AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #1 Skrevet 9. juni 2021 Jeg skjønner at det er viktig med representasjon. Men det gjelder jo for industrien som helhet, ikke i hver eneste film. Det virker så kunstig og tilgjort. Rollene er "rettferdig" fordelt mellom de ulike gruppene i hver enkelt film eller serie. Tenk om dette hadde vært tilfellet da Friends skulle lages. Da hadde vi fått en hvit, en svart, en kvinne, en asiat, en muslim og en handikappet som en vennegjeng. Det er så kunstig og tilgjort. Anonymkode: 8f79a...356 29
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #2 Skrevet 9. juni 2021 Det gjelder vel ikke alle filmer, men sånn som det er nå, så består jo flesteparten av rollene av hvite. selv om hvite er i mindretall i verden som helhet. Morsomt at du sier det med representert vennegjeng, i en av mine vennegjenger er vi faktisk nesten nøyaktig den sammensetningen, bare at vi ikke har en handikappet 😅 Anonymkode: fe00c...658 8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #3 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tenk om dette hadde vært tilfellet da Friends skulle lages. Da hadde vi fått en hvit, en svart, en kvinne, en asiat, en muslim og en handikappet som en vennegjeng. Det er så kunstig og tilgjort. Anonymkode: 8f79a...356 LOL. Det er ingenting realistisk med den originale Friends-serien. Anonymkode: ac64e...0f9 8
Tanuki Skrevet 9. juni 2021 #4 Skrevet 9. juni 2021 Representasjon av flere enn hetero hvite er da helt ok om de er snakk om en romkom, tv-serie a la Big Bang theory, Friends etc. Ellers må rollebesteningen i filmer og serier være logiske. Er det snakk om en historisk serie om samuraier så kan ikke hovedrollen gå til en svart eller hvit skuespiller. Når det gjelder fantasy og scifi tror jeg det meste funker. 6
Humle Brumle Skrevet 9. juni 2021 #5 Skrevet 9. juni 2021 De er ikke det så vet ikke hva du klager på 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #6 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Det gjelder vel ikke alle filmer, men sånn som det er nå, så består jo flesteparten av rollene av hvite. selv om hvite er i mindretall i verden som helhet. Morsomt at du sier det med representert vennegjeng, i en av mine vennegjenger er vi faktisk nesten nøyaktig den sammensetningen, bare at vi ikke har en handikappet 😅 Anonymkode: fe00c...658 Men de fleste filmene og seriene vi ser er ikke jevnt laget over hele verden, de er fra vesten. Og da er det naturlig at hvite er overrepresentert da hvite er overrepresentert i vesten. Jeg er enig med ts. Det føles veldig kunstig og tilgjort, da spesielt med tanke på filmer og serier som er satt en del år bak i tid. Det er stor forskjell på feks Star Trek og Ringenes herre. Anonymkode: 04ef7...22c 22
Gjest Pleneier Skrevet 10. juni 2021 #7 Skrevet 10. juni 2021 (endret) Fordi ellers så våkner Twitter-woke brigaden og lager nye hashtags som krever boikott av serien. Hvite mennesker skal først og fremst skamme seg, ifølge disse. Endret 10. juni 2021 av Pleneier
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #8 Skrevet 10. juni 2021 Tanuki skrev (7 timer siden): Representasjon av flere enn hetero hvite er da helt ok om de er snakk om en romkom, tv-serie a la Big Bang theory, Friends etc. Ellers må rollebesteningen i filmer og serier være logiske. Er det snakk om en historisk serie om samuraier så kan ikke hovedrollen gå til en svart eller hvit skuespiller. Når det gjelder fantasy og scifi tror jeg det meste funker. Å joda. Anonymkode: 63009...59c 2
Tanuki Skrevet 10. juni 2021 #9 Skrevet 10. juni 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Å joda. Anonymkode: 63009...59c Dårlig eksempel. TC rollefigur var en hvit mann, i tidsperioden hvor japan begynte å åpne seg for handel og interaksjon med Vesten. 12
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #10 Skrevet 10. juni 2021 Må det det? Opplever det virkelig ikke slik. Ser ikke så mye på film selv lenger, men mitt inntrykk er at de fleste store skuespillere og hovedroller i filmer (i vestlige land/USA) er hvite. Selvfølgelig, bad guyen er jo ofte svart eller latino, så de er jo også ofte med. Blir fort drept da (i filmen). Anonymkode: 88482...007 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #11 Skrevet 10. juni 2021 Det virker jo bare tilgjort og kunstig fordi du ikke er vant til det. Jeg tenker ikke mye over det, og det irriterer meg i hvert fall ikke. Opplever det heller ikke med alle nye filmer. Mest sannsynlig irriterer du deg litt over det fra før av, og derfor tenker du en del over det. Anonymkode: 2d99e...587 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #12 Skrevet 10. juni 2021 Grunnen er enkel, ingen skal føle seg utenfor eller krenket. Anonymkode: 2f19c...755 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #13 Skrevet 10. juni 2021 Pleneier skrev (2 timer siden): Fordi ellers så våkner Twitter-woke brigaden og lager nye hashtags som krever boikott av serien. Hvite mennesker skal først og fremst skamme seg, ifølge disse. Hvorfor henger dere på twitter hvis dere blir så irritert av det? Anonymkode: 2d99e...587 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #14 Skrevet 10. juni 2021 Jeg så den nye David Copperfield filmen og der var det sånn. Det ene barnet (hvitt) hadde en svart mor....og så videre. Ikke akkurat historisk korrekt for den tiden, men for vår tid er det visst det. Jeg syns bare det blir rart. Anonymkode: f83c2...4e3 8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #15 Skrevet 10. juni 2021 Det er vel fordi innerst inne ser woke-folket litt ned på andre mennesker en hvite, men samtidig har de gode intensjoner om at "de svake" må taes vare på. Litt som når man prøver å inkludere de psykisk utviklingshemmede sammen med andre skoleelever. Det er en form for dugnad. Anonymkode: ad91a...fb7 8
ops2 Skrevet 10. juni 2021 #16 Skrevet 10. juni 2021 Bollywood og Chinese Cinema lager filmer med skuespillere fra det landet de produserer i. Jeg har ikke sett noen krav om at de må kvotere inn hvite, muslimer og afrikanere. Heller ikke handicappete, homofile eller transer. Men hvite som faktisk er en minoritet i verden, har dette kravet på seg. 11
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #17 Skrevet 10. juni 2021 Kan ikke huske å ha sett særlig mange roller med funksjonshemmede, akkurat. I beste fall en eller annen birolle i en kriminal-serie hvor rullestolbrukeren stort sett sitter på et kontor og hamrer i vei på PC-en for å dra opp noe informasjon til hovedrollene. Men jeg skjønner jo at det er jævlig upraktisk å ha rullestolbrukere i hovedroller. Da vil som regel tematikken ha noe med funksjonshemningen å gjøre og ikke om andre ting, og det blir jo også ofte veldig stereotypisk (som at rullestolbrukeren er stuck i sin sure og bitre verden, mens en virvelvind av et funksjonsfrisk menneske med godt humør og pågangsmot får den stakkars krøplingen til å se lyset og legge fra seg bitterheten). Anonymkode: 1736a...3f8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #18 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det gjelder vel ikke alle filmer, men sånn som det er nå, så består jo flesteparten av rollene av hvite. selv om hvite er i mindretall i verden som helhet. Morsomt at du sier det med representert vennegjeng, i en av mine vennegjenger er vi faktisk nesten nøyaktig den sammensetningen, bare at vi ikke har en handikappet 😅 Anonymkode: fe00c...658 Jeg føler det på samme måte (svart kvinne) Men jeg tror at det er fordi de har gått fra å være ha hvite til å plutselig ha alle representert. Men uansett syns det er kult med mangfoldighet 🙂 Anonymkode: ac202...16c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #19 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det gjelder vel ikke alle filmer, men sånn som det er nå, så består jo flesteparten av rollene av hvite. selv om hvite er i mindretall i verden som helhet. Morsomt at du sier det med representert vennegjeng, i en av mine vennegjenger er vi faktisk nesten nøyaktig den sammensetningen, bare at vi ikke har en handikappet 😅 Anonymkode: fe00c...658 Er det mange Blendahvite i Bollywood? Anonymkode: 18bae...2c6 6
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #20 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg skjønner at det er viktig med representasjon. Men det gjelder jo for industrien som helhet, ikke i hver eneste film. Det virker så kunstig og tilgjort. Rollene er "rettferdig" fordelt mellom de ulike gruppene i hver enkelt film eller serie. Tenk om dette hadde vært tilfellet da Friends skulle lages. Da hadde vi fått en hvit, en svart, en kvinne, en asiat, en muslim og en handikappet som en vennegjeng. Det er så kunstig og tilgjort. Anonymkode: 8f79a...356 Fordi sånn er verden blitt, dessverre. Folk blir krenka over en lav sko. Anonymkode: f0582...d95 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå