AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #1 Skrevet 9. juni 2021 Jeg har to veldig tette barn, (og veldig viltre) på 2 og 3 år. 3-åringen kan til nød lytte når jeg sier være forsiktig, være her med mamma osv, men opplever ofte at han bare må se nærmere på noe, og plutselig er jeg langt vekk. Minste er helsprø og løper i motsatt retning, hører ikke på noe! Jeg har så lyst til å dra på campingferie, vi har fått låne campingvogn, og mannen er trygg sjåfør. Men jeg er livredd bekker, elver, stup osv, fordi jeg ser jo hvor fort de løper i andre enden av hagen her. Kan ikke si noe til mannen med blikk-kontakt før en av ungene har spurtet unna. Hvordan kan dette bli trygt og fint for alle? Vi tenkte å velge veldig barnevennlige campingplasser, men synes det er vanskelig å finne hvilke. Noen reklamerer for strand, basseng, elver i umiddelbar nærhet, for oss er det mye viktigere at elver o.l. er sikret med gjerder. Tenker også bæremeiser, søskenvogn? Sele på den minste? Refleksvester i sterk farge (eventuelt neon t-skjorte) på begge to slik at de er lett synlige blant andre? Noen tips? Gjerne tips til praktiske ting, og reisemål (max 5-6 timer fra Oslo). Og hva kan vi se og finne på som ikke blir så utfordrende? Vi har hørt om Mikkelparken, og Hunderfossen/Lilleputthammer. Trenger ikke de store opplevelsene når de er så små, skulle gjerne hatt en campingplass med store lekeapparat, sandkasse og husker i stedet, men drømmer da om slike campingplasser det er i utlandet med restauranter, butikk etc inne på området. Finnes tilsvarende i Norge? Anonymkode: dbe12...f44 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #2 Skrevet 9. juni 2021 Vi skal til sjøsanden camping på sørlandet, der er det lekeplasser, strender, basseng+++ har like gamle barn som dere, ferie er jo ikke ferie, vi passer på en hver hele tiden, skjer fort at de forsvinner ja! I fjor var det jo en ettåring som drukna på ferie i Geiranger- det skjer så fort og er min største skrekk! Vi var i Mikkelparken i fjor, veldig barnevennlige og der er 4 campingplasser i gåavstand tror jeg. Mikkeltunet er 1 min å gå unna. Veldig trygt og barnevennlig i mikkelparken, passer best for de minste barna. Anonymkode: ab924...17d 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #3 Skrevet 9. juni 2021 Far passer den ene ungen, mor den andre. Anonymkode: a8dd0...eca 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #4 Skrevet 9. juni 2021 Far passer en og du passer den andre. Samarbeid kalles det. Anonymkode: 15600...582 6
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #5 Skrevet 9. juni 2021 Da ungene våre var så små, var den hyggeligste ferien å være hjemme i egen hage, på de kjente lekeplassene i nærområdet, utforske isen på de forskjellige kioskene i den lille byen vår, sove i telt på plenen og lage bål i gapahuken i det kjente turområdet vårt. Vi tok med telt i fjæra og sov ute med bål og matlaging. Særlig guttungen var så nysgjerrig, søkende, rask og "borte" på et øyeblikk. Husker vi hadde de med til Legoland, og da forsvant han fra oss i tre kvarter, grusom ventetid og øynene mine begynte å søke i alle vannene etter et flytende barn..... Han var heldigvis plukket opp av en vakt som hadde tatt ham med til en venteplass for bortkommede barn, mens jeg satt med de øvrige ungene og tenkte at han var kidnappet. Det er lov å vente til de blir større. Anonymkode: 3fa7c...4e5 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #7 Skrevet 9. juni 2021 Vi har to sånne unger selv - på ferie er vi en forelder på hver unge🤩 og helt utslitte foreldre! Men jeg syns ikke man skal bli hjemme bare fordi det kan bli stress. Man må jo innstille seg, bruke bæremeis og vogn, passe på, løpe etter, holde hender, bære osv. vi dro til USA med små barn, og hadde det kjempe gøy. Oppdaget masse nytt fra øynene til små barn Anonymkode: 72e60...93a 4
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #8 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da ungene våre var så små, var den hyggeligste ferien å være hjemme i egen hage, på de kjente lekeplassene i nærområdet, utforske isen på de forskjellige kioskene i den lille byen vår, sove i telt på plenen og lage bål i gapahuken i det kjente turområdet vårt. Vi tok med telt i fjæra og sov ute med bål og matlaging. Særlig guttungen var så nysgjerrig, søkende, rask og "borte" på et øyeblikk. Husker vi hadde de med til Legoland, og da forsvant han fra oss i tre kvarter, grusom ventetid og øynene mine begynte å søke i alle vannene etter et flytende barn..... Han var heldigvis plukket opp av en vakt som hadde tatt ham med til en venteplass for bortkommede barn, mens jeg satt med de øvrige ungene og tenkte at han var kidnappet. Det er lov å vente til de blir større. Anonymkode: 3fa7c...4e5 Uff, jeg kan kjenne frykten bare av å lese innlegget ditt! Vi har bare vært hjemme i flere år nå (først pga jeg var høygravid, så hadde vi en baby, så var jeg gravid igjen og så var de små i fjor. Hadde vi ikke hatt den minste hadde vi jo dratt på ferie med treåringen, så synes vi må prøve å få til noe. Også for vår egen del, godt å se noe annet enn vår egen hage! Og på camping kan man jo sitte utenfor vogna og se på folk/liv/natur etter barna har sovnet. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har to sånne unger selv - på ferie er vi en forelder på hver unge🤩 og helt utslitte foreldre! Men jeg syns ikke man skal bli hjemme bare fordi det kan bli stress. Man må jo innstille seg, bruke bæremeis og vogn, passe på, løpe etter, holde hender, bære osv. vi dro til USA med små barn, og hadde det kjempe gøy. Oppdaget masse nytt fra øynene til små barn Anonymkode: 72e60...93a Hehe, da kjenner du igjen det jeg er redd for! Vi må også være en på hver så fort vi er noe sted som ikke er inngjerdet, men har lyst til å legge til rette for at det skal være best mulig. Feks velge en barnetilpasset campingplass etc. Har du noen tips om gode bæremeiser? Anonymkode: dbe12...f44 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #9 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Uff, jeg kan kjenne frykten bare av å lese innlegget ditt! Vi har bare vært hjemme i flere år nå (først pga jeg var høygravid, så hadde vi en baby, så var jeg gravid igjen og så var de små i fjor. Hadde vi ikke hatt den minste hadde vi jo dratt på ferie med treåringen, så synes vi må prøve å få til noe. Også for vår egen del, godt å se noe annet enn vår egen hage! Og på camping kan man jo sitte utenfor vogna og se på folk/liv/natur etter barna har sovnet. Hehe, da kjenner du igjen det jeg er redd for! Vi må også være en på hver så fort vi er noe sted som ikke er inngjerdet, men har lyst til å legge til rette for at det skal være best mulig. Feks velge en barnetilpasset campingplass etc. Har du noen tips om gode bæremeiser? Anonymkode: dbe12...f44 Har dere noen å reise sammen med? Vi har sikkert i ti år feriert på campingplass med fettere og kusiner, og da har vi fått litt avlasting som voksen. Barna koser seg sammen, og de voksne også. Marerittet er jo steder med bassenganlegg, man står jo på kanten eller er med dem uti, i dagevis, ukevis og årevis til de blir trygge nok og svømmedyktige. Anonymkode: 3fa7c...4e5 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #10 Skrevet 10. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har dere noen å reise sammen med? Vi har sikkert i ti år feriert på campingplass med fettere og kusiner, og da har vi fått litt avlasting som voksen. Barna koser seg sammen, og de voksne også. Marerittet er jo steder med bassenganlegg, man står jo på kanten eller er med dem uti, i dagevis, ukevis og årevis til de blir trygge nok og svømmedyktige. Anonymkode: 3fa7c...4e5 Nei dessverre, det er bare oss 😕 Synes også det er veldig vanskelig å søke etter campingplasser, skulle vært en søkemotor hvor man kunne huket av for "inngjerdet lekeplass" "basseng" "barnebasseng" "butikk på området" "rolig" osv. Anonymkode: dbe12...f44 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #11 Skrevet 10. juni 2021 Jeg har to tette (15 mnd mellom dem), og en av dem var "helt vill" 😄 Jeg skjønner redselen din, men det finnes mange trygge plasser, og akkurat drukningsfare er det lett å gjøre noe med. Vi dro ikke på så avanserte ferier når de var små, men store deler av sommeren ble tilbrakt på badeplass helt fra babystadiet. Det var veldig langgrunt der vi pleide å være, men fra de begynte å gå var det obligatorisk med armringer så fort de skulle gå bort fra strandteppet vårt. Var vi på steder der vann-forholdene var litt skumlere måtte de gå med redningsvest, for selv om jeg alltid hadde et øye på dem så kan det plutselig skje noe omtrent bare du snur på hodet. Jeg var nok hakket mer engstelig for trafikken, men vi oppsøkte mange lekeplasser og parker hvor de kunne løpe relativt fritt under oppsyn. Bor i Oslo, og bl.a. Frognerparken ble mye brukt. (Var også litt på Frognerbadet) Hvis dere voksne har lyst til å reise på ferie så finner dere helt sikkert ut av det, men det er ikke nødvendig for barnas skyld. Når de er så små er ofte det enkle det beste, og mye nytt kan utforskes i nærmiljøet. Tilleggstips: Når man er alene med to små som løper i alle retninger sammen med mange andre barn, så kan det være til hjelp om de har på seg klær som gjør at de er enklere å se i mengden 😊 Anonymkode: 1abcd...d07 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #12 Skrevet 10. juni 2021 Minstemann var så vill at jeg kjøpte sekk med sele til han. Han likte det ikke så godt, men bøyde seg for mine argumenter om at jeg måtte passe på han. Dessuten var det en riktig fin sekk, og han kunne ha små skatter i den. Jeg er alene med tre, så jeg måtte tenke litt kreativt. Jeg har også praktisert redningsvest ved vann, det er en grei forsikring (ikke så mye basseng her da, så det er mer naturlig at ungene er sikret på denne måten.). Anonymkode: 3c6dc...dbc 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2021 #13 Skrevet 10. juni 2021 Hvis dere vet om et helt trygt sted, ville jeg tatt med unge og sett hva hen gjorde om hen var på vei bort fra deg, og du begynte å gå i motsatt retning, evt gjemt deg bak et tre der du fortsatt kan holde oversikt. Anonymkode: 999f1...171
Whistler Skrevet 11. juni 2021 #14 Skrevet 11. juni 2021 Bruk en sprittusj og skriv telefonnummeret ditt på barnas arm. Neon- og refleksvester fører bare til at du ser at alle andre også har tenkt den tanken. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #15 Skrevet 11. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 13.07): Hvis dere vet om et helt trygt sted, ville jeg tatt med unge og sett hva hen gjorde om hen var på vei bort fra deg, og du begynte å gå i motsatt retning, evt gjemt deg bak et tre der du fortsatt kan holde oversikt. Anonymkode: 999f1...171 Dårlig forslag. Hva om ungen blir redd når du er borte? Og tror du ungen lærer noe av denne situasjonen? En utforskende unge vil ikke reagere før etter lang tid, da har han vandret langt avgårde. Anonymkode: 3fa7c...4e5 2
Sunnfjording Skrevet 11. juni 2021 #16 Skrevet 11. juni 2021 Finn en fin campingplass å dra på, ikke gidd noen park med så små barn.
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2021 #17 Skrevet 11. juni 2021 Har ingen tips ang dine spørsmål, men har noen andre tips som også kan være nyttige siden dere er helt ferske campere. Er det fortelt eller markise til vognen, så sørg for å prøve å sette det opp hjemme et par ganger før dere drar på campingplass. Mange - spesielt bo-bil folk liker å sitte utenfor bo-bilen sin med armene i kors og følge med på om folk klarer å slå det opp, om det blir mye fomling, feiling osv. Er ingen vits i å lage gratis underholdning for arrogante bo-bil folk. De pleier heller ikke å komme og hjelpe til, så ikke gi de den gleden. Lær barna at man ikke går inn på andres områder. Tenker spesielt på campere som har fastplass. Selv om de ikke er til stede, så er det ikke greit at barn - eller voksne også for den saks skyld - går på plattingen deres og leker eller holder på med deres ting. Dette er private eiendeler, og ingen har noe med å være på de. Ballspill er ikke greit der det er vogner og biler. Ingen vil ha en bulk etter ball, hverken på vogn eller bil. Men nå er vel dine barn såpass små at det enda ikke er aktuelt. Barn skal både høres og ses. De må få lov til å lage lyder, men griner de mye og ofte, er ikke campingplass rette stedet og feriere da det er ganske lytt der. Opplevde i fjor et barn som sutret store deler av dagene, og foreldrene lot det gjøre det. Det var mye trass, og barnet la seg også ned på bakken og hylte. Etter en stund så så barnet opp, og oppdaget at ingen var der for å gi oppmerksomhet, så da sluttet barnet og sutre og reiste seg opp. De andre på campingen er også på ferie, og det blir ikke mye ferie når man har unger i nærheten som den nevnt over her. Ser du har fått mange gode råd ang ungene og sikkerhet. Camping er en fin måte og feriere på, og ofte er folk veldig hjelpsomme når man ser at noen er ferske i camping. Det er sommer og folk er ute, så det vil alltids komme noen til som hjelper til med å dirigere vognen inn på rett plass. Da kommer også gjerne praten i gang, og man får noen man kan hilse på og kanskje snakke med. Hilsen camper på fast helårsplass - som elsker campinglivet Anonymkode: 96089...77e 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #18 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (På 12.6.2021 den 0.41): Er det fortelt eller markise til vognen, så sørg for å prøve å sette det opp hjemme et par ganger før dere drar på campingplass. Mange - spesielt bo-bil folk liker å sitte utenfor bo-bilen sin med armene i kors og følge med på om folk klarer å slå det opp, om det blir mye fomling, feiling osv. Er ingen vits i å lage gratis underholdning for arrogante bo-bil folk. De pleier heller ikke å komme og hjelpe til, så ikke gi de den gleden. Anonymkode: 96089...77e Haha, akkurat dette opplevde vi et år. Kom inn på en relativt trang camping, med vogn på 7,5 meter (+ drag). Vi var i slutten av 20 årene, eldste barnet 4 år og minste 3 mnd. Var tydeligvis flere som rigget seg godt til rette, med perfekt utsikt og kaffekoppen i hånda. Jeg gikk ut for å bistå rygginga, med mannen på telefon. På første forsøk var vi perfekt plassert, ikke en gang måtte han frem og rette opp. Var nok litt flaks, aldri gått så smertefritt senere. Uansett fantastisk å ødelegge dagens underholdning. Mens jeg måtte amme slo mannen og 4 åringen opp forteltet på ca 30 minutter, og også denne gang gikk alt overraskende smertefritt. Da var det gått en faen i mannen, og han skulle ihvertfall ikke være noen underholdning. Og var derfor ekstra fokusert, og nok en gang var det nok litt flaks. Men slå opp teltet i forkant. Forferdelig kjedelig å komme på tur, for så å finne ut at noen deler er ødelagte eller mangler. Spesielt når det er nytt for bruker. Anonymkode: 90dc9...099 3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #19 Skrevet 13. juni 2021 Anbefaler Onsakervika camping ved Tyrifjorden! Veldig barnevennlig, flatt, sandstrand med langgrunt vann, lekeplass. En liten kiosk med is, pizza og noen få matvarer (hovedhandlingen gjør du på matbutikk på Vik, ca 5km unna) Anonymkode: c71a2...077 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2021 #20 Skrevet 13. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Haha, akkurat dette opplevde vi et år. Kom inn på en relativt trang camping, med vogn på 7,5 meter (+ drag). Vi var i slutten av 20 årene, eldste barnet 4 år og minste 3 mnd. Var tydeligvis flere som rigget seg godt til rette, med perfekt utsikt og kaffekoppen i hånda. Jeg gikk ut for å bistå rygginga, med mannen på telefon. På første forsøk var vi perfekt plassert, ikke en gang måtte han frem og rette opp. Var nok litt flaks, aldri gått så smertefritt senere. Uansett fantastisk å ødelegge dagens underholdning. Mens jeg måtte amme slo mannen og 4 åringen opp forteltet på ca 30 minutter, og også denne gang gikk alt overraskende smertefritt. Da var det gått en faen i mannen, og han skulle ihvertfall ikke være noen underholdning. Og var derfor ekstra fokusert, og nok en gang var det nok litt flaks. Men slå opp teltet i forkant. Forferdelig kjedelig å komme på tur, for så å finne ut at noen deler er ødelagte eller mangler. Spesielt når det er nytt for bruker. Anonymkode: 90dc9...099 Vi opplevde også at folk satte seg godt til rette mot oss og fulgte med. Men vi ødela også underholdningen for dem. Mannen er veldig flink i å håndtere store kjøretøy/ hengere og campingvognen. I tillegg hadde vi prøvd å slå opp fortelt og markise før vi dro på tur, og godt var det, for da fant vi ut at ved å ha silikon i skinnene så gled forteltet enkelt på plass Men i fjor sommer da var det mange ferske campere, og mange småbarnsfamilier som hadde kjøpt seg telt. De hadde ikke prøvd å slå opp teltet på forhånd, så det var mange som sleit. De brukte nok google eller youtube, for de brukte tlf flittig mellom hver "operasjon" på teltet. Anonymkode: 96089...77e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå