Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fra en mellomstor i Norge. Etter studiene vil jeg mest sannsynlig ende opp med en jobb i Oslo. Jeg vil gå indøk eller noe siving på ntnu. Vil det være gunstig for meg å flytte tilbake til hjembyen, og akseptere at lønnen kanskje blir litt lavere, eller dra til Oslo, med høyere lønn, og akseptere at boligprisene er helt spinnville?

Tenker bare på det økonomiske nå.

Anonymkode: 47df1...c44

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Boligprisene er riktignok spinnville. Men fortjenesten når du selger er også spinnvill. Det beste er derfor å kjøpe bolig i Oslo. Dersom du har kapitalen til å komme deg inn er du nærmest garantert en spinnvill fortjeneste. Den eneste usikkerheten er hvor stor fortjenesten vil være, ikke om du får en fortjeneste. Rent økonomisk er det derfor best å kjøpe bolig i Oslo helt uavhengig om du bosetter deg her eller ikke. Boligmarkedet her er sikrere sted å oppbevare penger enn i banken, samtidig som du får en sinnsyk fortjeneste. Kjøp derfor så mange bolig du har råd til og som du får med banken på. 

Anonymkode: da4ec...192

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Boligprisene er riktignok spinnville. Men fortjenesten når du selger er også spinnvill. Det beste er derfor å kjøpe bolig i Oslo. Dersom du har kapitalen til å komme deg inn er du nærmest garantert en spinnvill fortjeneste. Den eneste usikkerheten er hvor stor fortjenesten vil være, ikke om du får en fortjeneste. Rent økonomisk er det derfor best å kjøpe bolig i Oslo helt uavhengig om du bosetter deg her eller ikke. Boligmarkedet her er sikrere sted å oppbevare penger enn i banken, samtidig som du får en sinnsyk fortjeneste. Kjøp derfor så mange bolig du har råd til og som du får med banken på. 

Anonymkode: da4ec...192

Tja, den spinnsville fortjenesten får du jo bare når du selger boligen og du må jo bo et sted. Ville gått for hjembyen om du har tenkt å bo der lenge/etablere deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Arbeidsmarkedet og lønnsnivået er jo mye bedre i Oslo enn i distriktene for høyt utdannede i privat næring. Feks så gikk jeg ned fra omtrent 1,050 mill i lønn i Oslo til rundt 780’ i en mellomstor norsk by, selv om stillingen i realiteten var et opprykk. Er siving IT. Man kan håndtere mye lån for det beløpet. Her er boligprisene riktignok en god del lavere, men man er jo mer kresen også så kjøper større og finere enn det man kunne gjort i Oslo. Så økonomisk sett så var det ikke smart for oss å flytte, men er jo en del andre faktorer som spiller inn også 😊

Anonymkode: ce888...021

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er fra en mellomstor i Norge. Etter studiene vil jeg mest sannsynlig ende opp med en jobb i Oslo. Jeg vil gå indøk eller noe siving på ntnu. Vil det være gunstig for meg å flytte tilbake til hjembyen, og akseptere at lønnen kanskje blir litt lavere, eller dra til Oslo, med høyere lønn, og akseptere at boligprisene er helt spinnville?

Du er jo da omtrentlig og minst 5 år unna å teoretisk sett kunne flytte til Oslo, så det er vel nesten litt irrelevant å vurdere om du skal eller ikke flytte til Oslo tidligst i 2027... Prisveksten i Oslo sist måned var vel negativ, så spinnvill fortjeneste er vel ikke garantert... 

1 hour ago, AnonymBruker said:

er du nærmest garantert en spinnvill fortjeneste

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje greit å avvente boligkjøp de neste månedene. Prisene vil korrigeres og starte og stige sakte men sikkert. Boligkjøp i Oslo er nok ingen dum investering 😊

Når har du planer om å flytte til Oslo?

Anonymkode: 8ee76...b5a

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Når har du planer om å flytte til Oslo?

Slik jeg tolker førsteposten skal den personen begynne å studere om litt, og skal ta en av to studieretninger i Trondheim. Begge studiene tar omtrentlig 5 år. Så blir ikke boligkjøp i Oslo med det første skulle man tro...

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Slik jeg tolker førsteposten skal den personen begynne å studere om litt, og skal ta en av to studieretninger i Trondheim. Begge studiene tar omtrentlig 5 år. Så blir ikke boligkjøp i Oslo med det første skulle man tro...

Synes bare det var lenge i forveien å begynne å tenke på boligkjøp

Anonymkode: 8ee76...b5a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Arbeidsmarkedet og lønnsnivået er jo mye bedre i Oslo enn i distriktene for høyt utdannede i privat næring. Feks så gikk jeg ned fra omtrent 1,050 mill i lønn i Oslo til rundt 780’ i en mellomstor norsk by, selv om stillingen i realiteten var et opprykk. Er siving IT. Man kan håndtere mye lån for det beløpet. Her er boligprisene riktignok en god del lavere, men man er jo mer kresen også så kjøper større og finere enn det man kunne gjort i Oslo. Så økonomisk sett så var det ikke smart for oss å flytte, men er jo en del andre faktorer som spiller inn også 😊

Anonymkode: ce888...021

Jeg vurderer å gjøre det samme som deg, men det er så surt å gå ned så mye i lønn. Er det verdt det synes du? For min del er det også snakk om å flytte til en mindre by. Kan kjøpe knallfint hus da, det veier selvsagt opp.

Anonymkode: 01f62...309

Skrevet

Vi har ventet i 30 år på at boligbobla skal sprekke og jeg tror ærlig talt ikke det skjer nå heller. Det er mulig vi får en stagnasjon men det det er større sjanse for at boligprisene vokser fremfor å falle, så det å sitte på gjerde og vente på en korreksjon kan gjøre det verre. Hopp i det, først som sist.

Man er heller ikke nødt til å flytte inn til Oslo, det finnes mange fine og mye rimeligere steder utkant Oslo hvor det tar 20-25 min inn til sentrum med kollektiv-tilbud.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det er minst 5 år til boligkjøp er aktuelt, men det er ikke sikkert jeg vil gå noe så tungt som indøk eller siving hvis det er ugunstig økonomisk.

newman01 skrev (43 minutter siden):

AnonymBruker
Skrevet

De fleste indøkere og siving drar jo til Oslo for å jobbe. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det store problemet nå er hvordan prisene stiger rundt Oslo. Man kan være en flink bioingeniør med 410 000 i året og spare 1 mill i egenkapital uten at det utgjør noen stor forskjell. Alt handler om å ha høyest mulig inntekt så man får størst mulig lån. Ganske idiotisk. 

Endret av Majer
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet det er minst 5 år til boligkjøp er aktuelt, men det er ikke sikkert jeg vil gå noe så tungt som indøk eller siving hvis det er ugunstig økonomisk.

16 hours ago, newman01 said:

Sammenlignet med hva? Om du lykkes innen indøk hos Bain, McKinsey, BCG og slike selskaper har man fort godt over millionen i lønn, selv etter få år. Gjennomsnittslønnen i BCG er ifølge E24 på koselige 3,9 millioner. Men da må man forvente rimelig lange arbeidsuker, og arbeidstidsbestemmelser og fagforeninger kan du se langt etter

BCG gikk 53 millioner i underskudd - ansatte tjente i snitt 3,9 millioner – E24

Skrevet

Men vil du bo i Oslo, da? Du får jo mye mer hus for pengene i de mindre byene, og hvis du skal etablere deg med familie så er vel ikke Oslogryta å foretrekke? Som du sier selv så går jo vinninga opp i spinninga med lønn vs boliglån. 

Har bodd i Oslo selv, og kommer ikke til å flytte tilbake dit for å si det sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (1 time siden):

Sammenlignet med hva? Om du lykkes innen indøk hos Bain, McKinsey, BCG og slike selskaper har man fort godt over millionen i lønn, selv etter få år. Gjennomsnittslønnen i BCG er ifølge E24 på koselige 3,9 millioner. Men da må man forvente rimelig lange arbeidsuker, og arbeidstidsbestemmelser og fagforeninger kan du se langt etter

BCG gikk 53 millioner i underskudd - ansatte tjente i snitt 3,9 millioner – E24

Indøk og siving er enkelt sagt mye vanskeligere enn ingeniørlinjene på høyskolene rundt om i landet. Da burde jeg jo heller bare ta ingeniør på høyskolen/universitetet ved hjemstedet.

Ja, det er om man lykkes. Ikke alle gjør det, og et sånt liv kan fort bli til et helvete også faktisk. Vet ikke om jeg vil ha et sånt liv, spesielt om jeg skal ha kone og familie. Er jeg fremdeles ungkar har det vel ikke så mye å si å jobbe så mye.

Knirke skrev (1 time siden):

Men vil du bo i Oslo, da? Du får jo mye mer hus for pengene i de mindre byene, og hvis du skal etablere deg med familie så er vel ikke Oslogryta å foretrekke? Som du sier selv så går jo vinninga opp i spinninga med lønn vs boliglån. 

Har bodd i Oslo selv, og kommer ikke til å flytte tilbake dit for å si det sånn. 

Sett vekk fra det økonomiske, så vil jeg gjerne bo i Oslo altså.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...