AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #1 Skrevet 9. juni 2021 Hei Rundt 17. mai skrev jeg om datteren min som blir utestengt av " gjengen". Hun begynner på ungdomsskolen til høsten. I denne "gjengen" har hun igjen en venninne, som hun har vært venninne med i 7 år. Dette er hennes beste venninne. Etter 17. mai har hun skjønt at hun ikke er ønsket i gjengen lenger, og begynner å akseptere dette. Lederen i denne gjengen har vært skikkelig kjip mot datteren min på sosiale medier, og har vært den som har ledet utestengelsen. Etter en episode til var det nok. Jeg ba om ett møte med min datter, mobberen og hennes mor. Vi var alle enige om at ting ikke kunne bli værre nå men bli bedre. Trodde jeg. Nå har denne jenta sagt til bestevenninnen til min datter at datteren min hindrer denne jenta til å bli ordentlig med i gjengen og populær pga min datter. Dette har resultert i at min datters bestevenninne og siste venninne har vendt ryggen til min datter. Min datter er nå helt knust. Hun har ingen igjen i den opprinnelige gjengen. Har som mor skjønt at jeg heller ikke kan gjøre noe mer. Jeg bare ber til høyere makter at min datter vil finne nye venninner på ungdomsskolen, og at den gamle gjengen ikke stikker kjepper i hjulene for dette. For det ser jeg jo nå at de har makt til. Min datter har de siste dagene invitert fotballjentene hun spiller fotball med, hjem til seg, på badeutflukter etc.. med stort hell. Det jeg lurer på er, hvor mye nederlag tåler en 13 åring. Hun har jo hatt det ekstremt tøft det siste halve året hvor hun faktisk har mistet hele gjengen hun har vært en del av i mange år. Som jeg skrev i forrige innlegg er min datter litt forsiktig, sliter med litt angst, og er ikke tøff, så hun har blitt ett naturlig offer. Hun spiller sterk, men hun må jo ha det helt forferdelig. Kan noen komme med noen oppløftende ord, eller egne erfaringer rundt dette? Beklager langt innlegg. Anonymkode: 68ace...29b
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #2 Skrevet 9. juni 2021 Jeg hadde oppmuntret henne til å tilbringe tid med andre, som de på fotballaget, og ikke forsøkt å ha så mye fokus på oppførselen til de andre jentene. Jenter er stygge med hverandre dessverre, og det er ikke alltid det lar seg løse. Hadde også vurdert å kontakte ungdomsskolen og bedt om at din datter ikke kom i klasse med denne gjengen. Egen erfaring fra oppveksten er at jeg aldri var videre populær og ofte ikke inkludert fordi mine foreldre tjente mindre og hadde lavere utdanning enn resten av de i skolekretsen. Fikk venner både på ungdomsskolen og vgs, men de beste vennene fikk jeg som student og ifm fritidsaktiviteter, og det er disse jeg henger med som voksen. Det går seg til, og det er ingen grunn til å på død og liv ville være venn med folk som oppfører seg råttent, de vet man aldri hvor man har. Anonymkode: a54e2...40e 11
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #3 Skrevet 9. juni 2021 Jeg har vært i samme situasjon som datteren din. Over på ungdomsskolen ble jeg mobbet og utestengt mye i 2 år før jeg fikk begynne på privat skole. Aldri la det gå så lenge ihvertfall hvis det fortsetter. Som den over skriver, pass på å ikke få datteren din i samme klasse som disse jentene. Da tror jeg hun vil ha en mer fair sjanse for at det skal gå bra. Anonymkode: 64580...f2c 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #4 Skrevet 9. juni 2021 Hva med p begynne på en annen ungdomsskole enn den de går på? Etter mim erfaring forplanter det seg litt videre der og dessverre. Anonymkode: 6a22d...654 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #5 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei Rundt 17. mai skrev jeg om datteren min som blir utestengt av " gjengen". Hun begynner på ungdomsskolen til høsten. I denne "gjengen" har hun igjen en venninne, som hun har vært venninne med i 7 år. Dette er hennes beste venninne. Etter 17. mai har hun skjønt at hun ikke er ønsket i gjengen lenger, og begynner å akseptere dette. Lederen i denne gjengen har vært skikkelig kjip mot datteren min på sosiale medier, og har vært den som har ledet utestengelsen. Etter en episode til var det nok. Jeg ba om ett møte med min datter, mobberen og hennes mor. Vi var alle enige om at ting ikke kunne bli værre nå men bli bedre. Trodde jeg. Nå har denne jenta sagt til bestevenninnen til min datter at datteren min hindrer denne jenta til å bli ordentlig med i gjengen og populær pga min datter. Dette har resultert i at min datters bestevenninne og siste venninne har vendt ryggen til min datter. Min datter er nå helt knust. Hun har ingen igjen i den opprinnelige gjengen. Har som mor skjønt at jeg heller ikke kan gjøre noe mer. Jeg bare ber til høyere makter at min datter vil finne nye venninner på ungdomsskolen, og at den gamle gjengen ikke stikker kjepper i hjulene for dette. For det ser jeg jo nå at de har makt til. Min datter har de siste dagene invitert fotballjentene hun spiller fotball med, hjem til seg, på badeutflukter etc.. med stort hell. Det jeg lurer på er, hvor mye nederlag tåler en 13 åring. Hun har jo hatt det ekstremt tøft det siste halve året hvor hun faktisk har mistet hele gjengen hun har vært en del av i mange år. Som jeg skrev i forrige innlegg er min datter litt forsiktig, sliter med litt angst, og er ikke tøff, så hun har blitt ett naturlig offer. Hun spiller sterk, men hun må jo ha det helt forferdelig. Kan noen komme med noen oppløftende ord, eller egne erfaringer rundt dette? Beklager langt innlegg. Anonymkode: 68ace...29b Har vært i samme situasjon med min datter. Hadde vi visst det vi vet i dag hadde vi flyttet/byttet skole. Hele ungdomsskolen ble et mareritt. Satte ekstremt spor i henne. Nå går det endelig bedre men nå er hun russ... Anonymkode: 78654...bb8 2
Tatja Skrevet 9. juni 2021 #6 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei Rundt 17. mai skrev jeg om datteren min som blir utestengt av " gjengen". Hun begynner på ungdomsskolen til høsten. I denne "gjengen" har hun igjen en venninne, som hun har vært venninne med i 7 år. Dette er hennes beste venninne. Etter 17. mai har hun skjønt at hun ikke er ønsket i gjengen lenger, og begynner å akseptere dette. Lederen i denne gjengen har vært skikkelig kjip mot datteren min på sosiale medier, og har vært den som har ledet utestengelsen. Etter en episode til var det nok. Jeg ba om ett møte med min datter, mobberen og hennes mor. Vi var alle enige om at ting ikke kunne bli værre nå men bli bedre. Trodde jeg. Nå har denne jenta sagt til bestevenninnen til min datter at datteren min hindrer denne jenta til å bli ordentlig med i gjengen og populær pga min datter. Dette har resultert i at min datters bestevenninne og siste venninne har vendt ryggen til min datter. Min datter er nå helt knust. Hun har ingen igjen i den opprinnelige gjengen. Har som mor skjønt at jeg heller ikke kan gjøre noe mer. Jeg bare ber til høyere makter at min datter vil finne nye venninner på ungdomsskolen, og at den gamle gjengen ikke stikker kjepper i hjulene for dette. For det ser jeg jo nå at de har makt til. Min datter har de siste dagene invitert fotballjentene hun spiller fotball med, hjem til seg, på badeutflukter etc.. med stort hell. Det jeg lurer på er, hvor mye nederlag tåler en 13 åring. Hun har jo hatt det ekstremt tøft det siste halve året hvor hun faktisk har mistet hele gjengen hun har vært en del av i mange år. Som jeg skrev i forrige innlegg er min datter litt forsiktig, sliter med litt angst, og er ikke tøff, så hun har blitt ett naturlig offer. Hun spiller sterk, men hun må jo ha det helt forferdelig. Kan noen komme med noen oppløftende ord, eller egne erfaringer rundt dette? Beklager langt innlegg. Anonymkode: 68ace...29b Føler virkelig med deg og datteren din, oppi dette. Har selv en forsiktig 14-åring, som sliter pga utestengelse. Det er så tøft å stå i. Sjenerte jenter er lette offer. Må forsøke å tenke positivt og lage en god hverdag hjemme. Ting går gjerne over i noe annet.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #7 Skrevet 9. juni 2021 Stakkars 😒 Jeg synes at gutter er mye enklere. Der henger alle sammen. Anonymkode: dbd42...4b2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #8 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva med p begynne på en annen ungdomsskole enn den de går på? Etter mim erfaring forplanter det seg litt videre der og dessverre. Anonymkode: 6a22d...654 Støtter denne. Hvis det er en mulighet så ville jeg forsøkt dette. Hvis ikke, be om at hun havner i en annen klasse enn de jentene. Anonymkode: e8991...699 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #9 Skrevet 9. juni 2021 Jeg vet hvordan jenter oppfører seg, og jeg er sikker på at dem kommer til å fortsette med datteren din på ungdomsskolen dessverre. Kanskje best å bytte skole rett og slett. Har selv blitt mobbet av guttene og utestengt av jentene både på barne og ungdomsskolen og blitt ødelagt psykisk av det. Anonymkode: 45c32...cea
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #10 Skrevet 9. juni 2021 Min datter fikk først oppleve dette den første tiden på videregående. Heldigvis kom hun hjem og fortalte hvor kjipt det var, og at hun merket tydelig de andre jentene snudde ryggen litt da hun kom bort til dem (til vanlig klager hun sjeldent). Hun er både flink i idrett og ellers veldig skoleflink. Hun fikk byttet skole uten at det gikk ut over noen fag osv og hun har ikke angret ett sekund. Denne nye klassen er veldig inkluderende og hun har hatt ett veldig kjekt skoleår og fått mange nye venner Jeg selv har aldri blitt mobbet, men er blitt mye utestengt, så jeg vet hvor kjipt slikt er. Ikke la det gå for lang tid før dere gjør noe. Det vil bare bryte henne mer og mer ned, og det tar tid før hun klarer å bygge seg opp igjen ❤️ Anonymkode: bc881...c49 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #11 Skrevet 10. juni 2021 Tusen takk for svar alle sammen:) Vi har allerede gitt beskjed til skolen om at vi ikke ønsker at hun kommer i klasse med lederen i gjengen. Dere er mange som sier at hun burde begynne på en annen skole enn den halve gjengen skal begynne på. Skolen er kjempestor, med 9 parallelle klasser(bor i Oslo) så det blir 270 nye 8. klassinger. Halve fotball laget skal også begynne på denne skolen. Jeg tenker den gamle gjengen vil drukne litt i alle disse nye elevene, eller? Hun vil virkelig begynne her. Anonymkode: 68ace...29b 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #12 Skrevet 10. juni 2021 Ikke bytt skole. Sånn her er livet, det er brutalt og kjipt, men man vokser av det Anonymkode: 70d9c...f51
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #13 Skrevet 10. juni 2021 Har også vært den jenta som ble utestengt og ekskludert. Om det var min situasjon som skulle blitt gjort om igjen, ville jeg gjerne at lærerne skulle tatt hardere tak i det. Ikke bare flytte hun i et annet klasserom, for de andre i gjengen vil fortsatthenge sammen å ha det gøy. Det vil alltid være et sår i henne som hun bare må "akseptere og lære seg å leve med". Jeg synes ikke det er rett. Lærerne burde være tydelig på at oppførselen til jentene ikke er akseptabel og hvordan det påfører mye smerte til enkeltpersoner. Om ikke noe skjer etter det, har i hvert fall lærerne prøvd å man kan gå videre. Jeg er nå i 20 årene, sitter igjen med arr fra barne/ungdomskolen enda. Det er skikkelig viktig at dette blir tatt på alvor!! Lærere har en tendens til å feie vekk sånn oppførsel. Anonymkode: d692c...e4b 2
Gjest Marene Skrevet 10. juni 2021 #14 Skrevet 10. juni 2021 Huff, jeg får så vondt av dere, min datter har opplevd akkurat det samme som du beskriver, men kan trøste deg med at når hun kom på ungdomsskolen så ble alt mye bedre. Hun hadde da kun med seg ei jente i samme klasse fra barneskolen. Vi ba selv om at hun ikke måtte komme i samme klasse som jentene som utestengte henne. Ønsker dere masse lykke til på ungdomsskolen, håper og tror at hun vil få det bedre der.
Anciol Skrevet 10. juni 2021 #15 Skrevet 10. juni 2021 Opplevde det samme på barneskolen, som datteren din, endte med at foreldrene mine sendte meg på privatskole da jeg sluttet på barneskolen:) Og nå går guttungen min på skolen der og vesla begynner der til høsten:)! Få henne inn på privatskole, mye bedre miljø!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #16 Skrevet 10. juni 2021 Kjenner du/hun noen som allerede går på den ungdomsskolen? Få henne litt i kontakt med noen eldre fra skolen? Jeg hadde noen siste år på barneskolen som prøvde å mobbe meg, når vi kom over på ungdomsskolen og de såg at jeg var endel med de eldre så turde de ikke å tøffe seg lengre, for da var jo de selv på nytt "territorium" og usikre. Plutselig ville de være venner med meg.. Anonymkode: 0553b...ce4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #17 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tusen takk for svar alle sammen:) Vi har allerede gitt beskjed til skolen om at vi ikke ønsker at hun kommer i klasse med lederen i gjengen. Dere er mange som sier at hun burde begynne på en annen skole enn den halve gjengen skal begynne på. Skolen er kjempestor, med 9 parallelle klasser(bor i Oslo) så det blir 270 nye 8. klassinger. Halve fotball laget skal også begynne på denne skolen. Jeg tenker den gamle gjengen vil drukne litt i alle disse nye elevene, eller? Hun vil virkelig begynne her. Anonymkode: 68ace...29b Da skal det godt gjøres å ikke finne noen andre å henge med. Herregud så mange barn!! Anonymkode: 2d882...4f2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #18 Skrevet 10. juni 2021 Datteren min hadde litt erfaringer med det samme, men vi valgte å la henne begynne på "nærskolen" og håpet at det skulle bli bedre. 5 paralleller der. Det hjalp! Det blir helt nye sammensetninger. Ville latt henne begynne på den skolen, hun kommer jo til å ha mange å spille på som ikke kjenner henne fra før! De fra barneskolen kommer ikke til å ha makten over henne lenger! Anonymkode: 05d96...6c1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #19 Skrevet 10. juni 2021 Det samme skjedde med meg når jeg var like gammel. Jeg fikk nye venner på ungdomsskolen som jeg fortsatt har idag ❤️ Men informer læreren om dette så de kan splitte gjengen når de begynner på ungdomsskolen i nye klasser. Anonymkode: 2b118...bb8
AnonymBruker Skrevet 16. november 2021 #20 Skrevet 16. november 2021 Tenkte komme med en liten oppdatering, da jeg vil vise at ting kan bli bedre:-) Det er nå ett halvt år siden jeg skrev innlegget. Min datter begynte på ungdomsskolen i en klasse hun ikke kjente noen. Hun kom gudskjelov ikke i klasse med hovedmobberen. Hun var veldig ensom i starten, gikk rundt alene i friminuttene men var sterk. Nå har hun fått en ny bestevenninne, en skikkelig god venn. I tillegg har hun klart å komme inn i en ny gjeng fra en annen skole, som nå har begynt på samme skole som henne. Kjellerstuen er full av glade gutter og jenter hver helg, og denne lørdagen sendte den gamle mobberen en snap til min datter og spurte om hun kunne komme på festen til min datter. Min datter sa klart ifra at det ikke var plass;-) Hennes gamle bestevenninne er også tilbake, etter ett halvt år. Anonymkode: 68ace...29b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå