Gå til innhold

Deres beste tips mot kvalmen?

Anbefalte innlegg

Gjest 123 eller noe
Skrevet

De mottas med takk! Trodde jeg var kvalm da jeg gikk gravid sist, da var det bare å spise noen salte kjeks, så var det over. Denne ganga hjelper det ikke så mye, jeg føler hele dagen mer eller mindre at jeg sitter på en berg og dalbane på en båt, spyr når jeg pusser tennene, og brekker meg i bilen på vei til jobb fordi det er så mange svinger 😅 Noen andre råd enn tørre kjeks?

Og er det sånn at så lenge det er kraftige symptomer, så er det iallfall et godt tegn på at alt er ok, eller er det og bare nok en myte? Så har jeg iallfall det å trøste meg med? ;D Kjente iallfall mye stikk og strekk i magen første 2 ukene, kjenner de jo nå og, men ikke så mye. Nå er det kvalmen som har tatt over i uke 6, og stikkene er noe mildere. Vil jo helst bare høre hjertelyd snarest mulig, men ble enige med jordmor å vente til uke 12 så vi kunne se om alt var normalt i tillegg - siden alt mest sannsynligvis var greit pga symptomene.. Tiden kunne gått litt fortere :) Og jeg må slutte å gå inn på tråder om SA og MA..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du spist? Prøvd å spise oftere, men unngå kjøtt?

Frukt og salte kjeks?

Ellers, dersom du har alvorlig svangerskapskvalme, og ikke får i deg mat og drikke, må du til legen...

AnonymBruker
Skrevet

Kvalmestillende. Var så kvalm at jeg ble helt handicappet. Brakk meg av mat reklame på tv bl.a. Kvalmestillende tok brekningene og noe av kvalmen, da hjalp det å spise ofte men lite. Ca hver andre time. 

Anonymkode: fab8e...6d7

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var så kvalm som du beskriver nå, så hjalp INGENTING annet enn å ligge stille i senga. :(

Anonymkode: e5989...3c3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kaldt vann med masse isbiter i var det beste jeg kunne drikke når jeg var skikkelig kvalm. Men det som hjalp mest var uten tvil ro og hvile. I mitt tilfelle ble det 100% sykmelding da kvalmestillende ikke hadde noe effekt. Jeg ville diskutert dette med legen.

Og når det gjelder hjertelyd ville jeg tatt en privat ultralyd i uke 7-8. Skjønner ikke hvorfor jordmor sier du skal vente til uke 12. Det er da helt opp til deg. 

Anonymkode: a1c9e...292

AnonymBruker
Skrevet

Ligg stille, spis ofte Finn en balanse mellom salt og søtt. Epler er bra, spis de i båter. Tror det er grønne epler som skal hjelpe mot kvalme. Ikke vær redd for å kontakte lege for å høre om du kan bruke kvalmestillende. Ikke anstreng deg eller slitnere ut. Hør på apoteket om disse magnetarmebåndene (for reisesyke) kan hjelpe. 

Anonymkode: ada43...ea9

AnonymBruker
Skrevet

Kullsyrevann alene eller blandet med juice. Frukt, knekkebrød, yoghurt, Jeg fikk i meg frokost og lunsj, men ikke middag i en hel uke. Da gikk jeg til legen og fikk kvalmestillende. Det hjalp noe, men de tablettene har jo bivirkninger også. Ble bedre i uke 11. Håper du føler deg bedre snart!

Anonymkode: f73b5...1ce

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er kvalme, ca. når startet kvalmen og når gav den seg?

Jeg er i uke 8 nå, og er skikkelig kvalm. Har følt meg kvalm i snart to uker. Ikke kastet opp, men et par ganger har det føltes som det var nære på.

Trodde cola hjalp, siden jeg har pleid å drikke det når jeg har vært kvalm før, men nei, det gjør det bare verre. Grønne epler, som noen nevnte, hjelper litt. Også toast og knekkebrød med brun geitost funker, i små mengder. Og appelsinjuice, men den må være tynn og veldig kald.

Anonymkode: 88d12...cc8

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg er i uke 8 nå, og er skikkelig kvalm. Har følt meg kvalm i snart to uker. Ikke kastet opp, men et par ganger har det føltes som det var nære på.

Trodde cola hjalp, siden jeg har pleid å drikke det når jeg har vært kvalm før, men nei, det gjør det bare verre. Grønne epler, som noen nevnte, hjelper litt. Også toast og knekkebrød med brun geitost funker, i små mengder. Og appelsinjuice, men den må være tynn og veldig kald.

Jeg var kvalm fra uke 5 til 11 🤢

Anonymkode: f73b5...1ce

AnonymBruker
Skrevet

Småsspise sure ting hele tiden.. Men egentlig hjalp ikke det for meg heller. Du må bare holde ut🙂

Anonymkode: cc626...c43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her startet den uke 6 og ga seg uke 14 andre svangerskap og uke 17 i første. Første var hyperemesis, andre var bare SKIKKELIG kvalm med spying.

Anonymkode: e5989...3c3

AnonymBruker
Skrevet

Første graviditet: Fra uke 7 til uke 16.

Denne graviditeten: Fra uke 7 til uke 14.

Anonymkode: a1c9e...292

Skrevet

Startet vel i uke 5, men ble rådet til å ligge rolig og ikke stå opp sånn med det samme. Prøv deg fram greide ikke mer enn en slurk med vann i starten. La meg ned og roet magen. Ubehaglig var det, men jeg var glad.

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Tusen takk for gode tips 🙂 holder meg mest mulig i ro, men når man står i kasse, er det veldig mange rare lukter innom butikken - sterke parfymer, tobakk og øl. Det ble nok klokka 10, da måtte jeg ut og kaste opp en tur. 

Vet ikke hvorfor jordmora ikke ville sjekke før.. skal jo inn i uke 12 uansett, så dette kunne hun jo bare tjene seg rik på.

Kvalmen begynte forresten lørdag, uke 6 begynte på søndag. 🙂 Det går greit og jeg holder jo ut, men akkurat nå ønsker jeg meg en 50% sykemelding, det er flaut å gå rundt og kaste opp på jobben, når man ikke vil si det til hvem som helst hvorfor man er så grønn i fjeset.

Skrevet

Kvalm fra uke 9 til fødsel i første svangerskap, fra uke 6 and still counting (uke 33) denne gang.

Spis lite og ofte, samme med væskeinntak. Drikk SMÅ slurker. Drit litt i hva som er sunt, det viktigste er å få i seg noe. Når du er så kvalm, kan du faktisk bare tenke på en matrett/-ting, og så merker du nesten på kroppen om du vil klare å spise det eller ei.

Mattips: epler, kiwi, toast med avocado, yoghurt, druer, salt potetgull, Farris bris med mangosmak, vannmelon. 

Spis også om natten. Ha noen druer e.l. på nattbordet. Prøv å unngå lavt blodsukker.

Skjerm deg så godt du kan fra støy, bevegelser og aktivitet. Snakk med lege om eventuell sykmelding og kvalmestillende medisin. Prøv forskjellig typer kvalmestillende. Den medisinen jeg brukte hele forrige svangerskap, gjør at jeg denne gangen kaster opp, mens en annen funker helt fint. 🤷‍♀️

Lykke til, det vanligste er at det snart går over! 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

6+0 til uke 23, 38 og 38.

Anonymkode: ec2b6...f06

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste er at du får i det væske. 

AnonymBruker
Skrevet

Å ligge stille på sofaen... Var ikke sykemeldt, men bare fordi jeg hadde mulighet til hjemmekontor (jobber i tillegg deltid).

Jeg ville anbefale deg å snakke med legen. Det er lett å si at "svangerskapskvalme er normalt", "bit tennene sammen", osv, men ingen vil takke deg for å slite deg ut! Kvinner går ikke gravide i årevis, det er bare et kort periode i livet.

Folk er hjemme med omgangssyke ikke bare fordi de er redde for å smitte andre, men også fordi man er i dårlig form. Men vi, gravide kvinner, må bare "holde ut"... 😑

Anonymkode: 0279f...7e9

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Det gikk jo fint etter jeg fikk kastet opp da, men føler ikke man har lyst å henge over doen sånn, spesielt ikke i covid-tidene, eller fordi forrige person hadde glemt å bruke dokosten. Skal til legen i uke 8, så skal klare å bite tennene sammen fram til det :)

Skrevet (endret)

Det er visst litt lavere forekomst av abort hos kvinner med hyperemesis (alvorlig svangerskapskvalme).

For meg hjalp det litt å spise ofte, av de få tingene som fristet. Epler likte jeg godt, og knekkebrød med veldig mildt pålegg. Fant ingen vidunderkur og syns tiden som kvalm gravid har helt grusom. Ble livredd av alle trådene med damer som sa de var kvalme hele svangerskapet, og var overbevist om at det kom til å gjelde meg også😅 Kvalmen ga seg i uke 15/16. Jeg er nå i uke 30 , og kvalmeperioden føles som en fjern drøm (mareritt). Hold ut, og god bedring❤️

Må legge til at når jeg sier "hold ut" så mener jeg IKKE at du ikke bør sykemelde deg. Det hadde jeg definitivt gjort om jeg måtte. Jeg er stundent, og pga. covis er ca all undervisning over nett, så jeg var bare hjemme. 

Endret av MiaHI
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...