AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Jeg har snart eksamen og jeg tenker på hvor utrolig pinlig og flaut det må være hvis jeg stryker! En ting er å stryke på skriftlig og man er anonym, men tenk om det skjer på muntlig, når alt må skje «her og nå», hvis man ikke klarer å svare utfyllende, svarer feil, glemmer ting, og de ser fjeset ditt? De kommer jo til å tenke masse stygt om meg, selv om de ikke sier det, at jeg er helt idiot. Jeg gruer meg så sykt, har nesten ikke fått sove de siste dagene og det hjelper ikke akkurat på at jeg har en vond klump i magen for noe annet på privaten som jeg tenker på.. Prøver å lese pensum den samme setningen på nytt og på nytt, er sykt vanskelig å forstå! Hva ville dere gjort? Anonymkode: 711cc...278
Ego Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 Jeg ville i alle fall ikke bekymret meg for hva sensorene tenker. Alle kan ha en dårlig dag, det vet de, og da får man bare prøve på nytt ved neste anledning. Jeg strøk selv på et muntlig phd-fag, med veileder til stede. Hodet stoppet helt opp på enkle spørsmål jeg kunne fra bachelortiden, og deretter var det ikke håp. Småpinlig, så klart. Kjedelig å måtte formidle at hodet var så tomt at det ikke var noe poeng å fortsette - men ingen ble sinte eller irriterte. Fikk bare oppmuntring til neste gang, og da gikk det bra.
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 Jeg er sensor i muntlig i et humanistisk emne. Det skjer at studenter får jernteppe eller av andre grunner ikke klarer å uttrykke seg, og det tenker vi bare er helt menneskelig. Vi stiller også vanskeligere spørsmål når vi ser at det er kandidater som kan få A eller B, så det er faktisk helt normalt at studenter opplever å ikke kunne svare på alle spørsmål! Husker da jeg var student selv og trodde jeg hadde strøket fordi jeg surra noe enormt med ett spørsmål, men fikk B - det spørsmålet var egentlig for at sensorene kunne vurdere meg til en A (noe de ikke kunne, men jeg fikk likevel et resultat jeg ble veldig glad for!). Nesten alle får minst ett spørsmål de ikke kan svare så godt på, fordi vi må skille nivåene fra hverandre. Har aldri tenkt at noen er idioter eller mindre intelligente, men har fått sympati for kandidater som har blitt svært nervøse. Jeg skjønner at du gruer deg, men fordelen med muntlig eksamen kontra skriftlig er at sensor er til stede og skal hjelpe deg dersom du er helt på viddene. I tillegg er det fort overstått Mine tips: dersom du har en presentasjonsdel, pass på at du disponerer tiden godt slik at du ikke går over. Prøv å skap oversikt over linjene i faget, se over forelesninger. Detaljkunnskap og selvstendighet er det som skiller de høyeste karakterene fra hverandre. Dersom ønsket er å stå, er det ikke så farlig. Lykke til! Anonymkode: 60bcb...c11
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #4 Skrevet 10. juni 2021 Så om du ts var sensor. Du fikk inn en nervøs student som ikke evnet å besvare spørsmålene. Da ville du tenkt masse stygt om personen? Anonymkode: 7a5d9...65a
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #5 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har snart eksamen og jeg tenker på hvor utrolig pinlig og flaut det må være hvis jeg stryker! En ting er å stryke på skriftlig og man er anonym, men tenk om det skjer på muntlig, når alt må skje «her og nå», hvis man ikke klarer å svare utfyllende, svarer feil, glemmer ting, og de ser fjeset ditt? De kommer jo til å tenke masse stygt om meg, selv om de ikke sier det, at jeg er helt idiot. Jeg gruer meg så sykt, har nesten ikke fått sove de siste dagene og det hjelper ikke akkurat på at jeg har en vond klump i magen for noe annet på privaten som jeg tenker på.. Prøver å lese pensum den samme setningen på nytt og på nytt, er sykt vanskelig å forstå! Hva ville dere gjort? Anonymkode: 711cc...278 Er det slik du tenker om andre mennesker? Anonymkode: f20eb...9ff
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #6 Skrevet 10. juni 2021 Jeg sliter med sosial angst og fikk en gang totalt jernteppe på muntlig eksamen etter 2 minutter og klarte ikke hente meg inn igjen (det gikk veldig dårlig med andre ord). Fikk E, og ble overrasket at jeg ikke strøk. En annen eksamen jeg hadde gikk det bedre på. Drakk ett lite glass hvitvin på morgenen før jeg tok bussen til universitetet. Tror det lille glasset fungerte mer som en slags placebo for min del. Jeg merket at jeg var nervøs, men klarte å svare på alle spørsmålene jeg fikk, selv om det var en ting jeg ikke svarte så godt på. Fikk B på denne muntlige eksamenen. Nå anbefaler jeg ikke at du nødvendigvis tar deg ett glass vin før eksamen, men bare at du finner en måte hvor du klarer å dempe nervøsiteten litt dersom dette er noe du sliter med i veldig stor grad. Anonymkode: 86c76...996
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #7 Skrevet 10. juni 2021 Jeg har strøket på muntlig eksamen to ganger. Det er bare å gråte litt, finne ut hva man gjorde feil, og prøve igjen. Å stryke på eksamen definerer ikke livet ditt eller hvem du er. Det går bra. Eksamen er fort glemt! Anonymkode: a38b4...5e6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå