Gå til innhold

Fremmedspråk på ungdomsskolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lurt å velge fremmedspråk på ungdomsskolen?. Hva med vidergående? Må man ta fremmedspråk der? 

Anonymkode: b5d2b...253

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det lurt! Så lenge man ikke tar tysk. Det er helt bortkastet. Ta fransk eller spansk. 

Anonymkode: c9828...19a

• Liker 1
Skrevet

Hvis din sønn/datter ellers ikke strever spesielt med skolefagene, vil jeg si at det er lurt. Det å lære et nytt språk er bra for kognitiv utvikling. Og jeg ville valgt fransk eller spansk, ettersom det tilhører en annen språkfamilie enn norsk.

For en som ikke klarer seg spesielt godt faglig, vil det nok bli en byrde og noe negativt. Da er fordypning i engelsk bedre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom man planlegger å gå studiespesialisering videre er det lurt med språk på ungdomsskolen. Dersom man har språk på ungdomskolen trenger man kun å ha språk to år på studiespes. linje på vidergående. Dersom om man ikke har språk på ungdomsskolen, må man ha alle 3 årene på studiespes. I tillegg er det sånn iallefall i Rogaland at få skoler tilbyr andre språk en tysk som start-språk, så da blir det 3 år med tysk på vgs om man velger studiespes. 

Anonymkode: b0a4c...48f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Selvfølgelig er det lurt! Så lenge man ikke tar tysk. Det er helt bortkastet. Ta fransk eller spansk. 

Tysk er lurt det også brukes i handel iom at Tyskland og Norge er tette handelssammarbeidere, mens spansk kun er brukanes på ferie. Har alltid klart meg med engelsk på ferie jeg da.

Anonymkode: c2ac1...ea5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Er det lurt å velge fremmedspråk på ungdomsskolen?. Hva med vidergående? Må man ta fremmedspråk der? 

Sliter studenten en god del i andre fag, så kan det kanskje bli litt for mye med ett ekstra språk i tillegg... 

Anonymkode: 96f5e...9c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Sliter studenten en god del i andre fag, så kan det kanskje bli litt for mye med ett ekstra språk i tillegg... 

Anonymkode: 96f5e...9c1

Han er stort sett flink på skolen. Veldig flink i Engelsk, sliter litt i mattematikk. 

Han valgte Spansk. Håper det er rett valg 🙃

Skrevet

Jeg tenker det spørs hvordan skole du skal gå senere.

Har man planlagt å gå yrkesfag på videregående skole, så ville jeg selv valgt engelsk fordypning / arbeidslivsfag, eller andre alternativer som ikke er fremmedspråk. Når man går yrkesfag har man ikke språkfag på videregående.

Hvis man planlegger å velge en retning på videregående som føre til generell/spesiell studiekompetanse (linjer som studiespesialiserende, medier og kommunikasjon, drama, idrettsfag) må man uansett ha fremmedspråk.

Hvis du velger noe annet enn fremmedspråk (for eksempel engelsk fordypning eller arbeidslivsfag), så må du ha tre år med språk på videregående skole hvis du skal gå noe som gir deg generell / spesiell stuidekompetanse. Hvis du allerede har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen, trenger du kun to år med det på videregående, men du kan velge å ta det tre år. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Altså, foruten engelsk er tysk det eneste språket jeg har hatt bruk for i arbeidslivet. Kinesisk hadde selvfølgelig også vært en fordel. Spansk er ikke bortkastet det heller, men jeg ville heller valgt tysk.

• Liker 4
Gjest Jaconandersen
Skrevet

At barn blir tvunget til å ha så mange språkfag er bare tullete. Hvorfor skal kunnskap om spansk og fransk avgjøre om du kommer inn på en vgs linje eller høyere utdanning. Merkelige greier.

AnonymBruker
Skrevet
Jaconandersen skrev (9 minutter siden):

At barn blir tvunget til å ha så mange språkfag er bare tullete. Hvorfor skal kunnskap om spansk og fransk avgjøre om du kommer inn på en vgs linje eller høyere utdanning. Merkelige greier.

Og ikke snakk om nynorsk 🤣🤣 Hva i alle verden skal vi med det 🤣🤣

• Liker 1
Gjest Jaconandersen
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og ikke snakk om nynorsk 🤣🤣 Hva i alle verden skal vi med det 🤣🤣

Eigentleg burde ikkje karakterar hatt noko å sei i det heile tatt, vi burde heller hatt inntakstestar slik dei har i USA.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...