Gå til innhold

Hva tenker dere om 16 år gammel jente på hybel?

Anbefalte innlegg

Gjest Marene
Skrevet (endret)

Min datter har neste år veldig lyst til å gå Søm og tekstilhåndtverk på videregående skole, en linje som passer henne midt i blinken. Problemet er at skolen denne linja er på er såpass langt unna hjemstedet at hun må bo på hybel, hun vil da akkurat ha fylt 16 år. Hun er ikke veldig moden av seg så jeg kjenner jeg er skeptisk til å sende henne alene på en hybel, hun er også litt sjenert og får seg ikke veldig fort nye venner. Hva tenker dere? hadde dere sendt deres 16 åring alene på hybel? 

Endret av Marene
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke erfaring med å sende, men å bli sendt 🙈 

Bodde på hybel fra rett før jeg fylte 16, men hadde da venner rett i nærheten. Er det internat/hybelbygg ved/på skolen eller egen hybel? 

Får begynne med å lære å sette på klesvask, lage mat osv i sommer så går det nok greit. 

Kom knapt nok hjem jeg da, siden vi kunne jobbe på skolen jeg gikk på. Lettere å få venner på VGs syns jeg. I tillegg er det jo da en linje som flere med samme interesse går på. Det ordner seg nok. 

Anonymkode: 1791f...3c5

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke det ganske vanlig da? Var flere på min videregående skole som bodde på hybel. Sånn må det jo nødvendigvis bli når man bor i grisegrendte strøk, timevis fra nærmeste skole.

Tror de fleste overlevde.

Anonymkode: 27303...22f

• Liker 17
Skrevet

Det er vel ganske vanlig at ungdommer må bo på hybel når de starter på videregående... 

Selv om du er skeptisk, kan det hende at hun selv tenker helt annerledes om det. Dere to må jo snakke sammen om dette, og til syvende og sist synes jeg at det er 16-åringen som skal bestemme....

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Her er det helt vanlig at 16-åringer må

på hybel. De vokser mye på det

Anonymkode: e1c48...6f0

• Liker 8
Skrevet

Jeg flyttet ut som 15 åring. Kunne med fordel bodd lenger hjemme, men ikke slik forholdene var hos oss. Klarte meg fint med penger og sosialt, men det ble litt dårlig med renhold... Men kom meg gjennom det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg flyttet selv ut på 'hybel', da jeg var 16. Null problem i det hele tatt. Bodde ikke på internat, men egen leilighet. 

Det er viktig at hun kan vanlig husstell og matlaging, og klarer å stå opp og gå på skolen på morgenen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det vil gå helt fint det. De må jo ut en eller annen gang. Bruk sommeren til å lære henne alt hun trenger å lære seg. Hvordan man vasker bad, kjøkken osv, hva av vaskemiddel det er best å bruke hvor, og konsekvensene av å ikke vaske regelmessig. Vasking av klær, og ikke minst det økonomiske. Gå igjennom forskjellige sparingsmuligheter. Hjelp henne å sette opp et budsjett (hun bør lage det selv, men du kan hjelpe med å nevne hva som er viktig å få med, hva ting koster etc). Hun vil sikkert gå på noen små smell hvor hun plutselig ikke har nok til en regning fordi hun brukte pengene på sjokolade eller noe, men sånt skjer. Da kan du, istedenfor å gi henne penger, enten låne henne litt som hun må betale tilbake, eller be henne ringe mobilselskapet og be om utsettelse. Vær et sikkerhetsnett, men ikke en krykke 🙂 Tror hun vil lære mye av å bo på hybel

Anonymkode: a8e65...bdc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet ut når jeg akkurat var fylt 17 pga skole, og det gikk fint :)

Sørg for å lære henne å lage noen gode, næringsrike middager, og klesvask osv hvis hun ikke har gjort det før. La henne lage mat til familien osv, gjerne start med det, og gi henne mer ansvar fremover til å komme seg opp selv. Hvis hun lærer om god kjøkkenhygiene, porsjoner, og lagring av mat på en god måte kan hun raskt spare mye tid og penger på å lage f.eks en stor porsjon lasagne som hun fryser ned, eller spiser til lunsj etterpå. Ting som det er supert å kunne når man bor alene.

Mine foreldre gjorde ikke noe av dette, og jeg fikk en veldig bratt læringskurve. Jeg kunne vaske klærne mine, men det meste andre, som å lage mat og vaske gulv f.eks, var jeg ganske grønn på. Frokost og lunsj var greit, men av middag hadde jeg bare lært pasta og pizza, så jeg hadde noen gøye retter der som ble kokt feil og brent og helt feil porsjoner. :P Skulle ønske jeg hadde lært mer fra ung alder rett og slett.

Anonymkode: 693a8...3b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig det, jeg flyttet da jeg var 15. Bratt læringskurve, men det gikk helt fint. Man går på noen smeller, og lærer til neste gang.

Anonymkode: cee5c...0d8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

konsekvensene av å ikke vaske regelmessig.

Hva slags konsekvenser blir det om man ikke vasker hybel regelmessig? Forstår at det blir møkkete, men utover det? 

Bodde alene i mange år jeg, og vasket knapt gulvene i mange år. Holdt riktignok bad og kjøkken i orden, men utover det, vasket jeg minimalt. Overlevde gjorde jeg også 

Anonymkode: cff56...408

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Perfekt.

Hilsen mann 40

Anonymkode: fc1ae...3e4

Gjest Fnuggolina
Skrevet
Marene skrev (24 minutter siden):

Min datter har neste år veldig lyst til å gå Søm og tekstilhåndtverk på videregående skole, en linje som passer henne midt i blinken. Problemet er at skolen denne linja er på er såpass langt unna hjemstedet at hun må bo på hybel, hun vil da akkurat ha fylt 16 år. Hun er ikke veldig moden av seg så jeg kjenner jeg er skeptisk til å sende henne alene på en hybel, hun er også litt sjenert og får seg ikke veldig fort nye venner. Hva tenker dere? hadde dere sendt deres 16 åring alene på hybel? 

På en sånn linje skal det uflaks til å ikke få venner - og i tillegg være den eneste som bor på hybel.

Jeg hadde latt henne forsøke, man kan faktisk flytte hjem igjen worst case scenario. 

Jeg gikk på en egen linje, og flere bodde på hybel - reiste gjerne hjem i helger eller fikk besøk. 

Et par stykker angret og fikk hjemlengsel, men fullførte VGS hjemme og det gikk helt fint. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags konsekvenser blir det om man ikke vasker hybel regelmessig? Forstår at det blir møkkete, men utover det? 

Bodde alene i mange år jeg, og vasket knapt gulvene i mange år. Holdt riktignok bad og kjøkken i orden, men utover det, vasket jeg minimalt. Overlevde gjorde jeg også 

Man kan få skadedyr, som f.eks. maur.

Anonymkode: cee5c...0d8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet på hybel da jeg var 15 år, og det gikk stort sett fint. Men jeg vil anbefale dere å være nøye på hvor hun får seg hybel (jeg var litt uheldig med de jeg leide hos), og å jobbe med å ha åpen kommunikasjon. Det beste rådet jeg fikk var "hvis du gjør noe du ikke får lov til, og ender opp med å ikke komme deg hjem/ikke ha råd til taxi, så ringer du slik at jeg kan hjelpe deg - i stedet for å være redd for å få kjeft og heller havne i en potensielt farlig situasjon". 

Du kan også høre med skolen om de har noe "oppfølgingstilbud" til hybelboere. 

Anonymkode: a1099...a51

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ikke meg du siterte, men jeg, voksen kvinne, er helt enig i at gulv ikke trengs å tas ofte. Vi er to voksne, og med støvsuging og vask av flekker så vasker vi gulvene ca en gang i halvåret. Det blir noe annet om man har hunder eller barn :) 

Anonymkode: 693a8...3b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte flytte på hybel, langt unna foreldrene mine / hjemplassen da jeg skulle starte på VGS. Ble 16 den sommeren. 

For å si det sånn, det er rart hvor mye man modnes når man er nødt :) det går helt fint! Og så er jo dere bare en telefon unna om det er noe hun lurer på av praktiske ting:) man vokser veldig mye på det og jeg tror alle har godt av det. 

Anonymkode: 47824...215

• Liker 3
Gjest Marene
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Perfekt.

Hilsen mann 40

Anonymkode: fc1ae...3e4

Hva mener du med det? Er jo også redd for at hun skal bli utnyttet av gamle griser på 40.

Skrevet

Hvis hun allerede kan å lage mat  og følge opp med husvasking og klesvasking så skal det gå bra.

Skrevet

Flyttet på hybel det året jeg ble 16. Var null problem. Bare man kan å vaske klær så er resten lett å finne ut av på egenhånd. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...