Gå til innhold

Lærerkollega setter for lite krav til elevene!??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var nyutdannet og begynte å jobbe på en skole i høst. Da startet jeg som faglærer på et trinn. Kontaktlæreren som er i den ene klassen startet med stjerneprogram for å få mer ro i klassen. Følger man klassereglene blir det stjerne. 

I timene hun har, har jeg lagt merke til at hu lett gir ut stjerner.

Jeg ser at elevene er på spill isteden for å gjøre oppgavene de skal på pc'ene, når vi har en klar regel på at spill betyr at man ikke får bruke pc. Klasseregel om at man skal sitte på pulten, men elevene vandrer fritt til vasken og bort til kompiser og får stjerne hvis de var bittelitt rolige. Klasseregel om å rekke opp hånda, men elevene roper på læreren for at hun skal gå bort dit først. Jeg gir en beskjed om hva elevene skal gjøre "jamen hun sa det gikk fint å spille på denne siden". 

Læreren sa at jeg måtte også gi elle ta bort stjerner om reglene ble fulgt eller ikke, og har endt opp med å bli læreren som sjelden får delt ut stjerner. Jeg har gitt beskjed til henne at hun må være konsekvent på reglene og ikke bare dele ut stjerner, hvis man i hele tatt skal ha et slikt belønningsystem. Hun er enig men gjør ingenting med det.

Nå skal jeg ta over klassen og bli kontaktlærer. Jeg ser at læringsmiljøet er blitt værre og elevene er mer usikre på hverandre. Til neste skoleår skal jeg ikke ha noe stjernesystem for å si det slikt, men om kollegaen min skal ha timer i en urolig og usikker klasse vil det jo ikke bedre seg?

Har dere tips til hvordan jeg kan ta dette opp med kollegaen? Jeg har til og med foreldre som allerede har ringt og lurt på hvordan jeg ønsker å jobbe med miljøet siden jeg tar over. Ønsker å ordne det opp med kollega før man evt tar det videre opp med ledelsen.

Tips?

Anonymkode: 3adc2...695

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg ville latt det gå og heller fokusert på et nytt system sammen. 

Et enkelt, holdbart system som begge må følge. Alså for eksempel stjernesystem kan dere fortsette å ha, men med nye regler og avklare hvor "strenge" dere skal være - sammen! 

Kanskje hun synes det er lettere å være streng hvis hun må følge din måte å holde stjernesystemet. 

Ha klare eksempler på hva som er greit og ikke greit." Hvis Pål gjør sånn så skjer sånn og sånn. Hvis Pål gjør sånn etter å ha gjort sånn først, skjer dette. "

Anonymkode: 8a667...6f9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du selv en plan for hvordan du vil legge opp løpet? Er tonen mellom deg og kollegaen ellers god? 

Hva om du sier (På en fin måte) at nå er stjernesystmet prøvd, det funket ikke. Foreldrene ønsker en annen vinkling, da de opplever at klassemiljøet ikke er godt. Mitt forslag er... og vi prøver det frem til jul. (Du har selvsagt rådført deg med andre lærere som har hatt god effekt osv osv.).

Jeg tenker du må vise ansvar og være en leder. Vis til alt du har av gode erfaringer fra andre steder, påpek at noe må endres. Be gjerne om forslag for å inkludere henne, men implementer minst mulig hvis du ser det ikke er hensiktsmessig. 

Jeg er lite flink til å være fintfølende, så mulig dette kommer litt dårlig ut. Men jeg mener du bør være tydelig på at nå gjør vi noe annerledes, og at du er leder for opplegget. Du har fulgt hennes opplegg, nå må noe nytt prøves. 

Anonymkode: 147db...6f7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...