli en god forelder? Er jeg ikke klar til å bli mor siden jeg tenker slik?

Noen nattlige tanker fra ei som ikke får sove... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg tror det er temmelig vanlig å tenke slik. Men det som er så fint er at de aller, aller fleste av oss klarer oss helt fint! Kroppen vår, hjernen og alt, forbereder seg under graviditeten. Mange leser mye, snakker mye med andre som er/skal bli mødre, og slik lærer vi. Det er dessuten mange veier til Rom, og som oftest blir det flotte unger av det. Selvfølgelig gjør vi feil, mange feil også (en kjent dansk barnepsykolog som jeg ikke husker navnet på sa vel 14 eller 16 store feil om dagen), men naturen er innrettet slik at det som oftest går bra likevel.

Du blir nok en god mor en dag. Det at du har evne til å se at du ikke er feilfri kommer til din fordel. :)

Skrevet

Bare det at du har tenkt disse tankene, er etter mitt syn positivt. Du har reflektert over hvilket ansvar et barn innebærer, at ikke alt vil være "en dans på roser" 7- 24 og at man kanskje ikke kan få barn. Tror du kommer til å bli en bra mor siden du tenker som du gjør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...