AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #1 Skrevet 9. juni 2021 Hei. Jeg har søkt om uføretrygd. Jeg går nå på AAP. Jeg fikk beskjed om at arbeidsavklaringsvedtaket var blitt endret, og så står det noe jeg ikke helt fatter: "Vedtaket (altså AAP) kan ikke forlenges ut over den datoen vedtaket gjelder til. Hvis søknad om uføretrygd blir avgjort i denne perioden, vil arbeidsavklaringspengene opphøre med øyeblikkelig virkning, uansett utfall. Det vil ikke bli sendt ytterligere forhåndsvarsel om dette. Det gis ikke arbeidsavklaringspenger under eventuell klagebehandling på vedtak om uføretrygd". Så hvis jeg får avslag på uføretrygd - så vil jeg i tillegg miste AAP med øyeblikkelig virkning? Anonymkode: df7ea...be4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #2 Skrevet 9. juni 2021 Ja det er riktig. Anonymkode: 4df46...ef4 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #4 Skrevet 9. juni 2021 Jeg tror at hvis du feks har 4 mnd igjen med aap ift opprinnelig vedtak, og får avslag på uføre, kan du søke om gjenopptak av desse 4 mnd. Anonymkode: 43ece...a16 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #5 Skrevet 9. juni 2021 Ikke nødvendigvis. Det vedtaket du har nå, er ikke noe vanlig AAP vedtak. Du har nå AAP i påvente av uføresøknad og den er maks 8 mnd, uansett om uføresøknaden ikke rekker å bli ferdig behandlet. Det er derfor det er skrevet på den måten. Hvis du får avslag på uføresøknaden og har fortsatt tid igjen på ditt vanlige vedtak (som nå er stoppet), så vil veilederen din få beskjed fra forvaltning om å vurdere om du fortsatt har rettigheter på AAP. Da må det vurderes ut i fra avslaget. Om du trenger mer medisinsk behandling eller arbeidsrettet tiltak, så kan du få tilbake AAP. Om du har gått til maksdato på ditt vanlige AAP vedtak så vil du ikke kunne få tilbake AAP. Anonymkode: e665d...946 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #6 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke nødvendigvis. Det vedtaket du har nå, er ikke noe vanlig AAP vedtak. Du har nå AAP i påvente av uføresøknad og den er maks 8 mnd, uansett om uføresøknaden ikke rekker å bli ferdig behandlet. Det er derfor det er skrevet på den måten. Hvis du får avslag på uføresøknaden og har fortsatt tid igjen på ditt vanlige vedtak (som nå er stoppet), så vil veilederen din få beskjed fra forvaltning om å vurdere om du fortsatt har rettigheter på AAP. Da må det vurderes ut i fra avslaget. Om du trenger mer medisinsk behandling eller arbeidsrettet tiltak, så kan du få tilbake AAP. Om du har gått til maksdato på ditt vanlige AAP vedtak så vil du ikke kunne få tilbake AAP. Anonymkode: e665d...946 Takk for svar. Jeg ble litt mindre svett nå. Tenkte det her var brutalt, å plutselig stå igjen med ingenting ved avslag, når jeg egentlig skulle hatt AAP et år til, før eventuelt karensår. Anonymkode: df7ea...be4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #7 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar. Jeg ble litt mindre svett nå. Tenkte det her var brutalt, å plutselig stå igjen med ingenting ved avslag, når jeg egentlig skulle hatt AAP et år til, før eventuelt karensår. Anonymkode: df7ea...be4 hvis du får avslag, løper da karensåret fra tidspunkt for avslag? slik at om du har en del tid igjen med aap(innvilget gjenopptak)vil det ikke bli 12 mnd karens. Anonymkode: 43ece...a16
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #8 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): hvis du får avslag, løper da karensåret fra tidspunkt for avslag? slik at om du har en del tid igjen med aap(innvilget gjenopptak)vil det ikke bli 12 mnd karens. Anonymkode: 43ece...a16 Det vet jeg ikke, men jeg hadde opprinnelig AAP frem til mai 2022. Jeg hadde nylig fått forlenget vedtaket da jeg søkte om uføretrygd. Anonymkode: df7ea...be4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #9 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det vet jeg ikke, men jeg hadde opprinnelig AAP frem til mai 2022. Jeg hadde nylig fått forlenget vedtaket da jeg søkte om uføretrygd. Anonymkode: df7ea...be4 mine aap gikk ut nå i mai, men pga korona fikk jeg 6 mnd ekstra. skal søke om gradert ufør snart, og er svært opptatt av å slippe 12 mnd karens. da må jeg selge min lille leilighet😌det virker som om karenstid gjelder fra tidspunkt for et (evt) avslag på uføresøknad, slik at det ikke trenger å bli et helt år. siden jeg eier leilighet vil jeg ikke få sosialstønad. vet heller ikke om jeg hadde benyttet meg av det da det virker veldig nedverdigende🤭 Anonymkode: 43ece...a16
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #10 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): mine aap gikk ut nå i mai, men pga korona fikk jeg 6 mnd ekstra. skal søke om gradert ufør snart, og er svært opptatt av å slippe 12 mnd karens. da må jeg selge min lille leilighet😌det virker som om karenstid gjelder fra tidspunkt for et (evt) avslag på uføresøknad, slik at det ikke trenger å bli et helt år. siden jeg eier leilighet vil jeg ikke få sosialstønad. vet heller ikke om jeg hadde benyttet meg av det da det virker veldig nedverdigende🤭 Anonymkode: 43ece...a16 Du slipper nok å selge med det første😁 Anonymkode: 85e7b...32a
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #11 Skrevet 11. juni 2021 Det er en stressende prosess Anonymkode: 73d00...a4b
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #12 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 9.6.2021 den 21.31): Hei. Jeg har søkt om uføretrygd. Jeg går nå på AAP. Jeg fikk beskjed om at arbeidsavklaringsvedtaket var blitt endret, og så står det noe jeg ikke helt fatter: "Vedtaket (altså AAP) kan ikke forlenges ut over den datoen vedtaket gjelder til. Hvis søknad om uføretrygd blir avgjort i denne perioden, vil arbeidsavklaringspengene opphøre med øyeblikkelig virkning, uansett utfall. Det vil ikke bli sendt ytterligere forhåndsvarsel om dette. Det gis ikke arbeidsavklaringspenger under eventuell klagebehandling på vedtak om uføretrygd". Så hvis jeg får avslag på uføretrygd - så vil jeg i tillegg miste AAP med øyeblikkelig virkning? Anonymkode: df7ea...be4 Om du får avslag med bakgrunn av noe du mangler av behandling feks, så kan du søke ny aap mens du klager på avslaget, med begrunnelse i at du ennå er for syk og at du er i behandling. Du kan derfor ha en ny aap søknad inne, mens du klager på avslag på uføretrygd på ett annet aap løp. Dette bør nav evt opplyse deg om syntes jeg. Anonymkode: febe5...013
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #13 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om du får avslag med bakgrunn av noe du mangler av behandling feks, så kan du søke ny aap mens du klager på avslaget, med begrunnelse i at du ennå er for syk og at du er i behandling. Du kan derfor ha en ny aap søknad inne, mens du klager på avslag på uføretrygd på ett annet aap løp. Dette bør nav evt opplyse deg om syntes jeg. Anonymkode: febe5...013 Nei, du søker ikke på nytt. Men veilederen får beskjed fra forvaltning om at uføresøknaden er avslått og at hen samtidig må vurdere om personen fortsatt fyller vilkårene for AAP. (§ 11-5 og 11-6 i Trygdeloven). Hvis man gjør det så får man et nytt vedtak på AAP. Anonymkode: e665d...946
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #14 Skrevet 12. juni 2021 Jeg hadde noen måneder igjen av aap da jeg fikk klar signal fra nav lokal og lege til å søke, Fikk avslag først men anket og klaget og har nå 100% ufør Anonymkode: b6689...e4c
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2021 #15 Skrevet 12. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde noen måneder igjen av aap da jeg fikk klar signal fra nav lokal og lege til å søke, Fikk avslag først men anket og klaget og har nå 100% ufør Anonymkode: b6689...e4c fikk du fri rettshjelp? Anonymkode: 43ece...a16
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #16 Skrevet 13. juni 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: fikk du fri rettshjelp? Anonymkode: 43ece...a16 Nei. sendte inn klageskjema og selvskreven klage og anke til nav og beholdt aap i behandlingstiden. Fastlegen sendte også inn ny legeerklering på at jeg er for syk til å stå i jobb Anonymkode: b6689...e4c
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #17 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 9.6.2021 den 21.31): Hei. Jeg har søkt om uføretrygd. Jeg går nå på AAP. Jeg fikk beskjed om at arbeidsavklaringsvedtaket var blitt endret, og så står det noe jeg ikke helt fatter: "Vedtaket (altså AAP) kan ikke forlenges ut over den datoen vedtaket gjelder til. Hvis søknad om uføretrygd blir avgjort i denne perioden, vil arbeidsavklaringspengene opphøre med øyeblikkelig virkning, uansett utfall. Det vil ikke bli sendt ytterligere forhåndsvarsel om dette. Det gis ikke arbeidsavklaringspenger under eventuell klagebehandling på vedtak om uføretrygd". Så hvis jeg får avslag på uføretrygd - så vil jeg i tillegg miste AAP med øyeblikkelig virkning? Anonymkode: df7ea...be4 Har du søkt uten Nav i ryggen,eller er det saksbehandleren din på nav som satt i gang søknadsprosessen? Anonymkode: 9dcd3...172
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #18 Skrevet 13. juni 2021 NAV må fjernes, mye bedre at man får en fast sum hver mnd på syk eller arbeidsledig. Så man slipper dette gale systemet. Folk blir enda sykere av å være i NAV-systemet. Anonymkode: 4864a...269
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå