Gå til innhold

Dere som er alenemødre, var det vanskelig å få boliglån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig blitt alene med barnet mitt som er under 2 år. Jeg bor nå i en 3 -roms og vurderer å selge og kjøpe noe større. Vil helst ha rekkehus.  Jeg har 500 000kr på bok, og forventet fortjeneste på nåværende bolig er minst 2 millioner. Har ingen annen gjeld og årsinntekt på 550 000kr. Fast jobb og god utdanning.  Banken ga meg avslag på ett lån på 1,5 millioner, er det mulig?! Jeg betjener ett lån på 1,1 millioner kr nå, tror ikke 400 000kr mer vil velte lasset. Synes det er veldig strengt. Eller har jeg bare vært uheldig med rådgiveren? 

Anonymkode: c7d1b...56d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da går du til Nordea! Jeg var gjennom hele spekteret av banker - med samme utgangspunkt som deg, og fikk desidert best vilkår og lån hos dem! 

Anonymkode: 87014...7c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det var lite. Jeg har inntekt på 600.000, EK på rundt 800.000, studielån på 350.000 og fikk tilbud om 2 mill.

Jeg ville ha prøvd i en annen bank.

Anonymkode: 3f8ab...025

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da går du til Nordea! Jeg var gjennom hele spekteret av banker - med samme utgangspunkt som deg, og fikk desidert best vilkår og lån hos dem! 

Anonymkode: 87014...7c3

Dette var nordea :(

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det var lite. Jeg har inntekt på 600.000, EK på rundt 800.000, studielån på 350.000 og fikk tilbud om 2 mill.

Jeg ville ha prøvd i en annen bank.

Men er du alenemor? Enig i at det er lite 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vurderer innimellom å bare bli der jeg er og spare opp litt til. Sparer fort 120 000 -150 000kr i året, så det vil ordne seg uansett :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble alene med tre barn for 3 år siden. Samme lønn som deg. EK på 1,5 mill (etter at vi solgte felles hus) 

Fikk lån på 2,1. 

Nybygger.no

Anonymkode: 64466...c07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor, inntekt på 600 000 og hadde egenkapital på 600 000. Fikk lån på 2.2 mill i den første banken jeg søkte i. Jeg ville søkt andre banker om jeg var deg, ser ingen grunn til at du ikke skal få et høyere lån?!

Anonymkode: f22e5...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Det syns jeg var veldig «strengt»!

Jeg er alene med mine to barn 50/50, 450k i egenkapital, 240k i studielån, 550k i årslønn.

Fikk 2,1 i lån i min lokale bank. Ingen problem. Kunne fått mer med kausjonist (min far ville stille opp).

Anonymkode: 875eb...115

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men er du alenemor? Enig i at det er lite 

Alene med barn ja.

AnonymBruker
Skrevet

Nordea har blitt innmarri gnitne i det siste ? 🤷‍♀️
Fikk boliglån omtrent kastet etter oss av de for noen år siden. Vi byttet bank og da vi forhørte oss med Nordea igjen i fjor fordi vi ville kjøpe noe større så mente de at vi ikke kunne låne noe mer, på tross av at vi på det tidspunktet både hadde høyere lønn og mindre gjeld. Årsaken? Vi hadde fått barn. 

Anonymkode: cf25c...6ab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke sjans alene. 

1 barn 

Studielån 350 k

Lønn 450 000

Ek 1000 000

Får tilbud om å kjøpe for 2 mill... 

Anonymkode: 94b3d...a54

AnonymBruker
Skrevet

Skal snakke med Nordea i morgen og høre hva de kan gi meg i boliglån. Har i dag hos spk, men skal selge og flytte til annet sted og derfor nytt boliglån. 

Er også enslig forsørger. 

Kan si i morgen hva de kan tilby. Er premiumkunde der pga fagforening.

Anonymkode: 67a97...758

AnonymBruker
Skrevet

Inntekt 620.000

Egenkapital: 900.000

Studielån: 480.000

Alene med to små barn

Fikk tilbud om 800.000 i boliglån av DNB.

Anonymkode: 32276...b3b

Skrevet

Du må prøve flere banker, gjerne de litt mindre. Jeg fikk veldig varierende lånetilbud, alt fra avslag til 5xårsinntekt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skal snakke med Nordea i morgen og høre hva de kan gi meg i boliglån. Har i dag hos spk, men skal selge og flytte til annet sted og derfor nytt boliglån. 

Er også enslig forsørger. 

Kan si i morgen hva de kan tilby. Er premiumkunde der pga fagforening.

Snakka med Nordea nå.

2,3 mill kan jeg få i boliglån der.

Det du kan gjøre, er å høre med flere banker om hva de mener du kan få i boliglån. Deretter tar du det med til Husbanken dersom det ikke dekker bolig for deg.

Uansett, forhør deg med flere banker. Enkelte kan være vanskelig. Snakka du med en ansatt (kaller de ikke rådgivere for de er egentlig bankens selgere) eller brukte du kalkulator på nett?

AnonymBruker
Skrevet

Hør med flere banker. Jeg er alene med 2 barn, hadde 900 000 i egenkapital og fikk lån på 1,3 mill, har bare 300 000 i inntekt. Men jeg hadde møte med banken, og vi satte opp budsjett som var realistisk for meg.

Så hør med flere banker, for var veldig lite du fikk tilbud om.

Anonymkode: a8498...5e1

Skrevet

Var ikke alenemor, men skulle kjøpe alene. Fikk 1,7 i lån med 350000 i ek. Billån og studielån. Ett barn på et år😊 men jeg gikk i en liten bank først, så ga jeg beskjed til min bank hva jeg fikk låne der og da økte de fra 1,4 til 1,7.

Må bare høre med fler banker 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med ett barn. Har 550.000 i inntekt. Hadde egenkapital på 600.000. Fikk lov å låne 2,1 mill. 
Kjøpte meg enebolig😊 Betaler mindre på lån enn i leie tidligere.

Dette var en lokal sparebank. Verd å sjekke flere banker.

Anonymkode: 07d72...ed3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...