AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Hun sitter litt på rumpen og bøyer seg fremover og kan åle seg fremover 20-30 cm, men der stopper det. Er dette utenfor det normale? Anonymkode: ff13f...53e
Kenelz Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 Ikke unormalt Gjorde det samme som barn og en dag reiste jeg meg helt opp og gikk. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 Min datter lå på magen og ålte seg fremover til hun over året begynte å reise seg for å gå Anonymkode: a2280...298
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #4 Skrevet 10. juni 2021 Min krabbet aldri, begynte bare rett å gå Det er helt sikkert ikke unormalt, men om du er bekymret, spør helsesykepleier om du kan bli henvist til fysioterapeut, så kan du få tips om øvelser og leker dere kan gjøre for å oppmuntre henne til å bevege seg fremover Anonymkode: 4481c...b48 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #5 Skrevet 10. juni 2021 Noen begynner faktisk å gå før de krabber Anonymkode: 90a6b...033 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #6 Skrevet 10. juni 2021 Barn er så ulike, ingen fasit. Min datter gikk da hun var 10 mnd, hun var liten og lett. Sønnen min begynte ikke å gå før han var ca. 14 mnd. De krabbet noe før det. Har en fetter som satt på rompa til han var 18 mnd, var ikke interessert i å hverken krabbe, ake seg frem eller gå før den tid. Han er helt normal som voksen, men ble aldri glad i sport. Har høy utdannelse i dag og god jobb, familiefar. Anonymkode: d2d2d...fdc
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #7 Skrevet 10. juni 2021 Grunnen til at jeg er litt bekymret er at jeg selv gikk når jeg var 10-11 mnd, og det gjorde også barnefaren. Mine søsken var tidlig ute med å krabbe og gå, derfor synes jeg det er veldig rart at lille bare sitter på rumpen. Ts Anonymkode: ff13f...53e
Sirinna Skrevet 10. juni 2021 #8 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Grunnen til at jeg er litt bekymret er at jeg selv gikk når jeg var 10-11 mnd, og det gjorde også barnefaren. Mine søsken var tidlig ute med å krabbe og gå, derfor synes jeg det er veldig rart at lille bare sitter på rumpen. Ts Anonymkode: ff13f...53e Hør om helsestasjonen har en fysioterapeut dere kan få time hos. Trenger ikke være noe, men kan være greit å utelukke. Uansett kan dere få noen øvelser som trener grovmotoriske ferdigheter i retning mot å gå. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #9 Skrevet 10. juni 2021 Takk for oppmuntrende råd🤗 ts Anonymkode: ff13f...53e
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #10 Skrevet 10. juni 2021 26 minutter siden, AnonymBruker said: Grunnen til at jeg er litt bekymret er at jeg selv gikk når jeg var 10-11 mnd, og det gjorde også barnefaren. Mine søsken var tidlig ute med å krabbe og gå, derfor synes jeg det er veldig rart at lille bare sitter på rumpen. Ts Anonymkode: ff13f...53e Om du vil oppmuntre henne til å krype, er det magetrening som gjelder. Mange foreldre gjør barna en bjørnetjeneste ved å sette de opp før de klarer å sette seg opp selv. (Den vanlige progresjonen utviklingsmessig er å ligge på magen -> opp på alle fire -> krabbe -> sette seg opp. Så om hun sitter men ikke kryper går jeg ut i fra at hun har fått litt hjelp.) Men barn som foreldrene setter opp heller enn å ligge på magen foretrekker ofte, naturlig nok, å bli sittende, pluss at det blir passiviserende fordi de ikke kommer seg inn og ut av sitteposisjon selv. Noen aker seg rundt på rumpa etterhvert, men lærer seg aldri å krabbe. Uansett, ned på magen er det som gjelder for å øve. Og hun finner nok ut av at hun vil rundt å bevege seg tilslutt. 😊 Anonymkode: 99bed...76c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #11 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Grunnen til at jeg er litt bekymret er at jeg selv gikk når jeg var 10-11 mnd, og det gjorde også barnefaren. Mine søsken var tidlig ute med å krabbe og gå, derfor synes jeg det er veldig rart at lille bare sitter på rumpen. Ts Anonymkode: ff13f...53e Det er som de andre sier så mye som er normalt. Det er best å snakke med helsestasjonen som har sett babyen over tid om bekymringen. Men sånn i seg selv er et i hvert fall ikke bekymringsfullt. Både mannen og jeg gikk tidlig i følge foreldrene våre (mannen løp visstnok raskere enn svigermor da han var 9 mnd., men meget mulig hun overdriver litt der 😄). Den ene datteren vår begynt å gå da hun var 11 mnd, den andre da hun var over 16 mnd. Og hun som gikk ved 16 mnd., var tidligst ute med å åle seg framover og krabbe, men begynte å gå på kne i stedet for på føttene. Helsestasjonen har ikke vært bekymret. Hun andre ålet seg ikke, men gikk rett på krabbing på alle fire. Anonymkode: d1564...4f8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #12 Skrevet 10. juni 2021 Eldste satte seg opp og reiste seg opp ved 10,5 måned. Krøp ved 11,5 måned - ålte seg frem til da. Anonymkode: 96e76...114
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #13 Skrevet 10. juni 2021 Min snudde seg knapt rundt da hun var nesten 10 mnd. Ved 11 mnd plutselig så krabbet hun, reiste og satt seg opp og alt. Så det går nok bra 😊 Anonymkode: e27dd...347
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #14 Skrevet 10. juni 2021 Min sønn kunne omtrent ikke sitte selv inntil han var 8 mnd, og han krabbet aldri , viste lite interesse for det men begynte plutselig ved 10-11 mnd alder å dra seg bortover gulvet i stedet for å krabbe. Dette gjorde han i en mnd før han ved ganske nøyaktig da han fylte 1 år reiste seg opp og gikk. Han får stadig kommentarer på hvor motorisk han er, og det hadde jeg ikke tenkt da han var 8 mnd:p Så trøst deg med at det meste er normalt Anonymkode: 874ed...c4d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå