AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #1 Skrevet 9. juni 2021 På skolen til sønnen min skal de på tur i dag, i morgen og fredag. Turene er en del av kroppsøvingsfaget, så de kan ikke droppes. Problemet er at det forventes at foreldrene kjører barna dit til kl 10 hver dag, og henter dem rundt kl 12 når de er ferdig. Utgangspunktet for turene ligger spredt på forskjellige plasser i kommunen, og tilbud om offentlig transport her vi bor er dritt. Jeg ringte kontaktlærer i dag og spurte hvilke alternativer de kan tilby elevene som ikke bor i sentrum, og da fikk jeg beskjed om at foreldrene måtte kjøre. Jeg har vanlig 8-16 jobb hver dag på hjemmekontor, og har heller ikke noen besteforeldre eller andre som kan kjøre. Hvordan løser man en slik situasjon når man ikke kan ta fri fra jobb nesten hele arbeidsdagen, og det ikke tilbys transport? Jeg har bare lyst til å holde ham hjemme i morgen og fredag og heller risikere nedsatt ordenskarakter eller karakter i gym. Det er ikke sånn at vi må risikere jobbene for å kjøre barna rundt. P.S. Det er ikke sykkelavstand verken fra hjemmet eller fra skolen til to av tre turene, så sykling fram og tilbake er ikke et alternativ. Anonymkode: 03599...69a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #2 Skrevet 9. juni 2021 Snakk med andre foreldre, kanskje han kan sitte på med andre, evt overnatte hos en kompis som bor i nærheten og de kan sykle bort. Anonymkode: 16fc6...a25 23
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #3 Skrevet 9. juni 2021 Man tar ulønnet fri fra jobb? Ev. Jobber inn på ettermiddag? Anonymkode: c63f4...d2a 2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 9. juni 2021 Dette høres utrolig merkelig ut. Skolen må jo ha et opplegg for å få elevene dit undervisningen skal foregå, dersom det er utenfor skolens område? Anonymkode: 89845...cfe 76
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 9. juni 2021 #5 Skrevet 9. juni 2021 (endret) Høres rart ut. Det vanlige er vel at elevene møter på skolen og at det ordnes felles transport frem og tilbake dit? Skolene ordner med buss. Endret 9. juni 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #6 Skrevet 9. juni 2021 Så rart! Når vi skulle plasser med skolen og det ikke var skolebuss , ja da var det sykkeltur 🤪 Anonymkode: 6f9cf...7d3 15
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #7 Skrevet 9. juni 2021 Hvis klassen har en facebook gruppe kan du jo legge ut spørsmål der om han kan sitte på med noen. Er jo en hel klasse som skal kjøres dit, så da er det garantert noen som har plass til din sønn. En bil har plass til 4 barn, og trolig har hver 4. familie fleksible nok jobber til at de kan kjøre barna selv om det er midt i arbeidstiden. 😊 Anonymkode: 5d1f1...d3c 8
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #8 Skrevet 9. juni 2021 Er det ingen andre foreldre som reagerer? Her hvis klassen skal på tur, så kjører lærerne, og så spør de om det er noen foreldre som har mulighet til å kjøre. Det er jo ikke mange biler som skal til for å frakte en hel klasse. Merkelig at 20 foreldre skal ta seg fri fra jobb hver gang ungene skal på tur i gymmen hos dere og at det kun er du som reagerer, og at alle kjører i hver sin bil, og at de alltid har gym i kjøreavstand Anonymkode: 6ab14...a49 13
Susan Sto Helit Skrevet 9. juni 2021 #9 Skrevet 9. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden): Høres rart ut. Det vanlige er vel at elevene møter på skolen og at det ordnes felles transport frem og tilbake dit? Skolene ordner med buss. Samme her! Om de skal et sted utenfor skolens område (Og det skal de rett som det er i "normaltider") Så møter barna på skolen og så reiser alle samlet dit de skal. Om de går, sykler, tar buss eller noe annet varierer etter hvor de skal. Om de skal langt, legges enten turen opp etter når det går kollektivtrafikk dit, eller skolen leier buss. 13
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #10 Skrevet 9. juni 2021 Hva gjør de foreldrene som ikke har bil? Tar de taxi? Anonymkode: 6ab14...a49 8
Gjest Laffatus Skrevet 9. juni 2021 #11 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så rart! Når vi skulle plasser med skolen og det ikke var skolebuss , ja da var det sykkeltur 🤪 Anonymkode: 6f9cf...7d3 Hvorfor setter ikke skolen opp buss får elevene
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #12 Skrevet 9. juni 2021 Jeg tenker at du har misforstått eller spurt på feil måte. Snakk med de andre foreldrene hvordan de løser dette. Evt ta en samtale med rektor om dette virkelig stemmer med at det ikke skal koste noe å gå på skole. Anonymkode: 6ab14...a49 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #13 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Man tar ulønnet fri fra jobb? Ev. Jobber inn på ettermiddag? Anonymkode: c63f4...d2a Skal man ta ulønnet fri og tape inntekter, eventuelt jobbe overtid for å tilrettelegge for obligatoriske aktiviteter i skolens regi i skoletiden? Anonymkode: 03599...69a 20
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #14 Skrevet 9. juni 2021 Laffatus skrev (1 minutt siden): Hvorfor setter ikke skolen opp buss får elevene Det lurte jeg også på, men det er sikkert spørsmål om økonomi. Anonymkode: 03599...69a 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #15 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det lurte jeg også på, men det er sikkert spørsmål om økonomi. Anonymkode: 03599...69a Da må de droppe de turene da, eller ta de et annet sted. Anonymkode: 5fe4b...649 15
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #16 Skrevet 9. juni 2021 Skolen må sørge for skyss til og fra skolen. Det bare gir man beskjed til skolen om, evt med kopi til rektor. Anonymkode: 16db5...9ae 12
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #17 Skrevet 9. juni 2021 Dette kan umulig være rett fremstilt. Opplegget varer fra 10 til 12? Da er vel elevene på skolen før og etter? Ergo kan TS sitt barn komme seg til og fra skolen som normalt, og forvente at skolen ordner nødvendig transport i skoletiden. Hos oss deles det ut lapper med forespørsel de gangene klassene trenger foreldretransport. 3-4 elever i hver bil. Det er alltid noen som jobber turnus, bruker besteforeldre, er i permisjon, avspaserer, er arb ledige eller uføre, som melder seg til tjeneste. Anonymkode: 09a93...510 10
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #18 Skrevet 9. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette kan umulig være rett fremstilt. Opplegget varer fra 10 til 12? Da er vel elevene på skolen før og etter? Ergo kan TS sitt barn komme seg til og fra skolen som normalt, og forvente at skolen ordner nødvendig transport i skoletiden. Hos oss deles det ut lapper med forespørsel de gangene klassene trenger foreldretransport. 3-4 elever i hver bil. Det er alltid noen som jobber turnus, bruker besteforeldre, er i permisjon, avspaserer, er arb ledige eller uføre, som melder seg til tjeneste. Anonymkode: 09a93...510 Nei, de er ikke på skolen før eller etter. Turen er den eneste aktiviteten disse tre dagene. Jeg skjønner at dere ordner dere med besteforeldre, dem som avspaserer osv, men blir det riktig når det er en del av den obligatoriske undervisningen? Anonymkode: 03599...69a 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #19 Skrevet 9. juni 2021 Det har jeg aldri blitt forespurt og jeg har 3 barn. Når det er i skoletiden er det buss, eller så sykler de. Kan selfølgelig ikke pålegge foreldre å være taxi midt i arbeidstiden Anonymkode: 89e37...1b5 7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2021 #20 Skrevet 9. juni 2021 Dette synest jeg høres veldig rart ut. Må være flere som ikke bare kan ta seg fri sånn? Dette må skolen finne en løsning på. Ha buss eventuelt. Anonymkode: f04a4...a33 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå