AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #1 Skrevet 9. juni 2021 Jeg har akkurat fått en baby og kan ingenting. Nå er han 3 uker og sover hele tiden. Men når skal han ha døgnrytme der man må passe på soving på dagen? Når kan de snu seg på magen? Når krabber de? Når skal de begynne å stimuleres mentalt? tenker ca selvfølgelig da ingen babyer er like ☺️ Anonymkode: 3709f...51d
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #2 Skrevet 9. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Jeg har akkurat fått en baby og kan ingenting. Nå er han 3 uker og sover hele tiden. Men når skal han ha døgnrytme der man må passe på soving på dagen? Når kan de snu seg på magen? Når krabber de? Når skal de begynne å stimuleres mentalt? tenker ca selvfølgelig da ingen babyer er like ☺️ Anonymkode: 3709f...51d Har du ikke fått noen brosjyrer eller informasjon rundt dette hos jordmor eller helsesykepleier? Vi fikk en hel haug med brosjyrer med førstemann både fra sykehuset og helsestasjonen! Det finnes generelt ingen fasit, men helsesykepleier følger med på utviklingen underveis og gir beskjed om det er noe dere skal følge ekstra med på Her er en oversikt over typiske milepæler,men de er bare omtrentlige, barn utvikler seg i ulikt tempo https://nhi.no/familie/barn/barns-utvikling-milepaler/ Det finnes jo kjempemase informasjon på nett og i ulike apper, bare sjekk at de er pålitelige Helsestasjonen i min kommune har lagt ut mange linker på sin nettside, sjekk om din har det samme Anonymkode: 61326...edb
Kassiopeia8 Skrevet 10. juni 2021 #3 Skrevet 10. juni 2021 Finnes mye info på nett! Vi har likt å følge babyverdens uke for uke/måned for måned-oversikt. Men sånn i grove trekk: - Første 3 mnd: Nyfødt-stadie. Ingen faste rutiner. Sover ved behov og har lite våkentid. Sove, bæsje og få mat er hovedtingen. Kan sove lenge om gangen eller korte strekk, men skal ha mange timer søvn. Etter hvert begynne å bli mer oppmerksom og søke kontakt, lærer seg å smile. - 4-6 mnd: Mer våkenperioder på dagen, sover gjerne lengre og færre dupper. Mitt barn hadde vel våkenperioder på 1,5 - 2 timer i denne perioden før han sov igjen. Klarer etterhvert å holde hodet oppe selv. Kan ligge mer på magen. Øver seg på å rulle rundt fra mage til rygg. Babyer begynner å smake på fast føde i denne perioden. - 6-8 mnd: Økende våkentid på dagtid, rundt 3-4 dupper på dagen. Mange sover bedre/lengre på natta. Men fremdeles mange som ikke sover gjennom hele natta. Blir mer motorisk sterk. Løfter seg på strake armer i mageleie. Noen begynner å krabbe/dra seg framover. - 10-12 mnd: Nå er de fleste nede i to lengre dupper på dagtid. Er mye våken og skal utforske alt. Krabber rundt og øver seg på å reise seg etter ting og klatre over hindre. Noen begynner å gå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå