Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har to barn på 13 og 10 år, og jeg har ett barn på 5 år. Alle bor hos oss 50 % og har et veldig godt og nært forhold. Nå er jeg gravid (et sjokk og ikke planlagt) og vi tenker å fortelle det til barna snart (da er jeg 4 måneder på vei)...

Eldste har ved flere anledninger gitt uttrykk for at han IKKE ønsker flere søsken, og vi er redd for hvordan han skal ta dette. 

Har dere noen tips til hvordan vi bør si det? Bør vi si det til alle samtidig eller en og en?

Anonymkode: 6f6a9...77b

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet

Hadde sagt det til eldstemann først, så tiåringen og så den minste.

Verre blir det å forklare at dere tydeligvis ikke har forstått hvordan barn blir til ;) Siden det verken var planlagt og kom som et sjokk. Men kjenner jeg KG rett, så har du sikkert blitt gravid mens du brukte prevensjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville også sagt det til eldstemann først. Her har mannen 3 fra før, eldste 10 år. Han fikk vite det først. Men forskjellen er vel at her ble de veldig glad for et søsken til.

Anonymkode: 53977...7bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville lagt det frem veldig positivt, at dere gleder dere og IKKE brukt betegnelsen halvsøsken. Si at det kommer et lite søsken, en lillebror eller en lillesøster.

Anonymkode: e8908...1b3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Dævendøtte skrev (23 minutter siden):

Hadde sagt det til eldstemann først, så tiåringen og så den minste.

Verre blir det å forklare at dere tydeligvis ikke har forstått hvordan barn blir til ;) Siden det verken var planlagt og kom som et sjokk. Men kjenner jeg KG rett, så har du sikkert blitt gravid mens du brukte prevensjon. 

Hvorfor har du et behov for å være spydig mot folk? 🤔

Anonymkode: 5fce1...0cf

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor har du et behov for å være spydig mot folk? 🤔

Har ikke behov for å være spydig. Men det er ganske merkelig at to voksne mennesker med barn fra tidligere forhold ikke vet at de kan bli gravide når de har sex. 

Og attpåtil blir sjokkerte når de blir gravide! 

AnonymBruker
Skrevet
Dævendøtte skrev (15 minutter siden):

Har ikke behov for å være spydig. Men det er ganske merkelig at to voksne mennesker med barn fra tidligere forhold ikke vet at de kan bli gravide når de har sex. 

Og attpåtil blir sjokkerte når de blir gravide! 

Du forstår altså ikke at mange kan bli overasket når de blir gravide uten at det er planlagt? Neivel da så 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da broren min var 10, ville han gjerne bli storebror, men da foreldrene våre fikk en ny tre år seinere, syntes han det var kleint. Det gikk fort over, da. Det trenger ikke sitte så dypt, bare at en 13-åring vet mer om hvordan et barn blir til og den slags. 

Anonymkode: 5d2a0...fa5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Mannen min har to barn på 13 og 10 år, og jeg har ett barn på 5 år. Alle bor hos oss 50 % og har et veldig godt og nært forhold. Nå er jeg gravid (et sjokk og ikke planlagt) og vi tenker å fortelle det til barna snart (da er jeg 4 måneder på vei)...

Eldste har ved flere anledninger gitt uttrykk for at han IKKE ønsker flere søsken, og vi er redd for hvordan han skal ta dette. 

Har dere noen tips til hvordan vi bør si det? Bør vi si det til alle samtidig eller en og en?

Si det som det er og ferdig med det?

Lite å få gjort med det, dere skal ha barnet og sånn blir det. Best å bare ta det innover seg, sutre seg ferdig og leve med det.

I-landsproblemer.. bortskjemte drittunger kalles det også. 

Å hjelpes få et søsken. For en byrde. Leste nylig om et barnelik som skylte i land i Norge, en 1,5 åring som prøvde flykte til Europa via havet og druknet. Kan de minnes på slike skjebner når de begynner å sutre over et nytt søsken? 

Anonymkode: 59ec1...47f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da broren min var 10, ville han gjerne bli storebror, men da foreldrene våre fikk en ny tre år seinere, syntes han det var kleint. Det gikk fort over, da. Det trenger ikke sitte så dypt, bare at en 13-åring vet mer om hvordan et barn blir til og den slags. 

Ja og så? De kommer vel selv til å pule, de fleste puler rundt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du forstår altså ikke at mange kan bli overasket når de blir gravide uten at det er planlagt? Neivel da så 

Jeg forstår ikke hvordan folk blir uplanlagt gravid jeg. Høres dumt ut. Lett å beskytte seg. De slurver kalles det, og da har du delvis tatt den risikoen og vært litt avslappet til et eventuelt barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke hvordan folk blir uplanlagt gravid jeg. Høres dumt ut. Lett å beskytte seg. De slurver kalles det, og da har du delvis tatt den risikoen og vært litt avslappet til et eventuelt barn. 

Det må du gjerne tro og tenke :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ville lagt det frem veldig positivt, at dere gleder dere og IKKE brukt betegnelsen halvsøsken. Si at det kommer et lite søsken, en lillebror eller en lillesøster.

Det er jo halvsøsken. Mor og far har endelig funnet sin store kjærlighet og vil ha et kjærlighetsbarn. 

AnonymBruker
Skrevet

Unnlat å bruke ordet halvsøsken, synes det er utdatert og virker mindre «viktig» enn ordet «søsken». 

Anonymkode: 5c45d...0fd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det må du gjerne tro og tenke :) 

Sjansen for å bli gravid på prevensjon er minimal!!!

Statistisk sett kan det ikke være så mange uplanlagte graviditeter. De fleste av disse er planlagt av kvinner som lyver så det renner av de til kjæresten om at de går på pillen. Trust me

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja og så? De kommer vel selv til å pule, de fleste puler rundt. 

Hæ?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Unnlat å bruke ordet halvsøsken, synes det er utdatert og virker mindre «viktig» enn ordet «søsken». 

Anonymkode: 5c45d...0fd

Enig. Irritert hver gang noen retter på meg og sier om broren min; "åja så det er HALVbroren din?" 

Nei, det er broren min, kort og godt. 

• Liker 2
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, det forstår jeg. Men når begge parter har barn fra tidligere forhold og de ikke har planlagt å få flere barn, synes jeg det er noe merksnodig at de setter seg i en situasjon hvor sjansen for å få et ikke-planlagt barn er stor.

Men siden de er sjokkerte over dette, vil jeg tro at de brukte prevensjon og noe gikk galt. Derav sjokket. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Ja, mannen min er til og med sterilisert, så det var et sjokk... Vi trodde det var så og si umulig... 

Enig i at vi bør droppe ordet halvsøsken og bare si søsken. Det er jo det de blir! :)

Vi håper det blir noe positivt som vil spleise familien enda mer sammen på sikt...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo halvsøsken. Mor og far har endelig funnet sin store kjærlighet og vil ha et kjærlighetsbarn. 

Selv om de ER det etter korrekt betegnelse, så trenger man ikke bruke ordet slik at det setter seg. Barna vokser jo opp sammen og får søskenforhold, så det er jo nettopp det de er. Venninnen min har en halvsøster hun alltid har omtalt som "søsteren min", noe annet ville vært veldig rart. Det er noe litt negativt ladet over "halv". Så bra dere dropper dette ordet TS.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...