Gjest Violetta Skrevet 8. september 2005 #1 Skrevet 8. september 2005 (endret) Men vil da den som får foreldreomsorgen for henne disponere de pengene helt fritt eller vil overformynderiet ta over pengene? Vil pengene evt. bli bundet opp til hun er 18? Ja altså, jeg bor alene med henne og hun har tilsynsrett til faren og jeg har foreldreansvaret alene. Endret 8. september 2005 av Violetta
LilleBille Skrevet 8. september 2005 #2 Skrevet 8. september 2005 Så vidt jeg vet vil overformynderiet komme inn i bildet - inntill hun blir myndig.
Far til 2 Skrevet 8. september 2005 #3 Skrevet 8. september 2005 LilleBille har rett. Om jeg husker rett er grensen for når overformynderiet griper inn rundt 60.000 (eller har vært det). Da vil alt bli låst frem til 18-års dagen, såfremt barnet ikke ønsker å bruke pengene i forbindelse med utdannelse eller liknende.
Gjest Violetta Skrevet 9. september 2005 #4 Skrevet 9. september 2005 Det var det jeg trodde og det var jo bra. Da er det ikke noen sjanse for at pengene blir misbrukt av andre.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #5 Skrevet 9. september 2005 LilleBille har rett. Om jeg husker rett er grensen for når overformynderiet griper inn rundt 60.000 (eller har vært det). Da vil alt bli låst frem til 18-års dagen, såfremt barnet ikke ønsker å bruke pengene i forbindelse med utdannelse eller liknende. ← Pengene til utdannelse? Da er det vel andre som skal bet til et barn under 18 år? Om barnet skulle havne under off tilsyn pga foreldre død, så kan de ikke kreve at barnet betaler skole selv...
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2005 #6 Skrevet 9. september 2005 Folkehøyskole i en alder av 16 år er vel ikke direkte unormalt.. Og da må man jo betale skolepenger osv. (og det har man ikke "krav på" bare fordi man er under 18. det eneste man har krav på å bli "forsørget på" som baren er mat og hus ol)
LilleBille Skrevet 9. september 2005 #7 Skrevet 9. september 2005 Det er jo ikke direkte uvanlig at men velger å ta et år som utvelkslingstudent heller - og det koster jo - men sånne ting er det jo ingen grunn til at overformynderiet skal stoppe
Gjest Violetta Skrevet 9. september 2005 #8 Skrevet 9. september 2005 Men dette vil jo da bli en vurdering overformynderiet vil styre, i hvert fall delvis.
LilleBille Skrevet 9. september 2005 #9 Skrevet 9. september 2005 Helt opplagt - men så sant det ikke er noen spesiell grunn til at ikke barnet skal få bruke penger på dette - vil det være ganske rimelig at det fikk penger til dette - som er å ansees som utdannelse.
Gjest Violetta Skrevet 9. september 2005 #10 Skrevet 9. september 2005 Helt opplagt - men så sant det ikke er noen spesiell grunn til at ikke barnet skal få bruke penger på dette - vil det være ganske rimelig at det fikk penger til dette - som er å ansees som utdannelse. ← Mener du at det er rimelig at barnet får eller ikke får penger til dette, og med "dette", hva mener du da? Beklager, mulig det er meg som er treg i dag...
LilleBille Skrevet 9. september 2005 #11 Skrevet 9. september 2005 Jeg mener at det ikke er urimelig at barnet får pengene de evt. må betale som egenandel i forbindlese med feks. ett år som utvelslingsstudent - overført fra overformynderiet. Litt klønete forklart kanskje - men så lenge det er i barnets "interesse" - er jo ikke overformynderiet ute etter å nekte alt. Vet at barn har fått penger både til sykler og PC'er om det har vært noe de trengte - og som det ble ansett at var rimelig at pengene ble brukt på.
Gjest Gjesta Skrevet 10. september 2005 #12 Skrevet 10. september 2005 De som jobber i overformynderiet er da vanlige mennesker med vanlig gangsyn som andre......
Gjest Violetta Skrevet 10. september 2005 #13 Skrevet 10. september 2005 Jeg mener at det ikke er urimelig at barnet får pengene de evt. må betale som egenandel i forbindlese med feks. ett år som utvelslingsstudent - overført fra overformynderiet. Litt klønete forklart kanskje - men så lenge det er i barnets "interesse" - er jo ikke overformynderiet ute etter å nekte alt. Vet at barn har fått penger både til sykler og PC'er om det har vært noe de trengte - og som det ble ansett at var rimelig at pengene ble brukt på. ← De som jobber i overformynderiet er da vanlige mennesker med vanlig gangsyn som andre...... ← Dette tror jeg også. De bruker vel en god dose fornuft i sine avgjørelser vil jeg tro. Formålet er vel at at ikke pengene skal misbrukes, og dersom overformynderiet tar over ansvaret kan man vel føle seg trygg for det.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2005 #14 Skrevet 10. september 2005 Folkehøyskole i en alder av 16 år er vel ikke direkte unormalt.. Og da må man jo betale skolepenger osv. (og det har man ikke "krav på" bare fordi man er under 18. det eneste man har krav på å bli "forsørget på" som baren er mat og hus ol) ← De fleste flytter o på skolen om man går folkehøyskole. Stipendet dekker faktisk skolen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå