Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er blitt henvist til fosterdiagnostikk fordi jeg er over 38, og vil få time i løpet av de neste tre ukene visstnok.

Det jeg lurer på, er hva jeg egentlig kan kreve, hva som blir gjort?

Jeg vil jo være ca. 12 uker, og vet de vil ta tidlig ultralyd. Men er det også blodprøve? Er det NIPT-test? Vet at ikke alle tilbyr dette, men jeg kan vel kreve det siden jeg er over 38? Og når får jeg resultatene?

Skal på Ullevål.

Anonymkode: 17118...afa

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du får tidlig ultralyd og en blodprøve som sjekker papp-a og fritt beta-hcg. De setter så sammen resultatene for å regne ut hvor høy risiko det er for trisomiene. Får du høy score men ikke "kjempe" høy, så får du tilbud om nipt. Er det veldig høy risk, så får du tilbud om fostervannsprøve eller morkakeprøve. Er risken lav, under en bestemt grense, så trenger man ikke å ta flere tester. 

Hvis du tar blodprøvene en stund før ultralyden, så får du resultatet når du er ferdig med ultralyden. Hvis du tar blodprøver og ultralyd samme dag, så må du vente ca 2 uker på svaret. Nipt fikk jeg svar på etter 16 dager.

Anonymkode: f8864...8a6

AnonymBruker
Skrevet

Det vanlige er ultralydundersøkelse og eventuelt nkub-test, og ved funn der så tar de nipt test, fostervannsprøve eller morkakeprøve :)

Har du lest deg opp selv? 

https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk/

Hva skjer i praksis?

Tidspunktet for ultralyd og blodprøve beregnes på første konsultasjon hos jordmor eller lege. Den regnes fra tidspunkt for din siste menstruasjon. Hvis du er usikker på når dette var, kan det bli behov for å finne ut av lengden på svangerskapet ditt og om fosteret lever ved hjelp av en enklere ultralyd- undersøkelse.

Du vil så bli henvist av jordmor eller lege til konsultasjon ved medisinsk-genetisk avdeling eller fostermedisinsk senter. Der vil du få veiledning om tilbudet og undersøkelsen, og dere avtaler tidspunkt for ultralyd og eventuelt blodprøve.

Hvis ultralydundersøkelsen viser tegn til at fosteret har trisomi 13, 18 eller 21, eller et utviklingsavvik, vil du få tilbud om videre utredning (for eksempel NIPT, morkakeprøve, fostervannsprøve eller en mer omfattende ultralydundersøkelse).

Ved tegn på trisomi kan det noen ganger være aktuelt å ta en morkake- eller fostervannsprøve i stedet for NIPT, fordi resultatet fra disse prøvene kan gi en sikker diagnose.

https://oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/fosterdiagnostikk?sted=ulleval-sykehus

• Tidlig ultralyd med nakketranslusensmåling: utføres mellom uke 11 og 14 i svangerskapet. Alle fostre har da en liten væskebrem under huden i nakken som kalles for nakketranslusens ("nuchal translucency"). Er hevelsen i nakken økt, er det økt risiko for kromosomsykdom hos fosteret, for eks Downs syndrom (trisomi 21). Økt hevelse kan også ses ved andre tilstander som for eksempel hjertefeil, men fosteret kan også være helt friskt.
  • Blodprøver av mor: Blodprøve der man ser etter spesielle markører i blodet for å gi en risikovurdering av om fosteret kan ha koromosomsykdom. Testen utføres vanligvis i svangerskapsuke 8-13.

Kombinasjonen av tidlig ultralyd og blodprøver av mor (duo test) øker muligheten for å oppdage sykdomstegn.
Ikke–invasive metoder, medfører ingen risiko for mor eller foster.

For noen vil det være grunn til å ta undersøkelser som krever invasive metoder.

Anonymkode: d30a7...b98

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du får tidlig ultralyd og en blodprøve som sjekker papp-a og fritt beta-hcg. De setter så sammen resultatene for å regne ut hvor høy risiko det er for trisomiene. Får du høy score men ikke "kjempe" høy, så får du tilbud om nipt. Er det veldig høy risk, så får du tilbud om fostervannsprøve eller morkakeprøve. Er risken lav, under en bestemt grense, så trenger man ikke å ta flere tester. 

Hvis du tar blodprøvene en stund før ultralyden, så får du resultatet når du er ferdig med ultralyden. Hvis du tar blodprøver og ultralyd samme dag, så må du vente ca 2 uker på svaret. Nipt fikk jeg svar på etter 16 dager.

Jeg har ikke fått tilbud om å ta noen tester før selve fosterdiagnostikken. Men er det ikke veldig lenge å vente på svar? Så lenge at det er for sent med abort om svaret er at fosteret har avvik?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du lurer på hva du skal kreve, ts? Du kommer jo til å få dem oppfølgingen du trenger.

Anonymkode: bb1ab...11c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ikke fått tilbud om å ta noen tester før selve fosterdiagnostikken. Men er det ikke veldig lenge å vente på svar? Så lenge at det er for sent med abort om svaret er at fosteret har avvik?

Har du fått time til ultralyden? De ringte meg først, og fortalte om diverse rundt undersøkelsene. Så fikk jeg velge om jeg ville ta blodprøver før eller samtidig. Jeg valgte før. Fikk da time til blodprøvene, og time til ultralyden ca 2 uker etter der igjen. 

Er dessverre sent å få svar hvis det er noe feil, og man vil ha abort. Heldigvis fikk jeg bra svar. Jeg var i uke 12 ved ultralyden. Så ble det tatt nipt noen dager senere. Så var det 16 dager å vente. Hadde den vært positiv, så måtte jeg ha kommet for å ta videre prøver, og ventet på svar. Og så møtt i abortnemd. Jeg hadde nok kommet opp i uke 17-18 før alt hadde vært klart.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du fått time til ultralyden? De ringte meg først, og fortalte om diverse rundt undersøkelsene. Så fikk jeg velge om jeg ville ta blodprøver før eller samtidig. Jeg valgte før. Fikk da time til blodprøvene, og time til ultralyden ca 2 uker etter der igjen. 

Er dessverre sent å få svar hvis det er noe feil, og man vil ha abort. Heldigvis fikk jeg bra svar. Jeg var i uke 12 ved ultralyden. Så ble det tatt nipt noen dager senere. Så var det 16 dager å vente. Hadde den vært positiv, så måtte jeg ha kommet for å ta videre prøver, og ventet på svar. Og så møtt i abortnemd. Jeg hadde nok kommet opp i uke 17-18 før alt hadde vært klart.

Nei, jeg kommer nok til å kreve abort om det er noe galt, det kan de ikke nekte meg.

Jeg har ikke fått telefon ennå, men ble henvist fra lege på mandag denne uka, så vet ikke hvor lang tid det tar før man blir kontaktet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke for sent med abort. Via nemnd er det lov frem til uke 18. Og avvik teller sterkt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du lurer på hva du skal kreve, ts? Du kommer jo til å få dem oppfølgingen du trenger.

Anonymkode: bb1ab...11c

Jeg har lest om andres erfaringer, f.eks. eksempler på at man nærmest må krangle seg til NIPT-test.

AnonymBruker
Skrevet

Det var da voldsomt så mye du tenkte du skulle kreve da, men det er jo kjennetegnet ved mange av «dagens mødre», særlig hvis man er eldre gravid. Hva med å bare lene seg litt tilbake og stole på at de norske fostermedisinerene har ganske grei koll på dette?

Anonymkode: d0843...efa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, jeg kommer nok til å kreve abort om det er noe galt, det kan de ikke nekte meg.

Jeg har ikke fått telefon ennå, men ble henvist fra lege på mandag denne uka, så vet ikke hvor lang tid det tar før man blir kontaktet?

Du får abort hvis det blir påvist noe galt. Men i og med at det er over 12 uker, og blir vel så det, så må du møte i abortnemd.

Jeg ble henvist i uke 7. Tror jeg fikk tlf et par uker senere. Blodprøvene fikk jeg 10+3 og ultralyden 12+5.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mest sannsynlig ikke noe galt. Forbered deg på å bli mamma. Større sjanse statistisk for noen under 30 at det er barn med trisomi.

Anonymkode: cb5fe...c61

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mest sannsynlig ikke noe galt. Forbered deg på å bli mamma. Større sjanse statistisk for noen under 30 at det er barn med trisomi.

Jeg har lest det, men det er vel kun fordi de fleste med avvik hos mødre over 38, blir abortert? Slik blir det jo ikke registrert like mange fødte med avvik i den aldersgruppen som hos yngre, fordi de ikke får fosterdiagnostikk.

Men sjansen, risikoen, for at noe er galt er jo mye høyere når man er over 38 enn når man er i 20-årene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du fikk bra svar men tok NIPT noen dager senere? Det skjønte jeg ikke…,

Anonymkode: d9f82...947

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du skal ta blodprøver. De settes sammen til et resultat som avleses på ultralyden

Anonymkode: acf41...959

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun forklarer hva som hadde skjedd dersom svaret IKKE hadde vært bra

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk bra svar på nipt, som ble tatt 3 dager etter ultralyden.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er jo ikke det. Sjansen for avvik er større jo eldre mor er. 

Men yngre får oftere barn med avvik ettersom de ikke får samme diagnostikk og dermed oppdages det ikke, derfor tar de heller ikke abort. 

Anonymkode: c797c...e1a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg tok duotesten på sykehuset i uke 12 fikk jeg vite at det ikke var lov å avbryte svangerskapet før det forelå et sikkert svar i form av en fostervannsprøve. Det var ikke tillatt å ta abort utelukkende basert på duo- eller Nipt-test resultater. Siden alt tar så lang tid ville jeg vært i uke 16 før jeg evt kunne tatt abort hvis noe var galt.

Jeg tok forøvrig Nipt-testen privat i uke 9. Fikk svar etter 7 dager og forholdt meg til det. Fikk heldigvis gode nyheter. Nipt-testen trumfer jo Duo-testen, så da jeg tok Duo-testen 3 uker senere var jeg ganske avslappet mtp at resultatet skulle være bra og det var det. Vil anbefale å bare ta Nipt-testen privat, før en evt Duo-test. 

AnonymBruker
Skrevet

De testene som tilbys av det offentlige i Norge er noe gammeldagse greier so KRF insisterer på.

Det er bedre å bare ta NIPT testen privat, det er en bedre test og mye raskere. Da har du svar i god tid før uke 12.

Anonymkode: 3985f...6fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...