Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nylig oppdaget at kjæresten min har løyet til meg. Det er snakk om en liten å teit ting, men dette får meg til å tenke om det har vært flere løgner fra han. 

Han er borte på reise nå i 2 uker. Jeg kan enten skrive en fattet melding å si at jeg vet om hendelsen, og at jeg er skuffet. Eller så kan jeg la det gå? og heller ta det opp når vi er med hverandre igjen.

Grunnen til at jeg vil ta det opp over melding nå, er for å få det ut av verden. MEN da er jeg redd det kan bli en unødvendig krangel, og at han da ikke vil se min side. Men hvis jeg venter, så blir jeg å gå å tenke på det hele tiden. Hva ville dere gjort? 

Anonymkode: 4668f...ff6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Umulig å svare på uten å vite hva løgnen går ut på. Det finnes et hav av gode grunner til å servere noen en hvit løgn.

Anonymkode: d66f2...31c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

"Unødvendig krangel"? 

Jeg ville tatt det opp uten tvil. 

Anonymkode: 13520...f42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva løgnen gikk ut på. Tok han sjokoladen din og sa han ikke hadde sett den, eller spist den siste isen i fryseren er det jo ikke noe å lage krangel om nå... 

Men er det mer alvorligere ting får du avgjøre om det er viktig nok for deg å ta opp. 

Anonymkode: b04e3...a76

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Umulig å svare på uten å vite hva løgnen går ut på. Det finnes et hav av gode grunner til å servere noen en hvit løgn.

Ts her. 

Ja løgnen er som følger. Veldig teit, men tenker mer på faktum. 

På Snapchat har man et kart der man kan se hvor venner befinner seg. Jeg sitter ikke daglig å stirrer på hvor folk er, men kan titte innom en gang i blant. Greien er slik at jeg og kjæresten har et avstandsforhold, men ser hverandre jevnlig. Jeg pleier av og til å se hvor han er, bare for at jeg er nysgjerrig. Noen ganger har jeg opplevd at han tar tatt av kartet, og da blir jeg nervøs, og tenker at han er hos noen ingen skal vite osv. Når jeg har opplevd dette, har jeg spurt han rett ut. En gang sa han at det var noe med kompisene, og det er helt greit.

MEN sist gang så skjedde det samme, jeg trudde han hadde slått den av, men han sa at han ikke hadde gjort det, men at han da skulle ta av kartet slik at INGEN kunne se han, og at jeg slapp å lure. Dette er nå greit, jeg har det også slik (bare at jeg har noen få venner som kan se meg) og han vet det. 

Vi har felles venner, og i går sa en venninne at hun hadde sett kjæresten min og meg på samme plass og spurte om han var kommet hjem. Jeg bare hæ?, har ikke han av kartet for alle?. Da spurte jeg en til venninne vi har felles, og hun kunne også se han på kartet. Da har han tydeligvis løyet om det, selvom det bare er en liten greie. Jeg har vanskelig med å stole på folk, og spesielt etter dette med han. Hva om han har løyet om flere ting? Vet ikke hva jeg skal gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Sier som de andre - hva går løgnen ut på? "Ja, kjære, den kjolen satt kjempefint på deg!" eller "Nei, kjære, jeg kysset ikke den kvinnen".

Den første hadde jeg glatt oversett, den siste hadde jeg tatt opp.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er det en ting jeg ikke stoler på her i verden så er det snapchat kartet. Men, akkurat dette med at de kan se han og ikke du burde jo være innafor i teknologi selv for snapchat. Hvorfor kan du ikke ringe? Du må hvert fall ta det opp nå om det gnager, om det så må gjøres på melding. Bare spør hva som er greia og be han sende screenshot av hvem som kan se han. Dog kan han raskt endre dette. Hva har han svart før på om hvorfor han tar dette kartet av og på? Det er jo bare rart. Hvorfor skal man ville at andre skal se hvor man er noen ganger men ikke andre ganger om man ikke vil skjule noe? Jeg har ikke det snapkartet på, men har til gjengjeld på et mye mer stabilt kart kun for barn og partner. Føler aldri for å skru dette av. 

Endret av McMary
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Han har ikke bare løyet, han skjuler jo noe for deg!

Anonymkode: 85fa7...c44

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
McMary skrev (4 minutter siden):

Er det en ting jeg ikke stoler på her i verden så er det snapchat kartet. Men, akkurat dette med at de kan se han og ikke du burde jo være innafor i teknologi selv for snapchat. Hvorfor kan du ikke ringe? Du må hvert fall ta det opp nå om det gnager, om det så må gjøres på melding. Bare spør hva som er greia og be han sende screenshot av hvem som kan se han. Dog kan han raskt endre dette. Hva har han svart før på om hvorfor han tar dette kartet av og på? Det er jo bare rart. Hvorfor skal man ville at andre skal se hvor man er noen ganger men ikke andre ganger om man ikke vil skjule noe? Jeg har ikke det snapkartet på, men har til gjengjeld på et mye mer stabilt kart kun for barn og partner. Føler aldri for å skru dette av. 

Ts her.

Ja det samme tenker jeg, derfor jeg har stusset på det når han tar det av og på. Men forholdet vårt er relativt ferskt, så vil liksom ikke ødelegge alt med en gang på en måte. De gangene han har tatt det av og jeg har kommentert det, har det enten vært, "nei jeg har ikke gjort det", eller at det har vært noen kompiser som har mast på han, og dermed har tatt det av slik at de ikke kan se at han er aktiv. 

Men er liksom bare hele greien med at han har det slik at kun jeg ikke kan se han? OG når han sa at har tok det av for alle sammen. Det er dette jeg synes blir dumt, at han enten har det av for alle, eller på for alle. Ikke av for kun meg liksom? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts her. 

Ja løgnen er som følger. Veldig teit, men tenker mer på faktum. 

På Snapchat har man et kart der man kan se hvor venner befinner seg. Jeg sitter ikke daglig å stirrer på hvor folk er, men kan titte innom en gang i blant. Greien er slik at jeg og kjæresten har et avstandsforhold, men ser hverandre jevnlig. Jeg pleier av og til å se hvor han er, bare for at jeg er nysgjerrig. Noen ganger har jeg opplevd at han tar tatt av kartet, og da blir jeg nervøs, og tenker at han er hos noen ingen skal vite osv. Når jeg har opplevd dette, har jeg spurt han rett ut. En gang sa han at det var noe med kompisene, og det er helt greit.

MEN sist gang så skjedde det samme, jeg trudde han hadde slått den av, men han sa at han ikke hadde gjort det, men at han da skulle ta av kartet slik at INGEN kunne se han, og at jeg slapp å lure. Dette er nå greit, jeg har det også slik (bare at jeg har noen få venner som kan se meg) og han vet det. 

Vi har felles venner, og i går sa en venninne at hun hadde sett kjæresten min og meg på samme plass og spurte om han var kommet hjem. Jeg bare hæ?, har ikke han av kartet for alle?. Da spurte jeg en til venninne vi har felles, og hun kunne også se han på kartet. Da har han tydeligvis løyet om det, selvom det bare er en liten greie. Jeg har vanskelig med å stole på folk, og spesielt etter dette med han. Hva om han har løyet om flere ting? Vet ikke hva jeg skal gjøre. 

Denne løgnen tenker jeg er en konsekvens av din kontrollerende adferd, at det er noe han må gjøre for å beskytte seg selv. I stedet for å nok en gang vende lupen mot ham, og forvente at han skal tilpasse seg ditt kontrollbehov, tenker jeg at dette er en god anledning for deg til å jobbe med deg selv, innse at dette har du bragt over deg selv og trene på å la ting gå, trene på å tillate andre mennesker deres selvstendighet.

Ja, det er sikkert mye han lyver om for å skåne seg selv (og deg). Men slik blir det jo når du inviterer til det på denne måten. Du legger ikke opp til åpen kommunikasjon med et menneske du spionerer på, mistror og konfronterer med ting du kanskje har funnet.

Jeg syns ikke du skal konfrontere. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne løgnen tenker jeg er en konsekvens av din kontrollerende adferd, at det er noe han må gjøre for å beskytte seg selv. I stedet for å nok en gang vende lupen mot ham, og forvente at han skal tilpasse seg ditt kontrollbehov, tenker jeg at dette er en god anledning for deg til å jobbe med deg selv, innse at dette har du bragt over deg selv og trene på å la ting gå, trene på å tillate andre mennesker deres selvstendighet.

Ja, det er sikkert mye han lyver om for å skåne seg selv (og deg). Men slik blir det jo når du inviterer til det på denne måten. Du legger ikke opp til åpen kommunikasjon med et menneske du spionerer på, mistror og konfronterer med ting du kanskje har funnet.

Jeg syns ikke du skal konfrontere. 

Ts her.

Ja dette er jeg enig jo, jeg har jo gjort dette selv. Men vil på en måte at han skal vite at jeg vet, og at det ikke er greit. Vil også bare la dette gå, og bare godta det slik som det er. Men er vanskelig da. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kartet slår seg automatisk av hvis han ikke er aktiv. Eller hvis det er dårlig dekning som en tunnel f.eks.

Du sitter jo å overvåker han. Hvis du ikke stoler på fyren så burde du ikke være i et forhold. Hadde min kjæreste oppført seg sånn hadde jeg hvert singel på minuttet. 

Anonymkode: 634db...0f9

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her.

Ja dette er jeg enig jo, jeg har jo gjort dette selv. Men vil på en måte at han skal vite at jeg vet, og at det ikke er greit. Vil også bare la dette gå, og bare godta det slik som det er. Men er vanskelig da. 

Ts her. 

Altså jeg vil ikke oppnå at han skal ta det på for meg, men heller det at han skal vite at jeg ikke syntes det var greit å lyve om på en måte. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en regel for meg selv i forhold, at om noe plager meg så tar jeg det opp uansett, og det gjør han og. 

Anonymkode: f2b98...cfc

• Liker 8
Skrevet

Hmm..

Jeg syns du har en kontrollerende adferd. 
Ut fra hva du skriver her, tolker jeg det som at du er veldig usikker på deg selv, og bruker denne usikkerheten til å kontrollere omgivelsene dine. Det er ikke sunt, og du får det ikke bedre med deg selv. 
Det tar tid, og krever selvinnsikt for å se sin egen oppførsel og rolle i situasjoner - men det er det eneste som fungerer. 
Å sitte med et kart for å ha kontroll på hvor mennesker befinner seg..det er ingenting annet enn sprøtt. Da sikter jeg ikke til deg, men til selve funksjonen på Snapchat. Jeg bruker aldri den funksjonen selv, av prinsipp, fordi jeg mener det definerer et sykelig kontroll og bekreftelsesbehov i samfunnet. 

Vi har ingen rett overhodet på å kontrollere andres bevegelser. Det er frihetsberøvelse. Jeg hadde følt meg kvalt om min mann sjekket hvor jeg befant meg på snapkartet - og dette kontrollbehovet ville ha gjort at jeg sluttet å stole på han, fordi det var et tydelig signal på at han ikke stolte på meg. 
Som sagt, jeg skjønner at du syns situasjonen er vanskelig, men du lager det ekstra vanskelig for deg selv også - ved å oppsøke kartet. Du må velge - skal du stole på han, eller skal du ikke stole på han? Skal du stole på et kart som fungerer så som så, eller skal du stole på det han sier? 

Så blir det neste spørsmålet; takler du et avstandsforhold? 

• Liker 9
Skrevet

Hva vil du oppnå med å ta dette opp med han?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ts her.

Ja det samme tenker jeg, derfor jeg har stusset på det når han tar det av og på. Men forholdet vårt er relativt ferskt, så vil liksom ikke ødelegge alt med en gang på en måte. De gangene han har tatt det av og jeg har kommentert det, har det enten vært, "nei jeg har ikke gjort det", eller at det har vært noen kompiser som har mast på han, og dermed har tatt det av slik at de ikke kan se at han er aktiv. 

Men er liksom bare hele greien med at han har det slik at kun jeg ikke kan se han? OG når han sa at har tok det av for alle sammen. Det er dette jeg synes blir dumt, at han enten har det av for alle, eller på for alle. Ikke av for kun meg liksom? 

Dette gir jo ikke mening. Hvorfor ønsker ikke kompisene å se at han er aktiv? 

Du vet man blir inaktiv etter 8 timer? Kanskje han ikke henger på Snapchat døgnet rundt. 

Han har kanskje fjernet deg fra kartet fordi du legger for mye i det? Det må være slitsomt med anklager hver gang man ikke dukker opp på kartet. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Denne følger jeg 😅

Anonymkode: 95ac3...b70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp når han er hjemme igjen, muntlig. Da får du se reaksjonen hans. Sender du en sms nå gir du han masse tid til å formulere ting. Og så er han på ferie.

La det gå til han er hjemme, ikke gruble mer på det, men ta det opp etter han er hjemme.

Anonymkode: ba756...c89

• Liker 1
Skrevet
CorvusCorax skrev (5 minutter siden):

Dette gir jo ikke mening. Hvorfor ønsker ikke kompisene å se at han er aktiv? 

Du vet man blir inaktiv etter 8 timer? Kanskje han ikke henger på Snapchat døgnet rundt. 

Han har kanskje fjernet deg fra kartet fordi du legger for mye i det? Det må være slitsomt med anklager hver gang man ikke dukker opp på kartet. 

Jeg tolker det slik at han ikke ønsker at kompisene ser hvor han er p.g.a mas (om å komme på besøk, være med ut e.l.)

--------

Dette snapkartet ser jeg på som ren overvåkning og kilde til usikkerhet. Jeg kan forstå at man skrur det på for noen, hvis man er ute på byen sammen, eller på reise - slik at resten av følget kan finne hverandre igjen hvis noen blir borte.

Jeg ville nok uansett ha tatt det opp med ham hvis det plager meg. Like greit å få det ut av verden, hvis ikke har slike ting en tendens til å bygge seg opp og bli verre enn det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...