Gå til innhold

Fjerning av marisker og indre hemorider (advarsel bilde)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

tenkte å skrive ne liten tråd om dette, da jeg selv ønsket å lese om det før jeg tok mitt inngrep.

Har i flere år vært plaget med en mariske (hudfold på utsiden av anus) den var kanskje 1-2 cm lang vanskelig å si nøyaktig da den var skrukkete.
hovedproblemet var at den et par ganger årlig hovnet opp og ble på størrelse med en liten drue, sprakk under avføring og klødde. når den sprakk kunne den blø veldig. vanligvis bare som en liten strøm ned i toalettet under avføring, men de siste gangene også så kraftig at jeg har måtte bruke bind.

har lest og sett bilder i de andre trådene her, og har grudd meg til å ta den bort, da jegm å være ærlig å si jeg ikke syntes det så så veldig pent ut i de andre trådene.

hadde første time for to mnd siden for udnersøkelse. her ble det oså sett to små indre hemorider som jeg fikk ligatur på (strikk)
dette var ikke direkte vodnt vodnt, men kjentes ut som de værste mensenkrampene jeg hnoen gang har hatt. etter ca et døgn gikk smertene over, men kjentes ut som et trykk i tarmen noen dager til.

ny innkalling for å fjerne mariske i dag. dette ble gjort ved å brenne den bort. det ble satt på 3-4 sting i ettertid, slik at såret ikke et åpent nok for infeksjon, men ikke lukket nok heller slik at om det blir infisert at baktereiene har en vei å komme ut.

det skal ta ca 1 uke før det er grodd ble jeg fortalt.

kjenner ingenting enda, da jeg fikk lokalbedøvelse. det værste så langt var å sette selve bedøvelsen. gruer meg til toalettbesøk.

har selvfølgelig tatt en titt på hvordan det ser ut der bak,...og begynte nesten å gråte av lettelse.  så overhode ikke ut som slik i den andre tråden. ikke hovent eller fælt,....og mye MYE bedre enn hva det var i utganspunktet (selv om det ikke var direkte stygt da heller)

er jo i dag det skal være aller mest hovent og vondt,....så kan ikke annet enn å være fornøyd. beklager blodet, har ikke lyst å lage mer friksjon ved tørking enn nødvendig så det får være som det er. er jo bare 1 t siden jeg var inne så ikke annet å forvente.

ville gjort dette inngrepet om igjen uten å nøle

Anonymkode: 0733f...809

AnonymBruker
Skrevet

ikke høyeste kvalitet på bildet, men det trenger det jo heller ikke være. stingene ses øverst fra 10 til 12, 1 om man tenker klokke

hyggelig og sympatisk lege og sykepleier som ivaretok meg vel. veldig god opplevelse (forholdene tatt i betraktning) for min del.

196956395_3773678736075607_6498309443442026319_n.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Oktober eller desember 2019, fikk jeg strikkbehandling av 2 innvendinge hemoroider, (som han selv ikke syntes likna hemoroider), men utførte inngrepet. Det var sinnsykt vondt og vil aldri gjøre det på nytt 🙈🙈 i fjor hadde jeg koloskopi av tykktarmen. De så igjen 2 innvendinge hemoroider. Han legen som utførte koloskopien anbefalte meg å absolutt ikke fjerne mariskene som var utenfor ved anus. Hvorfor aner jeg ikke 🤔 jeg er enda sværtsvært plaga, både med at jeg sliter med å få ut løs og fast avføring, samt masse blod. Prøver bare å tenke at det er sånn kroppen min er, selvom det er veldig ille 🙊

Anonymkode: 2e0c5...75d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oktober eller desember 2019, fikk jeg strikkbehandling av 2 innvendinge hemoroider, (som han selv ikke syntes likna hemoroider), men utførte inngrepet. Det var sinnsykt vondt og vil aldri gjøre det på nytt 🙈🙈 i fjor hadde jeg koloskopi av tykktarmen. De så igjen 2 innvendinge hemoroider. Han legen som utførte koloskopien anbefalte meg å absolutt ikke fjerne mariskene som var utenfor ved anus. Hvorfor aner jeg ikke 🤔 jeg er enda sværtsvært plaga, både med at jeg sliter med å få ut løs og fast avføring, samt masse blod. Prøver bare å tenke at det er sånn kroppen min er, selvom det er veldig ille 🙊

kjedelig at du hadde en slik opplevelse. å få ligatur var mye mer "smertefult" enn dette, menn å sitter jo bedøvelsen enda i,..så regner med det vil gjøre vondere ila dagen/ morgendagen. fikk ikke noe resept på smertestillende.

man skal jo ikke kjenne så mye til ligatur, da man ikke har smertesensor i slimhinnene der, men pga nerver kan man kjenne det trykket som minner utrolig mye om kraftige menssmerter.

jeg bad selv om å fjerne den marisken. den var hovedgrunnen til at jeg ble sent til undersøkelse, hemoridene var bare noe ekstra han g jorde slik at de ikke skulle utvikle seg videre.

om marisken plager deg ville jeg anbefalt deg å få den fjernet.  jeg plages mye med diare, og da er det vanskelig å få alt rent der når det er marisker som avføring og papir setter seg fast i.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

kjedelig at du hadde en slik opplevelse. å få ligatur var mye mer "smertefult" enn dette, menn å sitter jo bedøvelsen enda i,..så regner med det vil gjøre vondere ila dagen/ morgendagen. fikk ikke noe resept på smertestillende.

man skal jo ikke kjenne så mye til ligatur, da man ikke har smertesensor i slimhinnene der, men pga nerver kan man kjenne det trykket som minner utrolig mye om kraftige menssmerter.

jeg bad selv om å fjerne den marisken. den var hovedgrunnen til at jeg ble sent til undersøkelse, hemoridene var bare noe ekstra han g jorde slik at de ikke skulle utvikle seg videre.

om marisken plager deg ville jeg anbefalt deg å få den fjernet.  jeg plages mye med diare, og da er det vanskelig å få alt rent der når det er marisker som avføring og papir setter seg fast i.

Ja, jeg vet ikke om jeg fikk smerter i forbindelse når de blåste inn luft, eller når de satt på strikken. Følte hele underlivet skulle eksplodere ☹️ hylgråt, måtte bli igjen litt og legge meg nedpå, for ble helt hvit i ansiktet og kvalm. Skulle ønske man kunne få bedøvelse ved rektoskopi 🙈😅 

Ja jeg er veldig plaga. Etter rektoskopien med behandlingen, så har jeg også blødd fra underlivet flere ganger ved avføring. Aner ikke hvorfor 😅 han kunne se jeg har skjøre slimhinner i anus, som han tror at det er derfor jeg blør ved avføring, og ikke pga hemoroidene. Men det er jo også smertefullt. Har slitt i 6 år. Så er sliten, men vandt til det nå 🙈

Tok det lang tid fra du ble henvist til operasjon. Har jo store klumper ved inngangen, lurer på om det er det som stopper avføringen av å komme ut, og at det svir 🙈

Får håpe det hjelper for deg 💖

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg vet ikke om jeg fikk smerter i forbindelse når de blåste inn luft, eller når de satt på strikken. Følte hele underlivet skulle eksplodere ☹️ hylgråt, måtte bli igjen litt og legge meg nedpå, for ble helt hvit i ansiktet og kvalm. Skulle ønske man kunne få bedøvelse ved rektoskopi 🙈😅 

Ja jeg er veldig plaga. Etter rektoskopien med behandlingen, så har jeg også blødd fra underlivet flere ganger ved avføring. Aner ikke hvorfor 😅 han kunne se jeg har skjøre slimhinner i anus, som han tror at det er derfor jeg blør ved avføring, og ikke pga hemoroidene. Men det er jo også smertefullt. Har slitt i 6 år. Så er sliten, men vandt til det nå 🙈

Tok det lang tid fra du ble henvist til operasjon. Har jo store klumper ved inngangen, lurer på om det er det som stopper avføringen av å komme ut, og at det svir 🙈

Får håpe det hjelper for deg 💖

dette varierer jo it i fra hvor i landet du bor. jeg holder til i trøndelag. det tok kanskje to uker fra jeg ba legen om henvisning til jeg fikk innkalling. jeg følte jeg ble tatt på alvor om mine plager hele veien. jeg finenr det slik i helsevesnet at det nytter ikke å hinte, eller å snakke seg bedre fra sine plager enn hva som faktisk feiler. man må beskrive det som om man skal gi ei handleliste til en mann. i detaljer og om akkurat hva som feiler og gjør vondt.

rektoskopi skal heller ikke gjøre vondt. de utførste det første gangen for å sjekke at alt var so mdet skulle være i tykktarmen (da de så hemoridene)
jeg fikk beskjed med en gang om å si i fra om det var noen smerter utover "trykk" når de blåste inn luft, får det skulle absolutt Ikke gjøre vondt.

jeg har også slitt mye med blødninger i forbindelse ved avføring. dette er jo ikke noe som palger ellers enn ved dobesøk, men marisken har vært vondt og smertefull når betent, slik at det gjør vondt bare å sitte,..og den har plaget og gjort meg usikker når det komemr til det seksuelle. jeg var redd det skulle se stygt og hovent ut etter fjerning, at det skulle se værre ut nesten,....og jeg er så lettet nå over at det faktisk ikke ser værre ut, men mye bedre enn hva det gjorde før.

marisker kan stoppe avføring ja. og også om du har indre hemorider. disse vil jo ofte utvikle seg og bli større om de ikke blir fjernet. da kan de hindre avføring. en vennine av meg må dytte sine hemorider vekk for å få ut avføring, og også dytte de inn i endetarmen igjen når hun er ferdig.   hun har legeskrekk og derfor ikke fått gjort noe med de.  ikke la dine problemer bli så store før du søker hjelp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så fint det ble!! Jeg har selv marisker, men tør ikke vise de til legen. De plager meg fryktelig. Vanskelig å bli helt ren der nede, blødninger og kløe. Pluss det estetiske da. 

Anonymkode: 3e37f...909

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du før bilde? 
jeg har tidligere fjernet innvendig. Det var som du beskrev ovenfor 🥵🥵

har nå en eller to litt store utvendig. Men veit ikke om de er store nok til at legen vil fjerne dem om du skjønner? 

Anonymkode: b63ed...45b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du før bilde? 
jeg har tidligere fjernet innvendig. Det var som du beskrev ovenfor 🥵🥵

har nå en eller to litt store utvendig. Men veit ikke om de er store nok til at legen vil fjerne dem om du skjønner? 

Anonymkode: b63ed...45b

dessverre ikke.
marisken lå i samme området som stingene, men mer innover mot selve hullet og ikke bortover. v et ikke hvordan han har fått det til å få stingene til å bli som de ble, kanskje han gjorde seg litt flid for at resultatet skulel se så bra ut som mulig, jeg vet ikke helt. når den ikke var hoven var den som en stor hudfold, når den var hoven ble den som ei lita drue med blodspreng og skikkelig vond.

når den ikke var hoven så den absolutt ikke stor ut, men om man dro i den for å sjekke hvor mye som var der ble den kanskje 1-2 cm lang, ca 0,5-1 cm i hvor mye den stakk utover? litt vanskelig å si sikkert, drev jo ikke å styre med målebånd heller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så fint det ble!! Jeg har selv marisker, men tør ikke vise de til legen. De plager meg fryktelig. Vanskelig å bli helt ren der nede, blødninger og kløe. Pluss det estetiske da. 

Anonymkode: 3e37f...909

leger ser rævhull hver da de. det skal du ikke bekymre deg for, de har glemt hvem du er så fort du går ut av døra. nå som alle bruker munnbind kanskje du kjenner deg litt mer anonym om du har det på under sjekk:)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Så fint du delte denne erfaringen med oss:) Fant den da jeg søkte på tema. Finnes jo omtrent ingenting informasjon om disse plagene på nett. Ihvertfall ikke bilder. Så lett å føle seg som en ekkel freak der bak. Når du deler sånt anonymt i forum som dette vil det være tilgjengelig for alle og en god hjelp. Så slipper vi å føle oss så alene.

Om du ts leser dette, må du gjerne sende en oppdatering på hvordan det går nå:)

Selv skal jeg på rektoskopi neste uke og tar det der i fra. Spent, men litt tryggere nå etter å ha lest denne tråden:)

Anonymkode: a7a64...40c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...