AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #1 Skrevet 9. juni 2021 Jeg er 8 uker på vei, og det er snart sommerferie. Jobber som lærer. Når burde jeg fortelle arbeidsgiver/rektor at jeg er gravid? Vet det er vanlig å vente til 1.trimester er ferdig, og for min del vil jo det være midt i sommerferien, sannsynligvis etter at timeplaner for neste år er lagt. Når burde jeg si ifra uten å få dårlig samvittighet? Anonymkode: a9250...004
Amatariel Skrevet 9. juni 2021 #2 Skrevet 9. juni 2021 Jeg er akkurat 8 uker på vei jeg også. Jeg har vurdert å si noe til sjefen før jeg går ut i ferie i uke 12, men har landet på at det er best for oss alle om jeg venter til etter ferien. Så slipper han å tenke ekstra på personalsaker i ferien, og jeg får bli mer sikker på at svangerskapet vil gå bra (skal på UL i uke 13, midt i ferien). Så jeg skal fortelle ham dette med god samvittighet når jeg er tilbake i uke 16. 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #3 Skrevet 9. juni 2021 Amatariel skrev (Akkurat nå): Jeg er akkurat 8 uker på vei jeg også. Jeg har vurdert å si noe til sjefen før jeg går ut i ferie i uke 12, men har landet på at det er best for oss alle om jeg venter til etter ferien. Så slipper han å tenke ekstra på personalsaker i ferien, og jeg får bli mer sikker på at svangerskapet vil gå bra (skal på UL i uke 13, midt i ferien). Så jeg skal fortelle ham dette med god samvittighet når jeg er tilbake i uke 16. Hm, ja, godt poeng - jeg skal også på tidlig ul, rundt uke 12, og ta diverse tester. Anonymkode: a9250...004
Amatariel Skrevet 9. juni 2021 #4 Skrevet 9. juni 2021 (endret) Selv om timeplaner er lagt for neste år for din del, så kan jeg ikke forstå at det ikke skulle være urokkelig? Er en del av arbeidslivet det for ledere, å få gravidnyheter fra personalet - og da året rundt. Så det går nok helt sikkert fint Endret 9. juni 2021 av Amatariel 8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #5 Skrevet 9. juni 2021 Når det er nødvendig for leder å få vite det, og når det er rimelig sikkert at graviditeten vil gå bra. Jeg hadde ikke noe behov for tilrettelegging i min jobb, så jeg fortalte det ikke før jeg hadde vært på OUL. Da var det heller ikke så lenge før det begynte å bli synlig, og passe med tid til å planlegge permisjon og slikt. Anonymkode: dd61e...c7c
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #6 Skrevet 9. juni 2021 Jobbet som lærer, sa fra uka før plaleggingsdagene. Var da i uke 20, og termin var i slutten av desember. Sa fra når vi hadde vært på OUL. Kanskje seint for noen, men jeg hadde ikke lyst til at noen på jobb skulle vite noe enda. Skulle jo ikke i permisjon før heeelt i slutten av semesteret, og det var jo god tid til å skaffe vikar. Sørget for at rektor var den første på jobb som visste, da. Hadde ikke så lyst til å si noe før sommeren, da jeg var veldig redd for abort, og jeg ikke hadde så lyst til at elevene skulle få vite noe heller. Etter OUL føltes det riktig å dele. Sa det til de andre lærerne på første planleggingsdag. Elevene fikk vite det etter et par uker. Anonymkode: 9bc65...0e1 1
Snurrepurre Skrevet 9. juni 2021 #7 Skrevet 9. juni 2021 Spørs litt på forholdet med leder, tenker jeg 😬 lederen min var den første som fikk vite det utover mannen min 😂- for vi prater om alt mulig og er veldig gode kolleger. Han ble superglad på våre vegne fordi han vet vi har hatt en styrete vei dit, men var samtidig obs på at ikke jeg greide å glede meg riktig enda 🤗 Hadde vært rart å vente til etter oul med å fortelle han 😬. Ellers så må du nesten kjenne det på det selv, men ville nok fortalt det så snart jeg var komfortabel med det. Leder har taushetsplikt, så er jo bare å si ifra om at det ikke er offentlig enda 🤗
Dame1989 Skrevet 9. juni 2021 #8 Skrevet 9. juni 2021 Jeg har sagt ifra tidlig ca uke 4. Det er fordi jeg jobber i helsevesenet og er borti en del ting gravide skal unngå Skulle ønske jeg slapp å måtte si ifra så tidlig for har også 2 ganger måtte sagt at jeg ikke er gravid lengre.
Sandie Skrevet 9. juni 2021 #9 Skrevet 9. juni 2021 Jeg har en veldig grei sjef og fortalte det i uke 7. Da var jeg allerede så plaget av kvalme at jeg ikke fungerte som normalt på jobben. Istedenfor å få leder «på nakken» for hvorfor jeg var så ineffektiv, så valgte jeg å si det som det var. Synes også det er mer ryddig å si det tidlig mtp bemanning, slik at vikar for meg kunne planlegges i god tid.
mereo Skrevet 9. juni 2021 #10 Skrevet 9. juni 2021 Jeg valgte å informere om det da jeg ble sykemeldt pga hyperemesis. Men hver og en må gjøre det som føles riktig for seg. jobbet med ei som ikke sa noe før hun gikk ut i permisjon, noe jeg forøvrig synes er litt ufint ovenfor arbeidsgiver og kollegaer, selvom man har retten på sin side til å ikke opplyse om det.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #11 Skrevet 9. juni 2021 Sa ifra i uke 12 så leder skulle få tid til å skaffe vikar. Jobber i det offentlige så er ikke rett frem med årsverk osv. Er 32 uker på vei og leder har akkurat fått godkjent stillingen utlyst 🙈 andre enn nærme familie inkl kollegaer har fått vite det etter oul. Anonymkode: fbe2d...054
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #12 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er 8 uker på vei, og det er snart sommerferie. Jobber som lærer. Når burde jeg fortelle arbeidsgiver/rektor at jeg er gravid? Vet det er vanlig å vente til 1.trimester er ferdig, og for min del vil jo det være midt i sommerferien, sannsynligvis etter at timeplaner for neste år er lagt. Når burde jeg si ifra uten å få dårlig samvittighet? Anonymkode: a9250...004 Her skal du ta hensyn til barna du underviser og si ifra nå. I en mer vanlig jobb, ville jeg ventet til 12 uker. Anonymkode: dca32...98f
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #13 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Her skal du ta hensyn til barna du underviser og si ifra nå. I en mer vanlig jobb, ville jeg ventet til 12 uker. Anonymkode: dca32...98f Hva endrer det for barna hun underviser? Et halvt år er da mer enn nok tid til å skaffe en eventuell vikar. Anonymkode: c3b03...846 8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #14 Skrevet 9. juni 2021 Rundt kl 11.30 når de spiser lunsj. Sånn at de har noe å sette i halsen når de får beskjeden. Anonymkode: d9b3e...5c5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #15 Skrevet 9. juni 2021 Si fra etter ferien du, eller send en e-post om det etter ordinær ultralyd. 12 minutter siden, AnonymBruker said: Her skal du ta hensyn til barna du underviser og si ifra nå. I en mer vanlig jobb, ville jeg ventet til 12 uker. Anonymkode: dca32...98f Hva har det å si? 🙈 Hun er uansett gravid, hvordan blir det annerledes for barna om hun sier fra i uke 8 eller uke 18? Vikar har de uansett masse tid på å finne og det er ihvertfall ikke vits å si fra før ting er mer sikkert. Anonymkode: 50f52...588 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #16 Skrevet 9. juni 2021 Jeg ventet til etter OUL begge gangene. Godt innenfor fristen for når man skal søke permisjon fra jobb og langt nok på vei til at jeg følte meg trygg på å fortelle at jeg var gravid. Anonymkode: 66bc3...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #17 Skrevet 9. juni 2021 Jeg har gitt beskjed i uke 5 og uke 6, da jeg har en jobb som inneholder ting som ikke er bra for gravide og krever tilrettelegging. Hører mange sier det etter oul, men jeg hadde ikke klart å holde det skjult så lenge da magen min har poppet lenge før det 🙈 Anonymkode: 80325...ee3
Amatariel Skrevet 9. juni 2021 #18 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hører mange sier det etter oul, men jeg hadde ikke klart å holde det skjult så lenge da magen min har poppet lenge før det 🙈 Ja det er jo veldig individuelt. Da vi ikke fortalte det før uke 19 så hadde jeg ikke vært dårlig en dag, bor langt unna familie og magen vistes egentlig ikke før rundt uke 25. Så da blir det enkelt å ikke si noe... 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #19 Skrevet 9. juni 2021 Det spørst litt kva du arbeider med. Det er jo greitt å venta til uke 12. Eg ville ikkje løfta tunge ting så eg sa frå ganske tidlig til næraste leiar. Men har ikkje sagt det til alle over, resten kan få vita det seinare. Anonymkode: a7a9c...f68
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #20 Skrevet 9. juni 2021 Jeg sa ifra før julebordet forrige gang 😂(ca 14 uker). Denne gangen kommer jeg til å si ifra før jeg tar ferie, for jeg skal ha fire uker ferie og sjefen min tre - og kun en av disse overlapper. Føles veldig sent å si noe i uke 23, så da blir det uke 17. Anonymkode: 59c2f...7f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå