AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #1 Skrevet 9. juni 2021 Ok, jeg vet lite om hvordan ting gjøres nå i barnehagen da jeg ikke har så mange venner eller familiemedlemmer med barnehagebarn. Jeg er gravid og fikk nylig vite fra en venninne at det er vanlig at barnehagen henger opp flagget til barnets/foreldres hjemland ved siden av barnets navn i barnehagegarderoben. Men hvorfor gjøres det?? Hva er hensikt med det? Jeg skjønner ikke meningen. Jeg har selv utenlandsk bakgrunn og synes det er litt trist at barna allerede i barnehagen skal "sorteres" etter nasjonaliteter og hvem som er norsk eller utenlandsk. Vi hadde ikke en sånn ordning da jeg gikk i barnehagen for nesten 30 år siden! Samboeren min husker heller ikke noe sånt. Er det vanlig?? Og om dette er vanlig, hvordan tror dere barnehagen reagerer om jeg sier at jeg ikke ønsker at det skal stå flagg ved siden av barnas navn? Jeg vet ikke om jeg overdriver, men jeg synes det er kjipt! Anonymkode: ee3ec...1f3 5
Populært innlegg Bøttemedhull Skrevet 9. juni 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 9. juni 2021 Hei! Jeg skjønner poenget ditt, men jeg tror hensikten er å vise at barnehagen er flerkulturell, og at det er noe de er stolte av. 78
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #3 Skrevet 9. juni 2021 For mange er nok deres nasjonalitet og dermed kultur en del av deres identitet, og jeg vil dermed tro at noe slikt brukes for at barna skal kunne lære om at barna er fra ulike land og dermed vokse opp med litt mer aksept for ulike kulturer enn det en del voksne har i dag. Anonymkode: efc1a...95c 44
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #4 Skrevet 9. juni 2021 Det er del av satsing på flerkultur i barnehagen. Alle nasjonaliteter som representeres i barnehagen skal få rom og synlighet. Anonymkode: 4dde1...17f 18
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #5 Skrevet 9. juni 2021 Bøttemedhull skrev (Akkurat nå): Hei! Jeg skjønner poenget ditt, men jeg tror hensikten er å vise at barnehagen er flerkulturell, og at det er noe de er stolte av. TS her. Jeg hadde hatt forståelse for det om barnehagen var en internasjonal og engelskspråklig barnehage, men jeg tror det heller resulterer i skjønner å sortere mellom utlendinger og nordmenn. Hvorfor skal barna være opptatt av hverandres nasjonaliteter? Mye bedre at de lærer at alle er helt like! Anonymkode: ee3ec...1f3 14
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS her. Jeg hadde hatt forståelse for det om barnehagen var en internasjonal og engelskspråklig barnehage, men jeg tror det heller resulterer i skjønner å sortere mellom utlendinger og nordmenn. Hvorfor skal barna være opptatt av hverandres nasjonaliteter? Mye bedre at de lærer at alle er helt like! Anonymkode: ee3ec...1f3 Du har virkelig tatt på krenkeskjorta i dag. Vi er ikke helt like. De aller fleste har svært mye stolthet og identitet knyttet til kultur, flagg og nasjonalitet. Å lære om dete skaper forståelse og aksept og nysgjerrighet. Ikke splittelse. Anonymkode: a3605...20c 91
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #7 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS her. Jeg hadde hatt forståelse for det om barnehagen var en internasjonal og engelskspråklig barnehage, men jeg tror det heller resulterer i skjønner å sortere mellom utlendinger og nordmenn. Hvorfor skal barna være opptatt av hverandres nasjonaliteter? Mye bedre at de lærer at alle er helt like! Anonymkode: ee3ec...1f3 Sett deg inn i rammeplan for barnehager. Dokument fra Kunnskapsdepartementet med lovpålagte krav til barnehagene. Anonymkode: 4dde1...17f 15
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #8 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du har virkelig tatt på krenkeskjorta i dag. Vi er ikke helt like. De aller fleste har svært mye stolthet og identitet knyttet til kultur, flagg og nasjonalitet. Å lære om dete skaper forståelse og aksept og nysgjerrighet. Ikke splittelse. Anonymkode: a3605...20c Det har jeg også, men barna kan være veldig frekke når de er unge og lærer seg fordommer om enkelte utlendingsgrupper. Har kjent på det selv! Anonymkode: ee3ec...1f3 4
Fru Uperfekt Skrevet 9. juni 2021 #9 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ok, jeg vet lite om hvordan ting gjøres nå i barnehagen da jeg ikke har så mange venner eller familiemedlemmer med barnehagebarn. Jeg er gravid og fikk nylig vite fra en venninne at det er vanlig at barnehagen henger opp flagget til barnets/foreldres hjemland ved siden av barnets navn i barnehagegarderoben. Men hvorfor gjøres det?? Hva er hensikt med det? Jeg skjønner ikke meningen. Jeg har selv utenlandsk bakgrunn og synes det er litt trist at barna allerede i barnehagen skal "sorteres" etter nasjonaliteter og hvem som er norsk eller utenlandsk. Vi hadde ikke en sånn ordning da jeg gikk i barnehagen for nesten 30 år siden! Samboeren min husker heller ikke noe sånt. Er det vanlig?? Og om dette er vanlig, hvordan tror dere barnehagen reagerer om jeg sier at jeg ikke ønsker at det skal stå flagg ved siden av barnas navn? Jeg vet ikke om jeg overdriver, men jeg synes det er kjipt! Anonymkode: ee3ec...1f3 Jeg har med 20+ års erfaring med å ha barn i barnehage aldri vært borti noe slikt 6
Humle Brumle Skrevet 9. juni 2021 #11 Skrevet 9. juni 2021 Synes egt det hørtes veldig rart ut. Har aldri hørt noe lignende og jobber i barnehage. Kan jo tenke meg en dag med multikulturelle aktiviteter der man tegner flagget der foreldre kommer fra osv men ha det hengende i garderoben absolutt hele tiden er veldig merkelig synes jeg. Det er jo heller ikke barna selv som har bestemt det høres det ut som. Du er ikke rar som tenker at dette er merkelig. 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #12 Skrevet 9. juni 2021 Vår bhg hadde flagg hengende på veggen i en gang som representerte alle barna sin nasjonalitet. Ikke ved vert enkelt barn. Barna var selv opptatt av hvilket flagg som var deres og hadde nok god oversikt over hvem som tilhørte de ulike flaggene. Anonymkode: 6ed50...35a 15
Værre Skrevet 9. juni 2021 #13 Skrevet 9. juni 2021 Vi gjorde det på skolen for 20 år siden. Nå er det vel blitt ugreit siden man ikke kan påpeke noe annet enn at alle er helt like. 5
stan Skrevet 9. juni 2021 #14 Skrevet 9. juni 2021 Både barnehage og skole har gjort noe tilsvarende. Ikke opplevd noe problem med det. Barnehagen med flagg for hvilke språk barna kunne snakke. Så lærte de hverandre å si god dag på de ulike språkene. Skolen gjorde det litt annerledes. Der tegnet barna flaggene til landet foreldrene var født. Mange har jo foreldre fra ulike land og er selv født i Norge. 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #15 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vår bhg hadde flagg hengende på veggen i en gang som representerte alle barna sin nasjonalitet. Ikke ved vert enkelt barn. Barna var selv opptatt av hvilket flagg som var deres og hadde nok god oversikt over hvem som tilhørte de ulike flaggene. Anonymkode: 6ed50...35a Ts her. Jeg hadde ikke reagert om det var hengende på en vegg. Husker vi hadde det sånn på ungdomsskolen for nesten 17 år siden da det ble flere og flere med utenlandsk bakgrunn. Og det var helt greit! Mange nye som kom i kontakt med folk fra sin bakgrunn. Men synes det er merkelig at det skal stå ved hvert enkelt barn Anonymkode: ee3ec...1f3 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #16 Skrevet 9. juni 2021 Værre skrev (4 minutter siden): Vi gjorde det på skolen for 20 år siden. Nå er det vel blitt ugreit siden man ikke kan påpeke noe annet enn at alle er helt like. Vel, jeg overdriver kanskje. Men jeg opplevde mye dritt gjennom årene pga. min bakgrunn og er redd for at barnet vil gå gjennom det samme. For meg er alle like Anonymkode: ee3ec...1f3 1
Sjokoladepenge Skrevet 9. juni 2021 #17 Skrevet 9. juni 2021 Mitt barns barnehage hadde en dag der de lærte å si enkelte ord på de ulike språkene til barna (eller barnas foreldre). Ikke helt det samme, men litt i samme gate. 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #18 Skrevet 9. juni 2021 Er vel et ledd i å vise respekt for mangfoldet. Kan ikke helt forstå at det ansees som sortering, blir jo absolutt ikke brukt med negativt utgangspunkt. Flaggene viser hvor foreldrene er født og hvilke nasjonaliteter barnet da har tilknytting til, men har alltid sett det norsk flagget knyttet til barnet uavhengig av foreldrenes bakgrunn. Anonymkode: 238c5...01a 8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #19 Skrevet 9. juni 2021 Jeg har jobbet i en flerkulturell barnehage der vi gjorde dette, for å vise det flotte mangfoldet vi hadde i vår barnehage. Det som skulle være noe positivt ble faktisk veldig negativt, flere av foreldrene var flyktninger og hadde et vanskelig forhold til hjemlandet sitt. De følte ikke at det var sitt land lenger. Det ble mange drøftinger i personalet om vi skulle fortsette å henge opp flagg. Anonymkode: b58a0...540 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #20 Skrevet 9. juni 2021 De gjør ikke det i barnehagen her, men de har dager innimellom der barna har med mat, musikk osv fra landet de kommer fra. Barna mine er halvt pakistanske, og sønnen min syntes at det er skikkelig stas Anonymkode: 4713d...f0a 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå