Gå til innhold

Lar dere barna spise så mye dem vil?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snart 4 åringen min spiste 5 og en halv brødskive til kvelds. Veldig uvanlig for henne å være. 

Begrenser dere eller bare gir Dere? 🤗 

Anonymkode: 1a6b8...ecb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

La henne spise

Anonymkode: 85f45...3d2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når 6 åringen var yngre lot vi henne spise når hun en sjelden gang spiste mye, men nå ser vi at vi må begrense når det blir for mye. 

Anonymkode: 426dc...5e6

AnonymBruker
Skrevet

Han er bare 2 år, og nå og da spiser han enorme mengder. Ber han om mer får han det.

Litt for ofte spiser han lite, så vi er bare glad de gangene han har god appetitt.

Anonymkode: bab17...8f5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo an på om barnet spiser så mye hele tiden, til hvert eneste måltid, eller om dette var et sjeldent tilfelle. 
Ikke alle barn kjenner sine begrensninger, og spiser mer enn normalt. I slike tilfeller bør de få hjelp til å begrense seg. 
Spiser de mye innimellom er det bare å la dem spise. 

Anonymkode: 272ab...e13

• Liker 8
Skrevet

Har aldri begrenset vanlig mat, kun når det er snakk om godteri og is 😉

En gang i blant kan de bli voldsomt sultne, da gjerne etter en aktiv dag f eks på ski, bading, sykling osv. Da kan det kanskje gå 4-5 skiver. Vanligvis spiser de 1-2 skiver. Ingen av dem har noe vektproblem. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men ikke sånn at vi nekter mat. Mer at når en har spist normal porsjon + påfyll så venter vi litt for å se om egentlig er mer sulten.

Vår har det veldig travelt og en tendens til å sluke mat, især om det er ekstra godt, og har endt opp med å kaste opp enkelte ganger om vi ikke bremser litt.

Som oftest er det ikke ønske om mer, når hjernen får hengt med tempoet og stopper å sende sluttsignaler.

Tørst kan også mistolkes som sult, vår får et veldig sug etter ‘noe’, maser gjerne om godsaker - når det egentlig er et glass vann som trengs.

Problemet har blitt borte når vi ble flinkere til å ta oss drikke med jevne mellomrom, spesielt når det er varmt ute. 

Anonymkode: b53d2...5d2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er unødvendig å begrense så lenge barnet er normalvektig og maten er sunn. Men etter den tredje eller fjerde brødskiva hadde jeg nok bedt barnet drikke litt og vente litt og kjenne etter om det virkelig var mer sultent, så det ikke fikk vondt i magen, i alle fall om maten ble spist fort.

Da sønnen min var 4 spiste han maks èn brødskive til hvert måltid, så det var ikke noe tema å begrense ham. Nå er han 10 og har såvidt bikket grensen til overvektig, så nå sier vi stopp etter 2-3 brødskiver (avhengig av aktivitetsnivå og hyppighet på måltider).

Anonymkode: 8437f...9d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være lurt å få barnet til å drikke et glass vann før måltidet hvis du opplever at barnet til stadighet spiser veldig mye, tørste kan noen ganger komme til utrykk gjennom sultfølelse hos enkelte.

Anonymkode: 36a65...f55

• Liker 3
Skrevet

Mitt barn er normalvektig og begrenser seg selv så det er ikke noe behov for å blande meg inn i hvor mye eller lite han skal spise av verken det ene eller andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal man ikke la de spise så mye de vil, så lenge de er normalvektige? 

Jeg har to barn på fire og fem år. Aldri begrenset matinntaket... Det siste året spiser ofte femåringen mer og like mye som meg. 

Anonymkode: bf2fc...220

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig.

Men gi dem noe annet en skive da. Virkelig. Det finnes skikkelig mat. 

Anonymkode: 753c8...4f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig.

Men gi dem noe annet en skive da. Virkelig. Det finnes skikkelig mat. 

Beklager for å måtte skuffe deg, men barnet vil heller ha brødskive istedenfor middag om det får velge. 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager for å måtte skuffe deg, men barnet vil heller ha brødskive istedenfor middag om det får velge. 😊

Barnet ville vel også valgt sjokolade over skive. Så hvorfor får barnet velge?

Jeg blir på ingen måte skuffet. Bare trist på barnets vegne, for at h*n får mat uten særlig næring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Følger Ellyn Satter sin teori om Devosion of responsibility. Helt enkelt går det i at maten jeg setter på bordet har jeg ansvar for at er sunn, av god kvalitet, variert og tilpasset barnets modenhetsnivå. Barnet har ansvar for hvor mye det spiser av det som er tilgjengelig. 

I praksis betyr jo det at jeg aldri begrenser mengden mat (selvom en del av prinsippet er at man deler på det som er, så barnet kan ikke velge å spise alt av 1 ting uten at andre får), og jeg maser aldri på barnet om å spise opp eller smake på ting. Men det betyr også at jeg strengt tatt begrenser ganske mange matvarer i og med at de skjeldent blir servert. 

Anonymkode: b083f...e9a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri begrenset maten da de er veldig selvregulerte. Godteri, is og snacks er vi mer strenge på, selv om de også der er ganske flinke til å regulere mengden selv. De er veldig slanke, og kan være småspist i lang tid før de plutselig ber om ekstra mye mat en kveld til kveldsmat. Tenker det er et sunnhetstegn at sultfølelsen styrer matinntak. Presser heller aldri i de mer mat når de sier de er mett, da dette blir samme premisset.

Anonymkode: 6951a...c96

• Liker 3
Skrevet

I den alderen måtte vi ta en liten kvalitetssikring på om barnet fortsatt var sultent eller egentlig bare ikke hadde lyst å legge seg, men begrenset ikke vanlig mat ut over det. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg at de skal lære å lytte til kroppens signaler på sult og metthet. Det kan innebære som enkelte her skriver at man ber dem vente litt og kjenne skikkelig etter, og kanskje drikke litt. Fungerer ikke det, og barnet spiser for mye eller lite, må man kanskje hjelpe dem på ulike måter med å justere inntaket. I utgangspunktet er det helt greit at barna spiser mange skiver til et måltid, det kan være grunner til at man plutselig er så sulten, og vi begrenser ikke mengden mat.

Anonymkode: 151a1...c7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har en 11 åring som ikke regulerer seg selv og ALLTID er sulten. I faresonen for fedme. Her teller jeg kalorier i alle porsjoner, fra frokost til kveldsmat....

Anonymkode: 9eee9...819

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, har ei på 6 år som kan spise mer enn oss foreldre.

Vi må sette en begrensning og tilbyr henne grønnsaker i stedenfor. Vi har ikke noe fokus på det, men hun er rund for sin alder. Så vi passer litt på. 

Anonymkode: 94936...a6b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...