AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #1 Skrevet 10. juni 2021 Kvinne 33 år her, og vi er en familie på 6. Ble inspirert til å skrive et eget innlegg etter en annen tråd innpå her. Hva gjør dere kvinner for Familien AS? Og hva gjør mannen? Jeg tørker støv av alle overflater, støvsuger og vasker alle gulv, vegger og tak. Samt alt av møbler, håndtak, knotter, inni skuffer, skap, kjøleskap, selve søppelbøtten, vinduer og karmer, speil, oppå diverse flater, inni fryser og kjøleskap og kjøkkenskap, tar alltid selve oppvasken på kjøkkenet, osv. Jeg vasker, henger til tørk/tørketromler, bretter sammen og legger alle klær omhyggelig på plass i skuffer og skap. Det samme med håndklær, vaskekluter, kjøkkentekstiler og sengesett. Bytter på sengene 1 gang i uken, osv. Jeg planlegger og utfører alle innkjøp, både når det gjelder mat, husholdning, møbler, klær, pyntetingting og all slags utstyr til alle 6 som måtte behøves til alle årstider/høytider/bursdager, osv. Det er jeg som pusser opp og flikker på vegger, gulv, tak, møbler, osv. Samt beiser utvendig ved behov. Det er jeg som handler inn stæsj, ordner og vanner planter, henger opp gardiner og pynt til ulike årstider/høytider, osv. Det er jeg som følger med og passer på logistikken med 4 barn og hobbyer/fritidsaktiviteter. Samt skole og utstyr/aktiviteter/fag som trenger å følges opp der. Jeg sitter sammen med de med leksene. Jeg klipper plen og med kantklipper. Finner frem og gjemmer vekk hagemøbler. Monterer og demonterer trampoline. Måker snø, raker løv, rydder ute, osv. Har også opp telt, hengekøyer og annet til barna om sommeren. Jeg sørger for at barna ordner/vasker seg, pusser tenner, børster håret, skifter klær, pakker sekker og bager, spiser måltider, lager seg nister, osv. Jeg er den som passer på klokka ved leggetid, og inndrar telefoner/nettbrett når de skal sove. Legger disse til lading til neste dag. Kos og klem og natta. Jeg handler til barnebursdager, sørger for gaver til alle andre, planlegger besøk, ferier, osv. Jeg sørger også for at barna står opp når de må, og kommer seg avgårde dit de skal. Jeg sørger for at bilene våre er up to date, bestiller tid på verksted hvis ikke, osv. Jeg følger også opp helsestasjon, tannlege, legebesøk, osv. For alle. Listen er lang, har sikkert glemt noe. Og hva gjør mannen: Han kjører de barna jeg sier han skal kjøre hit og dit. Han skifter dekk på våre to biler to ganger i året. Han rydder av bordet etter måltider, men kun til kjøkkenbenken. Han fikser/snikrer ute det jeg sier at vi må fikse/snikre. Thats it. Anonymkode: 780e7...0a5 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #2 Skrevet 10. juni 2021 Omtrent likt hos oss, han er eks nå. Anonymkode: 5a678...d9f 8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 Det gjør jeg og, men jeg er alenemamma. Anonymkode: 6dfea...099 10
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #4 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kvinne 33 år her, og vi er en familie på 6. Ble inspirert til å skrive et eget innlegg etter en annen tråd innpå her. Hva gjør dere kvinner for Familien AS? Og hva gjør mannen? Jeg tørker støv av alle overflater, støvsuger og vasker alle gulv, vegger og tak. Samt alt av møbler, håndtak, knotter, inni skuffer, skap, kjøleskap, selve søppelbøtten, vinduer og karmer, speil, oppå diverse flater, inni fryser og kjøleskap og kjøkkenskap, tar alltid selve oppvasken på kjøkkenet, osv. Jeg vasker, henger til tørk/tørketromler, bretter sammen og legger alle klær omhyggelig på plass i skuffer og skap. Det samme med håndklær, vaskekluter, kjøkkentekstiler og sengesett. Bytter på sengene 1 gang i uken, osv. Jeg planlegger og utfører alle innkjøp, både når det gjelder mat, husholdning, møbler, klær, pyntetingting og all slags utstyr til alle 6 som måtte behøves til alle årstider/høytider/bursdager, osv. Det er jeg som pusser opp og flikker på vegger, gulv, tak, møbler, osv. Samt beiser utvendig ved behov. Det er jeg som handler inn stæsj, ordner og vanner planter, henger opp gardiner og pynt til ulike årstider/høytider, osv. Det er jeg som følger med og passer på logistikken med 4 barn og hobbyer/fritidsaktiviteter. Samt skole og utstyr/aktiviteter/fag som trenger å følges opp der. Jeg sitter sammen med de med leksene. Jeg klipper plen og med kantklipper. Finner frem og gjemmer vekk hagemøbler. Monterer og demonterer trampoline. Måker snø, raker løv, rydder ute, osv. Har også opp telt, hengekøyer og annet til barna om sommeren. Jeg sørger for at barna ordner/vasker seg, pusser tenner, børster håret, skifter klær, pakker sekker og bager, spiser måltider, lager seg nister, osv. Jeg er den som passer på klokka ved leggetid, og inndrar telefoner/nettbrett når de skal sove. Legger disse til lading til neste dag. Kos og klem og natta. Jeg handler til barnebursdager, sørger for gaver til alle andre, planlegger besøk, ferier, osv. Jeg sørger også for at barna står opp når de må, og kommer seg avgårde dit de skal. Jeg sørger for at bilene våre er up to date, bestiller tid på verksted hvis ikke, osv. Jeg følger også opp helsestasjon, tannlege, legebesøk, osv. For alle. Listen er lang, har sikkert glemt noe. Og hva gjør mannen: Han kjører de barna jeg sier han skal kjøre hit og dit. Han skifter dekk på våre to biler to ganger i året. Han rydder av bordet etter måltider, men kun til kjøkkenbenken. Han fikser/snikrer ute det jeg sier at vi må fikse/snikre. Thats it. Anonymkode: 780e7...0a5 Har det helt likt Han glimter til med og lage middag innimellom....... Anonymkode: ee59d...50b 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #5 Skrevet 10. juni 2021 Virker som han utnytter at du ikke setter foten ned? Noen velger å ikke bidra med mindre de må. Anonymkode: dd8bd...777 3
Rosebud Skrevet 10. juni 2021 #6 Skrevet 10. juni 2021 Samme her. Han gjør kun delegerte oppgaver: «kan du ta ut bosset?» «spyler du over plattingen?» Osv. 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #7 Skrevet 10. juni 2021 For et behagelig liv du gir mannen! Skulle ønske jeg hadde en slik ektefelle. Mangler bare at du møter ham i døren med avisog cocktail når han kommer hjem fra jobb. Anonymkode: ac65d...238 7
nomore82 Skrevet 10. juni 2021 #8 Skrevet 10. juni 2021 Så får man ta praten om arbeidsfordelingen da 🤷♂️ 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #9 Skrevet 10. juni 2021 Altså hva er vitsen å være med gubben da hvis han ikke duger til en shit? Du er married singel wife. Jeg gjør mye hjemme men alt av snekring og vedlikehold og bil er det han som ordner. Husk du er et menneske og ikke en robot. Anonymkode: f1faf...87f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #10 Skrevet 10. juni 2021 Jeg synes du er litt masete på han siden han må kjøre unger hit og dit 🏳️ Hvordan gikk det til at det ble sånn? Anonymkode: 898b8...21c
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #11 Skrevet 10. juni 2021 For å ikke glemme å rydde vekk og pante flasker. Kaste søppel og sette ut søpla til søppelbilen. Anonymkode: 780e7...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #12 Skrevet 10. juni 2021 Er det han som maser på deg om å gjøre alle disse tingene? Anonymkode: 0117b...c82
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #13 Skrevet 10. juni 2021 Jeg: planlegger og lager middag, vasker klær, har kontroll på økonomi og forsikringer, tar det såkalte "tredje skiftet" med gavekjøp, planelgging, og logistikk, rydder, holder styr på handklær og sengetøy. Han: tar i praksis alt husarbeid utover matlaging og klesvask, vasker kjøkkenet etter matlaging, tar alt utvending av vedlikehold og hage, søppel og avfall, fikser bilene, handler, er fast "sjåfør", og gjør i tillegg alt jeg ber om. Før var det kilde til konflikt at jeg følte meg som daglig leder og økonomidirektør. Men det er en dynamikk som fungerer mellom oss. Jeg liker å ha kontroll, og slipper jeg den blir det bare til at jeg kjefter. Så da er det en bedre løsning at han kompenserer med mer tid brukt på praktiske oppgaver i hus/hjem. Anonymkode: d3f9a...f6c
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #14 Skrevet 10. juni 2021 Herlighet du har jo fulltidsjobb med bare hus, hage og barn du! 😳😳😳 Hos oss gjør jeg mye av husarbeidet inne, men mannen støvsuger innimellom og lager middag noen dager i uka. Han gjør mye ute, klipper plen, måker snø, beiser, ol. Hagearbeid gjør vi ofte sammen (og det er hyggelig!). Jeg følger opp det meste med barna, 2 stk, lager matpakker, sørger for dusjing, stell, tannpuss osv. Sørger for at lekser blir gjort (mannen hjelper også med lekser), holder oversikt over hvilke dager de må ha gym eller svømmeutstyr, turer, vennebesøk.. Mannen følger opp eldste ift fotballtrening og kamper. Du tar altfor mye av byrden alene ts! Få mannen din mer på banen, ellers kan du komme til å gå på en smell. Anonymkode: 37466...20d
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #15 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Kvinne 33 år her, og vi er en familie på 6. Ble inspirert til å skrive et eget innlegg etter en annen tråd innpå her. Hva gjør dere kvinner for Familien AS? Og hva gjør mannen? Jeg tørker støv av alle overflater, støvsuger og vasker alle gulv, vegger og tak. Samt alt av møbler, håndtak, knotter, inni skuffer, skap, kjøleskap, selve søppelbøtten, vinduer og karmer, speil, oppå diverse flater, inni fryser og kjøleskap og kjøkkenskap, tar alltid selve oppvasken på kjøkkenet, osv. Jeg vasker, henger til tørk/tørketromler, bretter sammen og legger alle klær omhyggelig på plass i skuffer og skap. Det samme med håndklær, vaskekluter, kjøkkentekstiler og sengesett. Bytter på sengene 1 gang i uken, osv. Jeg planlegger og utfører alle innkjøp, både når det gjelder mat, husholdning, møbler, klær, pyntetingting og all slags utstyr til alle 6 som måtte behøves til alle årstider/høytider/bursdager, osv. Det er jeg som pusser opp og flikker på vegger, gulv, tak, møbler, osv. Samt beiser utvendig ved behov. Det er jeg som handler inn stæsj, ordner og vanner planter, henger opp gardiner og pynt til ulike årstider/høytider, osv. Det er jeg som følger med og passer på logistikken med 4 barn og hobbyer/fritidsaktiviteter. Samt skole og utstyr/aktiviteter/fag som trenger å følges opp der. Jeg sitter sammen med de med leksene. Jeg klipper plen og med kantklipper. Finner frem og gjemmer vekk hagemøbler. Monterer og demonterer trampoline. Måker snø, raker løv, rydder ute, osv. Har også opp telt, hengekøyer og annet til barna om sommeren. Jeg sørger for at barna ordner/vasker seg, pusser tenner, børster håret, skifter klær, pakker sekker og bager, spiser måltider, lager seg nister, osv. Jeg er den som passer på klokka ved leggetid, og inndrar telefoner/nettbrett når de skal sove. Legger disse til lading til neste dag. Kos og klem og natta. Jeg handler til barnebursdager, sørger for gaver til alle andre, planlegger besøk, ferier, osv. Jeg sørger også for at barna står opp når de må, og kommer seg avgårde dit de skal. Jeg sørger for at bilene våre er up to date, bestiller tid på verksted hvis ikke, osv. Jeg følger også opp helsestasjon, tannlege, legebesøk, osv. For alle. Listen er lang, har sikkert glemt noe. Og hva gjør mannen: Han kjører de barna jeg sier han skal kjøre hit og dit. Han skifter dekk på våre to biler to ganger i året. Han rydder av bordet etter måltider, men kun til kjøkkenbenken. Han fikser/snikrer ute det jeg sier at vi må fikse/snikre. Thats it. Anonymkode: 780e7...0a5 Altså et godt gammeldags skryte innlegg. Anonymkode: 9faa8...9a6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #16 Skrevet 10. juni 2021 Vi har kun ett barn, som er baby, men jeg gjør også alt med både husarbeid, baby og logistikk. Han kan finne på å holde babyen mens jeg gjør noe husarbeid jeg ikke har rukket mens han er på jobb, liksom. Han vasker eget tøy, men rydder det aldri på plass. Han rydder generelt aldri unna tingene sine og setter bestikk o.l på benken i stedet for i oppvaskmaskinen. Han har masse egentid etter jobb og i helgene. Jeg kommer ikke til å gidde det så lenge, men syns det er vanskelig å gå når man har fått barn. Anonymkode: 830e8...fdb
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #17 Skrevet 10. juni 2021 Vi er vel ca 40/60. Jeg tar det meste innendørs, lager nister, passer på at barna har med det de skal ha med skolen/i bhg. Mannen min vasker bilene, skifter dekk, hjelper til like mye ute som meg. Han står alltid opp med ungene i helgene. Skjønner ikke hvorfor du egentlig lager et slikt innlegg og ikke skjønner selv at du legger opp til dette? Hvorfor i alle dager skal mannen din gidde å gjøre noe når du gjør alt? Du må flest snakke med mannen din gode lufte frustrasjonen din. Tar han ikke det til seg så begynner i det små og si at mannen din går vaske sine egne klær, tørke de, brette og legge vekk. Slutt å ta oppvaska, og se frustrasjonen hans når det er tomt for glass og tallerkener. Ikke klipp gresset, og si til han foran ungene at i dag skal pappa hjelpe dere med leksene. Anonymkode: 9a64a...fb8 1
Kenelz Skrevet 10. juni 2021 #18 Skrevet 10. juni 2021 .. Vaske tak og knobber? .. Klipper gresset og styrer på ute? Hadde jeg vært lesbisk hadde jeg giftet meg med deg! 😂 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #19 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Mangler bare at du møter ham i døren med avis og cocktail når han kommer hjem fra jobb. Og en avsugning Anonymkode: 08b26...76e 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #20 Skrevet 10. juni 2021 Hva sier mannen din til dette da? Legger han merke til arbeidsfordelingen? Hvordan fungerer han i jobb? Og nok en gang: Det er ikke din skyld at mannen din ikke tar ansvar. Det er hans ansvar å ikke melde seg fullstendig ut av planlegging og gjennomføring. Anonymkode: 07753...0f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå