Gå til innhold

Ønsker du å ta Janssen-vaksinen? på egen risiko

Ønsker du å ta Janssen-vaksinen?  

60 stemmer

1. 1. Ønsker du å ta Janssen-vaksinen eller vente på Pfeizer/Moderna?

• Ja, jeg vil prøve det for å få vaksine tidligere
      7
    • Nei, venter heller på Pfeizer eller Moderna
      26
    • Nei, jeg skal/vil ikke ta vaksine
      8
    • Nei, jeg har vært smittet så jeg trenger ikke vaksine på en stund ennå
      2
    • Nei, jeg er allerede vaksinert
      16
    • Vet ikke
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det skal visst på tirsdag om seks dager bli lov å be noen fastleger eller noen vaksinasjonsklinikker om å få Janssen-vaksinen. Mange vil kunne få vaksine tidligere på den måten, spesielt de mellom 25-40.

Kunne du tenke deg å be om Janssen?

https://www.nrk.no/norge/dette-er-reglene-for-janssen-vaksinen-i-norge-1.15529344

Endret av Charlie Amberson
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tatt den allerede.

• Liker 1
Gjest Laffatus
Skrevet

Nei jeg vill ikke ende syk og dø har sett blodprop og hva dette er vill ikke gjennom dette selv.

Skrevet (endret)

Jeg vil heller vente til det blir min tur å få Pfizer

Endret av Lafamiglia
  • Liker 2
Skrevet

Nei. Ikke aktuelt i det hele tatt.

Skrevet

Selvsagt vil jeg ha den. Folk dør bokstavelig talt mens de venter på vaksine. Den er trygg nok for mange andre land. Den er tryggere enn andre medisiner jeg har tatt. Den er tryggere enn å drikke alkohol.

Jeg jobber med masse mennesker, så jeg er utsatt for smitte. Jeg vil så veldig gjerne vite at jeg ikke kan smitte andre, og føle meg trygg når jeg besøker folk. Tenk å vite at noen dør eller blir innlagt fordi jeg smitter dem? 

I tillegg hater jeg å sitte å vente. Hele tiden er det utsettelser og dårlige nyheter om vaksinen. Tenk å slippe det allerede nå! Og i tillegg være fullvaksinert om noen få uker. 

Å ha en annen vaksine enn alle andre tenker jeg også er fordelaktig, men jeg vil gjerne ha mRNA vaksine i tillegg (de er bedre mot asymptomatisk infeksjon). 

Nå som man åpner for mer reising og mer aktivitet kan smittetallene gå opp fort, da er det dumt om jeg må gå på jobb å utsette meg for smitte. Tenk å bli syk rett før man får vaksinen? Janssen har vel 100% effektivitet mot sykdom eller alvorlig sykdom. At de åpner opp før alle er vaksinert er noe jeg synes er fryktelig urettferdig. Spesielt med den geografiske skjevfordelingen.

Å kaste bort en sommer i min beste alder for å vente på en vaksine som er litt tryggere og litt mer effektiv virker meningsløst. Siden jeg ikke er en idiot klarer jeg jo å merke om jeg har blodpropp, og sannsynligheten er jo minimal (1 til 19000 men mindre for menn).

• Liker 4
Skrevet
ajarRun skrev (6 timer siden):

Selvsagt vil jeg ha den. Folk dør bokstavelig talt mens de venter på vaksine. Den er trygg nok for mange andre land. Den er tryggere enn andre medisiner jeg har tatt. Den er tryggere enn å drikke alkohol.

Jeg jobber med masse mennesker, så jeg er utsatt for smitte. Jeg vil så veldig gjerne vite at jeg ikke kan smitte andre, og føle meg trygg når jeg besøker folk. Tenk å vite at noen dør eller blir innlagt fordi jeg smitter dem? 

I tillegg hater jeg å sitte å vente. Hele tiden er det utsettelser og dårlige nyheter om vaksinen. Tenk å slippe det allerede nå! Og i tillegg være fullvaksinert om noen få uker. 

Å ha en annen vaksine enn alle andre tenker jeg også er fordelaktig, men jeg vil gjerne ha mRNA vaksine i tillegg (de er bedre mot asymptomatisk infeksjon). 

Nå som man åpner for mer reising og mer aktivitet kan smittetallene gå opp fort, da er det dumt om jeg må gå på jobb å utsette meg for smitte. Tenk å bli syk rett før man får vaksinen? Janssen har vel 100% effektivitet mot sykdom eller alvorlig sykdom. At de åpner opp før alle er vaksinert er noe jeg synes er fryktelig urettferdig. Spesielt med den geografiske skjevfordelingen.

Å kaste bort en sommer i min beste alder for å vente på en vaksine som er litt tryggere og litt mer effektiv virker meningsløst. Siden jeg ikke er en idiot klarer jeg jo å merke om jeg har blodpropp, og sannsynligheten er jo minimal (1 til 19000 men mindre for menn).

Nå er det jo sånn at man må oppfylle visse kriterier for å kunne få den, og de fleste får avslag. Man kan ikke bestille denne vaksinen hos fastlegen uten å oppfylle kriteriene. Dette er reglene for Janssen-vaksinen i Norge – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Skrevet (endret)
7 hours ago, ajarRun said:

Jeg er enig i dette, og vil gjerne ta den. Jeg kjenner SÅ mange i USA og andre land som har tatt den, og risikoen er veldig lav. (Mye lavere enn p-piller, for eksempel.) Vi har 200 000 doser av Janssen, som mennesker i for eksempel Sør-Amerika ville vært sjeleglade for å få, og så skal vi ikke bruke dem??

Men fastlegekontoret mitt vil ikke engang diskutere saken, så det er ikke en mulighet. Er det noen her som vet om private aktører i Oslo som faktisk setter den? På forhånd takk!

Endret av Aranciata
Skrevet noe dobbelt.
Skrevet
Aranciata skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i dette, og vil gjerne ta den. Jeg kjenner SÅ mange i USA og andre land som har tatt den, og risikoen er veldig lav. (Mye lavere enn p-piller, for eksempel.) Vi har 200 000 doser av Janssen, som mennesker i for eksempel Sør-Amerika ville vært sjeleglade for å få, og så skal vi ikke bruke dem??

Men fastlegekontoret mitt vil ikke engang diskutere saken, så det er ikke en mulighet. Er det noen her som vet om private aktører i Oslo som faktisk setter den? På forhånd takk!

Retningslinjer fra regjeringen gjelder alle godkjente helseinstitusjoner, også private. De kan derfor ikke sette denne vaksinen hvis den som ønsker, ikke oppfyller kriteriene.

Skrevet
29 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Retningslinjer fra regjeringen gjelder alle godkjente helseinstitusjoner, også private. De kan derfor ikke sette denne vaksinen hvis den som ønsker, ikke oppfyller kriteriene.

Ja, jeg er klar over det, men det inkluderer også en helhetsvurdering. Jeg er interessert i å vite om det i det hele tatt er noen steder som i det minste tar denne samtalen (veldig mange fastlegekontorer har skrevet på nettsidene sine at de ikke kommer til å sette den eller ta imot samtaler om den.

Skrevet

Alle legemidler kan ha bivirkninger, og når leger forskriver medisin, har de vurdert det slik at fordelene ved å ta den er større enn ulempene.

Her har leger, etter det jeg har skjønt, vurdert det slik at det er større risiko for å få negative konsekvenser av å ta Janssen-vaksinen, enn å bli smittet av covid-19 for så å få alvorlige problemer/død i etterkant. Og spesielt nå som så mange av de aller mest sårbare er vaksinert.

Jeg skjønner derfor ikke hvorfor noen vil ta den. Alle blir jo vaksinert i løpet av sommeren uansett.

• Liker 2
Skrevet
Lafamiglia skrev (10 timer siden):

Alle legemidler kan ha bivirkninger, og når leger forskriver medisin, har de vurdert det slik at fordelene ved å ta den er større enn ulempene.

Her har leger, etter det jeg har skjønt, vurdert det slik at det er større risiko for å få negative konsekvenser av å ta Janssen-vaksinen, enn å bli smittet av covid-19 for så å få alvorlige problemer/død i etterkant. Og spesielt nå som så mange av de aller mest sårbare er vaksinert.

Jeg skjønner derfor ikke hvorfor noen vil ta den. Alle blir jo vaksinert i løpet av sommeren uansett.

For å ha samme risiko for å dø ved å kjøre motorsykkel som for å få denne blodproptilstanden ved vaksinering må jeg kjøre 140 kilometer... Ved å ta vaksinen og å kjøre 140 kilometer kortere i år har jeg redusert min risiko for å dø eller få varige men. 

Jeg har kjørt 140 kilometer på mc for å se svenskegrensen. Jeg har kjørt så langt for å kjøpe meg softis. Sammenligner man vaksinen med ekte ting blir det åpenbart at en så ubetydelig risiko for en ekstra sommer i sine beste leveår er verdt det.

Svakheten i myndighetenes analyser er at de kun ser på morbiditet, mortalitet og varige skader. Da er konklusjonen enkel, det er best å vente. Men bruker du samme argumentasjonsrekke kan du argumentere mot å kjøre bil, mot å ri hest, mot å surfe, mot yoga, mot kiropraktorer og mot kampsport, for å nevne noen. Men nytten med vaksinen er ikke primært å ikke bli syk eller død. Den er å få gleden tilbake og kunne oppleve ting. 

Folk kommer til å miste mulighet til å ta farvell med sine familiemedlemmer, de kommer til å miste den siste sommeren. 

Ta meg, jeg vil til Finland i sommer, bare omveien jeg må kjøre om karakeino vil gi meg 12 ganger høyere sannsynlighet for å dø som jeg vil ha for å få disse bivirkningene.

• Liker 1
Skrevet
ajarRun skrev (1 minutt siden):

For å ha samme risiko for å dø ved å kjøre motorsykkel som for å få denne blodproptilstanden ved vaksinering må jeg kjøre 140 kilometer... Ved å ta vaksinen og å kjøre 140 kilometer kortere i år har jeg redusert min risiko for å dø eller få varige men. 

Dette handler ikke om relativ fare, men om én fare veid opp mot en annen.

Cellegift er for eksempel en veldig farlig medisin. Derfor gis den bare når alternativet (f.eks. spredning av kreft, eller til og med det å dø av kreft) er enda mye verre.

Selv vil jeg helst unngå å ta medisiner (jeg tar til og med ikke noe så uskyldig som Paracet ved f.eks. lett hodepine), med mindre det er virkelig nødvendig. Å ta Pfizer-vaksinen er for eksempel på alle mulige vis nødvendig. Å ta en antibiotikakur for å bli kvitt et hardnakket infeksjon er som regel også nødvendig.

Men å utsette seg for de mulige komplikasjonene ved Janssen-vaksinen, er på ingen måte nødvendig fordi 1) risikoen for alvorlige komplikasjoner er større enn risikoen for koronasmitte med alvorlige komplikasjoner i etterkant, og fordi 2) det er ikke så lenge igjen til hele befolkningen er vaksinert med den langt tryggere Pfizer-vaksinen. Og for hver person som blir vaksinert, synker risikoen for å bli smittet, og dermed også for fæle ettervirkninger og konsekvenser.

Skrevet
Lafamiglia skrev (1 minutt siden):

Dette handler ikke om relativ fare, men om én fare veid opp mot en annen.

Cellegift er for eksempel en veldig farlig medisin. Derfor gis den bare når alternativet (f.eks. spredning av kreft, eller til og med det å dø av kreft) er enda mye verre.

Selv vil jeg helst unngå å ta medisiner (jeg tar til og med ikke noe så uskyldig som Paracet ved f.eks. lett hodepine), med mindre det er virkelig nødvendig. Å ta Pfizer-vaksinen er for eksempel på alle mulige vis nødvendig. Å ta en antibiotikakur for å bli kvitt et hardnakket infeksjon er som regel også nødvendig.

Men å utsette seg for de mulige komplikasjonene ved Janssen-vaksinen, er på ingen måte nødvendig fordi 1) risikoen for alvorlige komplikasjoner er større enn risikoen for koronasmitte med alvorlige komplikasjoner i etterkant, og fordi 2) det er ikke så lenge igjen til hele befolkningen er vaksinert med den langt tryggere Pfizer-vaksinen. Og for hver person som blir vaksinert, synker risikoen for å bli smittet, og dermed også for fæle ettervirkninger og konsekvenser.

Hvis jeg får vaksinen sparer jeg 1400 kilometer kjøring på MC. 114 kilometer innebærer samme risiko for å dø som risikoen for blodpropp og lave blodplater med J&J. Ikke alle dør av blodproppen og mange blir hardt skadet av MC kjøring. Vaksinen vil jo da gi meg mye mindre risiko for å dø?

Et annet aspekt er at jeg vil bli ruinert hvis jeg blir syk i USA for eksempel og blir innlagt med koronavirus. En risiko som er betydelig mindre enn 114 kilometer på MC for å eliminere faren for å gå konkurs virker jo også som en fantastisk tradeoff. Hvis jeg fikk valget mellom å kjøre 114 kilometer og å bli gjeldsslave ville jeg jo helt klart valgt å kjøre 114 kilometer.

Jeg tar selvsagt ikke medisin for fjotteri som hodepine. All medisin har bivirkninger. Men en liten hodepine ødelegger ikke sommeren min. Jeg kan dra ned på Apotek1 og kjøpe meg aspirin mot mild hodepine. 2% får farlige reaksjoner til aspirin. Det vil si 381 per 19 000. 

Uten vaksinen mister jeg en uerstattelig sommer. Noen av de jeg skal tilbringe tid med denne sommeren vil statistisk sett være døde neste år. Det er uerstattelig. Pfizer vaksinen får jeg etter at sommeren er ferdig, og jeg vil ikke være fullvaksinert før det er vinter igjen. Jeg kan ikke kjøre over bjørnefjell på mc i November, det må da alle forstå. 

Både risikoen for å få korona, og risikoen for å få bivirkning av vaksinen er ubetydelig. Tenk, 114 kilometer på mc tilsvarer dødsrisiko tilsvarende risiko for blodpropp. Man kjører jo fort 25 000 kilometer på en sesong, selv om man er dvask. Å kjøre mc EN sesong er 220 ganger farligere enn vaksinen. Gleden man får av mulighetene som vaksinen gir, er jo tilsvarende gleden man får av en mc sesong. Det er jo en utrolig billig risiko i sammenligning. 

• Liker 1
  • Opprett ny...