Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var inne på nav sine sider og sjekket kommende utbetaling. Det er trukket 32% av det ene beløpet på none få hundre kroner. 

På hovedbeløpet står det også 32% skatt. Betyr dette at utbetaling fra Juli måned, så vil det trekkes 32%? Jeg skal trekkes etter tabell 7100 av hovedinntekt, som da er uføretrygd.

Hvis det trekkes 32% fra Juli, så vil jeg sitte igjen med mindre penger enn jeg gjør pr i dag etter skatt. Og hvert øre teller...

Anonymkode: 7fecd...0b8

Videoannonse
Annonse
Gjest Laffatus
Skrevet

Du har fått ekstra penger får mai er der de har trekt. 

Skrevet

Har du vært inne på Skatteetaten og sett på alle tallene dine, som skatten er beregnet ut i fra? Sjekk at alt stemmer, gjør justeringer om nødvendig. Fradrag osv skal med, renter på lån og gjeld, inntekt, alt.

AnonymBruker
Skrevet
Laffatus skrev (5 minutter siden):

Det vet jeg. Men jeg skjønte ikke helt hvorfor det stod 32% på hovedbeløpet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det vet jeg. Men jeg skjønte ikke helt hvorfor det stod 32% på hovedbeløpet.

Sikker på at du ikke har trukket prosent-trekk hele tiden da, bare at du ikke har merket det? 

Jeg har hatt prosent-trekk i alle år (uføretrygd) og det står 28% på meg.

Anonymkode: 6b959...719

AnonymBruker
Skrevet

Gå inn og sjekk skattekortet ditt hos skatteetaten. 

Anonymkode: 6c773...539

AnonymBruker
Skrevet

Dette må du se på selv på skattekortet ditt. Du er selv ansvarlig for å legge inn riktige tall der slik at skattetrekket blir korrekt.

Anonymkode: 0d8b7...949

AnonymBruker
Skrevet

Dette skjer hos meg også. 34% skatt her... Har tabell til vanlig.

Regner med det er etterbetalingen fra mai som trekkes 34% av en eller annen grunn... Står 34% på hovedutbetalibgen også, selv om den er satt til 0 og skattefri utbetaling er bekreftet..

Skulle gått et år tilbake og sett om det samme står der, men får ikke logget på herfra nå.

Anonymkode: 42455...758

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sikker på at du ikke har trukket prosent-trekk hele tiden da, bare at du ikke har merket det? 

Jeg har hatt prosent-trekk i alle år (uføretrygd) og det står 28% på meg.

Anonymkode: 6b959...719

Tabell 7100 er 21% ca. Står iallefall det når jeg sjekker. Men jeg får sjekke skattekortet og se at alt stemmer.

AnonymBruker
Skrevet
Laffatus skrev (1 time siden):

Det heter "for mai", ikke "får mai".

Anonymkode: a6755...16b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte logge inn på NAV for å sjekke. Står 34 % hos meg også.. har tabeltrekk til vanlig.

Anonymkode: 8118e...79b

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det som står hos meg. Her trekkes det ikke skatt for utbetalingen i juni. Står det virkelig noe annet hos dere? I såfall ville jeg tatt kontakt med nav med en gang, for juni-utbetalingen skal være trekkfri. 

010621 - 300621 Per dag 0,00 100 %, 010521 - 310521 Per dag 0,00 100 %, Skatt %: 34,00, Grunnbeløpet har økt fra 1. mai 2021. De aller fleste vil få etterbetalt i, oktober., Inntektsgrensen din ved siden av uføretrygden er nå 42 560 kroner. Har du, mulighet til å ha en høyere inntekt vil dette lønne seg for deg., Du melder fra om inntekt på www.nav.no. 

Anonymkode: 2aae5...a7c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er det som står hos meg. Her trekkes det ikke skatt for utbetalingen i juni. Står det virkelig noe annet hos dere? I såfall ville jeg tatt kontakt med nav med en gang, for juni-utbetalingen skal være trekkfri. 

010621 - 300621 Per dag 0,00 100 %, 010521 - 310521 Per dag 0,00 100 %, Skatt %: 34,00, Grunnbeløpet har økt fra 1. mai 2021. De aller fleste vil få etterbetalt i, oktober., Inntektsgrensen din ved siden av uføretrygden er nå 42 560 kroner. Har du, mulighet til å ha en høyere inntekt vil dette lønne seg for deg., Du melder fra om inntekt på www.nav.no. 

Det står det samme hos meg. Men jeg lurte på om den teksten da betyr at det fra Juli trekkes 34% eller om den teksten ikke betyr noe for neste utbetaling. Jeg får trekkfri utbetaling for Juni.

AnonymBruker
Skrevet

Spiller det så stor rolle da? Dere får jo pengene igjen på skatten neste år uansett.

Anonymkode: fb4c6...fed

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spiller det så stor rolle da? Dere får jo pengene igjen på skatten neste år uansett.

Anonymkode: fb4c6...fed

Det spiller stor rolle når det går akkurat rundt med dagens utbetaling. Å plutselig bli trukket mer i skatt enn det som står på skattekortet, kan lage trøbbel i forhold til faste utgifter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det står det samme hos meg. Men jeg lurte på om den teksten da betyr at det fra Juli trekkes 34% eller om den teksten ikke betyr noe for neste utbetaling. Jeg får trekkfri utbetaling for Juni.

Denne teksten betyr ingenting for neste utbetaling. Grunnen til at det står 34% der er fordi det gjelder etterbetalingen fra mai.  Etterbetalinger trekkes etter prosent og ikke etter tabellen :) 

du trenger altså ikke å bekymre deg for at det blir trukket like mye på juliutbetalingen. Der blir du trukket etter tabell 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nøyaktig det samme som her.

Anonymkode: 42455...758

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...