Gå til innhold

FAU på skolen har bevisst holdt barnet mitt utenfor samtlige aktiviteter!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet til ny skole i høst. Pga coronatider har det naturligvis vært veldig rolig. Men, først i kveld fikk vi invitasjon til en privat gruppe, nå som skolen er ferdig for året. 

Ungen min kom hjem i dag og fortalte at resten av klassen skulle møtes og bowle i kveld. Og at h*n ikke kunne bli med fordi de måtte «melde seg på». Dette skulle være klokka 18 i kveld. Jeg ante ikke hva de snakka om fordi jeg er på klassegruppa på Facebook og ingenting er nevnt der, og ingen foreldre har varslet meg om noe av de arrangementene heller. 

Så fikk jeg invit til en privat gruppe på Facebook, for mellomtrinnet på skolen, i kveld rett før klokka 18… Altså for sent. Arrangementet var klokka 18 i kveld…

Jeg titta inn på gruppa, jeg har ikke joinet den, og de har hatt svømmehall åpent som de kunne bade i og i hele vår har de arrangert og ordnet og pizzakvelder og film etc. Uten vår viten, uten at de har nevnt det til ungen min.
Foreldrene og FAU har bevisst holdt vår unge utenfor. Dette er snakk om en veldig liten skole, med veldig få elever, så de har ikke gjort en miss. 

De har fått innvilget penger som skulle brukes på aktiviteter til ungene i bygda og de har arrangert noe hver uke. Altså har ungen min blitt holdt utenfor fra alt sammen, de mener vel vi ikke skal inkluderes… 

Er dette noe å ta opp med skolen?

Anonymkode: 05bc8...021

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel vrient å bevise at de har gjort dette bevisst, men jeg ville absolutt tatt det opp. 

Anonymkode: 95365...3a0

• Liker 28
Gjest Fnuggolina
Skrevet

I utgangspunktet ja, men:

liten skole, ingen andre å velge mellom = sosial død om de allerede har en så ekstrem oppførsel tenker jeg?

Men, du kan jo melde deg til FAU neste år og sørge for en mer inkluderende kultur ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt over om det kan være noe med ungen din som gjør det umulig å ta ham med? Høres ut som om han er et problem på en eller annen måte. 

Anonymkode: 9e175...f79

• Liker 12
Skrevet

Har vanskelig for å tro at dette er bevisst. Det første du bør gjøre er å forhøre deg med FAU-leder hvorfor dere ikke har blitt inkludert. Kan rett og slett være en menneskelig feil. Synd, men sånn kan skje. 

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det i bygda her også. Man må aktivt søke opp grupper/info for å finne ut av ting som skjer, ingen sier noe om noe. Er nesten bare flaks de gangene man faktisk får med seg greier.

Tror nok ikke de har gjort det med vilje, de tenker nok bare ikke over at noen (også nye) ikke har fått det med seg.

Anonymkode: 39c31...23e

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha tatt det opp med FAU/administrator av gruppen. Når det er sagt ville jeg ikke trykket på nødbremsen med en gang. Begynte barnet ditt på skolen etter skolestart i høst? Kan dette rett og slett være noe som har gått under radaren for de som styrer gruppen? Altså ikke en bevisst handling om å holde ditt barn utenfor, men at de ikke har klart å holde gruppen oppdatert mtp nye elever? 

Jeg er selv FAU leder i en barnehage, og har ansvar for bla Facebook gruppene til ulike avdelinger der. Den er i utgangspunktet basert på invitasjon til de som sto på navnelisten vi fikk ved oppstart. Fe som har begynt midt i året fanger vi i utgangspunktet ikke opp før noen gjør oss oppmerksom på at noen mangler. De færreste medlemmer sjekker jo heller ikke hvem som er medlem, så andre foreldre merker gjerne heller ikke at foreldre til en nytt barn mangler. 
Vi har hengt opp lapper om gruppene og navn på de, slik at de som ikke er medlem kan legge seg til. Men, i disse dager er det jo ingen som leser lapper på tavlen inne. 

Dette er en kjedelig sak for dere, men så lenge dere ikke har flere indikasjoner på at  ditt barn bevisst holdes utenfor ville jeg ventet litt med å trekke mobbe-kortet. 

Anonymkode: d583b...22e

• Liker 42
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du tenkt over om det kan være noe med ungen din som gjør det umulig å ta ham med? Høres ut som om han er et problem på en eller annen måte. 

Ja, mobberne har selvfølgelig alltid rett.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter i FAU på en skole med flere hundre elever, og her har også hvert trinn og hver klasse sine egne lukkede Facebook-grupper der foresatte selv må melde seg inn. Vi i FAU har ikke noe informasjonsansvar inn mot nye elevers familier; jeg som FAU-representant for mitt barns klasse har ikke engang fått kontaktinfo til de to nye elevenes foresatte. «Dette må foreldrene selv gi deg,» sier skolens ledelse og kontaktlæreren. 

Jeg har bedt kontaktlæreren gi de foresatte hver sin lapp med info om de gruppene, men ingen av dem har meldt seg inn, og det får ikke vi gjort noe med. Disse foresatte henter ikke ungene inne på området, og er aldri å se når noen av oss rep. og klassekontakter er til stede, så hva mer vi kan gjøre vet ikke jeg. 

Slik har det vært helt siden jul da de to nye elevene kom, og jeg har gitt litt opp. 

Anonymkode: 58928...bea

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei, ingenting sosialt galt med barnet mitt. H*n har mange venner ellers, alltid vært den mest populære og er blid og omgjengelig. Aldri vært problemer på noe vis. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (32 minutter siden):

I utgangspunktet ja, men:

liten skole, ingen andre å velge mellom = sosial død om de allerede har en så ekstrem oppførsel tenker jeg?

Men, du kan jo melde deg til FAU neste år og sørge for en mer inkluderende kultur ;) 

Vi har ingen planer om å fortsette på den skolen til høsten da det er for små forhold. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, ingenting sosialt galt med barnet mitt. H*n har mange venner ellers, alltid vært den mest populære og er blid og omgjengelig. Aldri vært problemer på noe vis. 

Hvis barnet er det mest populære,  hvordan har h*n ikke fanget opp tidligere at det har vært masse sosialt som skjer utenfor skoletid gjennom hele året? Det må da ha vært en snakkis i klassen? 

• Liker 46
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis barnet er det mest populære,  hvordan har h*n ikke fanget opp tidligere at det har vært masse sosialt som skjer utenfor skoletid gjennom hele året? Det må da ha vært en snakkis i klassen? 

Det er ikke på denne skolen ungen har vært mest populær, denne skolen er ungen ny på og det har vært varierende hvordan h*n har blitt mottatt, men er rykte om plassen her fra før av, at folk generelt er sære og asosiale. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Og nei, foreldrene har vel bedt ungene om å holde tett for de har ikke sagt noe om det før i dag, og det har vært bassengaktiviteter og pizza/filmkvelder/bowling etc…

• Liker 3
Skrevet

De har garantert ikke gjort dette bevisst 

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke på denne skolen ungen har vært mest populær, denne skolen er ungen ny på og det har vært varierende hvordan h*n har blitt mottatt, men er rykte om plassen her fra før av, at folk generelt er sære og asosiale. 

Er det noen spesiell grunn til at du antar det er bevisst, og ikke bare noe «alle» alltid har visst og ingen har tenkt på å informere om?

Kan det være at du nå fikk invitasjon til gruppa, fordi et barn har gått hjem og sagt at barnet ditt ikke visste noe om bowlingen, og noen har sjekket at du faktisk ikke var i gruppa?

For sent for i kveld, men denne gruppa avslutter vel gjerne ikke sin aktivitet i kveld, men fortsetter om ikke annet til høsten igjen? Hvis dere aktivt utestenges, ville du da fått noen invitasjon i det hele tatt? 

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og nei, foreldrene har vel bedt ungene om å holde tett for de har ikke sagt noe om det før i dag, og det har vært bassengaktiviteter og pizza/filmkvelder/bowling etc…

Du er passe naiv om du tror foreldrene har bedt ungene holde tett. Det er klart ungene hadde snakket om dette,  så kult vi skal ha det, vi sees, eller hvor gøy var det ikke igår. Du spekulerer og lager deg egne sannheter. Og alltid i sånne tråder hvor et barn utestenges eller det er andre ting så er barnet alltid super populært, omgjengelig med mange venner. Om dere allikevel skal bytte skole så spiller det vel ingen rolle? Ellers er du voksen og fornuftig og tar det med Fau lederen. Det er da ikke Fau som har hatt møte og sagt du vi dropper ha med "Magnus", la oss sette alle ungene mot han

Anonymkode: edbef...044

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å det skal være greit å utestenge de?

Anonymkode: bcdf9...f56

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Bor dere på Engesland? 😅 Hæres bare ALT FOR LIKT UT. Utenforstående ikke velkommne? 

Anonymkode: 59f11...3c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...