Gå til innhold

Forskjellen på tarmbevegelser og spark?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg er straks 19 uker på vei og jeg har de siste to ukene kjent, som jeg har trodd, bevegelser av babyen i magen. Det kan være noen dager mellom hver gang jeg kjenner det - men er en følelse jeg aldri har kjent på før. Var til og med en gang hvor jeg kjente et ordentlig spark, så hardt at jeg til og med fikk mannen min til å kjenne og han mente han kjente det også.

Uansett - jeg var på OUL på sykehuset i går og fikk beskjed at det var sjeldent å kjenne liv så tidlig og at de fleste kjente etter uke 20. Jordmor mente derfor det måtte være tarmbevegelser. Men jeg skjønner ikke hvordan det jeg har kjent på de siste ukene er tarmbevegelser? Er det en konkret forskjell mellom de to slik at jeg faktisk skjønner når babyen sparker og når det er egne tarmer?? Litt forvirret her hehe..

Anonymkode: cc54c...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hei!

Hvis du mener det var spark så var det nok det. du vet jo hvordan luft i tarmen kjennes ut, og hvis det ikke kjentes sånn ut nå var det nok ikke det heller. 

Jeg kjente liv i uke 16 som førstegangsfødende. Og samboeren min kjente det utenpå magen min i uke 19 - og vi fikk høre at det ikke var vanlig å kjenne det utenpå før i uke 29!!!! 

Er du slank kjenner man det tidligere, og hvordan babyen ligger har også innvirkning. 

ikke bry deg om det jordmoren sa, selv om de fleste kjenner etter uke 20 betyr det ikke at det er umulig å kjenne allerede for deg. 

Anonymkode: 0dba9...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan ligne veldig.

Jeg vet jo jeg har kjent "spark" når jeg ikke har vært gravid, som jo da har måttet være tarmbevegelser.

Jeg er nå i uke 23+6, og har kjent tydelige bevegelser i 2-3 uker nå. Det er mulig jeg har kjent litt før det også, men da har jeg ikke vært sikker på om det har vært tarmbevegelser eller spark. 

Men nå er det ikke til å ta feil av, for nå kjennes det såpass tydelig og mange ganger at det ikke kan være tarmbevegelser. 

Så du får bare vente og se. Etterhvert vil det bli mer og mer tydelig når det er spark. 

Anonymkode: 35806...0a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Hvis du mener det var spark så var det nok det. du vet jo hvordan luft i tarmen kjennes ut, og hvis det ikke kjentes sånn ut nå var det nok ikke det heller. 

Jeg kjente liv i uke 16 som førstegangsfødende. Og samboeren min kjente det utenpå magen min i uke 19 - og vi fikk høre at det ikke var vanlig å kjenne det utenpå før i uke 29!!!! 

Er du slank kjenner man det tidligere, og hvordan babyen ligger har også innvirkning. 

ikke bry deg om det jordmoren sa, selv om de fleste kjenner etter uke 20 betyr det ikke at det er umulig å kjenne allerede for deg. 

Anonymkode: 0dba9...a43

Ts her,

Tusen takk for svar! Jeg har hvertfall aldri kjent den følelsen før og synes det er litt vanskelig å tro at det bare kan være tarmbevegelser. Men da får jeg tro litt mer på meg selv og at jeg muligens er i den kategorien som kjenner det litt tidligere enn andre...

Kjedelig at man ikke helt blir trodd av jordmor når man er begeistret for å ha kjent liv og spark - men tror ikke hu mente å være kjip heller...

Uansett, takk for svar! Gleder meg til mer og mer spark og enda mer liv fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si såpass at jeg er første gangs og har kjent bevegelse siden rundt uke 14-15. 

det kjennes ikke som luft i magen eller tarm. Mer som noen trommer lett på innsiden i starten eller leamus. 
etterhvert mer som kraftigere dult :)

så ikke se bort i fra at du faktisk har kjent noe :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan ligne veldig.

Jeg vet jo jeg har kjent "spark" når jeg ikke har vært gravid, som jo da har måttet være tarmbevegelser.

Jeg er nå i uke 23+6, og har kjent tydelige bevegelser i 2-3 uker nå. Det er mulig jeg har kjent litt før det også, men da har jeg ikke vært sikker på om det har vært tarmbevegelser eller spark. 

Men nå er det ikke til å ta feil av, for nå kjennes det såpass tydelig og mange ganger at det ikke kan være tarmbevegelser. 

Så du får bare vente og se. Etterhvert vil det bli mer og mer tydelig når det er spark. 

Anonymkode: 35806...0a5

Ts her!

Takk for svar!☺️ Hører fra andre at det skal være ganske likt, ja..men har aldri opplevd før selv å kjenne spark eller bevegelser pga tarmen før jeg ble gravid..men er tydeligvis noe som ligner veldig..

Får håpe at det blir enda mer tydeligere framover og at jeg kan bli mer sikker på meg selv og det jeg føler faktisk er liv og spark☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
mereo skrev (Akkurat nå):

Kan si såpass at jeg er første gangs og har kjent bevegelse siden rundt uke 14-15. 

det kjennes ikke som luft i magen eller tarm. Mer som noen trommer lett på innsiden i starten eller leamus. 
etterhvert mer som kraftigere dult :)

så ikke se bort i fra at du faktisk har kjent noe :)

Ts her!

Ja, er akkurat slik jeg har opplevd det selv - som du beskriver! Så har hatt vanskeligheter med å forstå at det kan være noe annet. Har vært så tydelig liksom...

håper inderlig det er spark!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her!

Ja, er akkurat slik jeg har opplevd det selv - som du beskriver! Så har hatt vanskeligheter med å forstå at det kan være noe annet. Har vært så tydelig liksom...

håper inderlig det er spark!

Sannsynligheten er stor vil jeg si, for luft og tarmbevegelse har du kjent før. Det er jo noe som er mer «vanlig». Det her er jo en følelse man ikke helt klarer å «plassere» :)

men det kan være at jordmoren sa det for at du ikke skal bekymre det om du en dag ikke kjenner så mye bevegelse. Ettersom det er først noe man skal tenke over fra uke 24 :)

Enn så lenge har de jo masse plass til bevegelse. Så kos det med å kjenne de og ikke stress! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjente bevegelse mellom uke 15 og 16 som førstegangs. Kjente liv hver eneste dag etter det, så det var ingen tvil. Jordmor jeg gikk til syns heller ikke det var merkelig når jeg fortalte det. Hvis bevegelsene er langt nede i magen, typ i overgangen mellom magen og venusberget, så er det nok babyen du kjenner. 

Anonymkode: 9fef7...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse er at det i en periode var veldig vanskelig å skille mellom spark og tarmbevegelser, spesielt rundt uke 18-20. Men jeg følte at tarmene mine beveget seg helt annerledes under graviditeten på det tidspunktet også. Veldig voldsomme forflytninger som jeg hørte på lyden at var tarm, og ikke baby. Sånn var det i begge mine svangerskap.

Men det er helt mulig å kjenne baby så tidlig også, selv om jordmødrene mener at det er vanskelig. Hvis du føler deg sikker på det og kjenner din egen kropp godt, så bør du bare kose deg med viten om at du kjenner babyen din ♥️ Bevegelsene blir bare tydeligere og tydeligere jo lenger tiden går. Etterhvert kjenner du hikking og åling og alt. Det er en så koselig tid 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et 200 grams barn kan ikke sparke så veldig hardt. Men bobling i magen kan man kjenne fra uke 17. det er babyen.

Anonymkode: ea7fb...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg oppdaget først hvor mye tarmbevegelser lignet på babybevegelser etter at jeg hadde vært gravid første gang!  Så ofte jeg tenkte "oi, nå sparker baby" men babyen var jo kommet ut og jeg var definitivt ikke gravid 🙈

Men jeg begynte å kjenne spark, som jeg er ganske sikker på var baby og ikke tarmer, rundt uke 17-18 med både første og andre. Begge ganger sa jordmor på ultralyden i uke 19 "ja, her er det en aktiv liten en, du har sikkert kjent liv en stund allerede du", så trodde det var vanlig. 

Anonymkode: 5a91c...bdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tatt x antall graviditetstester etter fødsel for et år siden. Overbevist om jeg kjenner babyspark til tross for prevensjon😂 så det er sikkert tarmbevegelser. Aldri vært obs på det før graviditet🤷‍♀️

Anonymkode: 947e4...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg syns det kjennes veldig likt til å begynne med. Nå etter svangerskapene hender det at det kjennes ut som spark i magen, og det må være tarmbevegelser, for jeg har spiral. 

Med nr. to var jeg på svangerskapskontroll hos jordmor i uke 16, og da kunne hun kjenne fosterbevegelser. Hun sa at det var tidlig å kjenne utenpå, men at det ikke var noen tvil. Da hadde jeg nettopp begynt å kjenne det med sikkerhet selv, innen det var jeg ikke i stand til å skille evt. bevegelser fra fosteret fra tarmbevegelser. Etter hvert ble det mer tydelige "dult".

Men uke 19 er i hvert fall ikke for tidlig. Jeg har blitt spurt på OUL hver gang om jeg kjenner bevegelse, og fått høre at det er omtrent like vanlig å kjenne noe som å ikke gjøre det. Førstegangsfødende kjenner det som regel senere, men det er flere ting som spiller inn (hvor morkaken er, hvordan fosteret ligger, morens høyde, vekt og vektfordeling, hvordan livmoren er plassert).

Anonymkode: 2ad12...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...