Gå til innhold

Kreve barnebidrag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har et barn på 8 år, jeg og far er ikke sammen lenger. Han pleier å betale bidrag, men noen måneder uteblir det. Han betaler også halvparten av drt han egentlig skl betale. Jeg er ikke avhengig av bidraget, men av prinsipp så tenker jeg at han burde betale? Er jeg urimelig hvis jeg krever de? Vi har et veldig godt samarbeid! Er redd for å ødelegge det.

Anonymkode: 4c066...060

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han som ødelegger ved å ikke betale det han skal.

Anonymkode: 08cc3...382

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med NAV så sørger de for å kreve inn bidraget direkte fra barnefaren. Du skal ikke føle deg råtten for å kreve inn det du har krav på.

Hilsen bidragspliktig barnefar som gladelig betaler for barna sine.

Anonymkode: 63fb7...00d

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Dette er vanskelig. Du har krav på pengene, så det er ikke du som ødelegger hvis han blir sur når du evt krever dem. I praksis er det likevel ikke fullt så enkelt, og det vet alle som har skilt seg fra en mann som vet å sette seg på bakbeina. Dette er en mann du og ditt barn skal forholde dere til i mange mange år framover og godt samarbeid er virkelig helt nødvendig og dessverre ikke noe man alltid får til. Jeg ville snakket med ham om pengene, men tenkt meg godt om i forhold til å evt gå videre til NAV hvis det ikke funker.  Er det verdt å ødelegge et godt samarbeid for penger du ikke trenger? Jeg synes det er noe du skal tenke over, selv om du har retten på din side.

Anonymkode: 17307...7c8

AnonymBruker
Skrevet

Det går utover barnet, du kunne jo satt de pengene på sparekonto for framtidig egenkapital, f. eks. Jeg garanterer at han ikke gjør det. 

Anonymkode: 15044...f49

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er vanskelig. Du har krav på pengene, så det er ikke du som ødelegger hvis han blir sur når du evt krever dem. I praksis er det likevel ikke fullt så enkelt, og det vet alle som har skilt seg fra en mann som vet å sette seg på bakbeina. Dette er en mann du og ditt barn skal forholde dere til i mange mange år framover og godt samarbeid er virkelig helt nødvendig og dessverre ikke noe man alltid får til. Jeg ville snakket med ham om pengene, men tenkt meg godt om i forhold til å evt gå videre til NAV hvis det ikke funker.  Er det verdt å ødelegge et godt samarbeid for penger du ikke trenger? Jeg synes det er noe du skal tenke over, selv om du har retten på din side.

Så om han må betale bidrag så ødelegger mor samarbeidet? Hva med å snu dette litt på hodet; OM han ikke betaler bidrag blir mor fly forbannet og HAN risikerer det gode sammarbeidet...

På tide kvinner setter foten ned og slutter å spørre om ting er «greit».

Anonymkode: 2f370...873

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så om han må betale bidrag så ødelegger mor samarbeidet? Hva med å snu dette litt på hodet; OM han ikke betaler bidrag blir mor fly forbannet og HAN risikerer det gode sammarbeidet...

På tide kvinner setter foten ned og slutter å spørre om ting er «greit».

Anonymkode: 2f370...873

Du misforstår. Mor har all rett til å kreve barnebidrag. Om han blir sur er det han som ødelegger det gode samarbeidet. Problemet er at det har ingenting å si HVEM som ødela samarbeidet hvis det blir faktisk ødelagt. Det hjelper ikke at det er han som er en drittsekk når det er mor og barn som må leve med konsekvensene. Dette handler ikke om å spørre om ting er greit, men om å ønske å ha et godt liv og noen ganger får man et godt liv av å svelge kameler mothårs. Innlegget ditt viser med all tydelighet at du aldri har hatt en eksmann som er en skikkelig drittsekk. De som har hatt det vet akkurat hva jeg mener. Er det viktigst å ha rett eller er det viktigst å være lykkelig?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selv om du sier at du ikke trenger pengene, så tenk at dersom han betaler sin del av utgiftene til ungen, så kan du bruke mer av dine penger til sparing/ferier/noe du ønsker deg.

Utgangspunktet må være at dere begge betaler for barnet, og det hver av dere sitter igjen med etterpå, styrer dere selv. 

Anonymkode: 25559...f8f

• Liker 4
Skrevet

Selvsagt skal han forsørge etter evne, slik alle andre foreldre skal.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn drev eksen min på også da vi hadde privat avtale. Betalte litt nå og litt da, av og til hele og av og til halve. I tillegg hadde jeg gått med på at han betalte 1500kr mindre enn hva bidragskalkulatoren sa for å være snill......dumsnill kan man vel kalle meg. Jeg og mannen min hadde ingen problemer med å forsørge jenta selv, men det var ikke riktig at vi skulle forsørge barnet mens han som faktisk er far skulle slippe. 

Jeg ble drittlei tilslutt, måtte etterspørre bidraget nesten hver måned. Så tilslutt kontaktet jeg Nav og søkte om både fastsettelse og innkreving av barnebidrag. Kostet på den tiden 700kr på hver av oss som en engangskostnad. Eksen ble drittforbanna. Skjelte meg ut etter noter. Men det fikk han bare bli, han hadde muligheten til privat avtale med redusert bidrag i over to år, og han forkludret det.

Men; når han etterhvert roet seg så ble det mindre konflikter nå som bidraget var via Nav. Alt ble enklere; jeg slapp å mase, han slapp å irritere seg over mas, og Nav regulerte bidraget etterhvert som jenta vokste til (bidraget justeres etter aldersklasser)

Så; min anbefaling er å søke fastsettelse og innkreving via Nav. Du kan også søke bidragsforskudd hvis far ikke betaler, men det tror jeg avhenger av din inntekt, om du kan få forskudd eller ikke. Det er barnet som har krav på disse pengene, barnet har rett til å bli forsørget av begge. Hvis du lar far slippe unna så snyter du barnet ditt for barnets rettmessige penger. Og det koster å ha barn, det er ikke riktig at bare den ene skal sitte med forsørgerbyrden alene 

Anonymkode: a2425...bcc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Tusen takk for alle svar! Det hjelper mye! Skl sies at han er veldig enkel og ha med å gjøre! Vi har aldri kranglet og er enig i det aller meste, men vil liksom ikke «kreve» og styre og ordne.. Jrg har også full omsorg og full foreldrerett. Jeg er veldig «snill» mot han føler jeg.. nei. Nå skal jeg formulere en tekst og sende han! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ta kontakt med NAV så sørger de for å kreve inn bidraget direkte fra barnefaren. Du skal ikke føle deg råtten for å kreve inn det du har krav på.

Hilsen bidragspliktig barnefar som gladelig betaler for barna sine.

Anonymkode: 63fb7...00d

Takk for tips!

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Involer NAV. Om han blir drittsekk fordi han må betale for eget avkom er det hans problem. 

AnonymBruker
Skrevet

Krev bidrag og sett de pengene inn på konto som er låst til barnet.

Anonymkode: 5eebd...ef4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Krev bidrag og sett de pengene inn på konto som er låst til barnet.

Anonymkode: 5eebd...ef4

Ja jeg setter halvparten over på egen konto:) Resten bruker jeg hvis hun trenger noe nye klær etc. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sånn drev eksen min på også da vi hadde privat avtale. Betalte litt nå og litt da, av og til hele og av og til halve. I tillegg hadde jeg gått med på at han betalte 1500kr mindre enn hva bidragskalkulatoren sa for å være snill......dumsnill kan man vel kalle meg. Jeg og mannen min hadde ingen problemer med å forsørge jenta selv, men det var ikke riktig at vi skulle forsørge barnet mens han som faktisk er far skulle slippe. 

Jeg ble drittlei tilslutt, måtte etterspørre bidraget nesten hver måned. Så tilslutt kontaktet jeg Nav og søkte om både fastsettelse og innkreving av barnebidrag. Kostet på den tiden 700kr på hver av oss som en engangskostnad. Eksen ble drittforbanna. Skjelte meg ut etter noter. Men det fikk han bare bli, han hadde muligheten til privat avtale med redusert bidrag i over to år, og han forkludret det.

Men; når han etterhvert roet seg så ble det mindre konflikter nå som bidraget var via Nav. Alt ble enklere; jeg slapp å mase, han slapp å irritere seg over mas, og Nav regulerte bidraget etterhvert som jenta vokste til (bidraget justeres etter aldersklasser)

Så; min anbefaling er å søke fastsettelse og innkreving via Nav. Du kan også søke bidragsforskudd hvis far ikke betaler, men det tror jeg avhenger av din inntekt, om du kan få forskudd eller ikke. Det er barnet som har krav på disse pengene, barnet har rett til å bli forsørget av begge. Hvis du lar far slippe unna så snyter du barnet ditt for barnets rettmessige penger. Og det koster å ha barn, det er ikke riktig at bare den ene skal sitte med forsørgerbyrden alene 

Anonymkode: a2425...bcc

Ja jeg må liksom etterspørre hver gang! Det skal egt være på kontoen min 25 i måneden, men kommer aaalltid senere… det er liksom alltid «noe»! Slitsomt.. Føler liksom at jeg maser om disse pengene hele tiden! Men må jo siden de ikke kommer når de skal… har litt problemer med å formulere meg når jeg skal prate med han om dette.. jeg sier som regel ting rett ut og akkurat som jeg mener, men er ekstra vanskelig med barnefar i og med at vi har så godt samarbeid.. blir plutselig konfliktsky.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja jeg må liksom etterspørre hver gang! Det skal egt være på kontoen min 25 i måneden, men kommer aaalltid senere… det er liksom alltid «noe»! Slitsomt.. Føler liksom at jeg maser om disse pengene hele tiden! Men må jo siden de ikke kommer når de skal… har litt problemer med å formulere meg når jeg skal prate med han om dette.. jeg sier som regel ting rett ut og akkurat som jeg mener, men er ekstra vanskelig med barnefar i og med at vi har så godt samarbeid.. blir plutselig konfliktsky.. 

Det kan godt hende samarbeidet blir bedre av at du slipper å mase om penger hver måned. Da blir det ikke en konflikt mellom dere to, men noe en utenforstående pålegger.

Anonymkode: e16e8...70c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...