Gå til innhold

Råd og tips - hjemme med barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal være hjemme med datteren min til hun er to år mest sannsynlig 🥰

Jeg synes det er helt fantastisk, men samtidig litt slitsomt. 

Noen gode råd og tips til å gjøre dagene fine for oss? Samt noen aktiviteter eller lignende som er greit å kunne før hun begynner i barnehagen? 

Anonymkode: 08eed...5e7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er barnehagelærer selv og har vert hjemme med mine til de var 2 og 1,5 år. 

Så heldig barn som får en rolig start på livet sitt og får være hjemme i den viktigste tilknytningsperioden.
Forstår at det kan være litt slitsomt. Fra 1 til 2 år så krever de gjerne mer enn husets fire vegger. Vi var ute en tur hver dag, hele året. Uansett vær.
Vi fikk besøk og dro på besøk (dette var før korona). Dro på biblioteket, matet ender, tur i skogen, tur i fjæra, kafé osv. Samle blader, pinner og stein i bøtter. Leke på lekeplasser og ute i barnehager etter stengetid. Treffe andre med barn, søskenbarn, vennepar med barn osv.

Barna var også med på alt jeg måtte gjøre. Handle på butikken, brette tøy, lage mat, tørke støv. Mye god læring her.

Hjemme lekte vi på gulvet, tegnet, bakte kaker, badet i badekar, perlet osv.

Ikke tenk så mye på hva hun burde kunne før hun starter i barnehage. Dersom det er noe du vil øve på så kan det være å sovne i vogn som står i ro og å være borte fra deg i små perioder sammen med noen hun kjenner og er trygg på. At hun «lærer» at mamma kan gå, men kommer alltid tilbake.

Anonymkode: ffee7...3f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er barnehagelærer selv og har vert hjemme med mine til de var 2 og 1,5 år. 

Så heldig barn som får en rolig start på livet sitt og får være hjemme i den viktigste tilknytningsperioden.
Forstår at det kan være litt slitsomt. Fra 1 til 2 år så krever de gjerne mer enn husets fire vegger. Vi var ute en tur hver dag, hele året. Uansett vær.
Vi fikk besøk og dro på besøk (dette var før korona). Dro på biblioteket, matet ender, tur i skogen, tur i fjæra, kafé osv. Samle blader, pinner og stein i bøtter. Leke på lekeplasser og ute i barnehager etter stengetid. Treffe andre med barn, søskenbarn, vennepar med barn osv.

Barna var også med på alt jeg måtte gjøre. Handle på butikken, brette tøy, lage mat, tørke støv. Mye god læring her.

Hjemme lekte vi på gulvet, tegnet, bakte kaker, badet i badekar, perlet osv.

Ikke tenk så mye på hva hun burde kunne før hun starter i barnehage. Dersom det er noe du vil øve på så kan det være å sovne i vogn som står i ro og å være borte fra deg i små perioder sammen med noen hun kjenner og er trygg på. At hun «lærer» at mamma kan gå, men kommer alltid tilbake.

Anonymkode: ffee7...3f9

Åh, tusen takk for gode råd og at du tok deg tid til å svare så mye🙏🥰 Rådene skal jeg absolutt ta med meg videre. 

Ts 

Anonymkode: 08eed...5e7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...