Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ledig jeg er veldig misfornøyd med. Det har vært dårlig med opplæring og oppfølging. Vi er nå oppfordret av verneombud om å melde avvik på denne lederen siden flere opplever misnøye. Jeg hadde en situasjon her om dagen hvor jeg fortalte min leder at jeg opplever store belastninger på hjemmebane, pga ting med barn som er under utredning og bvt som ønsker at jeg skal ha barna fullt pga barnefar. Da fnøs hun det bare vekk og mente at arbeidsgiver ikke kunne løse mine problemer på hjemmebane. For meg var det egentlig ment for å spille med åpne kort hvis jeg etterhvert skulle trenge feks noe tilrettelegging. Etter den dialogen angret jeg sånn på at jeg hadde åpnet meg for leder. Er dette noe som kan meldes inn feks? Føler hun mangler de menneskelige aspektene en leder bør utvise...

Anonymkode: 1cff8...eda

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg. Men verneombud oppfordrer dere til å melde avvik? Hvorfor? Når verneombudet er klar over det, så er det verneombuds arbeidsområde å melde både avvik og ta dette avviket opp med AMU / ledere. 

At du brettet ut privatlivet ditt på denne måten var ikke bra. Det kan potensielt veie negativt for deg. Ledere er ikke venner, og slik informasjon setter fort en ansatt i dårlig lys i lederens øyne. Dessverre. Slike ting må heller komme opp ved en eventuelt langtidssykemelding, og selv da bør man være forsiktig med å dele til sjef. 

Du har ingen grunnlag til å melde sjef inn for denne samtalen alene, selv om du ikke ble møtt med forståelse. Det er ikke nok. 

Anonymkode: 8dbcf...ff9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av en annen mening enn første svaret. Det er fint at du informerte leder om ting som kan påvirke arbeider. Leder er pliktig til å tilrettelegge for ansatte, og når du informerer tidlig blir det lettere for leder å planlegge. Lederen din har taklet dette dårlig. Men nå vet du hvor du har vedkommende. 

Hvis dette er din eneste negative opplevelse med leder og du ikke vet utfallet av verneombudets initiativ, ville jeg personlig vært forsiktig med å si så mye til verneombudet.

Hvilken form er dette "angi lederen" - opplegget? Arbeidsmiljøundersøkelse? Eller "klaging"? Hva ønsker man å oppnå? Hva har man konkret å vise til? 

Anonymkode: 319f4...fe5

AnonymBruker
Skrevet

Sorry, men selv om det var et usympatisk svar, så er det jo noe sannhet i det. Lederen kan faktisk ikke løse problemer man har på hjemmebane. Og uansett er dette for lite til å melde avvik for, det skal som regel mer til enn det. Forskjellsbehandling over tid (bør kunne bevises), trusler, sjikane, mobbing osv. er ting man kan melde avvik for. Ikke et verbalt sleivspark. 

Anonymkode: a1e8d...bab

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Sorry, men selv om det var et usympatisk svar, så er det jo noe sannhet i det. Lederen kan faktisk ikke løse problemer man har på hjemmebane. Og uansett er dette for lite til å melde avvik for, det skal som regel mer til enn det. Forskjellsbehandling over tid (bør kunne bevises), trusler, sjikane, mobbing osv. er ting man kan melde avvik for. Ikke et verbalt sleivspark. 

Anonymkode: a1e8d...bab

Delvis enig. En leder kan komme med løsninger med for eksempel forslag til turnus, at ansatte tar permisjon (uten lønn), eller går ned i stilling i en litt lengre periode. Det gir jo dermed ikke grunnlag for avvik rettet mot leder, men likevel bør prøve å komme ansatte i møte, selv om det ikke alltid lar seg gjøre. En felles samtale med NAV, ansatte og eventuelt fagforening er jo en mulighet for å se om det er noe som kan la seg gjøre. Permisjon uten lønn, men at NAV kan bidra på noen måter i den perioden han/hun må være borte fra jobb. 

AnonymBruker
Skrevet

På sett og vis har jo lederen din et poeng: det er ikke så mye hun kan gjøre med situasjonen din. Men hun kunne gjerne vært mer sympatisk, medmenneskelig og imøtekommende. 

Vil råde deg til å kontakte NAV og forhøre deg om rettigheter. 

Når det gjelder misnøye blant ansatte på leder så blir det verneombud sin oppgave å ta dette direkte med leder eller melde videre. 

Anonymkode: 5082d...0fe

• Liker 2
Skrevet

I motsetning til mange andre land så er norsk arbeidsliv tuftet på samarbeid, medbestemmelse og demokrati. Dette er også prinsippene bak arbeidsmiljøloven og avtalene mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene. Det forventes at ledere og arbeidsplass skal være fleksible hvis det er problemer på hjemmebane. Arbeidsgiver kan selvsagt ikke fikse alt, men kan legge til rette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke tenkt at lite forståelse er noe å melde inn nei.

Høres ikke ut som avvik? 

Eller ba du konkret om tilrettelegging uten å bli møtt? 

Anonymkode: 41ce8...08c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...