Gå til innhold

Når fortelle barna om kjæreste? Vanskelig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og barnas far gikk fra hverandre for ett år siden etter mange år med terapi og tvil. Barna har taklet bruddet veldig bra. Vi har klart å skåne dem for krangler og bitterhet.

Etter bruddet var jeg fast bestemt på å være alene. Men slik ble det ikke. En venn av meg og jeg utviklet sterke følelser for hverandre etter noen måneder. Jeg har aldri hatt det så godt i hele mitt liv. Men overfor barna synes jeg det er komplisert. Jeg ville ikke at de skulle behøve å forholde seg til nye. Men dette er en mann de kjenner litt fra før, og som de møter iblant også nå. 

Er det uredelig overfor barna å late som om vi fremdeles bare er venner? Burde jeg si det som det er eller vente? Jeg tenker egentlig at dette med kjærester ikke er så vesentlig for dem, for kjæresten min og jeg er mest sammen i barnefriukene. Samtidig må jeg veie det opp mot risikoen for at de aner noe endret i stemningen mellom oss når vi treffer ham, eller at vi blir sett av noen.

Barna er ni og elleve år.

Anonymkode: 793ec...ede

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med at du har truffet deg en ny da!

Dersom du mener og tror at  dere er sammen om 1 år også, da synes jeg du kan fortelle det til barna. Hva gjør deg isåfall så sikker på det?

Poenget med å vente er for at barna ikke skal introduseres for nye kjærester hele tiden. Har lest anne tråd om antall sex partnere og det gjør meg muligens litt farget av mitt svar til deg :smilorange:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
vinterdekor skrev (11 timer siden):

Gratulerer med at du har truffet deg en ny da!

Dersom du mener og tror at  dere er sammen om 1 år også, da synes jeg du kan fortelle det til barna. Hva gjør deg isåfall så sikker på det?

Poenget med å vente er for at barna ikke skal introduseres for nye kjærester hele tiden. Har lest anne tråd om antall sex partnere og det gjør meg muligens litt farget av mitt svar til deg :smilorange:

Takk!

Ja, det føler jeg meg sikker på. Men jeg er jo engstelig for at de uansett reagerer. Samtidig som jeg er redd for at det er feil å ikke si noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk!

Ja, det føler jeg meg sikker på. Men jeg er jo engstelig for at de uansett reagerer. Samtidig som jeg er redd for at det er feil å ikke si noe.

Gratulerer!!😀

Du glemmer litt relevant informasjon.

Hvordan reagerte barna ved bruddet?

Og hvordan er situasjonen i dag? Synes de det er greit å pendle mellom dere som foreldre?

Hvordan taklet exen det? Og hvordan opplever barna at faren og du har taklet det? Har faren ny kjæreste? Har faren eller barna noen forhåpning om at dere skal bli sammen igjen? Har de uttalt noe som helst om nye partnere?

Har denne mannen barn selv? Og har dere planer om å flytte sammen? (Sistnevnte vil barna garantert lure på når de får vite om kjæresten. Men det betyr ikke at de vil spørre deg om det. Denne informasjonen bør du dele når du forteller om kjæresten. )

Støtter deg i å ikke vente for lenge med å si noe, ettersom de er så gamle. De merker nok at det er «noe». Bedre å være ærlig med de selv, enn at de skal høre det fra andre.

Anonymkode: db9ea...f4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gratulerer!!😀

Du glemmer litt relevant informasjon.

Hvordan reagerte barna ved bruddet?

Og hvordan er situasjonen i dag? Synes de det er greit å pendle mellom dere som foreldre?

Hvordan taklet exen det? Og hvordan opplever barna at faren og du har taklet det? Har faren ny kjæreste? Har faren eller barna noen forhåpning om at dere skal bli sammen igjen? Har de uttalt noe som helst om nye partnere?

Har denne mannen barn selv? Og har dere planer om å flytte sammen? (Sistnevnte vil barna garantert lure på når de får vite om kjæresten. Men det betyr ikke at de vil spørre deg om det. Denne informasjonen bør du dele når du forteller om kjæresten. )

Støtter deg i å ikke vente for lenge med å si noe, ettersom de er så gamle. De merker nok at det er «noe». Bedre å være ærlig med de selv, enn at de skal høre det fra andre.

Anonymkode: db9ea...f4b

Barna var lei seg i et par dager, siden har de vært harmoniske. Det sier også lærerne deres og vennenes foreldre.

Eksen har taklet bruddet dårlig og vil ikke snakke med meg. Dette merker dessverre barna, men de sier at det går fint og ser også glade ut. De er glade i å være hos meg og gleder seg til de skal til far. Jeg snakker bare positivt om ham. Far har ikke ny kjæreste etter det jeg vet.

Kjæresten min har selv barn annenhver uke, og vi har ikke planer om å flytte sammen. Vi har en barneuke og en kjæresteuke, og i tillegg hender det at vi møtes i barneukene og finner på noe hyggelig for alle, som å dra på båttur.

AnonymBruker
Skrevet

Barna kommer til å skjønne det uansett etterhvert, du kan like gjerne fortelle det. Trenger jo ikke være en stor sak. Bare nevn at dere har blitt mer enn venner nå og om barna har spørsmål, så svarer du på det. Også går man videre med dagen. 

Anonymkode: aea29...689

AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal vente til den verste forelskelsen er over, minst ett år etter dere ble sammen. Det et helt greit at dere er "venner" foran barna en tid til. 

Anonymkode: e7c43...11f

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke hastverket med å kalle seg kjærester.

Dere kan være gode venner. Vent til de evt spør, så kan du forklare at dere gradvis har blitt mer glad i hverandre og at deres liv ikke skal endres pga dette. 

Det mange gjør feil når de forteller om kjæreste er at andre barrierer brytes. Man er mer sammen, kysser, tar på hverandre, ler høyere eller andre ting som kan være «ekkelt» og rart for barn (spesielt etter skilsmisse.) 

Det virker som du er veldig ryddig, Ts, så jeg tror du finner det som er rett for deg og dine uansett.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...