Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en liten gutt på snart 10 mnd. I starten brukte han ull hele tiden. Etter hvert har han begynt å fått utslett. Jeg og hans far har begge eksem, så han er vel litt mer disponert for det. Jeg strikka en gang en body i alpakka silke, etter han brukte denne fikk han mye utslett. Aldri sett så mye før, å han virket ubekvem. Hva er det jeg skal se etter om han ikke tåler ull? Han kan få litt utslett innimellom selv om han ikke bruker ull, og kan få noe eksem i albuer. Han blir rød på bryst og mage, og noe nupper om han bruker ull. Det handler vel kanskje litt om hva ull han bruker, om han bruker grovt ull som i lue får han mye utslett ved kinn og hake, om han bruker baby merinoull får han ingenting. 
Vi smører med kremer morgen og kveld slik som canoderm, og tykke fuktighetskremer son er beregnet. På utsatte områder smører vi med mild kortison som Mildison 

Anonymkode: 2a10a...398

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville bare sluttet helt å bruke ull. Så kan du etterhvert finne ut hva annet han reagerer på når ullen er ute av bilde  

Anonymkode: c9ae2...7b0

• Liker 8
Skrevet

Jeg ville først kutte all ull en periode, og sett om det ble bedre/borte. Hvis utslettet da går markant ned, ville jeg forsøkt meg litt forsiktig frem med ulike typer. Feks ull/silke eller babymerino en periode, og sett om utslettet kommer tilbake. Forsøk en og en type ull sånn at du ser hva som eventuelt funker.

Så er det endel andre ting å være obs på da, men om dere begge har eksem kjenner dere sannsynligvis til det. Jeg tenker da feks på klesvaskemiddel helt uten parfyme, ikke bruke skyllemiddel, allergivennlig dusjsåpe etc.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Splittbinders skrev (1 time siden):

Jeg ville først kutte all ull en periode, og sett om det ble bedre/borte. Hvis utslettet da går markant ned, ville jeg forsøkt meg litt forsiktig frem med ulike typer. Feks ull/silke eller babymerino en periode, og sett om utslettet kommer tilbake. Forsøk en og en type ull sånn at du ser hva som eventuelt funker.

Så er det endel andre ting å være obs på da, men om dere begge har eksem kjenner dere sannsynligvis til det. Jeg tenker da feks på klesvaskemiddel helt uten parfyme, ikke bruke skyllemiddel, allergivennlig dusjsåpe etc.

Han reagerer ikke på skyllemiddel eller dusjolje da jeg bruke skyllemiddel uten parfyme og dusjsåpe/olje som er kjøpt på apoteket som er mild mot barn som har eksem. Kanskje jeg skal prøve å se hvilke ull han han bruke :) 

AnonymBruker
Skrevet

Min mann har eksem og reagerer kraftig på skyllemiddel også uten parfyme. 

Du må kutte ull helt ut en periode (flere uker) før du eventuelt begynner å eksperimentere med hva han kan reagere på. Gi huden en skikkelig pause, eksem er plagsomt. 

Anonymkode: c9ae2...7b0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kutt ut all ull. Unngå smøring av kortison med mindre dette er etter legens forordning! Ikke bruk skyllemiddel uansett om det er uten parfyme. Ville prøvd melkefritt kosthold for å se om dette har virkning på eksemen, den vil antakelig ikke forsvinne helt, men atopisk eksem kan bli betydelig verre hvis man reagerer på kumelkprotein. Han kan også reagere på andre matvarer som feks egg. 

Anonymkode: 5e515...c09

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Han reagerer ikke på skyllemiddel eller dusjolje da jeg bruke skyllemiddel uten parfyme og dusjsåpe/olje som er kjøpt på apoteket som er mild mot barn som har eksem. Kanskje jeg skal prøve å se hvilke ull han han bruke :) 

Bare det å bruke skyllemiddel kan gi reaksjon. Men nå er det vel såpass varmt at utslett sammen ull like gjerne kan være varmeutslett?

Anonymkode: 6c9bf...51c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det høres ikke ut som han kan bruke ull, punktum. Han har atopisk hud, atopiske barn skal ikke bruke ull. Han overlever fint uten ull.

Anonymkode: fd2e3...6f1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ikke smør med kortison! Bad ungen i olje og la det lufttørke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mener du skyllemiddel eller vaskepulver her?

dersom du har ull på barnet i varmen så blir barnet svett, våt ull er som piggtråd på atopiske barn. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ville nok uansett vurdert å kutte skyllemiddel helt. Selv den uten parfyme etterlater "noe" i klærne. Det er jo uansett ikke noe man MÅ bruke. 

Og litt avhengig av hvor i Norge du bor - nå er det jo mange steder såpass varmt at man definitivt ikke MÅ bruke ull uansett. Gi huden pause fra ull nå i sommer, og så prøv det frem med en og en ting til høsten? 

Og vedvarer det - ta en prat med helsepersonell. Dersom det er store behov for å smøre med diverse greier hver eneste dag, eller du vurderer kostholdsendringer - diskuter det med lege/helsestasjon først.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bruk ull på barnet før det er stort nok til å kunne si i fra selv hvis ull stikker. For barn som ikke tåler ull, så kjennes ull ut som stikkene fra en kaktus lenge før de får utslett. Min datter tåler ikke ull. Når hun var barn, så prøvde jeg alt som skulle være garantert kløfritt. Det hjalp ikke, hun begynte å hyle i det jeg tok det på henne. Jeg kunne ikke en gang gå med ullgenser selv, det stakk henne gjennom hennes egne klær. Hun hadde atopisk eksem som barn. Nå er hun voksen, eksemen er borte, men hun tåler fortsatt ikke ull. Skyllemiddel sluttet jeg helt med da hun var baby, det hjalp noe mot eksemen. Jeg har ikke begynt med skyllemidler igjen nå, selv om hun har flyttet ut. Skyllemiddel er unødvendig. Det fører jo til at klær ikke blir helt rene, siden det er med i siste skyllevann, og dermed blir noe værende i klærne.

Anonymkode: b74c3...b69

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ikke smør med kortison! Bad ungen i olje og la det lufttørke.

Hva er galt med kortison? 🥵 smører med det her.. 

Anonymkode: 7fb2f...c92

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 0.22):

Ikke hør på henne, om det er eksem må man bruke kortison. Og smør skikkelig med nok mengde i stedet for å kladde på tynne lag. Viktig å slå eksemet godt ned! Frykt for bivirkninger er ofte overdrevet. 

Og ull er oppskrytt, ikke noe babyen trenger. Vanlige bomullsklær holder og er det beste for huden. «Ull er gull» er propaganda fra produsentene. 

Dette er informasjon jeg har fått på hudavdeling på sykehuset.

Anonymkode: 2dc6a...e79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor MÅ du bruke ull? Det er jo tydelig at barnet ikke tåler det? 

Slutt med alt av ull. 

Anonymkode: 9fa68...203

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.6.2021 den 0.22):

Fordi man skal behandle det på andre måter. Kortison er ikke bra for så små kropper!

Man kan behandle det ved å bade barnet i masse ren olje hver dag, lufttørke og smøre på Canoderm.

Eller dusje barnet kjapt i Neutral fuktighetskrem (ja, du leste riktig) ganske ofte. 

Kortison tar bare symptomene, men det må jo behandles! Kortison er ingen behandling!

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på henne, om det er eksem må man bruke kortison. Og smør skikkelig med nok mengde i stedet for å kladde på tynne lag. Viktig å slå eksemet godt ned! Frykt for bivirkninger er ofte overdrevet. 

Jeg har vært i kontakt med flere allergileger og de har ALDRI anbefalt kortison. Som sagt, kortison er overhodet ingen holdbar behandling. Er det så ille at man anser at kortison er nødvendig er man nødt til å prate med en allergilege som kan gi en god strategiplan på en sunn måte for å få det bort. Ikke DYNKE ungen i kortison! Det er bare latskap og galskap

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tegnet på at barnet ikke tåler ull er at det får eksem, og løsningen er å holde seg helt 100% unna, smøre med god fuktighetskrem (aderma for eks), bade sjeldent og ha olje i vannet, bruke oljebaserte såper og gå til hudlege for råd og resepter hvis ikke eksemet blir borte. 
Slutt med ull. 

Anonymkode: 8f387...32d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi man skal behandle det på andre måter. Kortison er ikke bra for så små kropper!

Man kan behandle det ved å bade barnet i masse ren olje hver dag, lufttørke og smøre på Canoderm.

Eller dusje barnet kjapt i Neutral fuktighetskrem (ja, du leste riktig) ganske ofte. 

Kortison tar bare symptomene, men det må jo behandles! Kortison er ingen behandling!

Nei nå må du gi deg, dette er direkte feilinformasjon. Kortison er en super medisin dersom det er indikasjon (f.eks eksem). Det demper betennelsesreaksjonen i huden som skaper eksemet. Fuktighet er en annen essensiell del av behandlingen, men mer som forebygging. Anfall bør behandler med kortison for å lindre plager hos babyen, og gjenopprette hudbarrieren. Alle vet at kortison ikke endrer genfeilen som gjør at noen får eksem i utgangspunktet..

Ikke uttal deg om ting du åpenbart ikke har kunnskap om!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei nå må du gi deg, dette er direkte feilinformasjon. Kortison er en super medisin dersom det er indikasjon (f.eks eksem). Det demper betennelsesreaksjonen i huden som skaper eksemet. Fuktighet er en annen essensiell del av behandlingen, men mer som forebygging. Anfall bør behandler med kortison for å lindre plager hos babyen, og gjenopprette hudbarrieren. Alle vet at kortison ikke endrer genfeilen som gjør at noen får eksem i utgangspunktet..

Ikke uttal deg om ting du åpenbart ikke har kunnskap om!

I like måte! INGEN barneleger anbefaler kortison som behandling for spedbarn. Anfall behandles med OLJE! Eller bading med neutral bodylotion som jeg skrev. Dette er to oppskrifter fra kjente barneleger. Finnes masse forskning på dette nå, og det vedlikeholdes med canoderm. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...