Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat vært på intervju, har søkt en avdelingslederstilling i kommunen. 

Jeg syns intervjuet gikk veldig bra. På slutten spurte intervjuer meg hva jeg har sett for meg i fht lønn. 

Jeg svarte at det kan vi snakke om når jeg evt får tilbud om stillingen. 

Er det grunn til å tro at jeg har gode sjanser til å få jobben siden hun spurte om lønn? 

Eller er det bare et standard spørsmål som alle får? 

Anonymkode: 4a97c...846

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Står ikke det i stillingsbeskrivelsen? Mente det alltid gjorde det i kommunen. 

Anonymkode: 0fd5d...dba

Skrevet

Standard spørsmål hos oss. Vi har en fast lønnsramme, og det er ikke noe poeng å gå videre om kandidaten ikke vil jobbe for det vi tilbyr.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke lurt. Er du klar over hvor mye jobb og hvor mange instanser et jobbtilbud skal innom i det offentlige? Forventer du virkelig at de skal bruke verdifull tid på å utarbeide dette når de ikke engang vet om du aksepterer noe innenfor lønnsrammen?

Anonymkode: bfb42...e9e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette syns jeg var intet mindre enn svært smart å svare 🙌🙌🙌🙌

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ikke lurt. 

Her er jeg ikke enig med deg.

Det er i grunn på tide at vi lærer oss og sette en «verdig prislapp» på oss selv- og gi «systemet» en tilbakemelding på at det ikke er greit at man skal være nødt å «ta til takke» med det de måtte ha tenkt ut er greit for alle..

For noen er sånn eller slik ok utifra egen livssituasjon - mens andre kanskje det ikke passer for. Noen er single, har grei økonomi utifra en lønn - mens andre kanskje er aleneforsørger, trenger lønn for å dekke utgifter til barnepass (noen har flere barn) ..

Ja- du skjønner tegninga😊 Syns at det er helt ok -og klokt- og svare slik på forespørsel om lønn på første intervjurunde. 

Men- vi har jo lov å være uenige vi to såklart👍

• Liker 3
Skrevet
MammaMums skrev (2 minutter siden):

Det er i grunn på tide at vi lærer oss og sette en «verdig prislapp» på oss selv- og gi «systemet» en tilbakemelding på at det ikke er greit at man skal være nødt å «ta til takke» med det de måtte ha tenkt ut er greit for alle..

For noen er sånn eller slik ok utifra egen livssituasjon - mens andre kanskje det ikke passer for. Noen er single, har grei økonomi utifra en lønn - mens andre kanskje er aleneforsørger, trenger lønn for å dekke utgifter til barnepass (noen har flere barn) ..

Ja- du skjønner tegninga😊 Syns at det er helt ok -og klokt- og svare slik på forespørsel om lønn på første intervjurunde. 

Problemet er at for denne stillingen er det antakelig en fastsatt lønn i et relativt lite intervall. Enten vil du jobbe der og tjene 500-530 000,-, eller så er du uaktuell. Det er greit for den som ansetter å vite om du tjener 600 000,- i dag, slik at hun kan opplyse om at den aktuelle stillingen ikke lønnes så høyt, og spørre om du fortsatt er interessert (det kan jo være andre grunner til jobb-bytte).

• Liker 3
Skrevet
Brunello skrev (23 minutter siden):

Problemet er at for denne stillingen er det antakelig en fastsatt lønn i et relativt lite intervall. Enten vil du jobbe der og tjene 500-530 000,-, eller så er du uaktuell. Det er greit for den som ansetter å vite om du tjener 600 000,- i dag, slik at hun kan opplyse om at den aktuelle stillingen ikke lønnes så høyt, og spørre om du fortsatt er interessert (det kan jo være andre grunner til jobb-bytte).

Det er jo sant det; at det er flere grunner enn lønn for å vurdere å bytte jobb. Nå er jo lønnstrinnene kommunalt og statlig ganske offentlig - og jeg vil anta at det er opplyst i stillingsutlysningen hvor denne spesifikke stillingen ligger og varierer. At kandidaten her svarer slik i første intervju, synes jeg fortsatt er smart. Ikke har hun/han vist kortene sine for tidlig, ikke vet arbeidsgiver hvor kanditaten ligger pr d.d - og forhandlingene er fortsatt åpne. Sånn tenker jeg, så jeg støtter ts i svaret sitt👍

• Liker 2
Skrevet
MammaMums skrev (7 minutter siden):

Det er jo sant det; at det er flere grunner enn lønn for å vurdere å bytte jobb. Nå er jo lønnstrinnene kommunalt og statlig ganske offentlig - og jeg vil anta at det er opplyst i stillingsutlysningen hvor denne spesifikke stillingen ligger og varierer. At kandidaten her svarer slik i første intervju, synes jeg fortsatt er smart. Ikke har hun/han vist kortene sine for tidlig, ikke vet arbeidsgiver hvor kanditaten ligger pr d.d - og forhandlingene er fortsatt åpne. Sånn tenker jeg, så jeg støtter ts i svaret sitt👍

Og jeg ville ha droppet kandidaten dersom det var andre aktuelle som jeg visste var innenfor det jeg hadde å gå på. Selvfølgelig forutsett at kandidatene av jevnbyrdige ellers. Noe de ofte er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det et standard spørsmål. 

Årsaken er at vi har en gitt lønnsramme for stillingen, og har kandidaten helt andre forventninger enn det som er innenfor rammen så er det bortkastet tid fra begge parter å gå videre i prosessen. 

Anonymkode: 04c81...960

• Liker 3
Skrevet

Det er ganske standard spørsmål og noe du bør har et forberedt svar på. Hvis ikke kan du ende opp med å bruke tid og krefter på intervjurunder til en jobb som ikke betaler det du forventer. Har dessverre brent meg på det selv. 

Det er en skikkelig uting at det ikke står lønn i stillingsbeskrivelser.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hos oss er det et standard spørsmål. 

Årsaken er at vi har en gitt lønnsramme for stillingen, og har kandidaten helt andre forventninger enn det som er innenfor rammen så er det bortkastet tid fra begge parter å gå videre i prosessen. 

Men det hadde jo vært så utrolig mye smartere om arbeidsgiver kunne opplyst det i stillingsannonsen... Slik var det i staten før. Slapp å kaste bort tid på å søke på stillinger med altfor lav lønn, og arb.giver slapp å bruke tid på intervjuer med folk som takker nei pga lønn. 

Anonymkode: a4f0b...cd8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men det hadde jo vært så utrolig mye smartere om arbeidsgiver kunne opplyst det i stillingsannonsen... Slik var det i staten før. Slapp å kaste bort tid på å søke på stillinger med altfor lav lønn, og arb.giver slapp å bruke tid på intervjuer med folk som takker nei pga lønn. 

Jeg er egentlig helt enig. Men alle ansatte som har samme stilling synes ikke det er like ok å ha lønnen sin postet i den lokale avisen slik naboer, venner og familie har full oversikt over inntekt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Greit svar. Er egentlig sjeldent smart å nevne lønnskrav på et intervju. 

Du kunne også svart noe ala dette "Jeg vil vurdere deres lønnstilbud når det kommer", slik at du bevisst spiller ballen over til dem. 

Ikke si ja til det første du får, hvis du får jobben. Prøv å kom med et motforslag. 

Anonymkode: 506a5...a47

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er et standardspørsmål 

Anonymkode: f205d...423

AnonymBruker
Skrevet
MammaMums skrev (På 10.6.2021 den 16.12):

Vel, du tar feil. Alle svarene som kom unner deg sier det samme. Det er fastsamme rammer og ingen store muligheter for å forhandle utover dette. Det handler ikke om at vi ikke setter en «verdig prislapp» på oss selv, her misforstod du.

Er rekrutterne leder i linjen selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel, du tar feil. Alle svarene som kom unner deg sier det samme. Det er fastsamme rammer og ingen store muligheter for å forhandle utover dette. Det handler ikke om at vi ikke setter en «verdig prislapp» på oss selv, her misforstod du.

Er rekrutterne leder i linjen selv.

*under

AnonymBruker
Skrevet

Lønn varierer og er det ikke oppgitt et spenn, kan en ikke vite. Her kan en snakke seg både opp og ned. Har de tenkt å gi fx 700. og du vil ha 600. har de jo spart gode penger ved ansettelsen (helt til du evnt oppdager hva du burde hatt). Noe liknende «jeg forventer en markedsmessig rett lønn i henhold til min kompetanse og oppgaver i stillingen»

Anonymkode: 34fa7...4a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Spørsmålet mitt var om dere tror jeg har økt sjanse for å få jobben siden de spurte om lønn? 

Hadde de ansett meg som uaktuell, hadde de kanskje ikke spurt? 

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig å snakke om lønn på intervju. Svaret ditt virker litt bitchy

Anonymkode: 7feb5...a52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts her. 

Spørsmålet mitt var om dere tror jeg har økt sjanse for å få jobben siden de spurte om lønn? 

Hadde de ansett meg som uaktuell, hadde de kanskje ikke spurt? 

Som mange sier, det er et standardspørsmål. Hvis stillingen er lønna i spennet 600 - 650 og du sier at du ligger på 800 i dag, kan de glatt stryke deg fra kandidatlista. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...