Gå til innhold

Er "narsissistisk personlighetsforstyrrelse" en kvinnefiendtlig diagnose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I det siste har jeg lest meg litt opp på hva som egentlig utgjør en narsissistisk personlighetsforstyrrelse, ettersom dette er en diagnose som ofte slenges rundt i diverse tråder på KG. Og da slo det meg at de fleste kriteriene for en slik diagnose er jo bare helt alminnelig kvinnelig mindset!

Se her f.eks:

• Have an exaggerated sense of self-importance
  • Have a sense of entitlement and require constant, excessive admiration
  • Expect to be recognized as superior even without achievements that warrant it
  • Exaggerate achievements and talents
  • Be preoccupied with fantasies about success, power, brilliance, beauty or the perfect mate
  • Believe they are superior and can only associate with equally special people
  • Monopolize conversations and belittle or look down on people they perceive as inferior
  • Expect special favors and unquestioning compliance with their expectations
  • Take advantage of others to get what they want
  • Have an inability or unwillingness to recognize the needs and feelings of others
  • Be envious of others and believe others envy them
  • Behave in an arrogant or haughty manner, coming across as conceited, boastful and pretentious
  • Insist on having the best of everything — for instance, the best car or office

Jeg har uthevet de punktene jeg mener er uttrykk for en alminnelig kvinnelig psyke.

Kilde:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/narcissistic-personality-disorder/symptoms-causes/syc-20366662

Videre, når det kommer til å tåle ting som kan oppfattes som kritikk:

Become impatient or angry when they don't receive special treatment

Have significant interpersonal problems and easily feel slighted

React with rage or contempt and try to belittle the other person to make themselves appear superior

Have difficulty regulating emotions and behavior

Experience major problems dealing with stress and adapting to change

Feel depressed and moody because they fall short of perfection

Have secret feelings of insecurity, shame, vulnerability and humiliation

Så da er spørsmålet:

Er denne diagnosen en form for sykeliggjøring av normal kvinnelig tenkemåte, og et normalt kvinnelig følelsesliv? Er dette sånn sett en grunnleggende kvinnefiendtlig diagnose, og et uttrykk for et patriarkalsk virkelighetssyn innenfor en vitenskap som historisk sett har vært dominert av mannlige teoretikere? Og er den også diskriminerende overfor de menn med et mer feminint tankesett?

Anonymkode: b4616...1d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Try again, idiot.

• Liker 14
Skrevet

Herregud....

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I det siste har jeg lest meg litt opp på hva som egentlig utgjør en narsissistisk personlighetsforstyrrelse, ettersom dette er en diagnose som ofte slenges rundt i diverse tråder på KG. Og da slo det meg at de fleste kriteriene for en slik diagnose er jo bare helt alminnelig kvinnelig mindset!

Se her f.eks:

Jeg har uthevet de punktene jeg mener er uttrykk for en alminnelig kvinnelig psyke.

Kilde:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/narcissistic-personality-disorder/symptoms-causes/syc-20366662

Så da er spørsmålet:

Er denne diagnosen en form for sykeliggjøring av normal kvinnelig tenkemåte, og et normalt kvinnelig følelsesliv? Er dette sånn sett en grunnleggende kvinnefiendtlig diagnose, og et uttrykk for et patriarkalsk virkelighetssyn innenfor en vitenskap som historisk sett har vært dominert av mannlige teoretikere? Og er den også diskriminerende overfor de menn med et mer feminint tankesett?

Nei, symptomene er ikke ment å beskrive alminnelig menneskelig (kvinnelig eller mannlig) oppførsel, men en sykelig grad av oppmerksomhets- og bekreftelsesbehov. I den grad at man skader andre mennesker.

Du har nok misforstått hva som ligger i narsissistisk personlighetsforstyrrelse og  diagnosekriteriene. Man blir ikke diagnostisert med en personlighetsforstyrrelse med mindre personligheten er så skadet at den fungerer dysfunksjonelt og man har problemer med å fungere hjemme eller ute i samfunnet, på jobb, skole eller i nære relasjoner.

Cluster B-personlighetsforstyrrelsene er også langt vanligere blant menn enn blant kvinner. Dette er det bare å google, det finnes nok av studier på dette.

Anonymkode: 3ebe1...a04

• Liker 6
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Dette var interessant og tankevekkende. Her har vi et klart eksempel på sykeliggjøring av kvinners naturlige tenkemåte. En form for institusjonell diskriminering. 

Så det er ikke rart at kvinner føler seg uvell når de går inn på menns arena og må tilpasse seg andre forventninger til oppførsel og tenkemåte.

Vi må nesten gjøre en jobb her for å normalisere kvinners natur og gjøre slikt akseptabelt. En fjerde feministisk bølge.

I fremtiden må vi ha et samfunn som aksepterer normalt kvinnelig tanke- og følelsesliv. Få vekk slike patriarkalske strukturer og kvinnefiendtlige holdninger.

Endret av Jaconandersen
Skrevet (endret)

Høres ut som du kunne likt kommunist land. Der tenker alle like. Ingen er unike. Der bor alle mangina elskede folk. Og folk som er imot det, blir sperret av en sosialist kommunist moderator.

Også har vi Janteloven. Den er også fint for slike folk :)

Du skal ikke tro du er noe. Du skal ikke mislike feminine folk, det er ulovlig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Jante

Forfattern er kul. Det er ikke hans sin skyld, men en satire av Skandinavisk kultur på den tiden. Er ment som en satire. Men sosialister tolker dette som en instruksjonsmanual.

Uansett Dansker har bedre moraler, enn det legemonopolet som landet av sosiologer av manipulasjon som Norge og Sverige er basert mer på.

Endret av Bummelong
Skrevet (endret)
Rights skrev (2 timer siden):

Try again, idiot.

Husk at Sosialister og Liberale lever på manipulasjon. Du skal tenke og føle som dem. Ellers er det noe galt med deg i deres tankeretning. De har levd på manipulasjon og stjeling siden 60 tallet. Om du studerer hvordan Sosialister i USA påvirket eliten i resten av verdenen

Endret av Bummelong
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Se her f.eks:

Kilde:

Så da er spørsmålet:

Ironisk nok, er det flere menn som blir diagnostisert med narsissistisk personlighetsforstyrrelse, enn kvinner. 

Har du støtt på mange kvinnelige narsissister kanskje?

For min del, er de fleste trekkene for denne diagnosen dårlige personlighetstrekk uavhengig av hvilket kjønn som fremviser dem.

Alle mennesker uavhengig av kjønn har alle personlighetstrekk man finner i personlighetsforstyrrelser, i større og mindre grad.

Problemet med å sammenligne personlighetsforstyrrelser med personlighetstrekk, er at når man får en diagnose er disse trekkene sterkt forstyrrende i hverdagen til personen og skaper utfordringer. Det kan ikke sammenlignes med forskjellige personlighetstrekk, siden vi alle har varierende trekk fra alt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
*Mocca* skrev (14 minutter siden):

Ironisk nok, er det flere menn som blir diagnostisert med narsissistisk personlighetsforstyrrelse, enn kvinner. 

Har du støtt på mange kvinnelige narsissister kanskje?

For min del, er de fleste trekkene for denne diagnosen dårlige personlighetstrekk uavhengig av hvilket kjønn som fremviser dem.

Alle mennesker uavhengig av kjønn har alle personlighetstrekk man finner i personlighetsforstyrrelser, i større og mindre grad.

Problemet med å sammenligne personlighetsforstyrrelser med personlighetstrekk, er at når man får en diagnose er disse trekkene sterkt forstyrrende i hverdagen til personen og skaper utfordringer. Det kan ikke sammenlignes med forskjellige personlighetstrekk, siden vi alle har varierende trekk fra alt.

Så sladrebøtter i telefonen er eksempel på gode personlighetstrekk? Har kun sett damer som er fan av det. Bloggere er vel de værste folka jeg vet om

Endret av Bummelong
AnonymBruker
Skrevet
Bummelong skrev (14 timer siden):

Så sladrebøtter i telefonen er eksempel på gode personlighetstrekk? Har kun sett damer som er fan av det. Bloggere er vel de værste folka jeg vet om

På hvilken måte er å sladre i telefonen et personlighetstrekk ? Og på hvilken måte er dette narsissistisk ?

Anonymkode: 53d95...a62

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her var det en del gærninger.

Anonymkode: a48cb...1f4

Skrevet
Bummelong skrev (På 10.6.2021 den 15.02):

Som andre har påpekt, skravle i tlf er ikke et personlighetstrekk på den måten.

Men der er det store forskjeller også, støtt på like mange menn som sladrer i tlf.....

• Liker 1
Skrevet
*Mocca* skrev (13 minutter siden):

Som andre har påpekt, skravle i tlf er ikke et personlighetstrekk på den måten.

Men der er det store forskjeller også, støtt på like mange menn som sladrer i tlf.....

Uff 😮 det er rart med slike folk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...