Gå til innhold

17-åring, vondter og lege...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt på 17 år som går til lege med en gang han har vondt en plass. Ikke fordi han er redd, men for at legen må fikse det. Han hadde for en stund siden vondt i knærne, og ville da ta MR. Dette formidlet han til lege som henviste han. De fant noe betennelse i knærne, men det ble ikke behandlet, og han klaget ikke på knærne etterpå. Så hadde han vondt i albuen. Igjen formidlet han til legen at han ville ta MR, noe han igjen fikk gehør for. Ingen funn og ikke mer vondt i armen. 

Nå har han vondt i ryggen. Noe han mener han har hatt i mange år. Så nå sier han at han skal til lege igjen for å be om MR. Alt dette har vel foregått over ca. 1,5 år.

Jeg sa til han at han kan jo ikke ta MR hver gang han har vondt en plass. Det går og faktisk ann å se ann vondtene litt. Det er han ikke enig i.  Hva sier man til slik? Bare lar han holde på? 

Anonymkode: be7ac...f28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som gjør at han har fått for seg at han vil ta MR hele tiden? Hva skjedde for 1.5 år siden siden dette begynte da?

Hva kom betennelsen i knærne av? Kan det være at han går rundt med mer smerter i kroppen enn du er klar over? Rart at legen ikke reagerer og bare sender han av gårde til MR.

Uansett så må jo barn nesten lære de fra de er små at man ikke går til legen med en gang man kjenner noe og at det ikke er krise å ha vondt et sted, uten å minimalisere det som er "vondt". Balansegang det der...

• Liker 4
Skrevet

Forhåpentligvis er det noe som legen plukker opp og om ikke så kan du alltid høre med fastlegen hans? 

Hva med å oppmuntre han til å snakke med en psykolog? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (8 minutter siden):

Hva er det som gjør at han har fått for seg at han vil ta MR hele tiden? Hva skjedde for 1.5 år siden siden dette begynte da?

Hva kom betennelsen i knærne av? Kan det være at han går rundt med mer smerter i kroppen enn du er klar over? Rart at legen ikke reagerer og bare sender han av gårde til MR.

Uansett så må jo barn nesten lære de fra de er små at man ikke går til legen med en gang man kjenner noe og at det ikke er krise å ha vondt et sted, uten å minimalisere det som er "vondt". Balansegang det der...

Jeg aner ikke hvorfor han har fått for seg dette. MR er liksom det vi gjør når vi har vondt en plass. Han begynte på ishockey da han var 14,5 år. Det var liksom etter dette vondtene startet. Noe som egentlig ikke er så rart da. Men, han tåler ikke å ha vondt noen plass uten å få det undersøkt. Også overdriver han så, så det er vanskelig å vite hvor vondt han egentlig har. Nå har han visst så vondt i ryggen at han ikke kan bøye seg. Jeg har ikke observert dette.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg aner ikke hvorfor han har fått for seg dette. MR er liksom det vi gjør når vi har vondt en plass. Han begynte på ishockey da han var 14,5 år. Det var liksom etter dette vondtene startet. Noe som egentlig ikke er så rart da. Men, han tåler ikke å ha vondt noen plass uten å få det undersøkt. Også overdriver han så, så det er vanskelig å vite hvor vondt han egentlig har. Nå har han visst så vondt i ryggen at han ikke kan bøye seg. Jeg har ikke observert dette.

TS

Liker han å drive med ishockey? Hvis han gjør det så må han jo nesten ikke sutre med en gang han kjenner vondt et sted, du kan jo nesten ikke gå på isen uten å bli mørbanket. :P Er du med til legen eller går han alene? Bare lurer på om du får med deg informasjonen fra sønn til lege. Min erfaring er jo at det skal litt til for å få MR, jo yngre du er jo verre er det jo. Merkelig hvis alt er ok utenom... Han har ikke vært slik før heller at han har hengt seg opp i at han har vondt et eller annet sted? Altså før han fikk MR i tankene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Også overdriver han så, så det er vanskelig å vite hvor vondt han egentlig har. 

TS

Hvordan vet du at han overdriver? Ja, det kan selvsagt hende at han overdriver, men det kan også hende at han har mer vondt enn han gir uttrykk for. Spesielt om han er vant med at dere som foreldre sier at "det er ikke så farlig å ha vondt". Jeg er dog enig i det du sier om at det går an å se an vondtene litt.  

Jeg vil egentlig berømme han for å bruke legen, for det er så mange som har "legeskrekk" og går ikke til legen før de plutselig ligger på sykehuset. Om legen som undersøker han sender han til MR, er det vel ikke uten grunn. I så fall er det på tide å bytte lege tenker jeg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Han burde få litt hjelp til å håndtere å tåle litt smerte. Hvis han uttrykker på samme måte overfor venner/lagkamerater så er det fort gjort å bli stemplet som sytete og slitsom. Skjønner ikke helt at legen bare sender ham til MR sånn helt uten videre hele tiden heller. Sløsing av ressurser. Ville prøvd å få noen til å ta en prat med ham. 

Anonymkode: 47609...a2b

• Liker 1
Skrevet

Nå er jo han over 16 så han er jo helsemessig myndig så du kan jo egentlig ikke stoppe han fra å dra til lege og få MR. Men du kan jo prøve å veilede han til å kanskje prøve andre ting som fysioterapi eller kanskje snakke med den hockey treneren om han kanskje spiller feil så han får vondt eller noe. Du skriver at han ikke er redd men det kan man jo egt ikke vite helt sikkert kanskje han faktisk er redd for at det er noe alvorlig som må oppdages tidlig? Ellers hadde jeg prøvd å stole på legen litt også. Legen fanger vel opp MR så ofte er litt rart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skal egentlig være litt glad for at han ønsker å ta vare på kroppen sin og kjenner etter, men kanskje forsøke å få fokus bort fra at MR løser alle problem.

Selv har jeg en datter som knapt forteller om vondter. Her om året fikk jeg endelig halt henne med meg og så viste det seg at hun hadde en idrettskade som ikke hadde behøvd å holdt henne borte fra idretten så lenge om hun bare hadde sagt fra så hun kunne blitt undersøkt før.  Føler meg derfor litt skyldig som opp gjennom årene fra hun startet med idrett prentet inn i henne at hun må forvente at idrett kan gjøre vondt.  (Så når hun f.eks som 9-åring får en fotball rett i trynet av en eldre gutt så blodet fosser så leer hun ikke en mine, bare ber om noe å tørke blodet med)  Så det finnes mellomting...... 

Anonymkode: a2eb9...19c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

TS

Den kommentaren bør du være forsiktig med. Det er hans kropp, og han kjenner selv hvor vondt han har det. Sier du dette til han, kan det påvirke hvordan han forstår sin egen kropp.

Foreldrene mine var veldig på at jeg overdrev mine smerter i ene hofte+kne og skulder (spilte håndball). De mente det var vanlig med litt smerter når en drev med sport og det var noe jeg måtte takle. Jeg var under 16 og de ville ikke ta meg med til legen da de mente det var unødvendig. Jeg sluttet å snakke om smerte jeg hadde, og jeg sluttet etter hvert med håndball + at gymkarakteren gikk ned (var vondt og ubehagelig å være aktiv). Det ble mye mer stillesitting i håp om at smerte skulle forsvinne, noe de med årene delvis gjorde, men smertene kom tilbake hver gang jeg prøvde å bli litt mer aktiv. Levde med det i årevis.

Tok motet til meg i starten av 20-årene og gikk til legen. Trodde jeg skulle bli avvist fordi "det var vanlig med litt smerter når en drev med sport", men jeg ville være normal aktiv uten smerter, og presset meg selv til å gå til legen. Etter MR har det blitt operasjon og utallige timer+år med fysio, og en beskjed om at mye kunne vært unngått hadde jeg gått til legen når smertene startet.

Det er mye bedre at din sønn går til legen, også blir det opp til legen om det er noe som skal undersøkes videre.

Anonymkode: bd197...625

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har en gutt på 17 år som går til lege med en gang han har vondt en plass. Ikke fordi han er redd, men for at legen må fikse det. Han hadde for en stund siden vondt i knærne, og ville da ta MR. Dette formidlet han til lege som henviste han. De fant noe betennelse i knærne, men det ble ikke behandlet, og han klaget ikke på knærne etterpå. Så hadde han vondt i albuen. Igjen formidlet han til legen at han ville ta MR, noe han igjen fikk gehør for. Ingen funn og ikke mer vondt i armen. 

Nå har han vondt i ryggen. Noe han mener han har hatt i mange år. Så nå sier han at han skal til lege igjen for å be om MR. Alt dette har vel foregått over ca. 1,5 år.

Jeg sa til han at han kan jo ikke ta MR hver gang han har vondt en plass. Det går og faktisk ann å se ann vondtene litt. Det er han ikke enig i.  Hva sier man til slik? Bare lar han holde på? 

Vondt i ryggen drar man til fysioterapeut for . 

Anonymkode: 60e9e...ae2

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge legen faktisk sender han til MR, så mener jeg det faktisk er noe i det han sier. 

Anonymkode: 47ed1...8f5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Han burde få litt hjelp til å håndtere å tåle litt smerte. Hvis han uttrykker på samme måte overfor venner/lagkamerater så er det fort gjort å bli stemplet som sytete og slitsom. 

Anonymkode: 47609...a2b

Hmm, prøv å se det på denne måten; Sønnen driver en sport hvor det er vanlig å slå seg mye. Kanskje det er ene kultur for at det er "kult" å havne på sykehuset eller "kult" å ta MR? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fremtidig naver på sitt beste det der.

Anonymkode: 3604d...08f

• Liker 1
Skrevet

Men altså - han har "så vondt" at han drar til legen, han får så MR som i de fleste tilfeller ikke viser noe feil der han har vondt. Men vondtet går altså over så fort han har fått MR? Det er vel kanskje litt merkelig, eller??

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (På 10.6.2021 den 13.05):

Men altså - han har "så vondt" at han drar til legen, han får så MR som i de fleste tilfeller ikke viser noe feil der han har vondt. Men vondtet går altså over så fort han har fått MR? Det er vel kanskje litt merkelig, eller??

Han har tatt MR av tre kroppsdeler. Venstre kne, hyre kne og en albue. Undersøkelsen viste betennelse i de to første, men normale forhold i den siste. Hvordan fikk du patologiske funn i to av tre kroppsdeler til å bli "de fleste tilfeller viser ikke noe feil"? 

Du har jo bestemt deg og tilpasser fakta til din teori om at han bare syter, og det samme gjør mor (far?). Stakkars gutt. Vi får virkelig håpe han bare syter, men nå fant de altså betennelse i knærne hans og ingen har tatt initiativ med å hjelpe ham eller støtte ham i det å fikse det eller utrede videre. 

Anonymkode: 68bf0...8c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Han har tatt MR av tre kroppsdeler. Venstre kne, hyre kne og en albue. Undersøkelsen viste betennelse i de to første, men normale forhold i den siste. Hvordan fikk du patologiske funn i to av tre kroppsdeler til å bli "de fleste tilfeller viser ikke noe feil"? 

Du har jo bestemt deg og tilpasser fakta til din teori om at han bare syter, og det samme gjør mor (far?). Stakkars gutt. Vi får virkelig håpe han bare syter, men nå fant de altså betennelse i knærne hans og ingen har tatt initiativ med å hjelpe ham eller støtte ham i det å fikse det eller utrede videre. 

Hvordan forklarer du at vondtene går over etter en MR-undersøkelse? Det er jo ingen behandling...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 11.20):

Vondt i ryggen drar man til fysioterapeut for . 

Anonymkode: 60e9e...ae2

Nei. Man får en vurdering og diagnose hos lege først. Dersom det er en tilstand som kan bedres med fysioterapi, drar man til fysioterapeut. 
Ikke alle ryggsmerter er uskyldige muskulære plager. 

Anonymkode: 77eb0...c53

AnonymBruker
Skrevet
Teatrica skrev (4 timer siden):

Hvordan forklarer du at vondtene går over etter en MR-undersøkelse? Det er jo ingen behandling...

Hvem har sagt smertene er over? Det sier TS ingenting om. Har hun i det hele tatt spurt han om det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...