AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Jeg hadde keisersnitt med mitt andre barn, nesten ti år siden, fordi jeg fikk helt angst etter første fødsel (vaginal fødsel). Da måtte jeg omtrent krangle meg til keisersnitt. Hadde en samtale med lege på St.Olavs da jeg var i uke 34 tror jeg. Nå er jeg i uke 8, og kjenner ekstra kvalmefølelse og angst når jeg tenker på forestående fødsel. Hvordan går jeg frem for å få samtale og avklaring tidligere i svangerskapet? Da jeg hadde samtale sist, var det i forbindelse med at jeg hadde fått fødeplass på St.Olavs og derfor tok jeg kontakt. Nå har jeg ikke søkt om fødeplass enda, og det blir denne gangen sykehuset i Tønsberg, aner ikke hvordan jeg skal gå frem her. Er det lettere å få innvilget keisersnitt andre gang? Et keisernitt tidligere gjør vel at svangerskap etterpå får en ekstra risiko om den blir vaginal fødsel? Anonymkode: 1017f...b8f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg hadde keisersnitt med mitt andre barn, nesten ti år siden, fordi jeg fikk helt angst etter første fødsel (vaginal fødsel). Da måtte jeg omtrent krangle meg til keisersnitt. Hadde en samtale med lege på St.Olavs da jeg var i uke 34 tror jeg. Nå er jeg i uke 8, og kjenner ekstra kvalmefølelse og angst når jeg tenker på forestående fødsel. Hvordan går jeg frem for å få samtale og avklaring tidligere i svangerskapet? Da jeg hadde samtale sist, var det i forbindelse med at jeg hadde fått fødeplass på St.Olavs og derfor tok jeg kontakt. Nå har jeg ikke søkt om fødeplass enda, og det blir denne gangen sykehuset i Tønsberg, aner ikke hvordan jeg skal gå frem her. Er det lettere å få innvilget keisersnitt andre gang? Et keisernitt tidligere gjør vel at svangerskap etterpå får en ekstra risiko om den blir vaginal fødsel? Anonymkode: 1017f...b8f Nja jeg tok keisersnitt og han som utførte snittet sa så positivt at neste gang kunne jeg føde vaginalt, og at det var jo så bra!!!! Ja ja tenkte jeg.... Mange kan føde fint vaginalt etter keisersnitt, så det kan du ikke lene deg på. De følger bare litt ekstra med. Det du derimot må gjøre er å beskrive at det går utover psyken din å frykte fødsel. Du sover dårlig, du våkner av mareritt, du er ukonsentrert på jobb,krangler med partner osv. At du nærmer deg sammenbrudd. Et keisersnitt er dobbelt så dyrt som vaginal fødsel. Men et engangstilfelle. Helsepersonell skal vurdere langtids konsekvenser. De vil da vurdere at det samfunnsøkonomisk er bedre å gi deg keisersnitt enn at du skal kollapse, bli arbeidsufør og syk. I tillegg kanskje en fødselsdepresjon som igjen kan gi konsekvenser for barnet. Klarer du å få dem til å se det bildet, får du det innvilget. Men du må være veldig bastant. Anonymkode: 4f138...7d4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nja jeg tok keisersnitt og han som utførte snittet sa så positivt at neste gang kunne jeg føde vaginalt, og at det var jo så bra!!!! Ja ja tenkte jeg.... Mange kan føde fint vaginalt etter keisersnitt, så det kan du ikke lene deg på. De følger bare litt ekstra med. Det du derimot må gjøre er å beskrive at det går utover psyken din å frykte fødsel. Du sover dårlig, du våkner av mareritt, du er ukonsentrert på jobb,krangler med partner osv. At du nærmer deg sammenbrudd. Et keisersnitt er dobbelt så dyrt som vaginal fødsel. Men et engangstilfelle. Helsepersonell skal vurdere langtids konsekvenser. De vil da vurdere at det samfunnsøkonomisk er bedre å gi deg keisersnitt enn at du skal kollapse, bli arbeidsufør og syk. I tillegg kanskje en fødselsdepresjon som igjen kan gi konsekvenser for barnet. Klarer du å få dem til å se det bildet, får du det innvilget. Men du må være veldig bastant. Anonymkode: 4f138...7d4 Ja, jeg hadde det veldig tungt etter den vaginale fødselen. Følte at kroppen var annerledes, revnet og gjennomgikk operasjon. Var veldig deprimert, lenge. Etter keisersnittet, hadde jeg det mye bedre både før og etter fødsel. Anonymkode: 1017f...b8f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #4 Skrevet 10. juni 2021 Det kommer vel helt an på hvilke grunner du har for at du er redd for vaginal fødsel. Personlig har jeg revnet til grad 4 med første fødte. Har hatt mye fødselsplager i ettertid og traumer som har gjort at jeg i dette svangerskapet har gruet meg hele veien til ny vaginal fødsel. Har snakket med fastlegen og jordmor om dette og jeg har enda ikke fått innvilget keisersnitt, og er nå i uke 38. Anonymkode: cf1b1...336
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #5 Skrevet 10. juni 2021 Min første fødsel gikk ikke som den skulle, og det ble hastesnitt. Jeg tenkte at neste gang jeg skal føde, så kommer det til å gå bra. Følte jeg ikke hadde noe behov for å snakke så mye om det, selvom det ble noen komplikasjoner. Nå er jeg gravid på nytt, og allerede de første ukene så knøt det seg helt, bare ved tanken på å muligens gå gjennom det samme igjen. Var ikke forberedt på at jeg skulle føle det sånn. I uke 16 var jeg på fødepoliklinikken pga noe annet, og nevnte det da for legen. Vi gikk gjennom journalen sammen, og fikk kun forståelse. Fikk å beskjed om at det ikke var nødvendig med henvisning for samtale da hun skulle sette opp en plan for samtaler videre ang planlagt keisersnitt. Når jeg kom på neste kontroll 4 uker senere fikk jeg dato for keisersnitt. På bakgrunn av forrige fødsel, og hvordan jeg hadde det nå, så så de ingen grunn for å la meg gå å være redd mer enn nødvendig. Jeg ville ha bedt fastlegen om henvisning om ikke altfor lenge. Du blir nok ikke prioritert når du er så kort på vei, men da er du ihvertfall i systemet. Nå har du prøvd begge deler, og erfaringene dine bruker å bli tatt med i stor grad. Kommer selvfølgelig ann på sted og hvem du møter på. Anonymkode: 14def...248
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #6 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min første fødsel gikk ikke som den skulle, og det ble hastesnitt. Jeg tenkte at neste gang jeg skal føde, så kommer det til å gå bra. Følte jeg ikke hadde noe behov for å snakke så mye om det, selvom det ble noen komplikasjoner. Nå er jeg gravid på nytt, og allerede de første ukene så knøt det seg helt, bare ved tanken på å muligens gå gjennom det samme igjen. Var ikke forberedt på at jeg skulle føle det sånn. I uke 16 var jeg på fødepoliklinikken pga noe annet, og nevnte det da for legen. Vi gikk gjennom journalen sammen, og fikk kun forståelse. Fikk å beskjed om at det ikke var nødvendig med henvisning for samtale da hun skulle sette opp en plan for samtaler videre ang planlagt keisersnitt. Når jeg kom på neste kontroll 4 uker senere fikk jeg dato for keisersnitt. På bakgrunn av forrige fødsel, og hvordan jeg hadde det nå, så så de ingen grunn for å la meg gå å være redd mer enn nødvendig. Jeg ville ha bedt fastlegen om henvisning om ikke altfor lenge. Du blir nok ikke prioritert når du er så kort på vei, men da er du ihvertfall i systemet. Nå har du prøvd begge deler, og erfaringene dine bruker å bli tatt med i stor grad. Kommer selvfølgelig ann på sted og hvem du møter på. Anonymkode: 14def...248 Det siste du sier der, skremmer meg veldig. Synes det er horribelt at det i 2021 kan være så tilfeldig. Må jeg innom fastlegen (er en veldig uempatisk person som ikke engang ville gi meg sykemelding etter at faren min døde i fjor), eller kan jeg heller kontkate sykehuset direkte? Anonymkode: 1017f...b8f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #7 Skrevet 10. juni 2021 Mulig det ikke hadde spilt noen rolle om hvor og hvem jeg hadde møtt på selvfølgelig. Det er jo forskjellige utgangspunkt hos alle. Kanskje mitt tilfelle går for å være kvalifisert for å få det innvilget av alle. Men når man leser alle tråder om hvordan folk blir behandlet enkelte steder, så er det til å bli redd av. Uff, hørtes ikke ut som noen god lege. Du må dessverre få fastlegen til å henvise deg. Men mulig at jordmor kan gjøre det å. Ville undersøkt det først. Nekter fastlegen å henvise deg, ville jeg bestilt time hos privat gynekolog, å fått den til å henvise. Anonymkode: 14def...248
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #8 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg hadde det veldig tungt etter den vaginale fødselen. Følte at kroppen var annerledes, revnet og gjennomgikk operasjon. Var veldig deprimert, lenge. Etter keisersnittet, hadde jeg det mye bedre både før og etter fødsel. Anonymkode: 1017f...b8f For noen er keisersnitt den absolutt beste løsningen. Dette vet helsepersonell. Alle kropper er ikke skapt for å føde, for noen blir det en opplevelse som kan minne om mishandling. Man mister helt kontrollen og enkelte jordmødre er klønete på fødestuen og forverrer opplevelsen. De har litt sånn " dette må hun tåle som alle andre" holdning. Men hvordan vi opplever smerte er særs ulikt. Det kan også ligge andre ting bak som gjør det langt verre for noen å føde, som overgrep, psykiske problemer eller rett og slett bare en total avsmak for å føde. Altså man bare synes det er direkte uhyggelig. Jeg hører kvinner si at det var så rått å føde. Å ikke måte på hvilken styrke de fikk i den verste smerten. Sånn opplever ikke alle det rett og slett. De får heller ikke den " alt var verdt det" når de får baby på brystet. For noen blir barnet et symbol på det traumatiske de gikk gjennom, og da er de på vei ned en veldig destruktiv vei både for seg selv, men ikke minst barnet. Jeg unner så inderlig kvinner som har opplevd vonde og traumatiske fødsler å kunne få innvilget keisersnitt. Så de kan nyte graviditeten , så de kan glede seg til å få barnet i armene og ha overskudd til den viktigste jobben,å være mamma. Dere må bare kreve det rett og slett. Uansett motstand må dere bare vite at det er det rette for dere. Det er snakk om å ivareta dere som mennesker som skal fungere her i livet. Anonymkode: 4f138...7d4 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #9 Skrevet 10. juni 2021 Det er en grunn til at planlagt keisersnitt ikke innvilges tidlig i svangerskapet, og det er på grunn av den åpenbare belastningen det er for kroppen og barnet og at å føde vaginalt er fysisk sunnere for alle parter. Ved å innvilge slikt sent i svangerskapet gir det den fødende tid på å tenke og vurdere om dette er verdt risikoen, som det jo er for noen men ikke alle. Det er et ønske at fødende vurderer situasjonen sin dypt, og ikke setter seg på bakbeina med en gang og forblir der. Det bør prøves samtaler, kurs (f.eks Positiv Fødsel, søk det opp) og gjennomgang av evt forrige fødsel om det er en årsak. Og sikkert andre behandlingsmetoder/eksponeringsmetoder jeg ikke er så godt kjent med. Hvis man får innvilget keisersnitt i uke 12, for eksempel, så er det avgjort og den fødende forholder seg til dette og det er herved bestemt. Ved å innvilge senere så gir det den fødende tid til å evt ombestemme seg. Noen har nok veldig gode grunnet til å ønske seg keisersnitt, det betviler jeg for all del ikke, men alle har ikke det. Noen tror det, men vet ikke bedre og så videre. Anonymkode: f928b...1a0 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #10 Skrevet 11. juni 2021 Fødte i Tønsberg i mars, og min erfaring er at de skikkelig vrange dersom man har hatt en vaginal fødsel tidligere. Eneste alternativene jeg fikk var igangsettelse og hjemmefødsel som ble nevnt, men som for meg var uaktuelt. Ble til slutt igangsettelse og en fødsel som endte med hastesnitt og en unge som ikke pustet. Det gikk til slutt bra da, men kjenner jeg blir sint og lei meg over å ha blitt nektet noe som kunne spart barnet vårt (og meg for så vidt) for unødvendig mye greier. Anonymkode: ac831...ae5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #11 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fødte i Tønsberg i mars, og min erfaring er at de skikkelig vrange dersom man har hatt en vaginal fødsel tidligere. Eneste alternativene jeg fikk var igangsettelse og hjemmefødsel som ble nevnt, men som for meg var uaktuelt. Ble til slutt igangsettelse og en fødsel som endte med hastesnitt og en unge som ikke pustet. Det gikk til slutt bra da, men kjenner jeg blir sint og lei meg over å ha blitt nektet noe som kunne spart barnet vårt (og meg for så vidt) for unødvendig mye greier. Anonymkode: ac831...ae5 Hvor mye jobbet du med deg selv for å forberede deg på fødselen? Anonymkode: f928b...1a0 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #12 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fødte i Tønsberg i mars, og min erfaring er at de skikkelig vrange dersom man har hatt en vaginal fødsel tidligere. Eneste alternativene jeg fikk var igangsettelse og hjemmefødsel som ble nevnt, men som for meg var uaktuelt. Ble til slutt igangsettelse og en fødsel som endte med hastesnitt og en unge som ikke pustet. Det gikk til slutt bra da, men kjenner jeg blir sint og lei meg over å ha blitt nektet noe som kunne spart barnet vårt (og meg for så vidt) for unødvendig mye greier. Anonymkode: ac831...ae5 Dette hadde jeg klaget inn til Fylkeslegen. Anonymkode: 12e04...3fa
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #13 Skrevet 11. juni 2021 Jeg hadde med et brev til jordmor (oppfølging på sykehuset grunnet risikosvangerskap). I brevet forklarte jeg kort om at jeg var utsatt for incest som barn og en voldtekt da jeg var 19. Overlegen forsto også situasjonen, og jeg var ca. i uke 22 da KS ble innvilget. Da jeg var gravid med nummer to fikk jeg KS basert på tidligere info. Må legge til at da fødselen startet før planlagt KS, ønsket vakthavende lege at jeg skulle føde vaginalt. Anonymkode: 1573e...5f7
Gjest Lija Skrevet 11. juni 2021 #14 Skrevet 11. juni 2021 (endret) Tenker nesten det er lurt å vente litt med å «mase» om KS, for begynner du nå får de bedre tid til å forsøke og overtale deg🤔 Jo lenger du venter, jo tryggere er de på at valget ditt er ordentlig gjennomtenkt kanskje. Jeg ba om time hos jordmor på sykehuset for gjennomgang av forrige fødsel (ca uke 30), og da fulgte samtale hos lege hvor jeg (for første gang)nevnte at jeg helst ønsket KS. Fikk det da innvilget på få dager (etter at legen hadde snakket med en annen lege). Altså ikkeno mas i det heletatt. Jeg sa jeg var veldig klar over bakdelen med KS, men at bakdelen med vaginal fødsel var større for meg pga tidligere opplevelse. Det var absolutt lettere for de å innvilge KS til de som hadde født før (ord jeg ble fortalt). Jeg fikk fødselsskader etter første, og det, sammen med et alvorlig sykt barn hjemme (som krevde planlegging å reise fra) var årsaken. Evig takknemlig for keisersnittet. Ønsker deg lykke til, håper det blir som du ønsker:) Endret 11. juni 2021 av Lija
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #15 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvor mye jobbet du med deg selv for å forberede deg på fødselen? Anonymkode: f928b...1a0 Gjorde så godt jeg kunne. Hadde jo ikke noe annet valg, så var bare nødt til å prøve å fokusere på de positive tingene ved en vaginal fødsel. Var i aktiv fødsel og, før vi fikk beskjed om at babyen måtte ut med en gang pga alt for lav puls. Anonymkode: ac831...ae5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #16 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Dette hadde jeg klaget inn til Fylkeslegen. Anonymkode: 12e04...3fa Hvorfor det? Dette skjer faktisk ganske ofte. Det gikk jo bra. Anonymkode: a1321...093
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #17 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor det? Dette skjer faktisk ganske ofte. Det gikk jo bra. Anonymkode: a1321...093 Ja, det endte til slutt bra, men jeg har så klart utelatt flere detaljer i fare for at det skulle være for gjenkjennbart. Vet ikke hvor mange som endte med en lik fødsel på akkurat det sykehuset akkurat den måneden. Men det er derimot ikke noe poeng i å klage på det i og med at ingen kunne vite at det kom til å ende slik. Jeg hadde en ekkel følelse av at noe kom til å gå galt, men det holder jo ikke akkurat. Hadde de visst om at det var noen risiko for det som skjedde og likevel nektet meg keisersnitt, visst søren skulle jeg klagd og ikke gitt meg. TS: Jeg håper at jeg bare hadde samtale med ei som var skikkelig vrang og ikke ville ta meg på alvor, og at du får det innvilget dersom du mener det er det beste for deg. Jeg har INGENTING annet negativt å si om Tønsberg. De er helt fantastiske ellers, både på barsel og på nyfødtintensiven om man måtte trenge det. Og andre avdelinger og for så vidt, men det er jo ikke så relevant her😋 Anonymkode: ac831...ae5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #18 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, det endte til slutt bra, men jeg har så klart utelatt flere detaljer i fare for at det skulle være for gjenkjennbart. Vet ikke hvor mange som endte med en lik fødsel på akkurat det sykehuset akkurat den måneden. Men det er derimot ikke noe poeng i å klage på det i og med at ingen kunne vite at det kom til å ende slik. Jeg hadde en ekkel følelse av at noe kom til å gå galt, men det holder jo ikke akkurat. Hadde de visst om at det var noen risiko for det som skjedde og likevel nektet meg keisersnitt, visst søren skulle jeg klagd og ikke gitt meg. TS: Jeg håper at jeg bare hadde samtale med ei som var skikkelig vrang og ikke ville ta meg på alvor, og at du får det innvilget dersom du mener det er det beste for deg. Jeg har INGENTING annet negativt å si om Tønsberg. De er helt fantastiske ellers, både på barsel og på nyfødtintensiven om man måtte trenge det. Og andre avdelinger og for så vidt, men det er jo ikke så relevant her😋 Anonymkode: ac831...ae5 Jeg e redd for å ha samtale med en kvinne, håper på en mann -de er mer tolerante for keisersnitt er min erfaring. Fint at alt ellers var bra på sykehuset her. Anonymkode: 1017f...b8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå