Gå til innhold

Hvor lenge etter visning starter budrunde?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er selger pliktig til å godta høyeste bud? 

Anonymkode: dd534...311

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen regel om når budrunden starter, men som oftest etter visning kommer de første budene inn. Selger er ikke pliktig til å godta høyeste bud.

Anonymkode: 0dda4...c7b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer helt an på. Denne våren har jeg vært på en visning hvor budene kom inn før visning, og en annen som har hatt flere visninger uten at noen bud er kommet inn. 

Anonymkode: 22ce5...f48

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den eneste reglen er at et eventuelt bud må stå til kl 12 dagen etter oppsatt visning.

Kan hende det ikke blir bænoe budrunde for alt du vet.

Anonymkode: 53635...524

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Den eneste reglen er at et eventuelt bud må stå til kl 12 dagen etter oppsatt visning.

Kan hende det ikke blir bænoe budrunde for alt du vet.

Det betyr at dersom det ikke er kommet noe bud innen kl 12, må det bli ny visning? 

AnonymBruker
Skrevet

Pleier å være dagen etter. Selger plikter ikke til noe som helst, og kan akseptere lavere bud enn det høyeste, men det er jo vanlig å ta det høyeste :)  Unntak er kanskje hvis det høyeste budet har krav om svært rask overtakelse f.eks, mens det nest høyeste har lengre overtakelse som passer bedre for selger (som kanskje ikke har ny bolig klar, eller venter på overtakelse selv). 

Selger kan også la vær å akseptere noen av budene, og ønske ny visning og budrunde hvis de ikke er fornøyde med det som kom inn. Alt ligger i selgers hender.

Anonymkode: 77d52...183

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det betyr at dersom det ikke er kommet noe bud innen kl 12, må det bli ny visning? 

Nei,det betyr det ikke.

Det betyr bare at et eventuelt bud må stå til kl 12 dagen etter.

Om det blir ny visning eller fjerne annonsen for en liten stund er noe selger og megler snakker om.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror dette avhenger veldig av om det er et pressområde eller ikke. Sønnen min har kjøpt i et pressområde, og der startet budrundene maks et par timer etter siste visning. Så kjenner jeg noen som har solgt utenom pressområdene, og der satt folk på gjerdet til dagen etter visning og i et tilfelle lenger enn dette også.

Skrevet

Vi hadde mange visninger uten bud, tok 8 mnd før vi fikk solgt.

Regelen er som nevnt at bud må stå til minst etter kl 12 dagen etter første visning. Deretter kan man legge inn bud når man vil.

AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (1 time siden):

Vi hadde mange visninger uten bud, tok 8 mnd før vi fikk solgt.

Regelen er som nevnt at bud må stå til minst etter kl 12 dagen etter første visning. Deretter kan man legge inn bud når man vil.

Beklager, men jeg må visst ha det inn med t-skje. Altså må det ha kommet inn et bud til senest klokken tolv dagen etter visning. og hvis det ikke kommer inn bud innen kl tolv, hva da? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beklager, men jeg må visst ha det inn med t-skje. Altså må det ha kommet inn et bud til senest klokken tolv dagen etter visning. og hvis det ikke kommer inn bud innen kl tolv, hva da? 

Da kan man legge inn bud med kort varighet. Reglen er for øvrig at megler ikke skal formidle bud som ikke har lenger frist enn kl. 12.00 dagen etter siste annonserte visning.

AnonymBruker
Skrevet

Om det ikke har kommet bud innen 12, kan det være noen som sitter på gjerde og venter. 

Megler pleier å ringe de som har satt seg på liste for å selge inn leiligheten litt mere, og noen ganger legger de inn bud. Så man kan få budkrig etter 12 også. Vanligvis legges disse inn med 30 min svarfrist. 

Er det fortsatt ingen interesserte må man sette opp ny visning, evt gå ned i pris også. 

Anonymkode: 2f6bf...f72

AnonymBruker
Skrevet

Så er det scenariet som ingen har nevnt her, som at det er privatvisninger med bud direkte til selger, da er det ingen tidsfrist og helt opp til selger om de vil godta eller ei. Eller kanskje blir det ingen budrunde med gis et hemmelig bud en tid etterpå. Selge kan uansett selge til hvem han vil, jeg fikk kjøpe en leilighet uten å ha høyeste bud fordi selger ikke likte han som bød over meg. 

Anonymkode: 69efd...88e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så er det scenariet som ingen har nevnt her, som at det er privatvisninger med bud direkte til selger, da er det ingen tidsfrist og helt opp til selger om de vil godta eller ei. Eller kanskje blir det ingen budrunde med gis et hemmelig bud en tid etterpå. Selge kan uansett selge til hvem han vil, jeg fikk kjøpe en leilighet uten å ha høyeste bud fordi selger ikke likte han som bød over meg. 

Anonymkode: 69efd...88e

Yes, vi solgte før visning fordi kjøper tok direkte kontakt med oss og car derfor unntatt reglene fordi ikke megleren var involvert i budet. 

Anonymkode: 40271...138

AnonymBruker
Skrevet

Nei, selger har ikke plikt til å akseptere høyeste bud. Selger aksepterer budet selger vil.

Vi var i budrunde hvor vi hadde høyeste bud, men ønsket overtakelse om 3 måneder. Selger prøvde å forhandle med oss om overtakelse om 1 måned, men det var uaktuelt for oss. Da aksepterte selger nest høyeste bud som hadde mye raskere overtakelse. Der tapte selger noen titusener, men fikk raskere overtakelse istedet :) Det er helt greit, spør du meg. 

Anonymkode: 58ba2...f80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...