AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Hei dere, Jeg er i et vikariat, og vurderer å jobbe gradert (40% - 2 dager per uke) for å få lengre permisjon (lengre uttak av foreldrepenger) da barnet vil være født i desember/januar, og vi trolig ikke får barnehageplass før august 2023. Vikariatet mitt går ut august 2022, men de sier også det er mulighet for forlengelse/fast - Men dette er ikke bestemt enda. Jeg leser dette på NAV Foreldrepenger sin facebookside: "Er det mulig å arbeide og motta foreldrepenger samtidig? Ja, det kan du, om du jobber deltid. Du må søke om dette og det kalles gradert uttak av foreldrepenger. Med gradert uttak vil foreldrepengeperioden din strekke seg over en lengre periode. Du avtaler med arbeidsgiver hvor stor prosent av en 100% stilling du skal jobbe. Så søker du om gradert uttak i den digitale søknaden om foreldrepenger: https://familie.nav.no/hva-soker-du I skjemaet fører du opp perioden du skal jobbe gradert, og hvor stor prosent det er avtalt at du skal jobbe. Vi trenger ikke vite hvilke dager du jobber, det som er viktig er at du hver måned ikke jobber mindre eller mer enn den prosenten som er avtalt. Dette bekrefter arbeidsgiver på den digitale inntektsmeldingen. Ved gradert uttak vil du få betalt foreldrepenger for den delen du ikke jobber, slik at jobb og foreldrepenger tilsammen blir 100 %. Si at du for eksempel jobber 40 % (2 dager i uken). Da kan du søke om gradert uttak og få utbetalt 60 % foreldrepenger. Foreldrepengene du ikke bruker sparer du, og du får en lengre permisjon. Har du spørsmål om gradert uttak, spør oss gjerne i kommentarfeltet under. Og kjenner du noen som kan ha bruk for dette, del gjerne innlegget med dem Hilsen oss på NAV Foreldrepenger". Noen som har erfaring med å jobbe gradert og motta foreldrepenger samtidig, som ønsker å dele? Fungerte det i praksis? Hjalp det økonomisk og mtp lengre permisjon? Anonymkode: ee5ec...f2d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 Jeg gjorde dette! Jeg jobbet to dager i uken og hadde 3 dager permisjon fra jobben, deretter 3 dager i uken og med to dager permisjon. Permisjonen ble ikke noe lengre, men jeg og far fikk mer tid sammen med barnet sett i at vi kunne begge være hjemme flere måneder. Økonomisk blir det helt likt. Og tidsmessig er det også helt likt. Vet ikke hvordan du mener du kan strekke permisjonen, for om ikke du tar ut så tar far ut - for noen må jo være hjemme med barnet når du jobber - og det tar jo fra permisjonen? Anonymkode: e5682...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 Jeg jobbet gradert. Det gikk helt fint. Anonymkode: e37bd...d1e
Mnjah Skrevet 10. juni 2021 #4 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Si at du for eksempel jobber 40 % (2 dager i uken). Da kan du søke om gradert uttak og få utbetalt 60 % foreldrepenger. Foreldrepengene du ikke bruker sparer du, og du får en lengre permisjon. Dette er veldig misvisende av NAV. Du får lenger permisjon i at du får være lenger hjemme med barnet om du jobber delvis, enn å ta 7 måneder i ett strekk f.eks. Men permisjonen i seg selv blir ikke lenger enn 49 eller 59 uker.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #5 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg gjorde dette! Jeg jobbet to dager i uken og hadde 3 dager permisjon fra jobben, deretter 3 dager i uken og med to dager permisjon. Permisjonen ble ikke noe lengre, men jeg og far fikk mer tid sammen med barnet sett i at vi kunne begge være hjemme flere måneder. Økonomisk blir det helt likt. Og tidsmessig er det også helt likt. Vet ikke hvordan du mener du kan strekke permisjonen, for om ikke du tar ut så tar far ut - for noen må jo være hjemme med barnet når du jobber - og det tar jo fra permisjonen? Anonymkode: e5682...d9d Takk for svar! Jeg vet at totale uker blir det samme, men det jeg mente var at man kan da være lengre hjemme med barnet enn hvis man tar ut alle foreldrepengene i strekk. Jeg formulerte og formulerer meg gjerne litt dårlig. Anonymkode: ee5ec...f2d
Nissepiken Skrevet 10. juni 2021 #6 Skrevet 10. juni 2021 Jeg gjorde dette.. jobbet 20% og økte til 50% og strakk permisjonen. Jeg hadde hjemmekontor og fleksibel arbeidstid, så jeg jobba når baby duppa og på kveldstid, samt litt helg. Gikk veldig fint 😊
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #7 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Jeg vet at totale uker blir det samme, men det jeg mente var at man kan da være lengre hjemme med barnet enn hvis man tar ut alle foreldrepengene i strekk. Jeg formulerte og formulerer meg gjerne litt dårlig. Anonymkode: ee5ec...f2d Skjønner! Ville bare ikke at du skulle misforstå 🙂 Det fungerte veldig fint for oss, måtte begynne å jobbe mye tidligere da, så var litt avhengig av nærhet til jobben (pappaen kom med barnet for amming i lunsjen), brukte ammefri morgen og ettermiddag (2 timer i staten), så hadde korte dager. Var fortsatt fullamming da jeg startet å jobbe, men det gikk helt fint! Var glad for å være tilbake i jobb tidligere og for å kunne ha lenger tid hjemme med barnet. Eneste som kan stikke kjepper i hjulene for en sånn plan er om arbeidsgiver må finne en som skal erstatte deg helt. For min del var det ingen vikar for meg, og derfor ikke noe problem med hvordan jeg selv løste det. Anonymkode: e5682...d9d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #8 Skrevet 10. juni 2021 Vi valgte 80% dekningsgrad og gradering av fedrekvoten kombinert med deltidsjobbing for meg.. Jeg hadde hele fellesperioden og var hjemme et helt år, inkl. 9 uker ferie (4u1d + 4u1d + 1 uke før jobbstart). Jeg startet da å jobbe deltid 60 % og far graderte fedrekvoten og jobbet 40 %. Far fikk da strukket fedrekvoten til seks måneder (inkl 4 uker ferie). Vi tapte jo en del på det økonomisk (uten å ha regnet på det), men vi hadde råd til det og for oss var tid viktigere enn penger. Vi var innstilt på å leve mer sparsommelig i permisjonstiden. Anonymkode: 04aec...8d0
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #9 Skrevet 10. juni 2021 Jeg arbeider delvis 20 % med hjemmekontor, har gjort det siden 8 uker etter fødselen. Jobber litt hver dag når babyen sover. Funker veldig fint både for meg og arbeidsplassen. For min del sto det mellom dette eller å ha ulønnet permisjon siden jeg vil være hjemme til baby er minst 10 måneder. Har også tatt ut ferie slik det går opp. Anonymkode: d559e...64d 1
saloni Skrevet 10. juni 2021 #10 Skrevet 10. juni 2021 Dere som kan jobbe hjemmefra skjønner jeg kan være litt lettere å jobbe gradert. Jeg jobber innen helsevesenet, og er nødt til å være fysisk på jobb. Begynner å se at det kanskje blir litt vanskelig å få til..
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #11 Skrevet 10. juni 2021 saloni skrev (1 time siden): Dere som kan jobbe hjemmefra skjønner jeg kan være litt lettere å jobbe gradert. Jeg jobber innen helsevesenet, og er nødt til å være fysisk på jobb. Begynner å se at det kanskje blir litt vanskelig å få til.. Jeg jobber i helsevesenet og det er ikke noe problem å jobbe gradert. Jeg har 80% stilling men jobber bare 40% av den. Jeg startet med 20% jobb, og skal snart komme fullt tilbake. Jeg blir satt opp på vakt de dagene jeg ikke har permisjon, dag/mellom/kveld eller natt. Anonymkode: 89a65...db4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #12 Skrevet 10. juni 2021 saloni skrev (1 time siden): Dere som kan jobbe hjemmefra skjønner jeg kan være litt lettere å jobbe gradert. Jeg jobber innen helsevesenet, og er nødt til å være fysisk på jobb. Begynner å se at det kanskje blir litt vanskelig å få til.. Jeg var fysisk på jobb. Er du i helsevesenet har du ammefri. Men problemet er jo såklart vikar da, så ikke sikkert arbeidsgiver godtar det. Anonymkode: e5682...d9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå