AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Et intervju er like mye for at arbeidstaker finner ut om dette er en jobb og arbeidsplass man vil ha, som at arbeidsgiver skal finne riktig kandidat. Likevel finner jeg mange flere tråder om hva man skal si og gjøre for at arbeidsgiver skal velge deg. Men hva spør du om for å se om dette er jobben for deg? Hvordan finner man best ut om arbeidsmiljøet, hvor kompetent ledelsen er, lederstil, hvordan konflikter håndteres i organisasjonen osv, uten å virke som en vanskelig ansatt? Etter noen år i arbeidslivet ser jeg at disse tingene er mer og mer viktig for at jeg skal trives og glede meg til å gå på jobb. Så, hva er deres tips til å finne den perfekte arbeidsplassen? Anonymkode: d0e43...14e 1
Ego Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 Tok det vel egentlig på magefølelsen sist. Alle virket avslappede og uformelle, de var tydelige på hva som kunne være utfordringer i kommunikasjon og samspill med resten av institusjonen (var på universitet), og hadde gode svar når jeg spurte om hva de selv likte med arbeidsplassen. At de fleste andre der hadde jobbet der mange år allerede var også et stort pluss - det tyder jo på at de trives.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #3 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Et intervju er like mye for at arbeidstaker finner ut om dette er en jobb og arbeidsplass man vil ha, som at arbeidsgiver skal finne riktig kandidat. Likevel finner jeg mange flere tråder om hva man skal si og gjøre for at arbeidsgiver skal velge deg. Men hva spør du om for å se om dette er jobben for deg? Hvordan finner man best ut om arbeidsmiljøet, hvor kompetent ledelsen er, lederstil, hvordan konflikter håndteres i organisasjonen osv, uten å virke som en vanskelig ansatt? Etter noen år i arbeidslivet ser jeg at disse tingene er mer og mer viktig for at jeg skal trives og glede meg til å gå på jobb. Så, hva er deres tips til å finne den perfekte arbeidsplassen? Anonymkode: d0e43...14e For å finne ut hvordan ledelsen er, og lederstil, så kommer dette veldig fram i intervjuet hvis det er med lederen. Fremstår intervjuet som uformelt eller formelt? Blir du grillet eller er intervjuet mer en naturlig samtale? Hvordan er kjemien? Har intervjueren god humør eller virker vedkommende "stram"? Hva er ditt førsteinntrykk etter intervjuet? Har du en god følelse eller en dårlig følelse av sjefen? Intervjustil, og lederen, speiler ofte også arbeidsmiljøet. Virker lederen jordnær, empatisk og god i jobben? Isåfall er sjansen stor for at lederen lytter til sine ansatte, bryr seg og fremstår mer som en leder. Eller virker lederen litt opp-ned, kald og veldig skjematisk under intervjuet? Isåfall er sjansen stor for at lederen er litt arrogant, kanskje kunnskapsløs og bryr seg mer om bedriften enn ansatte, og fremstår da mer som en sjef. Dette er kriterier som speiler arbeidsmiljøet. Dette speiler også hvordan ledelsen håndterer konflikter. Du kan også spørre om hvordan arbeidsmiljøet er, om det er en formell eller uformell tone, om det er noe sosiale arrangementer iløpet av året osv. Ergo, les intervjuerne. Får intervjuerne deg til å føle deg utilpass og gir deg dårlig kjemi, så er det et signal. Får intervjuerne deg til å føle deg komfortabel og har en mer flytende kjemi, så er det også et signal. Det speiler til syvende og sist det aller meste. Husk at roten til godt arbeidsmiljø, kompetanse i lederen, lederstil og konflikthåndtering går utelukkende på væremåten til lederen. Dette ser du ganske godt, hvis du vier det oppmerksomhet. Ikke vær redd for å stille vanskelige spørsmål, som potensielt setter intervjueren i en "knipe". Det er en slags test fra deg, hvordan lederen reagerer. Responsen sier mye. Anonymkode: 9274c...78a 2
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #4 Skrevet 11. juni 2021 Enig i det 78a skriver, særlig mht spørsmål. Der kan man få en glatt/kald respons, eller en åpen/varm respons. Det sier mye om leder og miljø. Jeg har tidligere takket nei til jobbtilbud der leder var «overhyggelig» og iskald. I korrespondansen vedr. tilbud merket jeg fort at vedkommende ikke brydde seg om sine ansatte. Anonymkode: c00e8...c89 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #5 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): For å finne ut hvordan ledelsen er, og lederstil, så kommer dette veldig fram i intervjuet hvis det er med lederen. Fremstår intervjuet som uformelt eller formelt? Blir du grillet eller er intervjuet mer en naturlig samtale? Hvordan er kjemien? Har intervjueren god humør eller virker vedkommende "stram"? Hva er ditt førsteinntrykk etter intervjuet? Har du en god følelse eller en dårlig følelse av sjefen? Intervjustil, og lederen, speiler ofte også arbeidsmiljøet. Virker lederen jordnær, empatisk og god i jobben? Isåfall er sjansen stor for at lederen lytter til sine ansatte, bryr seg og fremstår mer som en leder. Eller virker lederen litt opp-ned, kald og veldig skjematisk under intervjuet? Isåfall er sjansen stor for at lederen er litt arrogant, kanskje kunnskapsløs og bryr seg mer om bedriften enn ansatte, og fremstår da mer som en sjef. Dette er kriterier som speiler arbeidsmiljøet. Dette speiler også hvordan ledelsen håndterer konflikter. Du kan også spørre om hvordan arbeidsmiljøet er, om det er en formell eller uformell tone, om det er noe sosiale arrangementer iløpet av året osv. Ergo, les intervjuerne. Får intervjuerne deg til å føle deg utilpass og gir deg dårlig kjemi, så er det et signal. Får intervjuerne deg til å føle deg komfortabel og har en mer flytende kjemi, så er det også et signal. Det speiler til syvende og sist det aller meste. Husk at roten til godt arbeidsmiljø, kompetanse i lederen, lederstil og konflikthåndtering går utelukkende på væremåten til lederen. Dette ser du ganske godt, hvis du vier det oppmerksomhet. Ikke vær redd for å stille vanskelige spørsmål, som potensielt setter intervjueren i en "knipe". Det er en slags test fra deg, hvordan lederen reagerer. Responsen sier mye. Anonymkode: 9274c...78a Takk for mange gode tips. I mine siste intervjuer har det stort sett vært HR-folk eller rekrutteringsselskap. Jeg har inntrykk av at det blir mer og mer av det. Og de jo jobber jo for/av bedriften og har neppe noe å si om ledelsen, arbeidsmiljø osv. Men jeg skal uansett være bedre på å spør litt direkte om de tingene jeg er opptatt av. Anonymkode: d0e43...14e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå