AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #1 Skrevet 9. juni 2021 Jobber i en bedrift med flere avdelinger og primært tre lederskift, seksjonsleder, så avdelingsleder og så adm.dir, og jeg er verneombud på min seksjon. Det har over lengre tid bygget seg opp frustrasjon over en seksjonsleder som ikke fungerer, gjør feil, ikke klarer å følge opp ansvaret sitt og heller ikke er i stand til å ta selvkritikk når det går skeis eller hun får tilbakemeldinger på behov for endring. Nå har flere av kollegene mine bedt meg ta det opp med avdelingsleder, fordi de er redd for hvordan driften kommer til å bli preget fremover og fordi det påvirker arbeidsmiljøet veldig mye. Jeg har en gang hørt at jeg som verneombud ikke kan ta en slik sak videre anonymt, men må oppgi navn på kolleger hvis jeg tar saken opp med lederens leder, altså avdelingsleder. Ingen av kollegene mine (vi er ca 50 stk her, så ingen liten gruppe ) ønsker å stå frem med navn, da seksjonsleder har en tendens til å straffe de som sier henne imot, bl.a med å si nei til avspasering og ferie, fordele prosjekt urettferdig og nekte folk som trenger penger å jobbe overtid. Så da er spørsmålet om jeg husker rett på det med at anonymitet ved melding til overordnet ikke er greit? Har noen forslag til hvordan jeg kan gå frem videre? Hovedverneombud er dessverre ingen hjelp her, da han fungerer ganske dårlig i stillingen. Anonymkode: d43ad...bd8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #2 Skrevet 9. juni 2021 Hva med en anonym melding til Arbeidstilsynet? Anonymkode: 83427...db3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #3 Skrevet 9. juni 2021 Usikker angående anonymitet. Men jeg ville forholdt saken anonym helt til at leder kunne bevise gjennom lovverket at slik informasjon må deles. Så gjør du jobben din og meld ifra anonymt, så får du heller la leder bevise for deg at du må vise hvor saken stammer fra. Isåfall gir du beskjed til den ansatte først, så får eventuelt den ansatte vurdere om hen skal trekke saken eller ikke. Uansett vil nok sjefen ta budskapet til seg. Anonymkode: 81988...c19
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #4 Skrevet 9. juni 2021 https://www.arbeidstilsynet.no/tema/varsling/Slik-kan-du-varsle-om-kritikkverdige-forhold/ Anonymkode: 81988...c19 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #5 Skrevet 9. juni 2021 Du kan varsle anonymt altså. Anonymkode: 81988...c19 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #6 Skrevet 9. juni 2021 Takk for svar. Jeg vet at jeg som arbeidstaker kan varsle anonymt, men spørsmålet er om jeg i kraft av å være verneombud kan varsle uten å oppgi navn på de som ønsker at jeg skal varsle. Jeg har ingen problemer med å ta opp saken med leders leder, men når Kari, Nils, Hanne, Mari, Petter, Line, Anne, Marthe, Even, Oda og 10 andre ikke ønsker at jeg skal si at varselet kommer fra dem, det er da jeg lurer på om jeg kan beskytte deres identitet. Ang Arbeidstilsynet så tror jeg ikke det kommer til å hjelpe så mye her, for de må jo ha konkrete saker å gå etter, og det får de jo ikke med mindre folk snakker. Anonymkode: d43ad...bd8
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #7 Skrevet 10. juni 2021 Anonym varsling er en uting. Varsler er vernet mot gjengjeldelse. Anonymkode: 1866a...f33
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #8 Skrevet 10. juni 2021 Ja, du kan la være å oppgi navn. De varsler jo på en måte anonymt gjennom deg. Husk at du kun har forpliktelser ovenfor de ansatte og ikke arbeidsgiver når du er verneombud, så ikke la deg presse av arbeidsgiver på dette. Anonymkode: 08ba1...7de
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #9 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jobber i en bedrift med flere avdelinger og primært tre lederskift, seksjonsleder, så avdelingsleder og så adm.dir, og jeg er verneombud på min seksjon. Det har over lengre tid bygget seg opp frustrasjon over en seksjonsleder som ikke fungerer, gjør feil, ikke klarer å følge opp ansvaret sitt og heller ikke er i stand til å ta selvkritikk når det går skeis eller hun får tilbakemeldinger på behov for endring. Nå har flere av kollegene mine bedt meg ta det opp med avdelingsleder, fordi de er redd for hvordan driften kommer til å bli preget fremover og fordi det påvirker arbeidsmiljøet veldig mye. Jeg har en gang hørt at jeg som verneombud ikke kan ta en slik sak videre anonymt, men må oppgi navn på kolleger hvis jeg tar saken opp med lederens leder, altså avdelingsleder. Ingen av kollegene mine (vi er ca 50 stk her, så ingen liten gruppe ) ønsker å stå frem med navn, da seksjonsleder har en tendens til å straffe de som sier henne imot, bl.a med å si nei til avspasering og ferie, fordele prosjekt urettferdig og nekte folk som trenger penger å jobbe overtid. Så da er spørsmålet om jeg husker rett på det med at anonymitet ved melding til overordnet ikke er greit? Har noen forslag til hvordan jeg kan gå frem videre? Hovedverneombud er dessverre ingen hjelp her, da han fungerer ganske dårlig i stillingen. Anonymkode: d43ad...bd8 En del av det du sier her viser jo hvorfor det varsles, nemlig straffemetoder fra personen det varsles mot. En annen i tråden her nevner at varsler er vernet, men det punktet i AML tas det lite hensyn til. Så var jeg deg, som i kraft av stillingen som vernebud skal ta slike saker på vegne av personalet, vill jeg tatt dette opp med leder. Jeg ville ikke navngitt noen, men si varslet kommer fra en større gruppe personer. Varslet er av betydning for leder mtp lønnsomhet (som de fleste ledere bryr seg om) og ikke bare arbeidsmiljø (som mange ledere bryr seg mindre/lite om). Du kan evt legge det frem som en sak som ulmer i første omgang, ikke nødvendigvis som et varsel. Da ser du hvordan det tas imot. Varsel skal være et klart definert varsel. Hvis vedkommende det varsles om gjør mange feil, som potensielt kan gå utover sikkerhet e.l, kan du vise til dette. Du kan kanskje snakke med noen i arbeidsmuljøutvalget om de har tips? Eller foreningen på aller høyeste nivå? Har dere plasstillitsvalgt? Allier deg med de du kan. Du kan også ha forslag til løsning med deg, f.eks innføring av bedre rutiner mtp sikkerhet, eller hva som helst. Dette er forøvrig ikke ditt ansvar, men noen ledere gjør ingen ting (la det skure-ledelse), andre setter igang store prosesser som lager mer kaos enn godt. Særlig om du jobber et lite sted kan det være store problemer i ledelsen med konflikthåndtering. Alle arbeidsplasser skal forøvrig vise til hvordan varsle i den spesifikke bedriften. Dette syndes det også mye imot. Uansett, ha med nøyaktige punkter på hvilke problemer det varsles om. Allier deg med noen. Sett av et møtetidspunkt, ikke "igangenprat" med leder. Underbygge påstandene dine med eksempler. Kom gjerne med direkte spørsmål til leder på hva kan gjøres med saken i form av "hvilke rutiner har dere på slike saker," eller "hvordan skal dette følges opp?". Be om nytt møte etter en tid, hvor punktene skal følges opp. Vis at dette er en sak du tar alvorlig og ikke lar ligge. Vis at du gir sjefen ansvar for dette. Gode verneombud er alfa og omega på en arbeidsplass. Så kudos til deg for ta tak i dette. Anonymkode: 93851...ce4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå