Gå til innhold

Barn som ikke trives i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn er 4, snart 5 og sier innimellom at han ikke liker seg i barnehagen. Han sier noen slår han i lek og at det er konflikter. Har tatt dette opp med de ansatte og de kan bekrefte noe av det , men at han også oppleves som en glad og leken gutt ellers . Jeg reagerer litt på at det ikke blir gjort noe mer enn «åå det har jeg ikke fått med meg.. det må vi følge med på selvsagt» hver gang det skjer. I går nektet barnet mitt plent å gå , og fikk være hjemme med meg siden jeg hadde fri. Han sier av og til (sjelden gang) at han ønsker en ny barnehage). Hva tenker dere? Nå er det ferie om 2 uker, men så er det jo tilbake til barnehagen etterpå. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du må be om en samtale med pedagogisk leder. Fortell hva barnet sier hjemme, og snakk om hvordan de opplever dette i barnehagen. Du kan spørre hvem barnet leker med, om det er noen situasjoner barnet reagerer negativt på,  om det generelt er mye uro i barnegruppa. Osv. Barnehagen er pliktet å sette inn tiltak hvis et barn ikke trives i barnehagen. 
Det er viktig å ta det opp når slike situasjoner oppstår. Lykke til og håper det ordner seg! 

Anonymkode: c7cdf...960

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tenker at du må be om en samtale med pedagogisk leder. Fortell hva barnet sier hjemme, og snakk om hvordan de opplever dette i barnehagen. Du kan spørre hvem barnet leker med, om det er noen situasjoner barnet reagerer negativt på,  om det generelt er mye uro i barnegruppa. Osv. Barnehagen er pliktet å sette inn tiltak hvis et barn ikke trives i barnehagen. 
Det er viktig å ta det opp når slike situasjoner oppstår. Lykke til og håper det ordner seg! 

Takk for svar. Leder vet om det , og de sier de følger med… 

ja det er generelt mye uro i gruppa, spesielt med de som skal på skolen til høsten. Håper det ordner seg til da, men ønsker jo at gutten min skal ha en fin sommer før dette. Får snakke med henne igjen 😊

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det ikke er unormalt at barn opplever vonde ting. De vil kunne komme styrket ut av å  lære å håndtere konflikter og gjøre ting de ikke vil, som å gå i barnehagen.

Med mindre det er snakk om mobbing må du prøve å snakke med gutten din om hvordan han håndterer konflikter og hvordan han forsvarer seg. Og lære han at hvis noen sier at de ikke vil leke med han så kan han leke med noen andre og heller prøve å leke med de som sier nei en annen gang. 

Barn MÅ lære seg at livet ikke alltid er lett og da må de også få verktøy de kan bruke i slike situasjoner.

Ikke dramatiser dette mer enn nødvendig enda, men lær han at dette er sånn det er nå og hvilke strategier han kan prøve.

Selvfølgelig kan du be om en samtale, men hvis leder allerede vet om dette så gjør de nok det de kan. 

Anonymkode: ba862...4d2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Odine skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Leder vet om det , og de sier de følger med… 

ja det er generelt mye uro i gruppa, spesielt med de som skal på skolen til høsten. Håper det ordner seg til da, men ønsker jo at gutten min skal ha en fin sommer før dette. Får snakke med henne igjen 😊

Av erfaring er det gjerne slik at noen barn blir engstelige og usikre når det er mye uro i en barnegruppe. 
Siden det er uro i Førskulegruppa er det god sjanse for at dette blir bedre etter sommerferien. 
Men det skader aldri å være åpen om det som rører seg og hva barnet føler på. Som en skriver over her, ja, barn må lære å håndtere det som er vanskelig. Men det skal de selvsagt få hjelp og støtte til. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Husk at det ikke er unormalt at barn opplever vonde ting. De vil kunne komme styrket ut av å  lære å håndtere konflikter og gjøre ting de ikke vil, som å gå i barnehagen.

Med mindre det er snakk om mobbing må du prøve å snakke med gutten din om hvordan han håndterer konflikter og hvordan han forsvarer seg. Og lære han at hvis noen sier at de ikke vil leke med han så kan han leke med noen andre og heller prøve å leke med de som sier nei en annen gang. 

Barn MÅ lære seg at livet ikke alltid er lett og da må de også få verktøy de kan bruke i slike situasjoner.

Ikke dramatiser dette mer enn nødvendig enda, men lær han at dette er sånn det er nå og hvilke strategier han kan prøve.

Selvfølgelig kan du be om en samtale, men hvis leder allerede vet om dette så gjør de nok det de kan. 

Anonymkode: ba862...4d2

utifra det ts skriver så gjør de nok ikke sitt beste…

Anonymkode: f848b...519

Skrevet

Og hvilken barnehage er dette? Jeg ville byttet. Problemet vil ikke forsvinne.

AnonymBruker
Skrevet

Barnet vårt forteller om kjipe opplevelser i barnehagen med noen barn, men det er jo en del av hverdagen? Man kan ikke bare ha det koselig med kollegaene sine heller?

Det dummeste du gjør er å la barnet bestemme at det får være hjemme

Anonymkode: e4739...72a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn har også hatt perioder hvor han har sagt at han ikke trives i barnehagen, at han vil være hjemme, men ofte kommer det når han er sliten eller fordi han ikke vil skilles fra oss i familien. Barnehagehverdagen håndterer han egentlig veldig greit. 

Når han var 3 år mistrivdes han på ordentlig, og det var lett å merke. Han var lite i lek med andre, trakk seg mot de voksne, fant på fysiske symptomer og sa han var syk, hadde mye vondt i magen. Barnehagen hadde ingen konkrete tips og råd for å hjelpe oss eller ham,  så vi byttet like gjerne barnehage til en litt mindre barnehage som vi visste var bra. Da kviknet han til, og det var også lett å se. 

Så selv om hs  nå kan si ofte at han ikke vil i barnehagen, så vet vi at han trives. Det var lett å merke når han virkelig mistrivdes. 

Så mitt tips er å undersøke hvor dypt dette sitter, og lage en teori om hva som kan være årsaken. Litt støy og konflikter er det fint at de får øvd seg på. Hvis det virkelig er mistrivsel, bør barnehagen hjelpe dere med tiltak. Om det ikke fungerer bør dere vurdere en ny barnehage, litt avhengig av hva som er teori om bakgrunn for mistrivsel. 

Anonymkode: 11b95...b2d

AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen har faktisk plikt til å observere når de får beskjed om noe sånn. Google mobbeloven barnehage, ny paragraf i barnehageloven fra 1.1.21.

Anonymkode: dd0cc...6b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...