Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal i barselbesøk til en venninne som nylig har fått baby. Hun har fra før en datter og kjæresten har en datter. Er det vanlig å gi gaver til søsknene til den nyfødte i tillegg til gave til nyfødt? Jeg tenkte å gi litt klær i barselgave til dek nyfødt, men kommer på at det vil bli veldig dyrt hvis jeg også må gi gaver til halvsøskenene?

Anonymkode: e10a3...65d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det, men da bare en bitteliten ting så de ikke føler seg oversett :) Trenger ikke være noe dyrt, og jeg tror heller ikke det er påkrevd. Jeg bare husker selv da jeg fikk lillebror hvor tussig det var at han plutselig fikk all oppmerksomheten 😄

Anonymkode: c4615...b36

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvsagt ikke. Gir da kun gave til den nyfødte. Søsknene har jo ikke bursdag samme dag som babyen....

En uting at man skal gi ting, gaver i alle situasjoner. Unger blir bortskjemte.

Anonymkode: aff31...cb0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er nærmeste familie som gjør sånt.

Anonymkode: bb69a...0bc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei ,jeg gjør ikke det.  

Anonymkode: 90ec3...ad2

Gjest blåbærpike
Skrevet

Jeg har bare gjort det til tantebarna. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi har gitt gave til søsken i barnehage-/barneskolealder. Henvender oss også først til søsken og gratulerer som storebror/storesøster. Viktig at søsken også får oppmerksomhet. 

Anonymkode: 5a006...63a

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja -  så lenge storesøsken fremdeles er små.  Bare en liten ting, slik at storesøsken ikke føler seg helt glemt.  Tror jeg brukte en hundrelapp sist.  (Til bursdager gjøres ikke dette, altså).

Sist gang var jeg den eneste som gjorde det.  Mor ble ekstremt glad for at vi også husket på storebror.

Anonymkode: 24b37...c51

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det, ihvertfall om de er der, fordi jeg syntes er hyggelig og inkluderende. Jeg gir uansett ikke store gaver, men alle har jo noe å feire, så syntes ikke det er feil å ha med noe til både nybakt menneske, nybakt mor, nybakt far og nybakt storebror/storesøster :) Ser ikke mine venninner barn så ofte, så det er kos å gi de en liten oppmerksomhet. 

Anonymkode: e744d...a51

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må bare legge til - at man kan også helt fint komme på besøk uten en eneste gave! Jeg forventer ikke gave av de som kommer, jeg vil jo ha selskap først og fremst. Hvis du har litt dårlig økonomi, bak noen muffins eller noen boller i stedet for å gi gave, det er vel så koselig :)

Anonymkode: e744d...a51

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gir gave til mor og far jeg. Alle har alt de trenger og mere til til babyen. 

Anonymkode: 1aa13...d9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det med de jeg kjenner godt. Altså kan jeg godt sende en gave til nyfødte som er barn og bekjente eller kolleger, mens om jeg selv kommer på barselbesøk så er det fordi jeg er god venn eller familie. Da kjenner jeg gjerne storesøskenet godt fra før også og har med en liten oppmerksomhet til denne også, om barnet ikke er så gammelt. Har jo med noe til mor, og bakst eller mat til familien, så... Er også nøye på at det er storesøskenet jeg henvender meg til når jeg kommer: "Hei, NN! Gratulerer så masse med å ha blitt storebror/søster. Vil du vise meg lillebror/søster?". Så selv da min eldste ble storebror at han elsket å få vise frem, stolt som en hane, sin nye lillesøster. 

Han fikk ikke gaver, og vi forventet ikke det heller. Forklarte ham på forhånd at babyen fikk fordi hun hadde jo hatt fødselsdag. 

Gir ikke gaver til søsken på bursdager. 

Anonymkode: e5505...d46

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det ja. Har vært alt fra litt godteri til en liten leke (kommer an på barnet og alder). Når jeg har vært på besøk har jeg prøvd å gi søsken mest oppmerksomhet, og hvis jeg skulle holde babyen spurte jeg gjerne søsken om de kunne sitte ved siden av meg for å «hjelpe» eller noe i den duren. 
Merket veldig selv at alle som kom her skulle jo se babyen. Storebror ble glatt oversett av mange, og det var vondt for både han og oss. 

Anonymkode: b6a63...8bc

• Liker 2
Skrevet

Ja, pleier gi en liten oppmerksomhet til storesøsken, Trenger ikke være mer avansert enn såpebobler til en tier. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som regel får jo mor og far blomst og gratulasjoner og kort osv, og babyen får klær og dill og dall. 

Så storesøsken blir stående utenfor om ikke de også får noe, de er jo ikke inkludert i blomst som mor får på sykehuset f.eks. 

Så ja, jeg syns det er viktig å gi gaver til storesøsken også, såsant de er små. Enig med de over her som sier at de først gratulerer storesøster/-bror med nytt søsken og gir de en gave og så mor og så babyen. 

Anonymkode: efb21...16d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid med noe til foreldrene, baby og storesøsken. Ville blitt rart for meg å levere gavene, mens feks den stolte storebror ikke fikk noe.

Anonymkode: e2228...7c3

• Liker 1
Gjest 96erjente
Skrevet

Jeg hadde gjort det. Men tenker at det holder med en liten ting, for at ikke det ikke bare skal være fokus på babyen😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid gjort det, og som gravid med nr to selv nå tenker jeg at det betyr mer om storebror får enn oppmerksomhet enn babyen eller vi når ungen kommer.

Anonymkode: da954...abd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke hva, men husker jeg kjøpte noe til storesøstereb når venninnen min fikk barn nr 2. Jeg ble fadder til barnet også så det ble litt tilfeldige gaver på sikt også, jeg passet på å ta med noe til storesøster også - stort sett is, Dyreparkenis som hun elsker 😊 Trenger ikke være gave-gave.

Anonymkode: a5df7...5f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje holder det med en spiselig oppmerksomhet? Synes man får så mye leker og  ting som bare samler seg opp og aldri brukes. 

Anonymkode: 9826f...6be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...