AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Det er mange tråder her for tiden (og har vel vært det så lenge jeg kan huske) hvor lærere spør hvilke andre jobber de kan bruke utdannelsen sin til. Det jeg lurer på er hvorfor dere vil bytte jobb. Hva er det med jobbene deres som gjør at dere vil se dere om etter noe annet? Og hva kunne evt. vært bedre for at dere skulle ville fortsette å være lærere? Forstår at lønn er en greie, men alle vil jo ha høyere lønn, så den tenker jeg er litt selvsagt. Dessuten er vel også de fleste villige til å gjøre omtrent hva som helst så lenge lønna er høy nok. Jeg er mer ute etter ting som har med arbeidshverdagen deres å gjøre, hva det er som gjør at dere ikke liker yrket deres. Anonymkode: 92a45...869 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 Arbeidsdagen til en lærer er ganske krevende. Det er mye som skal gjøres og man ender ofte med å jobbe overtid uten å få noe overtidsbetalt. De krever at vi skal gjøre alt dette i og med at det står beskrevet i arbeidsavtalen hva som er dine oppgaver. I det siste har skolen endret seg mye, noe som kan henge sammen med hjemmeoppdragelsen til barn. Det ender med at en enkelt lærer må ta på seg ansvaret til å oppdra 30 stk, selv om det gjennom utdanning og i regelverket osv står at man kun skal drive med dannelse og oppdragelse skal skje i hjemmene. Det å da undervise en klasse har blitt mye mer krevende i dag enn det var før. Ser man bortifra hvordan undervisningen har endret seg, er det mye kartlegging, systematiske oppfølginger, kontakt med hjem mm, som tar tid. Planlegging av undervisning er et lite hårstrå i forhold til annet arbeid, til tross for at man nærmest planlegger en undervisning som skal være tilrettelagt for hver enkelt elev. Å skaffe seg autoritet i et klasserom er ikke like enkelt når foreldre begynner å krangle på hvorfor deres barn må lære seg gangetabellen eller gjøre lekser. Da ser elevene at foreldrene ikke respekterer læreren, slik at elevene heller ikke respekterer læreren. Flere og flere barn gjør lite på skolen og dropper lekser siden det ikke får konsekvenser i hjemmet lenger, hva skal man da gjøre som lærer for å skaffe autoritet? Det er mange dilemmaer som dukker opp hver eneste dag, noe som kan ende opp med at flere blir utkjørt og ender med sykemelding pga jobben. Lønnen er bare en ytre motivasjon for å beholde lærere og å få utdannet flere, men er mye mer som foregår på en skole enn det flesteparten vet. Jeg fortsetter stolt i yrket, selv om jeg kan inrømme at 8 åringer har fått både meg og kollegaer til å gå gråtenes hjem fra jobb, men ser verdien i arbeidet jeg gjør. Det som er sikkert å visst er at det bør komme en endring snart, slik at flere ikke bytter yrke! Anonymkode: 5731a...ae1 13
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 Utakken man får for å jobbe 50-60 timer i uken når man skal jobbe 42,5. Følelsen av å aldri ha ordentlig fri utenom i sommerferien. Det å gjøre en god jobb går simpelthen på helsa løs. Anonymkode: b42f3...456 14
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #4 Skrevet 10. juni 2021 Jeg sluttet som lærer fordi jeg ikke gadd å være reservemor for utakknemlige bortskjemte drittunger med utakknemlige foreldre som ikke greide oppdra ungene sine. Anonymkode: 88762...862 17
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #5 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sluttet som lærer fordi jeg ikke gadd å være reservemor for utakknemlige bortskjemte drittunger med utakknemlige foreldre som ikke greide oppdra ungene sine. Anonymkode: 88762...862 Ser for meg at dette er den værste biten med å være lærer! Anonymkode: 15366...787 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #6 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utakken man får for å jobbe 50-60 timer i uken når man skal jobbe 42,5. Følelsen av å aldri ha ordentlig fri utenom i sommerferien. Det å gjøre en god jobb går simpelthen på helsa løs. Anonymkode: b42f3...456 Var dette grunnen til at du sluttet? Ikke drittungene og deres foreldre? Anonymkode: 15366...787
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #7 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utakken man får for å jobbe 50-60 timer i uken når man skal jobbe 42,5. Følelsen av å aldri ha ordentlig fri utenom i sommerferien. Det å gjøre en god jobb går simpelthen på helsa løs. Anonymkode: b42f3...456 Så enig!!! Det faktum at man jobber ræva av seg og likevel aldri får gjort nok kombinert med at så mange tror man har korte dager og masse fri. Det går virkelig på helsa løs og jeg tenker det kan være godt for blodtrykket mitt å slutte i læreryrket. Synes denne artikkelen oppsummerer viktige poenger: https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/QmQl3V/laerarane-har-tapt-kampen-om-loen-og-status-det-vil-vi-alle-tape-paa?utm_source=facebook&fbclid=IwAR1DwZj59wB1XI2g88kzYO6YFBvSU0g1UWnEL038a8Edf5Dj79xrmEKjljc Anonymkode: 009d1...c64 5
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #8 Skrevet 10. juni 2021 Alle timene man jobber gratis. Alle papirer og skjemaer og tullete ting som stjeler tid. Unger som ikke blir oppdratt hjemme. For mange barn per lærer. Osv osv... Helt tullete at det nå bare snakkes om mer lønn og at vi streiker pga tusenlapper, når det man burde streike for er et bedre skolesystem. Færre elever per ansatt, mer tid til alle oppgaver som regjeringen krever av lærerne. Betalt overtid. Høyere lønn er ikke det vi vil ha. Anonymkode: c31ab...bf6 11
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #9 Skrevet 10. juni 2021 Fordi jeg alltid føler at jeg stanger hodet mot en vegg. Jeg elsker barna, jeg elsker å undervise, jeg elsker til og med de fleste foreldrene, men systemet gjør at jeg er dømt til å mislykkes i arbeidet uansett hvor mye innsats jeg legger i. Jeg må også stå og se på at altfor mange barn føler seg mislykket pga systemet, uten at jeg klarer å veie opp for det. Dessuten føler jeg meg altfor ofte offentlig spyttet på av arbeidsgiveren min (kommunale politikere) og oppdragsgiveren min spesielt (nasjonale politikere). Det er kanskje det verste. Anonymkode: 630e1...6d1 7
Knoot Skrevet 10. juni 2021 #10 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Alle timene man jobber gratis. Alle papirer og skjemaer og tullete ting som stjeler tid. Unger som ikke blir oppdratt hjemme. For mange barn per lærer. Osv osv... Helt tullete at det nå bare snakkes om mer lønn og at vi streiker pga tusenlapper, når det man burde streike for er et bedre skolesystem. Færre elever per ansatt, mer tid til alle oppgaver som regjeringen krever av lærerne. Betalt overtid. Høyere lønn er ikke det vi vil ha. Anonymkode: c31ab...bf6 Dette er jo om lærere, men tror egentlig sykepleiere burde streike for samme grunn. Bedre system, bedre arbeidsmiljø, flere hender per brukere osv. Lønn vil ikke løse alt, når du likevel går hjem med dårlig samvittighet eller har vondt i hodet fordi det er for mye å gjøre at du ikke rekker å gjøre alt. 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #11 Skrevet 10. juni 2021 Jeg sluttet under studiene. Altfor krevende! Anonymkode: ed3cc...676 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #12 Skrevet 10. juni 2021 Jeg har et elsk/hat-forhold til jobben min. Jeg elsker å lære bort, jobbe med elever, bli kjent med dem og følge med dem og utviklingen deres over årene jeg ha dem! Men læreryrket er så ufattelig krevende til tider at jeg møter veggen støtt og stadig, og nå har jeg vært lærer i 15 år.. Grunnene til at det er et hardt og krevende yrke, er at det er så utrolig mangfoldig. Man skal ha en enorm omsorgsevne for mange ulike barn som ikke er dine egne, og mange som utfordrer deg som er tungt å takle over tid atferdsmessig. Og det hadde gått fint, om man ikke som regel er forventet å takle disse helt på egenhånd, og i tillegg til elevene som er utrolig svake i alle eller noen fag, og som trenger egne opplegg i alle timer, masse motivasjon og hjelp mens du står der med 25 elever. Disse har ofte enkelte timer med egen lærer for å arbeide med det de har behov for, men disse timene forsvinner jo titt og ofte fordi man ikke får vikarer. Konstant dårlig samvittighet og stress i timer og på fritid. Så har man foresatte. Disse er man prisgitt om man får en gjeng som spiller på lag, for det er ikke en selvfølge. Det er utrolig krevende å daglig måtte ha kontakt med voksne som krever enormt med oppfølging for deres barn, og alle de som ikke forstår at de må passe på barna sine, har ansvar og må sende med nødvendig utstyr og lignende. Det er mange telefoner som går på at foreldre må huske at vi skal på tur og barnet ikke kan møte opp i kjole i regnvær uten regntøy.. Over årene har jeg MYE mer foreldrekontakt uten at det er satt av mer tid til dette, og det må jo gjøres.. Alle administrative oppgaver.. Alle skjemaer som skal fylles ut, møter med foresatte, ledelse, PPT, barnevern og BUP. Dokumentasjon som skal legges inn her og der, som tar noen timer! De siste årene har det blitt lagt mer og mer til yrket, og fordi vi lærere ikke har en avgrensning i hva som er vår jobb og ikke, bruker i hvert fall jeg MYE av tiden min på å gjøre jobben til andre. Det er både frustrerende, men det fører også til at tiden man bruker på å forberede timer blir minimal. Det hele bunner i stor grad ned til at jeg som en lærer som skal lære elever om ulike temaer i ulike fag, strever veldig med å gjøre nettopp dette. Vi pålegges for mange oppgaver så tiden ikke strekker til, og fritid glir over i arbeidstid hver eneste dag. I tillegg får vi ikke den hjelpen vi trenger til elever og være nok lærere til at vi får til god undervisning. Alt blir halvveis, og man mister mulighet til å holde en god progresjon og følge elevene opp. Tiden til hver elev har blitt mindre, mens behovet for lærerens hjelp og tid har økt hos elevene. Det er trist å ikke ha tid til dem når de trenger meg, men med 26 elever blir det ikke mange minuttene per time, og med alle friminutt dekket opp med ting som må gjøres eller inspeksjon, har vi ikke tid til dem da heller. Vi er ALDRI to lærere til stede i timen. Dette året har vi knapt vært em lærer i hver klasse.... Dette er mine grunner! Og i tillegg har vi nå en arbeidsgiver som til de grader tråkker på yrket, og i tillegg får støtte fra regjeringen i at vi ikke fortjener å tjene greit. I tillegg kommer mistilliten til at vi klarer å gjøre jobben vår, og at vi skal presses til å være mer på arbeidsplassen slik at våre ledere kan passe på at vi gjør det vi skal... Da er det ikke mye igjen å trives med, dessverre. Hadde jeg hatt mer guts hadde jeg sluttet på flekken! Anonymkode: 4c46d...92a 8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #13 Skrevet 10. juni 2021 Jeg er en av disse som har startet en tråd om dette, og støtter meg til det som har blitt skrevet over. Jeg synes det er ufattelig kjekt å bli kjent med elevene og å knytte relasjoner, samt å se dem utvikle seg. Men, det som fikk det til å tippe over for meg til slutt, er at en stor del av elevene (etter mine erfaringer) rett og slett ikke eier oppdragelse og oppfører seg uspiselig, både mot medelever og andre voksne. Dessverre er ofte foreldrene også et stort problem. Det har vært perioder hvor jeg omtrent har fått hjertebank av å skulle åpne mailen, i frykt for utrivelige, storforlangende og direkte ufine mailer fra foresatte. På toppen av dette, kommer alt som skal tilrettelegges og følges opp. Det er et hav av diagnoser og andre tilstander som krever individuelle tilpasninger, som jeg som regel aldri får fulgt opp skikkelig. På toppen av dette, kommer dårlig dårlig og mangelfull oppfølgning av både elever og ansatte fra ledelseshold. Jeg hadde nok ikke hatt noe problem med lønnen, hadde det andre vært som det skulle. Jeg har null motivasjon for å stå i jobben, og mangler den lidenskapen som trengs for å holde ut tror jeg. Anonymkode: 14246...827 6
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #14 Skrevet 11. juni 2021 «Jeg har null motivasjon for å stå i jobben,og mangler den lidenskapen som trengs for å holde uttror jeg. « Dette her tror jeg gjelder veldig mange lærere. Mange som blir lærere uten å egne seg for det, dvs de er gjerne sterke faglig, har gått x antall år på universitetet, men mangler den genuine interessen og forståelsen for barn og unge. Å bli lærer er ingen lettvint utvei. Det ser man bare i trådene der folk sammenlignet seg med administrativt ansatte og savner å sitte i fred på et kontor. Sånn er det ikke å være lærer. Men er helt enig i at det er veldig feil å bli møtt av truende Mail fra foresatte, og krevende med mange elever uten disiplin/oppdragelse. Anonymkode: 15366...787
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #15 Skrevet 11. juni 2021 Det blir mindre og mindre faglig fokus, og mer jobb å være kontaktlærer (vgs). Elever og foreldre ringer og sender meldinger på kveld og helg, alle skal ha tilpasset opplegg. Alle skal fullføre vgs, selv de elevene som åpenbart burde gjort noe annet. Så er det møter med psykologer, sinte foreldre som ønsker å hjelpe sitt barn men ikke skjønner hvor langt skolen strekker seg, og at barnet faktisk selv må gjøre skolearbeid på egen hånd også. Anonymkode: 4bd93...b8f 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #16 Skrevet 11. juni 2021 Det har blitt nærmest flytende å være lærer. Da jeg var ferdig utdannet for 20 år siden, var det ro i klasserommene, foreldre var kommuniserbare, ungene hadde spist nok og sovet nok når de kom på skolen. Jeg ble ikke bedt om å reise til helvete når jeg satte grenser, eller kalt fitte når jeg forsøkte å undervise - kontra idag hvor alle de ovenstående er gjeldende. Barnevernet er kneblet på hender og føtter, BUP har ikke kapasitet og avviser brorparten av henvisningene - og det samme med PPT. Tilbake sitter vi med elever som trenger mye mye mer enn opplæring. Vi jobber oss halvt fordervet uten overtidsrettigheter - i pandemien har det vært helt ekstremt. Takken er kjeft og krav fra samfunnet som vi verken er kvalifisert til eller har kapasitet til å innfri. Alt skal inn i skolen. På toppen av det hele gikk jeg ned i netto lønn i fjor, fordi de 1700,- kr vi fikk i «lønnsløft» vippet skattetabellen opp - og i år gikk det til tvungen lønnsnemnd. Hvem gidder er et bedre spørsmål! Anonymkode: fd390...52e 11
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #17 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det har blitt nærmest flytende å være lærer. Da jeg var ferdig utdannet for 20 år siden, var det ro i klasserommene, foreldre var kommuniserbare, ungene hadde spist nok og sovet nok når de kom på skolen. Jeg ble ikke bedt om å reise til helvete når jeg satte grenser, eller kalt fitte når jeg forsøkte å undervise - kontra idag hvor alle de ovenstående er gjeldende. Barnevernet er kneblet på hender og føtter, BUP har ikke kapasitet og avviser brorparten av henvisningene - og det samme med PPT. Tilbake sitter vi med elever som trenger mye mye mer enn opplæring. Vi jobber oss halvt fordervet uten overtidsrettigheter - i pandemien har det vært helt ekstremt. Takken er kjeft og krav fra samfunnet som vi verken er kvalifisert til eller har kapasitet til å innfri. Alt skal inn i skolen. På toppen av det hele gikk jeg ned i netto lønn i fjor, fordi de 1700,- kr vi fikk i «lønnsløft» vippet skattetabellen opp - og i år gikk det til tvungen lønnsnemnd. Hvem gidder er et bedre spørsmål! Anonymkode: fd390...52e Som om jeg skulle skrevet det selv! Har jobbet 22 år, og erfaringene er helt like. I tillegg blir vi uglesett og hetset pga de lange "feriene" våre, som vi visstnok ikke har hverken innarbeidet eller fortjent.. Skal jeg være ærlig, så hadde det vært innmari få lærere hvis avspaseringen forsvant! Jeg tar meg selv i å ønske fast arbeidstid på alt jeg skal jobbe av timer, så kunne jeg lagt ned arbeidet og gått hjem! Morsomt for de som ville fått tilbake prøvene sine etter et par mnd... Anonymkode: 62bde...442 5
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #18 Skrevet 11. juni 2021 Sluttet nylig som lærer på videregående. Mye av grunnen er denne «trenden» med å måtte gi toere fremfor enere til elever som verken gidder å bidra, levere inn eller møte opp. For stakkars eleven kan bli lei seg om h*n stryker. For «alle skal kunne bli det de vil!» selv om de har null interesse for faget. Det er både feilslått og misforstått pedagogikk. Anonymkode: a010f...87c 7
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #19 Skrevet 11. juni 2021 Og om noen fikk stryk eller IV så er det læreren som ikke har gjort en god nok jobb for å få eleven med. Anonymkode: a010f...87c 1
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #20 Skrevet 12. juni 2021 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/PR7XaX/da-soennen-fikk-daarlig-mattekarakter-troppet-aage-hareide-opp-paa-rektors-kontor Vg+ artikkel, så jeg vet ikke hva som er historien. Men, poenget ut ifra forsiden, greit å gå til rektor dersom barnet får dårlig karakter. Foreldre skal bestemme. Villet politikk fra regjeringen og kommunepolitikere. PS er ikke lærer selv, men har venn som er det. Anonymkode: e21c2...8a3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå