Gå til innhold

Tilbehør til stek?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om noe godt jeg kan lage til en stek? Noen spennende potet rett, grønnsaksrett osv? Gjerne med oppskrift..eller bare tips hvis dere ikke har oppskrift..

Tusen takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags stek er det snakk om?

Kalv, okse, skinke??

Uansett - sånn tradisjonelt har vi stort setet bare kokte poteter og grønnsaker til sånn middag. Og så er sausen nesten det viktigste :ler:

Skrevet (endret)

Fløtegratinerte poteter. Hjemmelagde, selvsagt: Potetskiver og hvitløk gis et oppkok i en blanding av fløte og helmelk (eller bare fløte, her er det ulike overbevisninger ute og går ;) ). Jeg liker også å blande i tynne skiver av sellerirot og pastinakk. Salte og pepre. La koke ca. 5 min, ha i ildfast form og gratiner i ovnen til overflaten er gyllen. (Jeg foretrekker gratinerte poteter uten ost, men det blir jo også en smakssak.) Med fløtegratinerte poteter trenger man ikke så mye saus, bare sjyen kokt inn, evnt med litt rødvin og soyasaus.

Ellers agiterer jeg stadig for ovnstørkede tomater: Del tomater i to, legg i ildfast form med snittflaten opp, ringle/strø over olivenolje, salt/pepper, oregano og melis (med tesil). 3 timer ved 125 grader. En fin syrlig kontrast til de andre smakene på tallerkenen.

Og så liker jeg grønne grønnsaker til stek: Asparges, aspargesbønner (gjerne surret i pannen med hvitløk etter de er forvellet), brokkoli...

Dette tilbehøret vil fungere godt til flere typer stek, særlig kalv og lammestek, kanskje - sistnevnte er jo det man burde unne seg akkurat nå når lammekjøttet er ferskt og på sitt beste! :)

Endret av piaf
Skrevet

Hasselbackpoteter synes jeg er veldig godt, og så baker jeg gjerne forskjellige grønnsaker (rotgrønnsaker, fennikel. løk, hele hvitløksfedd, squash, aubergine osv) i ovnen sammen med steken. Ratatouille er forresten veldig godt til lammestek. Saus lager jeg av sjyen sammen med hakket løk/hvitløk, fløte, vin, krydder osv.

Skrevet

Tusen takk:) Alt høres godt ut.. vet ikke helt hva jeg velger enda men.. velger noe av det..

takk

Skrevet
Hasselbackpoteter synes jeg er veldig godt, og så baker jeg gjerne forskjellige grønnsaker (rotgrønnsaker, fennikel. løk, hele hvitløksfedd, squash, aubergine osv) i ovnen sammen med steken. Ratatouille er forresten veldig godt til lammestek. Saus lager jeg av sjyen sammen med hakket løk/hvitløk, fløte, vin, krydder osv.

Har jeg grønnsakene i under hele steketiden, eller tar jeg de ut litt før?

Det er forresten lam jeg har..

Skrevet (endret)
Har jeg grønnsakene i under hele steketiden, eller tar jeg de ut litt før?

Det er forresten lam jeg har..

Grønnsaker (store biter!) trenger ikke mer enn 30-40 minutter. Jeg legger dem enten i egen form med olje, krydder, salt og pepper og steker mens kjøttet hviler (200-220 grader). Men en stor stek stekes på ganske svak varme så du kan godt la dem ligge hele steketiden, men de kan bli ganske myke så du bør følge litt med, evt kan du legge dem inn etter en stund.

Endret av Arkana
Skrevet

Enig med Misty :Nikke:

Stek er best med enkelt tilbehør, gjerne rosenkål, kokte poteter og peppersaus :)

Den peppersausen på pose blir forresten veldig god om man lar den småputre en halvtime, og når man tar steiken ut av ovnen, så tar man kraften fra steiken oppi (jeg lager den i leirgryte, så det blir gjerne litt kraft), og lar den putre litt til mens steiken hviler.

Skrevet

Ovnsbakte rotgrønnsaker og en stor, grønn salat med sennepsvinaigrette!

Gulrot, persillerot, sellerirot, potet, gul el rød løk, hvitløksfedd fra en hel hvitløk. Skjær røttene i ca like store biter el båter, og løken i båter. Hvitløksfeddene tar du i hele uten å ta av det hvite "papiret". Bland alt i en stor bolle med flaksalt, grovmalt sort pepper, og masse frisk timian, og godt med olivenolje. Legg i langpanne og stek på 180-200 grader i 30-60 min.

3-4 slags grønne blader (feks rød og grønn lollo, hjertesalat og ruccola) rives grovt i et vakkert fat med litt store kanter. Rist sammen vinaigrette av en liten ts Dijon-sennep, 1 ss hvitvinseddik, (og evt 1/2-1 ts flytende honning), 1/2 ts salt og 3-4 sveiver pepper, rist deretter oppi 4 ss solsikkeolje. Hell over bladene og vend dem lett rett før servering. Evt kan du riste en neve pinjekjerner og strø over helt til slutt.

Skrevet

Fløtegratinerte poteter eller Hasselback poteter er nydelig til stek. Broccoli er kjempegodt til og veldig sunt.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Smørdampede grønnsaker har jeg ofte. Utrolig enkelt, men så mye bedre enn å koke. Også en god saus.

Ett annet alternativ er å hive grønnsakene i en stor stekeform, også legge steika oppå. Da bruker jeg mange av de grønnsakene som er nevnt her, i tillegg til tomater. Utrolig godt til lam feks.

Skrevet
Smørdampede grønnsaker har jeg ofte. Utrolig enkelt, men så mye bedre enn å koke. Også en god saus.

Ett annet alternativ er å hive grønnsakene i en stor stekeform, også legge steika oppå. Da bruker jeg mange av de grønnsakene som er nevnt her, i tillegg til tomater. Utrolig godt til lam feks.

Hvordan lager jeg smørdampete grønnsaker? Det hørtes godt ut det.. steika står i ovnen nå, så hvis noen har mulighet til å svare litt fort.. :)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Smørdamping er iallefall fort gjort... ;)

Kutt opp grønnsakene og hiv dem i en kasserolle. Hell i vann så du har ca 1 cm med vann i kjelen. Sett den til koking med lokket på. Følg med på kjelen så det ikke koker tørt, gjør den det for tidlig må du ha i litt mer vann. Dersom den bruker veldig lang tid på å koke ut kan du ta av lokket etter en stund,så det går fortere. Den skal koke i 5-10 minutter, og hvor mye vann du må ha kommer an på hvor mye grønnsakene vesker. Når nesten alt vannet er borte hiver du en god klatt med smør oppi og rører rundt, før du lar det koke litt til med lokket på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...